Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Men vad spelar det då för roll om man har 3 eller 5 hästar man förorenar ändå.

Bäst hade varit om en lag att man alltid ska ha platta då!
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

ja men det ska ju bli en sån lag, platta oavsett antal häst. Men som sagt så är det svårt att få info från SJV
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

*kl*
En sak som helt plötsligt slog mig. Vårt gödsel hämtas ju av IL och körs till deras anläggning i Malmö (eller om det är Sysav), men vad gör de med gödslet? Någon som vet?
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

De bränner (på riktigt alltså ;)) det antagligen, fast det ska ju tydligen finnas en lag om att det är förbjudet nu, men den är ju också ganska luddig och jag vet inte om den börjat gälla än heller, eller om den börjar gälla nästa år. Eller så tar de hand om den och komposterar och gör jord av den.
Kan faktiskt inte svara riktigt vad de gör med den.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

Jag har också hört att det är olagligt att elda upp gödsel, men vet inte varför. Ångorna från urinen kanske?
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

I dag ligger miljöbalken 12 kap.10 § till grund för SJVs beslut angående gödselhantering, den bemyndigar Jordbruksverket att meddela föreskrifter om försiktighetsåtgärder vid spridning av gödsel och om djurtäthet.

I vissa kommuner måste alla ha gödselplatta oavett antal djur då djurskyddsinspektören grundar detta på regler från miljöbalken.

Jag tycker själv att det är bra om det kommer en lag som säger att man måste ha gödselplatta oavsett antal djur.
Om en del som har en eller två hästar struntar i att tömma sin gödselstack, vilket inte kollas överallt, så blir marken förorenad även av dessa då det överstiger en viss mängd.
 
Sv: Vart hittar man "lagen" om gödselstacken?

mer lagtext för den som är intresserad

Förordning (1998:915) om miljöhänsyn i jordbruket

Djurhållning och gödselhantering

5 § Känsliga områden enligt rådets direktiv 91/676/EEG av den 12 december 1991 om skydd mot att vatten förorenas av nitrater från jordbruket är
1. Blekinge, Skåne, Hallands och Gotlands län, kustområdena i Stockholms, Södermanlands, Östergötlands, Kalmar och Västra Götalands län samt Öland, och
2. övriga delar av Stockholms län samt delar av Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Västra Götalands, Örebro och Västmanlands län.
Jordbruksverket får meddela föreskrifter om vilka områden som är att anse som kustområden enligt första stycket 1 samt vilka delar av Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Västra Götalands, Örebro och Västmanlands län som avses i första stycket 2. Förordning (2003:581).


6 § Jordbruksföretag med fler än 100 djurenheter skall ha utrymme för lagring av stallgödsel som minst motsvarar en gödselproduktion under
1. åtta månader vid djurhållning som omfattar nötkreatur, hästar, får eller getter, samt
2. tio månader vid annan djurhållning.
Inom de områden som anges i 5 § första stycket 1 skall jordbruksföretag med fler än tio djurenheter ha utrymme för lagring av stallgödsel som minst motsvarar en gödselproduktion under
1. åtta månader vid djurhållning som omfattar nötkreatur, hästar, får eller getter, samt
2. tio månader vid annan djurhållning.
I övriga delar av landet skall jordbruksföretag med fler än tio djurenheter ha utrymme för lagring av stallgödsel som minst motsvarar en gödselproduktion under
1. sex månader vid djurhållning som omfattar nötkreatur, hästar, får eller getter, samt
2. tio månader vid annan djurhållning.
Inom områden som anges i 5 § skall jordbruksföretag där tio eller färre djurenheter hålls ha utrymme för lagring av stallgödsel som minst motsvarar en gödselproduktion under sex månader. Jordbruksverket får föreskriva att kravet på lagringskapacitet inte skall gälla djurhållning som omfattar högst ett visst antal djur av ett visst djurslag. Förordning (2003:581).


7 § Vid lagring av stallgödsel skall sådana lagringsutrymmen som avses i 6 § vara så utformade att avrinning eller läckage till omgivningen inte sker
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 975
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: Fruentimber
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 461
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 296
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp