Bukefalos 28 år!

Sv: Vatten

Det sägs ju att stillastående vatten blir äckligt efter ca 10 timmar.

Moraliskt motbjudande eller bevisat hälsofarligt?

Själv fylller jag på mitt nattvattenglas vid 19tiden på kvällen.. dricken en slurk på kvällen.. en slurk på morgonen och är jag skittrött kvällen efter kvällen efter och glömt byta tar jag en slurk till då, och kanske en på morgonen också.. så 24-30 timmar i ett sommarvarmt sovrum är då inga problem alls, ser inte illa ut, smakar inte illa och jag är inte sjuk.. :)
Glaset blir lite "slemmigt" efter ca 3-4 dagar om jag bara spolar rent det under kranen och fyller på nytt varje kväll.. med slemmigt menar ja inte grönt utan det bara känns lite "glidigt" om man känner på insidan av glaset.. men jag brukar byta var 2-3 dag..

lite skit rensar magen.. :D
 
Sv: Vatten

Det sägs ju att stillastående vatten blir äckligt efter ca 10 timmar.

på vilket vis skulle vattnet bli dåligt?
vatten blir ju inte dåligt av sig själv, det krävs väl annat skit som i sin tur smutsar ner vattnet, typ bakterier.

vattnet vi dricker har ju även nån dinosaurie bajsat ut nångång för länge sen. tänk va äckligt :p

dock sägs det att vatten i plastflaska håller sämre än glas, eftersom små partiklar kan lösgöras från plasten.


ja dessutom tänk på vilket skitigt vatten barnen i afrika dricker! :eek:
:p
 
Sv: Vatten

Moraliskt motbjudande eller bevisat hälsofarligt?

Själv fylller jag på mitt nattvattenglas vid 19tiden på kvällen.. dricken en slurk på kvällen.. en slurk på morgonen och är jag skittrött kvällen efter kvällen efter och glömt byta tar jag en slurk till då, och kanske en på morgonen också.. så 24-30 timmar i ett sommarvarmt sovrum är då inga problem alls, ser inte illa ut, smakar inte illa och jag är inte sjuk.. :)
Glaset blir lite "slemmigt" efter ca 3-4 dagar om jag bara spolar rent det under kranen och fyller på nytt varje kväll.. med slemmigt menar ja inte grönt utan det bara känns lite "glidigt" om man känner på insidan av glaset.. men jag brukar byta var 2-3 dag..

lite skit rensar magen.. :D

Det vet jag inte, men någonstans borde det ju stå eftersom det är sådant man blir itutad både på Strömsholm och hos "större ryttare". Själv dricker jag inte vatten som stått i värme mer än max 1 dag men jag tycker heller inte vi kan jämföra oss med hästar.

Dessutom bör man ju ta vattenprov inför varje betesperiod. Det händer årligen att hästar blir förgiftade eller får andra störningar pga dålig vattenkvalité.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten

jag och min stall kompis har en regel. är du inte villig att dricka det sj. ska inte hästen dricka det heller. och jag e välkänd för att ta en slurk ur vatten som ståll up till 1 dygn.

men som sagt jag är OCKSÅ skitnoga på att badkaret ska vara rent och snyggt. men så länge vattnet är rent och karlet snyggt (dvs ingen beläggning , missfärgning eller STORA mänger sand/jord/lera). lite gräs och partiklar dör dom nte av.

Då har jag 2 ston som är SUPER kinkiga på vatten . och halsar oftast då vi nybytt ut. men det e ju ganska självklart,. någon sätter fram en stor tillbringare iskallt vatten på en varm dag. Vad gör du ... jo då dricker du ett eller kanske 2 stora glass i ganska snabb följd. Bara för att det e sååå gott!

Och en sak som är ganska viktigt att komma ihåg är att vatten är bara en del i elekrolyt balansen i hästens kropp.. så för kinkiga hästar kan saltsten vara viktigt för att inte bara få dom att dricka bättre iutan också hjkälpa dom med saltbalanserna i kroppen.


TS stor tank.. inga problem.. håll bara karlet rent.. så ska du se att pållarna dricker.
 
Sv: Vatten

KL

Våra "stackars" hästar dricker direkt ur en korvsjö från Nissan. Alla 6, vuxna som små. De mår prima allihop, och Nissan är inte direkt känd för sin renhet. Jag hade aldrig druckit det vattnet. Men som sagt, hästarna gör det mer än gärna. De får i sig mängder med mikroorganismer, alger och annan "skit" som kan tänkas finnas där.
Vad menar ni med "rent vatten"? Att vattnet är klart? Vilka bekymmer det blir om ni flyttar till ett kalkrikt område där vattnet är grumligt :angel:
 
Sv: Vatten

Jag kan inte svara på hur hållbarheten skiljer sig mellan tank och vattenkar men våra hästar dricker ur baljor som rymmer ca 100 liter. Vi har fyra hästar hemma just nu som går två och två. Vi fyller vatten morgon och kväll och skurar baljorna en gång per dag. Jag föredrar att skura innan vattnet blir skitigt, jag vill att de ska kunna dricka rent vatten. Jag har däremot ingen erfarenhet av sådana tankar eftersom vi kan fylla med slang till bägge betena då ena betet ligger s.a.s. bakom en rasthage som de kan gå in i och andra ligger nära huset.

Jag hade sett till att tanken stod i skugga i alla fall. Du har inte möjlighet att köpa några vanliga stora plastdunkar och ta med i bagaget? Då kan du ju byta vattnet när du själv vill.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten

Att döma av de svar du fått från de som har erfarenheter av tankarna så verkar du ju inte behöva oroa dig. Hur många hästar går i hagen?

Håll vattenkaret/baljan ren liskom själva tanken så borde det gå bra :)
Ser vattnet i tanken äckligt ut eller smakar/luktar illa får du väl byta det helt enkelt.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: Derivata
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 081
Senast: Sel
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 311
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp