Bukefalos 28 år!

Vart ska vi åka?

MaRomer

Trådstartare
Barnen är 2 resp 4 år. De ställen vi väljer mellan är Gröna Lund, Kålmodens djurpark, Furuviksparken och Skara Sommarland.

Sommarland var vi förra året så känns ganska självklart att vi skippar det.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Jag röstar också på Kolmården, var där igår med våra barn som är 3, 5 och 7 år. De hade fantastiskt roligt och vi fick släpa dem därifrån vid stängningsdag :)

Själv har jag aldrig varit på Furuvik men min man har det och han menar att det är som Kolmården men mindre. Vi kommer säkert åka dit också vid tillfälle.

Jag reagerade innan på att Kolmården är så attans dyrt men med tanke på allt vi fick tillgång till så kändes det i efterhand som väl investerade pengar :)
 
Sv: Vart ska vi åka?

Vi var på kolmården förra året då dottern var 2,5 och hon tyckte det var jätteroligt!

Och för ngn vecka sedan var vi på gröna lund och dottern (nu 3,5) åkte allt hon fick åka och hade jätteroligt! Hennes jämnåriga kompis åkte bara farfars bilar, allt annat var läskigt så för honom var det inte lika kul.

I sommar åker vi till Astrid Lindgrens värld, men vet ej på förhand hur det kommer bli :p
 
Sv: Vart ska vi åka?

Med så små barn hade jag valt Kolmården eller Furuvik och sparat Grönan några år. Både Kolmården och Furuvik är fina parker, men som någon sagt så är Kolmården större. Oavsett vad du väljer är jag säker på att barnen skulle uppskatta det, hade det varit jag som skulle välja hade jag dock tagit Kolmården av egoistiska skäl.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Någon som varit på furuviksparken?

Ja, flera gånger. De övriga djurparker jag besökt på senare år är Eskilstuna Zoo och Skansen. Kolmården har jag funderat på, men har inte varit där sedan jag själv var barn.

Jämfört med de större djurparkerna är Furuvik TOPPEN! Det är en trevlig stämning, finns personal överallt (utklädda på styltor mm), känns inte så "kommersiellt" som många andra parker. Och de har en hel del djur. Många olika sorters apor, kameler, kängurus mm. Minizoo där man kan klappa snälla getter och får. Vi var där några somrar på raken när vår äldsta var 2, 3 och 4 år. Han har älskat det (men sista året fick vi försöka hålla nöjesfältet "hemligt" för annars hade han fastnad där direkt på morgonen om vi pratat om det).
 
Sv: Vart ska vi åka?

Det beror ju lite på vad barnen är mest intresserade av ;)
Furuvik har både djur och ett nöjesfält, men det är av naturliga skäl mindre av allt. Parken är jättefin och välskött, med så små barn som du har hade jag valt att åka dit för att få "både och"...
Kolmården har bara djur och det är ganska långa promenadsträckor mellan alla djur. Fast delfinerna är ju fantastiska :love:
Grönan och Skara är ju rena nöjesfält i stor skala, med allt vad det innebär :crazy: Jag tycker att det är jobbigt med så stora ställen med små barn, det blir så mycket folk, trångt och stojjigt - men det är jag det ;)
 
Sv: Vart ska vi åka?

Barnen är 2 resp 4 år. De ställen vi väljer mellan är Gröna Lund, Kålmodens djurpark, Furuviksparken och Skara Sommarland.

Sommarland var vi förra året så känns ganska självklart att vi skippar det.

Vi var på Furuvik i lördags, första gången för mig och barnen, maken hade visst varit där för närmare 30 år sedan oxå... ;) Jag upplevde parken som mysig, lagom stort för mindre barn, mycket för dem att se, nöjesparksdelen var liten men trevlig. Mina barn är visserligen större, 7 och 10 år, så när vi kom till nöjesparken parkerade vi föräldrar oss på en bänk och fikade och käkade glass, medans barnen for runt och åkte så mycket de hann... ;) Vi åkte ett helt gäng så barnen hade många kompisar med sig så de hade fullt upp! :D
Mat och fika var dyrt, men det är det ju på alla sådana ställen! Badlandet verkade trevligt och jag hade önskat att barnen skulle ha viljat tillbringa lite tid på stranden som ingick i parken men inte denna gång...

Så mitt intryck efter dagen var att jag gärna åker tillbaka dit igen! :D

Gröna Lund skulle jag aldrig vilja åka till med så små barn, det är hysteriskt där...
Kolmården är trevligt på sitt sätt men det är större område, mer promenadsträckor och jag tror inte att så små barn verkligen uppskattar det för vad det är, sen kan man absolut ha en hur trevlig dag som helst!
 
Sv: Vart ska vi åka?

Inte för att jag varit på alla ställena men om man pratar med Stockholmare om vart de tar sina små barn så är det ju inte Grönan (där de nog mest bara kan åka Nyckelpigan och karusellen.) utan Junibacken, Aquaria och Skansen. (eller tekniska museet eller medeltidsmuseet osv, som är lite mer barnanpassade.) Kollegorna springer på Junibacken för jämnan, men köerna ska vara förfärliga (vilket iofs tyder på att barnen gillar det).

Aquaria är en personlig favorit, men jag har aldrig tagit litet barn dit. Jag tror dock A skulle älska regnskogen och att se hajar simma. Det är ganska litet också, lagom. Och Skansen är ju fantastiskt! (tycker jag) De ligger nära varandra men man hinner knappast båda på en dag med så små barn.

Vi har varit på Kolmården med en tvååring, han tyckte att korna var bäst (Mamma Mu!) och klappgetterna (närmsta 4H gård hade funkat). Inte jätteimponerad helt enkelt av att titta på djur efter djur istället för att göra ngt (men vi föräldrar hade kul ;) ). Jag tror inte han tyckte att bufflar och giraffer var ngt speciellt alls. Femåringen som var med kanske förstod lite mer av poängen.

Men det verkar billigare med Skansen och roligare. A, nu 3, var på Skansen häromdagen och var djupt imponerad av att få klappa lemurer och mjölka träko (de ska ha klappdjur men de hittade inga då), tror ponnyridningen skulle gå hem också, vi får åka dit igen.

Sedan finns ju Astrid Lindgrens värld någonstans har jag hört men aldrig sett.

Och så Villa villerkulla på Gotland förstås. Men de är nog kanske lite små för det också. Högt inträde och bara lite anpassat för riktigt små barn.

(Kolmården kändes som 7-12, Grönan som uhm 14-45, Skara sommarland har jag aldrig varit på men är inte det lite mer för vilda 7-9 åringar? Samma sak med Villa Villerkulla.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vart ska vi åka?

Tänk vad olika det kan vara :) Vår minsta, nyss fyllda tre, var alldeles till sig över att se giraffer och elefanter!

Linbanan på kolmården var också en höjdare. Barnen älskade att åka högt upp i luften och att den svängde så roligt runt stolparna medan vi vuxna tyckte det roligt att se alla djuren ;)

Däremot är det, som sagt, mycket gående och jag rekommenderar att antingen ta med eller hyra en skrinda för att kunna vila trötta fötter
 
Sv: Vart ska vi åka?

Astrid Lindgrens värld är också :love:! :) man ska nog ha lite äventyrliga barn när man är där tror jag. Det är en del saker att utforska och det är absolut värt ett besök. Jag har för mig att det gick ett litet "tåg" någonstans där Astrid (tror jag?) berättade massa saker från böckerna och så körde man förbi bilder och sånt. Jag minns att jag tyckte att det var lite mörkt och otäckt när jag var mindre, särskilt när man åkte förbi Lejonhjärta i branden men det är ju lätt att bara hoppa över den biten om man har lite mer lättskrämda barn. Vi var där flera gånger under min uppväxt och jag har faktiskt fortfarande kvar några minnen ifrån det (nu 23 år). De har lite teater och sånt också.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Vi får gratis inträde osv på de ställen jag nämnt. Så står mellan dem i år.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Om du väljer Kolmården så säger jag såhär: ta med en skrinda eller vagn till båda barnen. Jag gillade INTE Kolmården som liten då det förknippades med ont i fötterna. Med en skrinda eller motsvarande hade det säkert varit roligare.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Tja tre är ju en tredjedels liv till jämfört med två så det är nog roligare för en treåring än för en tvååring.

Men jag tror fortfarande tex A även som treåring att Skansen är mer lagom storlek och variation. Älgar är fina.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Då skulle jag ta Kolmården tror jag (iofs aldrig varit på Furuvik så kanske det som är närmast helt enkelt). Det finns trots allt ett Bamseland där också.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Jag förstår faktiskt i.Ye föräldrar som inte tar med vagn till parker/nöjesfält. Vi har alltid med vagn till båda!
 
Sv: Vart ska vi åka?

Vi bor i södra Småland, så blir några timmar i bil oavsett resemål:)
 
Sv: Vart ska vi åka?

Då tycker jag Kolmården och att ni passar på att ta en natt på vildmarkshotellet! De har jättebra aktiviteter för barn inne på hotellet också :) Furuvik har vi inte kommit iväg till trots att det är nära, har inte fått nåt wow-intryck av det. Inte att det är illa, men kanske inte värt en långresa!
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 112
Senast: ii-ssa
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 384
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 147
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp