Bukefalos 28 år!

Vatten rädd häst!

W

Wildiz

Min ungponny, 5 årigt sto. Är otroligt rädd för vatten. Att svampa av henne lite lätt är en hel dagsuppgift, och att spola med slang är inte att tänka på. Att hoppa ett dike är livsfarligt, sålänge inte bästa kompisen hoppar före, råkar hon trampa i en vattenpöl blir hon livrädd och bockar, och att rida på en vanlig ex. asfalsväg är svårt bara asfalten är lite 'mörkare' (våt) Att rida förbi en fontän är som att kliva rakt in i döden för henne.. :eek:
Hur ska man göra för att träna? :confused: Jag skulle så gärna vilja kunna bada med henne på somrarna eller åtminstonde, svampa av henne utan allt för stora beskymmer.. :crazy:
I all övrig hantering/ridning är hon jättetrevlig :)
Tacksam för alla svar och träningsmetoder!:bow:
 
Sv: Vatten rädd häst!

Min häst på 7 år har heller aldrig gillat vatten, så jag miljötränar henne ofta och hon har blivit mycket bättre.

Jag har inget program jag följer, utan utnyttjar möjligheterna som finns, regnar det går vi i vattenpölar, kommer vattenslangen fram så får hon undersöka den, är svansen smutsig (skimmel, så ja, den är smutsig ofta) så tvättar jag den, använder en hink som jag doppar svansen i och sen tar jag och kramar ur svansen så mycket det går innan jag släpper den, hon tyckte det var så läskigt när det skvätte på benen. I början så tog jag alltid en handuk och torkade med innan jag släppte ned svansen, nu behöver jag inte det längre.

Numera kan jag svampa av henne, jag har märkt att hon är lugnare om jag börjar nere vid hovarna och arbetar mig uppåt.
Första steget var bara att få blöta hovarna, sen när jag märkte att hon tyckte det var lugnt började jag med benen, osv uppåt.
Huvud och pannlugg är fortfarande inte att tänka på och vi har väldigt långt kvar innan jag kan använda vattenslangen.

Hon är inte speciellt förtjust i vatten som porlar heller, så vi tränar att gå över broar och vatten som rinner under vägen. Väldigt praktiskt att då ha med sig en häst som kan gå före och visa vägen, det viset har vi kommit över bäckar i skogen också. :laugh:

Mitt tips är att utsätta hästen i små doser i taget för det som gör dem rädd, för att sedan gå vidare med nästa steg när hästen slutat reagera och accepterar det "läskiga". Så vänjer sig hästen steg för steg för det som är otäckt, fungerar på allt som är "lejon" för hästen. :D

Lycka till, det är som sagt inte lätt att ha en häst som tycker vatten är läskigt, det finns ju överallt!
*skickar många pepkramar*
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Linda_A
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
11 920
Senast: Emine
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 333
Senast: Mickizz
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 061
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp