Bukefalos 28 år!

vecko schema?

K

kbr

För ungefär 2 veckor sedan fick jag lov att erkänna för mig själv att jag måste göra uppehåll med min ridning tills min rygg blir bättre (har ett diskbrock) . Nu försöker jag lägga upp ett icke ridschema utan ett som bara är från marken. Vad tycker ni om det här upplägget?

Månda Ledig (har träning på kvällen blir väldigt tajt)
Tisdag Longering
Onsdag Tömkörning
Torsdag Longering
Fredag Löshoppning
Lördag Prominad (hoppas att jag ska kunna tömköra ut när hon har börjat lära sig att bli tömkörd men i början blir det bara en ordenklig klätring lyfta på benen prominad)
Söndag Prominad (hoppas att jag ska kunna tömköra ut när hon har börjat lära sig att bli tömkörd men i början blir det bara en ordenklig klätring lyfta på benen prominad)
Vad tycker ni?
Är det något ni skulle lägga till eller lägga upp på ett annat set?
Hon är väldigt bukig och behöver jobba mer med ryggen. Och även få henne att lyfta på benen och brädda sig fram.

Hoppas på svar
MVH Karin
 
Sv: vecko schema?

Jag kan inte heller rida eller rättare sagt än så länge går det men jag får ont dagen efter och snart kommer det inte att gå alls. (foglossning)

Hur som helst. Jag tycker ditt schema låter lite tråkigt. Måste du bestämma exakt vad som ska göras och vilken dag. Du kan lägga in annat arbete från marken också. Gå över presenning, dressyr från marken d v s tex öppna, sluta, skänkelvikning mm. Ledarskapsövningar mm. Självklart låter det bra med longering, löshoppning, promenader och tömkörning också men jag skulle känna efter från dag till dag vilket som passar.
 
Sv: vecko schema?

Varför alls longera när du kan tömköra? Det är bättre för hästen med tömkörning, eftersom du kan jobba hästen i form och får till ryggarbetet bättre. Tycker oxå att du inte behöver lägga upp ett stenhårt veckoschema utan känna dig för hur hästen mår, hur du mår mm, vad som passar bäst den dagen.
Om hästen just lärt sig tömkörning kan det också vara bra att lägga in några dars vila i sträck för att den ska få smälta sina kunskaper rent "mentalt", alternativt gör du nåt då som du vet hästen tycker är skitenkelt, typ promenad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 259
Senast: hovtassfot
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp