Bukefalos 28 år!

Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

*kl*

Använder ni alla varmvatten i era frigolitbaljor?

Jag använder för det mesta kallvatten i min låda och den står sig övernatten när jag täckt med locket.
Dessa dagar när det varit extremt kallt har jag fyllt på på kvällen med ljummet vatten (37 gradigt) och det har varit svalt när jag öppnat på morgonen men helt ofruset.
På kvällen har jag fått tömma ur en del is,men då är det efter ca 14-16 timmar utan lock och som sagt med 'svalt/kallt' vatten.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Nej, jag fyller i med kallt, och 1 st 10 litershink med varmt de dagar det behövs.

Jag byter inte vattnet alltså, utan fyller på med kallt vad de druckit, samt 1 hink hett de dagar det är riktigt kallt (dvs oftast inte).

Inget lock.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

KL

Jag vet inte riktigt vad detta betyder men, min häst dricker öht inte när hon är ute. Det är jag som ger middagshö och då erbjuder jag alltid hon vatten, men hon vill inte ha, inte ens efteråt hon ätit 2 kg hö. Så vad gör man då?

På natten dricker hon 35-40L. Så visst dricker hon mycket. Jag har provat med tempererat vatten ut, men det spelar ingen roll.

Kan det finnas något samband med att hon inte vill kyla ner sig och därför inte dricka ute?
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

KL

Jag vet inte riktigt vad detta betyder men, min häst dricker öht inte när hon är ute. Det är jag som ger middagshö och då erbjuder jag alltid hon vatten, men hon vill inte ha, inte ens efteråt hon ätit 2 kg hö. Så vad gör man då?

På natten dricker hon 35-40L. Så visst dricker hon mycket. Jag har provat med tempererat vatten ut, men det spelar ingen roll.

Kan det finnas något samband med att hon inte vill kyla ner sig och därför inte dricka ute?

Min ponny vill heller inte dricka utomhus nu på vintern, vare sig det är ljummet eller kallt vatten :( Därimot dricker han bra inne trotts att vi har kallstall (i princip lika kallt inne som ute) och har även spannar i stallet som ute i hagen, så jag kan inte förstå varför han inte dricker utomhus? Ända skillnaden är ju att han står i sin box vs i hagen :crazy:
Mina hästar är även ute från 6-16 och har nästan fri tillgång på hö och står mest och tuggar hela dagen så man kan ju tycka att han borde bli törstig, men troligen inte?! Men så länge han har tillgång till vatten ute i alla fall, och dricker bra inne, så oroar jag mig inte så mycket, men man kan ju inte låta bli att undra?!
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

*kl*

Använder ni alla varmvatten i era frigolitbaljor?

Jag använder för det mesta kallvatten i min låda och den står sig övernatten när jag täckt med locket.
Dessa dagar när det varit extremt kallt har jag fyllt på på kvällen med ljummet vatten (37 gradigt) och det har varit svalt när jag öppnat på morgonen men helt ofruset.
På kvällen har jag fått tömma ur en del is,men då är det efter ca 14-16 timmar utan lock och som sagt med 'svalt/kallt' vatten.

har liknande erfarenhet.
jag gör som alexandra, dvs jag byter aldrig vattnet helt, så det kallvatten som är i baljan, rensas upp på ishinna kvällstid, och en hink varmvatten hälls i. sen nästa morgon kollar den som släpper ut baljan, slår hål på eventuellt islager, och om det är -15 eller mer, behövs en hink varmvatten som påfyllning för att hålla vattnet isfritt över dagen. I varmare minusgrader räcker det att slå hål på den tunna ishinnan så håller det sig fritt hela dagen.

idag hade vi -7 här och vattnet flödade fritt i baljan hela dagen utan minsta ishinna ens.
Vårt "varmvatten" är ljummet vatten, inte hett, då vi har en spärr på thermostaten så vattnet är alltid bara ljummet om man sätter på varmvatten kranen.

inget lock här heller. Skulle förmodligen fixa det hela ytterligare, men har varit lat, då baljan funkar så bra redan som det är : ) vore det -22 eller mer konstant, skulle jag motivera mig, men vi har bara enstaka 2-3 dagar på raken max, som det är så kallt, annars ligger tempen rent generellt på -7 till -12 här senaste tiden och verkar så förbli, om inte mildare rent av, vilket prognosen vinkar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i hagen vintertid

För nån dag sen byggde vi en likadan efter "ert" recept, funkar perfekt! Fast vår fick ingen isolering i botten, men den står på dubbelt lager frigolit i hagen. Bara tunn hinna än så länge på morgonen när vi tar av locket :love:
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Vår hemmabyggda thermobalja blev klar idag:D

bild-194_124965128.jpg


Isolerad med 10cm frigolit runt om. Vi har även elslingor som ser till att vattnet håller 5 grader på insidan av baljan ifall det skulle bli riktigt kallt. Men till att börja med provar vi utan el och locket på under natten. Av vad andra har skrivit här verkar det fungera ändå.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Äntligen har vi inför denna vinter gjort en termobalja, som väms upp med ström el. batteri, valfritt. Den kostade runt 500:-, strömomvandlaren hade vi innan. Den kostar några hundralappar att införskaffa.
Innan dess tog jag ut vatten 2ggr/dag & la hö ovanpå för isoleringen skull, fryser inte lika fort. Om inte hästarna äter upp det förståss. Häller ut det som finns kvar inför natten, då det annars är helt omöjligt att få loss på morgonen.
Åter till termobaren..........jisses så mycket mer vatten dom dricker. Den rymmer ca 120L & hela går åt under dagen. När vattnet är iskallt rör dom det knappt !
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Äntligen har vi inför denna vinter gjort en termobalja, som väms upp med ström el. batteri, valfritt. Den kostade runt 500:-, strömomvandlaren hade vi innan. Den kostar några hundralappar att införskaffa.
Innan dess tog jag ut vatten 2ggr/dag & la hö ovanpå för isoleringen skull, fryser inte lika fort. Om inte hästarna äter upp det förståss. Häller ut det som finns kvar inför natten, då det annars är helt omöjligt att få loss på morgonen.
Åter till termobaren..........jisses så mycket mer vatten dom dricker. Den rymmer ca 120L & hela går åt under dagen. När vattnet är iskallt rör dom det knappt !
 
Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?
 
Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?
Jag vet inte var i landet du bor och hur kallt det brukar bli på vintern där. Men innan jag skaffade eluppvärmda vatten baljor så funkade det hyfsat bra med att isolera en vanlig vattenbalja, finns ju exempel tidigare i tråden på hur man kan göra det. Sedan fyller man på den med tempererat vatten. När jag inte hade tillgång till varmvatten så använde jag en vanlig vattenkokare och värmde en eller två kannor till en vanlig balja + det vanliga vattnet. Detta räckte för att hålla baljan isfri normal vintrar här. Är hästen inte ute dygnet runt så hjälper det att lägga på när hästen inte är i hagen.
 
Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?

Har inte läst hela tråden, så detta tips kanske redan har varit uppe, ursäkta isåfall!

Köp en hård kylväska/frysbag på lämplig affär. (Här finns de på Jula, Biltema eller Ica MAXI)
Tejpa hela med silvertejp för att inte ev. plastbitar ska lossna om hästen sparkar på den.
Häll i varmt vatten på kvällen och lägg på locket.
Be utsläpparen snällt om att lyfta av locket på morgonen och ner till -10 har du frostfritt vatten åtminstone till efter lunch.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 877
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 021
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 029
Senast: svea
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 507
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp