Bukefalos 28 år!

Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Min häst får äta snö om han blir törstig. Gav upp vattenhinken för flera veckor sedan.

Tycker du verkligen att det räcker?
Har du provat ta in snö och tina så det blir en hink vatten???
Gör det!
Herregud! bara till att få vatten till en kaffepanna är massor av snö:crazy:

Nu tror jag inte att en normal häst tvärdör av att vara utan vatten ett par timmar, men jag skulle inte ha samvete att ha det så.

* Jenny *
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Självklart så förstår jag att det inte är på samma vis som med en vattenhink och att det inte ger i närheten av samma mängd vatten.

Men han överlever de få timmar han är ute nu på vinterhalvåret. Finns inte en häst i stallet som har vatten ute i hagen på vintern.

Hade jag en bra lösning på det så hade jag självklart haft vatten i hagen även på vintern.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Hade funkat om jag stog i ett litet stall. Men när 35 hästägare ska slåss om knappt 20 liter varmvatten inom 2-4 timmar är det rätt kört. Varmvatten beredaren är inte i toppskick =(

Går din häst själv eller med andra i hagen?

Om DU/de i din hage gör en egen isolerad balja, och slår hetvatten i den innebär ju inte att 35 stycken måste skena och ta varmvatten.

Annars så köp en vattenkokare och slå i ett par liter kokande vatten?
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

*kl*

Nu har jag tillverkat en isolerad balja. Tog en fyrkantig istället för rund då det är lättare att få tätt med isolering, ska åka förbi stallet en sväng ikväll och se hur vattnet har hållit sig sedan idag på dagen (har varit omkring -16 hela dagen), är så nyfiken om det funkar ;)

Är dock lite sur på pållen som knappt har druckit från min fina balja :devil:

Såhär ser den ut;
balja2.jpg


balja1.jpg
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

kl
Säkert har nån redan tipsat om detta men jag hinner inte läsa hela tråden just nu.

Jag har gjort en egen isolerad balja utan elektricitet som funkar jättebra trots att jag bor i norrland och har runt 20 minus mest hela tiden.
En 90l plastbalja från Granngården (fyrkantig) som jag lagt frigolit i botten på och efter väggarna. Sen har jag placerat två hinkar i karet och fyllt med gullfiber runt omkring hinkarna så det blir helt tätt, sen gjorde vi två runda drickshål i en spånskiva (ovanför hinkarna) som vi skruvade fast ovanpå 90l baljan.
Fyller med ljummet vatten på morgonen och de har vatten så gott som hela dagen när det är 20 minus. Är det lite varmare så håller det sig dygnet runt, blir bara en liten hinna. Står under tak så det inte kommer ned snö i den.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

En utvärdering av din balja vore skoj ;) Jag funderar på att testa eftersom vi har easy trug-liknande baljor i hagarna. De funkar fint i alla hagar utom en där mitt sto leker med handtagen. Hon välter hinken innan man har hunnit fylla den färdigt så nu får vi ställa ut vanliga hinkar ist vilket inte fungerar så bra. De fryser fortare och är svårare att tömma så nu blir det ett evigt springande :crazy:
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Varianter på samma typ av balja (dvs frigolitisolerad) har ju utvärderats av flera användare flera gånger, med i princip enbart stående ovantioner. Så läs så hittar du =)

Jag är sjukt nöjd med mina :bow:
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Jag har hört att det går att lägga t.ex en boll eller liknande som flyter runt i vattnet och att det borde minska risken för att vattnet flyter igen.
Vet dock inte om det funkar men du kan ju testa?

Tänk förstås på att den flytande bollen/saken inte kan skada hästen på något sätt, men en tillräckligts stor boll borde väll vara bra?

Sen är det väll så att destu större balja, destu längre tid tar det för isen att frysa. :)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Jo, jag vet ;) Jag tänkte mest eftersom denna modellen såg lite annorlunda ut. Funderade lite på ifall man inte behöver skydda frigoliten på ngt sätt både från yttre våld och från väta. Men jag vet inte...

Ponnytjejjen: Att lägga i bollar, flaskor med varmvatten och annat som flyter omkring i vattnet funkar sådär enligt min erfarenhet. Det slutar med att prylarna fryser fast. Varmvattenflaskor kan vara ok men bollar är kasst. Dock kyls flaskorna snabbt ned av det kalla vattnet så de håller inte temperaturen uppe så länge de heller tyvärr. Jag har också testat med olja i vattnet men då vägrade hästarna att dricka och vattnet frös i alla fall...

Mvh JV
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Min tunna håller sig isfri i -10, inte ett uns av is :) Jippijey!!
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Min balja fungerar också bra när man fyller på med varmvatten 2 ggr om dagen och täckar den på natten.

Fast nu tyckte visst gubben min synd om mig och har beställt en thermobar. Han tog den lilla som rymmer 40 l eftersom vi har ganska nära att bära ut vatten till hagen. Inte mer än 30 meter om man går över gödselstan.

Jag som funderade på att göra en till :-)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Vi har i varmvatten på morgonen sen håller det sig hela dagen.
Jag tog ca 5-6 cm tjock frigolit som pappa hade på sitt jobb, har det runt om hela utan någon glipa och i bottnen på min.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Min håller sig också hela dagen.

jag har 5 cm tjock frigolit i dubbelt lager i botten, sen 5 cm runt hela baljan, samt plastsäck runt. ställer man baljan på brunnen gödsel blir det ytterligare bra, men man behöver då spä på detta veckovis då det fryser successivt ner i backen.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Idag har det varit -22 och blåsigt hnela dagen och mina baljor hadde häller inte enda uns av is:banana:

PS: har glömt att ta bilder som jag lovade, men ska komma ihåg att ta med kameran i morron:)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Jag kör med en yllefilt under vattenbaljan och det förlänger "frystiden" väsentligt mot att ställa baljan direkt i snön. Sen bär jag ut varmvatten :)

Dock dricker våra 4 hästar väldigt lite och anledningen till det vet jag inte riktigt. Tror att eftersom hagen är så stor och de rör sig väldigt lite nu på vintern så råkar de inte gå förbi vatten så när de väl kommer så är de törstiga men de kommer inte förrän det är dags att komma in och då dricker de inne istället.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Har nu testat mina 20 liters värmebaljor f 24 V (48 W) kostnad ca 500 kr st.
Fungerar utmärkt o räcker för en häst resp ett antal får.
I stort sett en mindre kopia av bolebaljan men noggrannare isolerad.
PL
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Varianter på samma typ av balja (dvs frigolitisolerad) har ju utvärderats av flera användare flera gånger, med i princip enbart stående ovantioner. Så läs så hittar du =)

Jag är sjukt nöjd med mina :bow:

Får sälla mig till skaran med isolerade baljor, funkar verkligen kanon!! Jag gjorde så att som flera andra tog en 90 liters balja, fyllde upp med fogskum så det blev 10 cm tjockt i botten. La i 3 träbitar i skummet att ställa 65 liters baljan på. Sen fogskum mellan baljorna tills det garanterat va tätt. Längst upp vid kanten tätade jag med silikon. Fick hjälp av sambon att fixa detta & det blev kanon:)

Idag har det varit -10 hos oss & 14 timmar efter att jag fyllt på med varmt vatten hade det blivit en millimeter tjock hinna med is som va mkt enkelt att ta bort! Hur bra som helst;)
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

-25 igår. Jag bytte vatten på fm på det var så lite kvar. Fyllde i nytt ljummet vid 11.00

Fyllde inte på något varmvatten under dagen, kl 21 när jag tog in fanns INGEN is. Helt otroligt.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Coolt.

Jag har läst några fler trådar här och blir verkligen bestört.
Folk som vattnar sina hästar morgon och kväll, däremellan är vattnet fryst. Är det lagligt att vattna så lite??

Jag antog att om man har hästarna ute långa dagar så fixar man vattenförsörjningen. Och att det finns lösdrifter utan konstant vattentillgång är ju.. för jävligt!.
 
Sv: Vatten i hagen vintertid

Folk som vattnar sina hästar morgon och kväll, däremellan är vattnet fryst. Är det lagligt att vattna så lite??.

Ja, dessvärre.

Enligt djurskyddslagen så ska hästar få dricka sig otörstiga minst två gånger/dygn, men bör erbjudas fritt vatten. Men bör är inte tvingande, det är däremot ska. Så det räcker erbjuda dem vatten och de får dricka sig otörstiga morgon och kväll.

*eget kl*
Igår vid 21 slog jag inte heller i varmvatten. Idag vid 9 (de var inne mellan 21 - 9 och rörde inte karet ute då) så var det kanske 3 mm is. Temp nu -15. Mycket enkelt trycka sönder och skopa ur isen. Fyllde 10 l varmt vatten och räknar kallt med att det ska hålla hela dagen, baljan är verkligen kanon.

Min mamma brukar ge frukosten när jag är ledig så jag ska slippa gå upp kl 06 då (hon är iaf uppe) och igår morse, när det var -25, så var hon imponerad över mina hinkar. Hade varit lite is i dem, men den var bara slå bort, och satt bara på ytan, och under isfritt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 877
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 028
Senast: svea
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 504
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp