Bukefalos 28 år!

Vattendragning till stall?

Maria_81

Trådstartare
Jag har ett kallstall hemma som inte har nåt vatten. Hur mycket jobb och kostnader tror ni som kan att det kan tänkas gå åt? Hade tänkt och göra det i vår i så fall. Min pappa har grävmaskin så det kommer inte att kosta något. Vi har en kran på utsidan av huset ca 50m från stallet och själva brunnen ligger kanske 75m från stallet.
Tacksam för tips på att kunna göra det så billigt som möjligt. :bow:
 
Jag har ett kallstall hemma som inte har nåt vatten. Hur mycket jobb och kostnader tror ni som kan att det kan tänkas gå åt? Hade tänkt och göra det i vår i så fall. Min pappa har grävmaskin så det kommer inte att kosta något. Vi har en kran på utsidan av huset ca 50m från stallet och själva brunnen ligger kanske 75m från stallet.
Tacksam för tips på att kunna göra det så billigt som möjligt. :bow:

Jag grävde vatten till mitt stall för ett par år sedan. 80 m PEM-slang på frostfritt djup med värmekabel 10m i båda ändar. Totalt med grävning genom extremt stenig mark (vän med gävmaskin = självkostnadspris), material och rörmokeri (vitt) slutade notan på ca 15 000kr.
 
Värmekabel kan man köpa på metervara och sedan lägga in i valfri slang :)
Alltså det lät ju som det billigaste och enklaste alternativet, men hur gör man med kranen som slangen fästs i, hur håller man den frostfri? Räcker det att ha en värmekabel end eller ska man försöka isolera kranen också? :D
 
En självdränerande vattenutkastare fryser sällan eller aldrig, men skulle den mot förmodan göra det så är den lätt att tina upp mha värmepistol eller dylikt.

Man behöver en anslutning för värmekabeln mellan kranen och slangen (och/eller vid anslutningen av vattnet i andra änden om ni väljer att lägga i kabeln från det hållet). Allt hittar du i en vvs-butik eller hos en rörmokare.
 
Frågan är ju dock, blir det billigare i längden att lägga slangen ovan jord? Elkostnaden för värmekabeln är ju inte helt obetydlig ändå. Och så den frågan om snöröjning, riskerar inte en slang ovan jord att vara i vägen när det ska skottas?

Som en temporär lösning hade jag nog tyckt att det skulle funka, men som en permanent lösning hade jag absolut inte valt att ha en vattentillförsel i slang ovan jord.
 
I mitt förra stall drog jag in nytt vatten från dricksvattenbrunnen då ledningarna från den speciella stallbrunnen som fanns där innan blev dåliga. Jag valde att inte hacka upp golvet utan drog istället vattenledningarna i taket, med elledning och isolering. Pumpen stod i stallet, och kring den hade jag en isolerad låda som även fungerade som bänk. När det var som kallast hade jag även ett element på svag värme mellan lådan och väggen - tack vare lådan behövde det inte vara på så mycket. Jag har för mig att totalkostnaden blev runt 20 tkr, inkl grävning ca 40 meter. Jag lejde alltså bort allt, men hade pump och vattenkastare redan.
 
En självdränerande vattenutkastare fryser sällan eller aldrig, men skulle den mot förmodan göra det så är den lätt att tina upp mha värmepistol eller dylikt.

Man behöver en anslutning för värmekabeln mellan kranen och slangen (och/eller vid anslutningen av vattnet i andra änden om ni väljer att lägga i kabeln från det hållet). Allt hittar du i en vvs-butik eller hos en rörmokare.

Vill bara lägga till att det är viktigt med bra och fungerande jordfelsbrytare när det handlar om ström och vatten. Det kan gå väldigt illa annars :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 907
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp