Bukefalos 28 år!

Vatten i lungorna

Agapi

Trådstartare
Min systerdotter som snart är tre år har åkt på en kraftig lunginflammation och haft feber i över 10 dagar.
I fredags mådde hon bra och antibiotikan hjälpte och fick därför åka hem på permission från sjukhuset, men redan dagen därpå blev hon sämre och var tvungen åka tillbaka. Väl på sjukhuset upptäckte läkarna att hon hade vatten i lungorna och därför fick de imorse åka ambulansflyg ner till Astrid Lindgrens barnsjukhus för att dränera lungorna. Tyvärr fungerade inte det och därför ska de nu försöka dränera med en tjockare slang. Hon går också på två olika antibiotika som dessvärre inte hjälper och därför funderar läkarna på att sätta in en tredje sort.

Hur farligt är det egentligen när små barn får vatten i lungorna? Blir man helt återställd?
Jag är utom mig av oro och t.o.m min pappa - som aldrig gråter - grät när jag pratade med honom i telefonen idag. Min syster kan jag knappt prata med eftersom hon bara gråter.
Är det livshotande? :(
 
Sv: Vatten i lungorna

Jag har verkligen ingen aning men vill bara skriva något för det låter så hemskt och jag förstår att du är orolig! Fy, det känns alltid så orättvist och ledsamt när barn drabbas av sjukdomar på olika vis.

Den enda erfarenhet av vatten i lungorna som jag har är när hjärtat hos en vuxen inte orkar pumpa ordentligt ( hjärtsvikt hos min pappa) eller när äldre fått cancer. Men inget av det har ju kommit från en lunginflammation från början så det här är säkert något annat! Hoppas att hon snart blir frisk!
 
Sv: Vatten i lungorna

Jag blev mycket svårt sjuk av RS-virus när jag var runt två månader gammal och hade vid flera tillfällen vätska i lungorna som jag tror (men jag kan inte svära på det, hon som kan bekräfta finns inte med oss längre) fick dräneras. Repade mig gjorde jag i alla fall, så det behöver absolut inte vara livshotande.
 
Sv: Vatten i lungorna

Hur farligt är det egentligen när små barn får vatten i lungorna? Blir man helt återställd?

Det är jättefarligt med vatten i lungorna oavsett vem man är.
Man måste få adekvat vård.
Med adekvat vård så blir man nästan alltid återställd, om inte orsaken är något som inte går att åtgärda.

Så det är absolut mycket svårt för alla inblandade.
Men med rätt vård så kommer det att gå bra och barnet bli helt återställt.
Själva vattnet är inte den stora faran.
Däremot så kan det vara risk för resistenta bakterier vilket inte är bra alls.
 
Sv: Vatten i lungorna

Vill inte skrämma upp dig men tyvärr har Inte_Ung rätt. Ja det är väldigt allvarligt. Lunginflamation är den vanligaste dödsorsaken i världen för barn under fem år.

Men här i Sverige är ju vården väldigt bra.

Håller tummarna!!!
 
Sv: Vatten i lungorna

När min systerson låg på sjukhus som bebis och det var mycket allvarligt, fick även jag prata med personalen så att jag kunde få deras kunniga svar på mina frågor. Det skedde per telefon, för min systerson bor mer eller mindre på andra sidan jorden från mig räknat, men få telefonräkningar har varit så värda att betala som den.

Jag skulle försöka få prata med personalen om jag var du, din syster kan ordna så att det är ok med sekretessen.

Och jag vill betona att lunginflammation inte är den vanligaste dödsorsaken bland barn under fem år i Sverige. Din lilla släkting ligger på en av de bästa kliniker som finns. Tänk på det.
 
Sv: Vatten i lungorna

Just nu får jag varken tag på min syster eller hennes pojkvän. Ingen har hört något ifrån dom på hela dagen. Jag är så orolig så jag vet inte vad jag ska ta mig till :(
 
Sv: Vatten i lungorna

Jag fattar att det är fruktansvärt jobbigt för dig, men kan det inte vara så att de har medicinsk teknik runt den lilla flickan som gör att man bör stänga av mobilerna?

Andas du, du kan inte göra så mycket mer just nu.
 
Sv: Vatten i lungorna

Just nu får jag varken tag på min syster eller hennes pojkvän. Ingen har hört något ifrån dom på hela dagen. Jag är så orolig så jag vet inte vad jag ska ta mig till :(

Det är så jobbigt när man inte kan göra något annat än vänta. Men inga nyheter kan också vara bra nyheter.
 
Sv: Vatten i lungorna

Pratade nyss med min syster. Vätskan i lungorna har bildat "väggar" så det är svårare att få ut det, så idag ska de sätta in en tjockare slang. Det är 50% chans att det fungerar och gör det inte det blir det operation :(

Men läkarna säger att det är vanligt och att det kommer gå bra :)
 
Sv: Vatten i lungorna

Pratade nyss med min syster. Vätskan i lungorna har bildat "väggar" så det är svårare att få ut det, så idag ska de sätta in en tjockare slang. Det är 50% chans att det fungerar och gör det inte det blir det operation :(

Men läkarna säger att det är vanligt och att det kommer gå bra :)

Nämen se där! Det lät ju bra mitt i allt elände.
 
Sv: Vatten i lungorna

Åh vad skönt! Fortsätt gärna att uppdatera. Min brorsdotter dog i lunginflammation. Men hon var bara elva månader. Nu håller jag alla tummar och tår för att det ska slippa bli någon operation.
 
Sv: Vatten i lungorna

Jag beklagar :( Så hemskt... :(


Det verkar inte bli någon operationför min systerdotter iaf :) Andra dräneringen gick över förväntan så de tror att de fått ut det mesta nu, och hon är piggare och äter så det är bra tecken :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 224
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp