turbofling

Trådstartare
Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom?
Vad ska det räcka till?
Finns det ngr krav för att dom ska få pengarna? (tex städa sitt rum)
Kan veckopengen bli indragen (varför?)
Kan dom tjäna extra pengar genom att göra olika saker hemma?

Vi har inte haft ngn vecko/månadspeng hitills men pga olika anledningar känns det nu som att det är dags att införa framförallt för tonåringarna (14, 13) och 9 åringen och då vill nog småsyskonen (6,4) också ha en peng.
 
Vi har inte veckopeng än, men tänker att det kanske blir från ca sju års ålder (han fyller sju i mars). Men då kommer det krävas städ av sitt rum. Tänker att veckopeng ska vara runt 25-30 kr. Han kan ibland få pengar för enkla uppdrag, tex en krona för varje spik han plockar upp.
 
Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom?
Vad ska det räcka till?
Finns det ngr krav för att dom ska få pengarna? (tex städa sitt rum)
Kan veckopengen bli indragen (varför?)
Kan dom tjäna extra pengar genom att göra olika saker hemma?

Vi har inte haft ngn vecko/månadspeng hitills men pga olika anledningar känns det nu som att det är dags att införa framförallt för tonåringarna (14, 13) och 9 åringen och då vill nog småsyskonen (6,4) också ha en peng.
Sonen är 10 år och har fått veckopeng sedan han var ca 2 år. Just nu får han 100 kr/vecka och det får han köpa (nästan) vad han vill för, det brukar bli t ex Prime, robux, nya spel o dyl. Han har sedan ett år tillbaka en kiosk i stallet där han säljer läsk och godis. Han tjänar bra på kiosken och dom pengarna brukar han köpa större/dyrare saker för.

Vi har väl inga speciella krav för att han ska få veckopengen, han är ganska skötsam överlag och hjälper till när man ber honom.

Han kan tjäna extra om han t ex klipper gräsmattan.
 
Vi började rätt tidigt med det. Först veckopeng och sen månadspeng istället. Jag tycker att det är viktigt för det lär barnet att hushålla med pengar och att sparar man kan man köpa nåt fint. Är det slut så är det däremot slut. Hur mycket man ger beror på hur mycket man har att ge. Känns alltid vanskligt att ge någon såna råd.

Min 13 åring får 500 kr/månaden. Men då köper vi allt det hon behöver så månadspengen är bara för saker utöver det. Fika, mer kläder, leksaker, spel etc.
 
Vi har pratat mer om det här hemma och min man tycker inte att barnen ska fa extra pengar. Dom far mycket av sina farföräldrar och spargrisarna är ganska fulla. Men just det är mitt "problem". Dom har mkt pengar och har gärna av dom pengarna och slösar i mina ögon bort dom pa onödiga saker, det är väldigt populärt just nu att ga till affären och köpa godis och smasaker. Hade tex en händelse i varas när 9 aringen lanade ut 100€ till sin kompis (som köpte dyra hundsaker för pengarna, dom har inte ens en hund). Sa barnen behöver absolut lära sig att hantera pengar.

Nu har jag iaf gömt 9aringens spargris sa hon far be om pengar och säga vad hon vill köpa för dom.
13 aringen far hantera sina sparpengar själv.
14aringen kommer fa ett eget konto med till att börja med 100€ sa far vi se om det är lagom. Det ska ga till mindre, inte helt nödvändiga klädinköp (till dyrare kläder och skor far hon extra pengar), nöjen, mellanmal, godis, mindre saker till skolan som pennor (skolböcker far hon extra till).
 
Vi har pratat mer om det här hemma och min man tycker inte att barnen ska fa extra pengar. Dom far mycket av sina farföräldrar och spargrisarna är ganska fulla. Men just det är mitt "problem". Dom har mkt pengar och har gärna av dom pengarna och slösar i mina ögon bort dom pa onödiga saker, det är väldigt populärt just nu att ga till affären och köpa godis och smasaker. Hade tex en händelse i varas när 9 aringen lanade ut 100€ till sin kompis (som köpte dyra hundsaker för pengarna, dom har inte ens en hund). Sa barnen behöver absolut lära sig att hantera pengar.

Nu har jag iaf gömt 9aringens spargris sa hon far be om pengar och säga vad hon vill köpa för dom.
13 aringen far hantera sina sparpengar själv.
14aringen kommer fa ett eget konto med till att börja med 100€ sa far vi se om det är lagom. Det ska ga till mindre, inte helt nödvändiga klädinköp (till dyrare kläder och skor far hon extra pengar), nöjen, mellanmal, godis, mindre saker till skolan som pennor (skolböcker far hon extra till).

Är det de får av släkten i storlek av månadspeng eller är det större summor? Större summor sätter vi in på ett sparkonto som dottern inte får använda sig av förrän hon är vuxen. Summor i partiet med månadspeng får hon behålla själv. T.ex. om hon får 1000 kr i julklapp av nån som får hon naturligtvis behålla det. Men om nån släkting vill ge henne 10000 kr så sätts det in på hennes sparkonto som hon inte får förrän hon är vuxen.

När jag gick på gymnasiet fick jag mitt barnbidrag (minns inte om det kallades så då men iaf motsvarigheten). Men med det följde att jag skulle köpa alla mina kläder själv utom stora utgifter som vinterjacka, vinterskor osv. De köpte mamma och pappa. Men vardagskläderna skulle jag köpa själv.
 
Så hade jag det ocksa när jag började gymnasiet och det är nog tanken att vi gör ungefär så med äldsta nu också. Just med kläder måste vi se lite. Här ligger barnbidraget på ungefär 200€/månad men det känns lite för mkt att ge henne.

Opa (farfar) sparar 100€ till varje barnbarn per manad och det sätts in på ett sparkonto som dom tidigast får tillgång till när dom fyller 18. Annars är det runt 100€ (x2, farfar och farmor är skilda) dom brukar få vid födelsedagar, skolavslutningar, jul, påsk osv eller bara lite då och då. Pengarna är hemma i varsin en spargris och är självklart deras men skulle vilja att framför allt 9 och 13 åringen tänkte till mer hur dom använder sina pengar. Godis tex köper jag hem till helgen för alla så dom behöver inte köpa det själva.

Min tanke var att ge lite begränsad veckopeng som dom kan göra precis vad dom vill med och spara lite på dom andra pengarna till större saker. Men samtidigt har min man rätt, varför ge mer pengar när dom har i spargrisen.
 
Våra barn (8 och 6 år) har ingen veckopeng eller liknande. Har egentligen inte alls varit aktuellt men vi har börjat fundera på hur vi bäst lär barnen hantera pengar (framför allt den äldste börjar det väl bli dags för och då hänger väl lillasyster med på ett bananskal ;) ).

Att hushållssysslor (typ städa rummet) ska vara motprestation är absolut inte aktuellt. Men vi funderar som sagt på upplägg. Framför allt vill vi väl lära dem (och uppmuntra dem till) att spara och att om det finns något man verkligen vill ha så är det inte bara att köpa.

Men vill inte heller införa veckopeng så att det blir så att vi startar en vana att köpa något varje vecka, även om det är små belopp vi pratar om.

Jag har aldrig haft veckopeng eller motsvarande själv förrän jag var tillräckligt gammal för at få studiebidraget. Arbetade extra långt innan dess och hade sparpengar även innan det så det var ju inte så att jag inte hade några egna pengar bara för att jag saknade veckopeng.
 
Så hade jag det ocksa när jag började gymnasiet och det är nog tanken att vi gör ungefär så med äldsta nu också. Just med kläder måste vi se lite. Här ligger barnbidraget på ungefär 200€/månad men det känns lite för mkt att ge henne.

Opa (farfar) sparar 100€ till varje barnbarn per manad och det sätts in på ett sparkonto som dom tidigast får tillgång till när dom fyller 18. Annars är det runt 100€ (x2, farfar och farmor är skilda) dom brukar få vid födelsedagar, skolavslutningar, jul, påsk osv eller bara lite då och då. Pengarna är hemma i varsin en spargris och är självklart deras men skulle vilja att framför allt 9 och 13 åringen tänkte till mer hur dom använder sina pengar. Godis tex köper jag hem till helgen för alla så dom behöver inte köpa det själva.

Min tanke var att ge lite begränsad veckopeng som dom kan göra precis vad dom vill med och spara lite på dom andra pengarna till större saker. Men samtidigt har min man rätt, varför ge mer pengar när dom har i spargrisen.

För att de ska lära sig att det lönar sig att spara? För att om de sparar så kan de köpa nåt större dyrare som de vill ha? T.ex. en ny spelkonsoll, nåt dyrt märkesplagg som "alla" har, eller ett ridläger eller annat liknande som de vill till?

Om ni bara ger dem pengar när deras är slut så lär de sig ju inte att man måste spara och hålla i pengarna. Vi ger vår tonåring månadspeng. Det är förutom födelsedag och jul hennes enda inkomst. Har hon handlat upp alla pengarna så får hon snällt vänta till den 25e när hennes månadspeng sätts in kontot som är knutet till kortet hon har. Så lär hon sig att är pengarna slut så är de slut. Om vi då skulle ge henne pengar så lär hon sig bara att det är ok att shoppa slut på dem för man får alltid mer av mamma och pappa.

Jag får inte ihop ditt resonemang riktigt. Du skriver att du skulle vilja att de "tänkte till mer hur de använder sina pengar" samtidigt som du säger att deras spargrisar är fulla? Hur kan de båda vara sanna samtidigt? Det enda sätt jag kan tänka mig är att du har sparsamma och ekonomiskt duktiga barn som ibland lägger sina pengar på sånt som du tycker är slöseri. T.ex. godis.

Jag ser min dotters pengar som hennes. Hon får spendera dem på vad hon vill. Vill hon köpa gosedjur nr 503 för sina sista pengar så får hon göra det. Men när pengarna är slut så är de slut. Då får hon spara. Det har hon blivit duktig på. Ja, hon köper fortfarande sånt som JAG tycker är skräp. Men det är ju inte mina pengar så jag har egentligen ingen rätt att ha en åsikt. Det är ju inte upp till mig att bedöma vilken glädje inköpet gav henne.

Jag tror att det är jättebra att barn får lära sig att pengar tar slut och att man kan spara ihop till dyrare roliga saker!
 
Att barnen har mkt sparpengar beror på att dom först senaste året har börjat intressera sig för att använda sina pengar. Så dom har sparpengar men sparpengarna har minskat väldigt fort senaste tiden, det är därför vi funderar på om vi behöver en förändring och hur vi ska göra. Fast iof kanske det bästa är om pengarna i spargrisen helt enkelt tar slut, då kanske dom lär sig att vill man köpa dyrare saker så kan man inte köpa småsaker hela tiden. Sen vill jag inte att dom går och köper godis varje dag, helt enkelt för att jag inte tycker att man ska äta godis varje dag men det är kanske ett annat problem.

Sen tycker jag det är bra om barnen lär sig att ha en liten buffert om ngt går sönder som dom behöver. Ena barnets mobil gick sönder och då var det bra att hon hade pengar så hon kunde köpa en ny (vi betalade hälften var). En mobil är nödvändig för skolan och födelsedag/jul var långt borta.

Med 9åringen är det även så att hon lätt påverkas av andra, har hon pengar ger hon bort pengar till andra och hon har en kompis som "styr" henne väldigt mkt (som händelsen i våras) och sen blir hon ledsen över det.

Skulle aldrig ge extrapengar om deras är slut. Från oss får dom inget just nu, förutom pengar för att köpa saker dom behöver till skolan och 14åringen får en peng för att köpa mat i skolan. En vecko/månadspeng skulle isåfall vara en peng för att använda just för småsaker och sparpengarna vara just sparpengar för lite större saker som vi skulle kontrollera lite mer.
 
Mina barn, 9 och 11 år, får en fast veckopeng på 20 kr.

Utöver det kan de jobba till sig mer, vika tvätt, plocka diskmaskin mm.
Vi har en lista de får kryssa i. Sen räknar vi ihop och swishar dem, de har betalkort och internetbank.

Vi insåg efter flera försök med kontanter att det är omöjligt att lära dem hantera pengar när det är så många butiker som inte tar emot kontanter längre, så det var lika bra att lära dem hantera " digitala pengar " från början.
 
Att barnen har mkt sparpengar beror på att dom först senaste året har börjat intressera sig för att använda sina pengar. Så dom har sparpengar men sparpengarna har minskat väldigt fort senaste tiden, det är därför vi funderar på om vi behöver en förändring och hur vi ska göra. Fast iof kanske det bästa är om pengarna i spargrisen helt enkelt tar slut, då kanske dom lär sig att vill man köpa dyrare saker så kan man inte köpa småsaker hela tiden. Sen vill jag inte att dom går och köper godis varje dag, helt enkelt för att jag inte tycker att man ska äta godis varje dag men det är kanske ett annat problem.

Sen tycker jag det är bra om barnen lär sig att ha en liten buffert om ngt går sönder som dom behöver. Ena barnets mobil gick sönder och då var det bra att hon hade pengar så hon kunde köpa en ny (vi betalade hälften var). En mobil är nödvändig för skolan och födelsedag/jul var långt borta.

Med 9åringen är det även så att hon lätt påverkas av andra, har hon pengar ger hon bort pengar till andra och hon har en kompis som "styr" henne väldigt mkt (som händelsen i våras) och sen blir hon ledsen över det.

Skulle aldrig ge extrapengar om deras är slut. Från oss får dom inget just nu, förutom pengar för att köpa saker dom behöver till skolan och 14åringen får en peng för att köpa mat i skolan. En vecko/månadspeng skulle isåfall vara en peng för att använda just för småsaker och sparpengarna vara just sparpengar för lite större saker som vi skulle kontrollera lite mer.

Jag tror absolut på att det är en viktig lärdom att lära sig att pengarna tar slut! Och vill man köpa nåt speciellt så kan man inte köpa en massa småsaker hela tiden. Det är mycket bättre att de lär sig det som barn än som vuxna.
 
Nu har jag inte egna barn men jag undrar lite utifrån TS om det kanske är så att barnen genom åren samlat på sig mer fickpengar än vad de har förmåga att hantera. Kan det kanske fungera att begränsa tillgången till spargrisarna? Det är deras pengar men den helt fria tillgången begränsas till X kr per vecka (kanske med ett litet påslag i form av vecko-/månadspeng).

Då kan ni föräldrar anpassa hur mycket av en bromskloss ni vill vara för uttag av större summor. Antingen att den lilla tröskeln av att behöva fråga är tillräcklig, eller om det också behövs en motivering och diskussion till vad pengarna ska används till.
 
Nu har jag inte egna barn men jag undrar lite utifrån TS om det kanske är så att barnen genom åren samlat på sig mer fickpengar än vad de har förmåga att hantera. Kan det kanske fungera att begränsa tillgången till spargrisarna? Det är deras pengar men den helt fria tillgången begränsas till X kr per vecka (kanske med ett litet påslag i form av vecko-/månadspeng).

Då kan ni föräldrar anpassa hur mycket av en bromskloss ni vill vara för uttag av större summor. Antingen att den lilla tröskeln av att behöva fråga är tillräcklig, eller om det också behövs en motivering och diskussion till vad pengarna ska används till.

Risken då är att då inte lär sig att pengar tar slut. Att de inte lär sig att hantera pengar. Jag hade nog försökt att prata med varje barn om nåt lite större dyrare som barnet kan lägga sina pengar på. Utan att tvinga eller hålla lägga pengar. Ska man lägga undan pengar tycker jag att det ska vara tills barnet är vuxen så att det då förhoppningsvis används klokt till t.ex. körkort.
 
Kan inte barnen sätta in en del (eller alla) av spargrispengarna på sparkonton så är de inte så lättillgängliga?
Sen kan ni börja med veckopeng/månadspeng som de får spara helt/delvis och använda helt/delvis.
Vill de köpa nåt dyrare tar ni ut spargrispengarna från deraskonton.
Kan vara en bra idé att de har varsin kassabok och själva skriver ner inkomster och utgifter.
 
Nu har jag inte egna barn men jag undrar lite utifrån TS om det kanske är så att barnen genom åren samlat på sig mer fickpengar än vad de har förmåga att hantera.

Risken då är att då inte lär sig att pengar tar slut. Att de inte lär sig att hantera pengar. Jag hade nog försökt att prata med varje barn om nåt lite större dyrare som barnet kan lägga sina pengar på. Utan att tvinga eller hålla lägga pengar. Ska man lägga undan pengar tycker jag att det ska vara tills barnet är vuxen så att det då förhoppningsvis används klokt till t.ex. körkort.
Eftersom de har lyckats spara på fickpengarna så kan de ju hantera dem ...
Vad är fel med att spara pengar man får när man är barn :confused:
 
Eftersom de har lyckats spara på fickpengarna så kan de ju hantera dem ...
Vad är fel med att spara pengar man får när man är barn :confused:

Det är ignet fel med att spara pengar när man är barn. Det jag tycker blir fel (min filosofi) är när föräldrar inte lär barnen hur man ska hantera pengar. En del barn bara kan det där och är ekonomiska av sig själva. Andra är mer slösaktiga och behöver hjälp för att lära sig att pengar tar slut.

Jag har sett de tillfällen min dotter velat ha nåt hon inte har råd med som bra tillfällen för henne att lära sig pengars värde. Då får hon spara sina pengar för att ha råd att köpa saken.
 
Risken då är att då inte lär sig att pengar tar slut. Att de inte lär sig att hantera pengar. Jag hade nog försökt att prata med varje barn om nåt lite större dyrare som barnet kan lägga sina pengar på. Utan att tvinga eller hålla lägga pengar. Ska man lägga undan pengar tycker jag att det ska vara tills barnet är vuxen så att det då förhoppningsvis används klokt till t.ex. körkort.

Jag tänker kanske framför allt på exemplet med barnet som lånar ut 1000 kr till en pushig kompis. Där handlar det inte om slösaktighet utan ett barn som hamnat i en situation det inte reder ut på egen hand.

Utifrån min kunskap om barns utveckling så tänker jag att hantering av pengar inte bara handlar om konsekvenstänk, utan även kräver impulskontroll och förmåga till symboliskt och abstrakt tänkande (100kr är dyrt när man köper glass men billigt om man köper en mobiltelefon).

Vi skulle aldrig beskylla treåringen som rev sönder tjugolappen för att vara slösaktig. På samma sätt tänker jag att vi måste anpassa ansvaret vi lägger på 7, 11 och 15-åringar utifrån deras utvecklingsnivå. Om vi tänker att barnet kan hantera 50 kr i veckopeng, är det då rättvist att samtidigt begära att det ska hantera en spargris innehållande 5000 kr?

Att lära sig att saker tar slut kan man göra i alla möjliga sammanhang (godis, pärlor, sommarlov, rena strumpor). Att låta en nioåring slänga flera tusen kronor i sjön låter som ett onödigt dyrt och potentiellt meningslöst sätt att göra det på.
 
Jag tänker kanske framför allt på exemplet med barnet som lånar ut 1000 kr till en pushig kompis. Där handlar det inte om slösaktighet utan ett barn som hamnat i en situation det inte reder ut på egen hand.

Utifrån min kunskap om barns utveckling så tänker jag att hantering av pengar inte bara handlar om konsekvenstänk, utan även kräver impulskontroll och förmåga till symboliskt och abstrakt tänkande (100kr är dyrt när man köper glass men billigt om man köper en mobiltelefon).

Vi skulle aldrig beskylla treåringen som rev sönder tjugolappen för att vara slösaktig. På samma sätt tänker jag att vi måste anpassa ansvaret vi lägger på 7, 11 och 15-åringar utifrån deras utvecklingsnivå. Om vi tänker att barnet kan hantera 50 kr i veckopeng, är det då rättvist att samtidigt begära att det ska hantera en spargris innehållande 5000 kr?

Att lära sig att saker tar slut kan man göra i alla möjliga sammanhang (godis, pärlor, sommarlov, rena strumpor). Att låta en nioåring slänga flera tusen kronor i sjön låter som ett onödigt dyrt och potentiellt meningslöst sätt att göra det på.

Det exemplet handlar egentligen inte om pengar men där får ju föräldrarna hoppa in, hålla koll och styra upp. Såna vänner hade jag försökt fasa ut ur mitt barns liv faktiskt. Såna blir bara bekymmer. Och inte bara ekonomiskt.

De 5000 kr beror ju på hur barnet har fått dem. Om mitt barn hade fått 5000 kr på ett bräde av en person hade jag satt in dem på barnets sparkonto som hon inte får tillgång till förrän hon är vuxen. Om barnet fått pengar i mindre summor lite då och då under flera års tid och sparat ihop till det hade jag låtit barnet använda det till vad hon vill. Då har ju barnet visat sig klara av att spara ihop pengar. Men jag hade ju bett henne att fundera över om det finns något större, dyrare som hon vill ha som hon kan lägga pengarna på eftersom det kommer dröja innan hon har så mycket pengar nästa gång.

Ett litet barn (innan barnet förstår vad pengar är) som får pengar hade jag faktiskt bara tagit pengarna och satt in på barnets sparkonto eller köpt något jag vet att barnet vill ha. Beroende på vad personen som gav pengarna ville att de skulle användas till. Äldre släktingar gav vår dotter ofta pengar och sa "Köp nån rolig leksak/kläder till henne. Jag klarar inte av att åka till affären och handla längre." Då köpte vi en leksak/kläder till henne. Men när hon var 2 år så fick hon aldrig de pengarna att lägga i spargrisen för att spendera på egen hand. Det började vi nog inte med förrän hon var 5 år tror jag.
 
Senast ändrad:
Min dotter har 220 kronor i månadspeng. Summan är hennes eget förslag. (Ganska rimligt med tanke på vad ponnyerna kostar per månad och att jag är ensamstående.)

Och ja, precis som att jag måste sköta mitt jobb för att få pengar så har hon uppgifter :)
Huvuduppgift är givetvis att sköta skolan men sen även sånt som att gå ut med återvinning och liknande. Sen förutsätter jag att hon sätter igång diskmaskinen när den är full, håller rent och snyggt där hon drar fram osv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 203
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Hur klarar hästmänniskor av att sälja sina hästar? Många vänner som tävlar byter hästar som trosor nästan, de tävlar dem och när de inte...
Svar
5
· Visningar
1 948
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 294
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp