Bukefalos 28 år!

Vart lägga blicken, i dressyr

Rialavargen

Trådstartare
Jag sitter och läser Kentaur tidning, ett fotorepotage från VM.

Samtliga dressyrryttare sitter och tittar ned på hästen, i stället för framåt. Är det eftersträvansvärt, eller skall en dressyrryttare lyfta blicken? Vad anser ni?

Själv tycker jag att ett ekipage som har lyft blicken, ger ett mera självsäkert intryck, att personen går på känsla, snarare än synintryck, men jag är bara amatör....
Jag kan lägga upp bilder om någon vill se, hojta bara till.
 
Se var du ska, grundläggande regel för mig. Att tex i volten se en halv volt framför mig. Att se linjen i tex en skänkelvikning. Går ju inte om man glor på framvalvet.
Att titta upp i taket emellanåt är också bra för sisten, att räta ut sig sas.
 
Tycker att man ser detta väldigt ofta i annonser. Speciellt vuxna som rider/visar upp ponnyer. Jag tycker att det är negativt för både ponnyn och ekipaget. På något sätt så får en ryttare som tittar nedåt (och kanske t om krummar med ryggen) hästen att se ofördelaktig ut. På samma sätt så ser man hästen bättre och den kommer mer till sin rätt om ryttaren har blicken framåt.

Tror att det faktiskt har med skillnaden i ridning att göra. Spänner man sig i axlarna, tittar ner och kanske håller hårt i tyglarna (detta brukar hänga ihop tycker jag) så får man helt enkelt inte hästen att gå bra.
 
Blicken ska vara framåt för du måste planera din väg för att kunna rida den bra. Samtidigt måste man faktiskt titta ner på halsen för att se hur börjning och stälning går igenom, om hästen doppat in näsan, eller om hästen går med huvudet på sned osv.
 
Blicken ska vara framåt för du måste planera din väg för att kunna rida den bra. Samtidigt måste man faktiskt titta ner på halsen för att se hur börjning och stälning går igenom, om hästen doppat in näsan, eller om hästen går med huvudet på sned osv.
Ni har fått pm med bild på vad jag menar... Jag vill inte lägga ut dem då jag tror att det inte är tillåtet.