Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

F

Fortfarande Grevinnan

Har varit inne på jordbruksverket och djurskydds"någonting" men jag kan inte få fram något vettigt....
Gödselplatta eller inte???
Kanter???
Isåfall hur höga osv.
Är det någon som vet.....:crazy:
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Jordbruksverket har gett ut ett ganska bra häfte går att få tag på via jordbruksverket, kommunen eller länsstyrelsen.
Heter så här:
Hästar, -gödsel och miljö.
Jordbruksinformation 16-1995
Där finns allt om spridning, lagring etc.

Har du färre hästar än fem behövs ingen gödselplatta, fler än fem så krävs det en gjuten gödselplatta, en container el. liknande.
Gödselplattan ska vara tillräckligt stor för att kunna lagra gödslet i 6-10 månder (man räknar på att varje häst i genomsnitt producerar 1,2 kubikmeter/månad).
Har du en container, så blir det ju en annan visa, då måste ju det finnas ngn. stans att tömma containern på, ofta görs dett på åkern där gödseln sedan ska spridas. Den placeras då i stora "stukor" där den får brinna.
Kanter behövs egentligen inte, men det underlättar ju, speciellt om man tömmer gödselplattan med traktor.

Har du provat at söka på gödselplatta el. liknande på jordbruksverkets hemsida?
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Jag har varit där och snurrat och på djurskyddsdelen oxå men hittar inget där det står rakt upp och ner liksom.
Men jag har ju fem hästar så jag måste ju ändå ha bottenplatta men jag trodde att man måste ha kanter för att lakvattnet inte ska kunna rinna av???
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Jag har för mig att det är kommunen som bestämmer. Bor man i en kustnära kommun så behövs i vissa fall gödselplatta from första hästen.

Har också för mig att det finns en regel på att man ska ha tömingen ordnad. I mitt fall då jag beslöt mig för att gjuta platta (till mina 3 hästar) så behövde jag ett "hämt-kontrakt" från bonden som hämtar gödslet.

Jag ringde till kommunen och frågade. Dom berättade att jag måste kunna lagra i 7 månader och att varje häst beräknades behöva drygt 7 kubikmeter, dvs 21 kubikmeter. Jag gjöt en platta som är ca 35 kvadratmeter eftersom jag har 4 boxar i stallet. Jag gjöt kanter på ca 70 cm eftersom den ska tömmas med traktor. Hur höga kanter du ska ha tror jag att du bestämmer själv, du behöver nog inte ens ha kanter.

Jag skulle gärna ha en större plata känner jag idag, så överdimensionera gärna. Nu är min platta full och måste tömmas, jag har lagrat i ett år.

Sen är det ju det här med att den ska vara tät. Hur blir den tät utan kanter? I somras när det vräkte ner regn så blev den full med vatten! Jag har ingen urinbrunn - dumsnålt kanske! Så nu är den frusen bara därför...:smirk: Urinbrunn behöver man inte ha förrän vid betydligt fler hästar.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

urinbrunn behövs inte alls när man har hästar, däremot vid kor. Så bvar det varje fall när jag gjorde mitt PA-arbete.

Och, nej det är inte kommunen som bestämmer om man behöver gödselplatta eller ej utan jordbruksverket.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Japp, har du fem hästar så krävs platta eller container då. Finns inga bestämmelser om kanter.
Ring till jordbruksverket och fråga, de kan ge dig de exakta namnen på rapporterna, också svara på vad som gäller i din kommun.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Vill bara göra ett tillägg. Du har rätt i att man på vissa ställen (väldigt FÅ platser) behöver gödselplatta för mindre än fyra hästar också, men det är fortfarande jordbruksverket som har bestämt det.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

intressant tråd.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Jag tycker att den lagen är lite "luddig"... :idea: :confused:

Det borde stå uttryckligt i foldern att om man har 5 BOXAR/SPILTOR eller fler så ska man ha gjuten platta. Men jag som har 2boxar, har 1 häst inne och 4st på lösdrift behöver ingen gödselplatta. (vi har det ialf för det är MYCKET lättare när man ska tömma gödselstacken.... :)

Hästar som går på lösdrift gödslar man ju inte till förrän de ska in i beteshagen.... och då kör man ju bort gödslet från ligghallen direkt och inte bort till någon gödselplatta....
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Han_naH skrev:
Har du en container, så blir det ju en annan visa, då måste ju det finnas ngn. stans att tömma containern på, ofta görs dett på åkern där gödseln sedan ska spridas. Den placeras då i stora "stukor" där den får brinna.

Jag har av någon anledning fått för mig att det bara är vissa avfallsstationer (som t ex IL i Malmö) som fick ta emot och bränna hästgödsel. Finns det alltså möjlighet att lämna bort det till någon bonde som bränner på åkern?
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Ngn. bonde är väl att ta i. Ibland, väldigt sällan, är bonden som leverar fodret till stallet villig att skriva ett kontrakt, där han tar emot gödslet. Men ofta är det i sådana fall då han leverar allt sitt foder till ett och samma stall. Ex. ridskolor. Det är sällan bönder avtalar sådana saker med enskilda hästägare. Men det är praktiskt genomförbart, och tillåtet enligt lag att lagra gödsel ute på den åker där den sedan ska spridas. Tänk bara på att man måste följa de tillåtna rekommendatinerna vad gäller spridning.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Det har du helt rätt i att det gäller för hästar som står på stall.

En lösdriftshäst producerar oftast inte lika mycket som en stallhäst.
Och då menar jag självklart inte att de inte bajsar lika mycket, för det är ju individuellt på ett annat sätt :p
Utan oftast följer det ju med mer strö från stallhästarna, vilket gör att ännu mer växtnäring än det som hästarna ätit kommer att finnas i den färdigbrunna gödseln.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Ok, var hittar man rekommendationerna? Hos SJV?
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Precis.
Du kan även prata med din kommun och jag rekommenderar återigen:

Hästar, -gödsel och miljö.
Jordbruksinformation 16-1995

Där finns mycket bra att läsa om förvaring, spridning osv.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Från 2007, eller 08 (inte säker) ska man tydligen ha gödselplatta OAVSETT antal hästar. Den ska dessutom kunna lagra gödsel för gårdens hästar i minst åtta månader. Vissa säger även att detta inte gäller alla, utan kommunerna beslutar från fall till fall med hänsyn till bla. grundvattnet.
Vår kompis har aktivt försökt få ett svar av SJV via telefon varför man ska ha platta. Tidigare har det gått utmärkt att inte ha det om man lägger gödslet i stukor på åkern och flyttar på de då och då. Han har inte fått något svar, plattan ska finnas, men de verkar knappt veta varför själva.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

När jag hade hästarna hemma på mina föräldrars tomt hette det att gödslet skulle omhändertas på "ett miljövänligt sätt". Jag hade ett avtal med en bonde att lägga gödslet på hans åker cirka en mil bort, men så gjorde vi aldrig utan det låg kvar utanför stallet tills vi spred det på marken vi arrenderade. SJV och kommunen brydde sig inte i det, för det var fortfarande inom ramen för "miljövänligt sätt".

Jag läste igår på SJV:s hemsida om stall och dylikt, och där stod det att det rekommenderas att man har en kant på plattan som är cirka 60 cm hög om jag inte minns fel, eller så gör man rundade kanter på plattan så att urin och vatten inte rinner av.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Lånar

Har hört att man ska ha platta för att det inte ska sprida sig i grundvattnet, dock osäker källa.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Plattan är ju till för att växtnäringen ej ska komma ut i grundvattnet och sedan följa med ut i sjöar och hav och orsaka övergödning.
Plattan är även till för att regn som runnit genom dyngstacken ej ska gå ut i grundvattnet och förorena detta med allt vad det nu tar med sig på resans gång genom gödselstacken.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

us_lover skrev:
Jag har av någon anledning fått för mig att det bara är vissa avfallsstationer (som t ex IL i Malmö) som fick ta emot och bränna hästgödsel. Finns det alltså möjlighet att lämna bort det till någon bonde som bränner på åkern?

Att låta gödseln "brinna" innebär inte at man eldar upp den, utan att den "mognar" för att kunna spridas ut.... ;)
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Trix skrev:
Att låta gödseln "brinna" innebär inte at man eldar upp den, utan att den "mognar" för att kunna spridas ut.... ;)

:o Och jag som såg framför mig hur bonden lassade ut gödslet och satte fyr på det.:rofl: :rofl: Jag skäms över min okunskap.

Tack för informationen:bow:
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 975
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: Fruentimber
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 467
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 296
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp