Bukefalos 28 år!

Vart lägga blicken, i dressyr

Rialavargen

Trådstartare
Jag sitter och läser Kentaur tidning, ett fotorepotage från VM.

Samtliga dressyrryttare sitter och tittar ned på hästen, i stället för framåt. Är det eftersträvansvärt, eller skall en dressyrryttare lyfta blicken? Vad anser ni?

Själv tycker jag att ett ekipage som har lyft blicken, ger ett mera självsäkert intryck, att personen går på känsla, snarare än synintryck, men jag är bara amatör....
Jag kan lägga upp bilder om någon vill se, hojta bara till.
 
Se var du ska, grundläggande regel för mig. Att tex i volten se en halv volt framför mig. Att se linjen i tex en skänkelvikning. Går ju inte om man glor på framvalvet.
Att titta upp i taket emellanåt är också bra för sisten, att räta ut sig sas.
 
Tycker att man ser detta väldigt ofta i annonser. Speciellt vuxna som rider/visar upp ponnyer. Jag tycker att det är negativt för både ponnyn och ekipaget. På något sätt så får en ryttare som tittar nedåt (och kanske t om krummar med ryggen) hästen att se ofördelaktig ut. På samma sätt så ser man hästen bättre och den kommer mer till sin rätt om ryttaren har blicken framåt.

Tror att det faktiskt har med skillnaden i ridning att göra. Spänner man sig i axlarna, tittar ner och kanske håller hårt i tyglarna (detta brukar hänga ihop tycker jag) så får man helt enkelt inte hästen att gå bra.
 
Blicken ska vara framåt för du måste planera din väg för att kunna rida den bra. Samtidigt måste man faktiskt titta ner på halsen för att se hur börjning och stälning går igenom, om hästen doppat in näsan, eller om hästen går med huvudet på sned osv.
 
Blicken ska vara framåt för du måste planera din väg för att kunna rida den bra. Samtidigt måste man faktiskt titta ner på halsen för att se hur börjning och stälning går igenom, om hästen doppat in näsan, eller om hästen går med huvudet på sned osv.
Ni har fått pm med bild på vad jag menar... Jag vill inte lägga ut dem då jag tror att det inte är tillåtet.

Jag tänker såhär. Många tränare jobbar jättehårt med oss nybörjare att vi ska lyfta blicken. Men inte ens på VM lyfter ryttaren blicken. Då kanske man börjar i fel ände med den oerfarne ryttaren.

Det kan vara så att fotografen är mindre lämplig som fotograf för dressyr och fångar fel tillfälle...
 
Jag håller inte med, jag tycker att toppen överlag ser fram mellan hästens öron men i piruetter och liknande rörelser ser de vägen åtsidan istället.
 
Jag håller inte med, jag tycker att toppen överlag ser fram mellan hästens öron men i piruetter och liknande rörelser ser de vägen åtsidan istället.

Kikade lite på Charlotte Dujardin på Youtube, och i mina ögon ser jag inte att hon lyfter blicken, utan ser ned i halsen. Jag kan ha fel, men jag uppfattar det som så.
 
Tror att bilderna är lite ögonblicksbilder, och framförallt har ryttarna kvar hållningen, det är bara ögonen som sneglar nedåt. Min erfarenhet av int Grand Prix-klasser (inte många, kanske tio) är att ryttarna generellt tittar framåt och jag har aldrig reagerat på att någon ryttare suttit och sneglat nedåt så det har nog varit snabba blickar i så fall.

Men inget som jag har anslyserat (vilket jag tror att jag hade gjort ifall det varit påtagligt, med tanke på vilka andra detaljer man kan snöa in på på en tävling :P)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 302
Senast: Dimmoln
·
Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 951
Senast: Lurv
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 586
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 261
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp