Bukefalos 28 år!

Vart ska vi åka?

Sv: Vart ska vi åka?

Jag går väl emot strömmen och avråder från Furuvik. Jag har inte någon positiv syn på deras djurhållning, förutom orangutangerna som tack vare LU har riktigt bra hägn.

Tycker inte om konceptet med att blanda djurparker med "tivoli" av djurskyddsskäl.

Jag tycker inte att Furuvik är särskilt mysigt heller. Kändes billigt, slitet och väldigt kommersiellt när jag var där för... 1-2 år sedan.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Jag går väl emot strömmen och avråder från Furuvik. Jag har inte någon positiv syn på deras djurhållning, förutom orangutangerna som tack vare LU har riktigt bra hägn.

Tycker inte om konceptet med att blanda djurparker med "tivoli" av djurskyddsskäl.

Jag tycker inte att Furuvik är särskilt mysigt heller. Kändes billigt, slitet och väldigt kommersiellt när jag var där för... 1-2 år sedan.

Jämfört med Eskilstuna så kändes det betydligt trevligare... Kolmården har jag inte besökt på många år men där om något så är det kommersiellt. Och av vilka djurskyddsskäl skulle tivoli störa djuren?

För att vara helt ärlig så finns det egentligen inget riktigt bra sätt att hålla djur instängda överhuvudtaget, den enda park som gör det hyfsat är Järvsö zoo men där är det istället ibland helt omöjligt att överhuvudtaget se djuren... Vilket är helt naturligt men gör att besökarna känner sig besvikna. Så frågan är ju hur man löser att djuren ska komma undan men besökarna ska kunna se dem hela tiden...
 
Sv: Vart ska vi åka?

Jämfört med Eskilstuna så kändes det betydligt trevligare... Kolmården har jag inte besökt på många år men där om något så är det kommersiellt. Och av vilka djurskyddsskäl skulle tivoli störa djuren?

För att vara helt ärlig så finns det egentligen inget riktigt bra sätt att hålla djur instängda överhuvudtaget, den enda park som gör det hyfsat är Järvsö zoo men där är det istället ibland helt omöjligt att överhuvudtaget se djuren... Vilket är helt naturligt men gör att besökarna känner sig besvikna. Så frågan är ju hur man löser att djuren ska komma undan men besökarna ska kunna se dem hela tiden...

Det finns jättemånga undermåliga djurparker i Sverige, Furuvik tillhör en av dem. Min åsikt. Jag undviker dem och åker hellre till tex. Nordens Ark eller Järvzoo som enligt min mening håller väldigt hög standard. Ja, det kan innebära att man inte får se alla djuren men det har jag inga problem med och det har inte varit några problem att förklara varför det kan bli så för sonen heller. Han tycker det är roligt ändå, även fast vi kanske inte lyckas få se just tigrarna.

Det kan absolut vara en utmaning att från djurparkens håll lyckas hålla kunderna nöjda trots att de inte får se alla djuren, men det är till stor del en informationsfråga. Om kunderna får tillräckligt med information brukar de acceptera att de inte alltid kan se djuren. Djurparker handlar ju (iaf de bra) till stor del om att sprida kunskap och en del av detta är att förklara att djurens behov måste sättas över besökarnas. Detta för att undvika sjukdom hos dem.

Och hur kan tivoli störa djuren? Det kan orsaka en bullrig miljö, synintrycken kan vara stressande, likaså vibrationer från olika åkattraktioner. Det finns många miljöproblem med tivolin kombinerade med djurparker.
 
Sv: Vart ska vi åka?

Och hur kan tivoli störa djuren? Det kan orsaka en bullrig miljö, synintrycken kan vara stressande, likaså vibrationer från olika åkattraktioner. Det finns många miljöproblem med tivolin kombinerade med djurparker.

Fast på furuvik hörde vi inte tivolit överhuvudtaget när vi gick bland djuren, och vibrationer, ja kanske det men jag undrar om det verkligen stör djuren så mycket?
De har ju inte så stora mängder djur som kräver stora ytor, utan de flesta djuren såg ut att ha det relativt bra. Det enda jag kan ha invändningar emot är egentligen "klapp hagen" för även om min yngsta tyckte att det var helt fantastiskt och spännande att våga närma sig getter, grisar och får så är det många andra som inte tänker till när de är inne bland djuren, men även där var det alltid minst en personal i hägnet som försökte ha ögonen med sig överallt och kolla så ingen gjorde några dumheter.

Så nej jag kan inte tycka att furuvik hör till de sämsta ställen att åka till, jag hade hört en del om det innan men väl på plats omvärderade jag en hel del, det kan vara så att de har skärpt upp sig de sista åren, en hel del såg nybyggt ut så det kanske är skillnad sen du var där sist?
 
Sv: Vart ska vi åka?

Fast på furuvik hörde vi inte tivolit överhuvudtaget när vi gick bland djuren, och vibrationer, ja kanske det men jag undrar om det verkligen stör djuren så mycket?
De har ju inte så stora mängder djur som kräver stora ytor, utan de flesta djuren såg ut att ha det relativt bra. Det enda jag kan ha invändningar emot är egentligen "klapp hagen" för även om min yngsta tyckte att det var helt fantastiskt och spännande att våga närma sig getter, grisar och får så är det många andra som inte tänker till när de är inne bland djuren, men även där var det alltid minst en personal i hägnet som försökte ha ögonen med sig överallt och kolla så ingen gjorde några dumheter.

Så nej jag kan inte tycka att furuvik hör till de sämsta ställen att åka till, jag hade hört en del om det innan men väl på plats omvärderade jag en hel del, det kan vara så att de har skärpt upp sig de sista åren, en hel del såg nybyggt ut så det kanske är skillnad sen du var där sist?

Nu har ju olika arter olika välutvecklade sinnen och även om du inte hör åkattraktionerna vid djuren betyder inte det att djuren inte hör dem. Det finns många arter som har betydligt mer välutvecklad hörsel och känsel än människan. Tivolin kombinerade med djurparker är ett problem och det diskuteras flitigt inom just "djurparksvärlden".

Jag var på Furuvik för 1-2 år sedan, jag tvivlar på att de har lyckats rycka upp sig nämnvärt på den korta tiden.

Vad gäller hägnens utformning tänker jag inte gå in närmare på det. Utifrån den utbildning jag har inom bla. hägndesign säger jag fortfarande att jag tycker att orangutangerna är de enda som har bra hägn. Hela schimpanshuset är bara rent sorgligt rakt igenom. Visst kan de vara utomhus under den varmare perioden av året, men den perioden är rätt så begränsad.
 
Sv: Vart ska vi åka?

I sommar åker vi till Astrid Lindgrens värld, men vet ej på förhand hur det kommer bli :p

Jag va där med två kompisar (alla över 20) 2010. Min kusin jobbade där en sommar så fick gick in gratis. Jag hade skitkul :D :D Trots regn så va hel nöjd när jag åkte hem. Jättemysigt :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 112
Senast: ii-ssa
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 384
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 147
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp