Veckopeng?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veckopeng?

Att ge pengar för att man hjälper till med saker hemma känns fel. Vi är en familj med gemensamt hushåll vilket innebär att alla måste hjälpa till med det de kan. Inte ska man få pengar för såna självklara saker som städa sitt rum och duka bordet?
Eftersom mina barn nu är 8 och 10, och jag känner att det börjar bli dags för dom att själva kunna bestämma över en liten summa pengar som dom kan köpa vad dom vill. Kort som man byter i skolan, kulor, eller nyckelring osv.
Då resonerar jag som så att ge veckopeng blir så kravfritt-det är lördag och då ska vi ha veckopeng.....typ! Jag vill inte att barnen ska känna det som om att den här pengen har vi rätt till.
Istället får dom tjäna in den. När jag ser att detta funkar kommer jag att föra in lite mer krävande uppgifter här hemma.
Som någon skrev så fick man en femma för att göra nått.... tex plocka ur disken. Snart struntade man i femman och gjorde inget. Så vill inte jag ha det.
Jag tycker att vecko/månadspeng ska öka i takt med ålder och mognad.
Jag tycker ochså att barnen ska hjälpa till med självklara saker i hemmet. Men så många samtal jag där hört föräldrar till tonåringar som har problem med att få hjälp hemma. Men månadspeng vill/kräver dom. Och det blir ett enda suck och stön varje gång föräldrarna ber om hjälp.
Därför vill jag prova nått annat+ att det för mig känns viktigt och pränta in, att ingenting bara får man här i livet.
 
Sv: Veckopeng?

Varför skulle det var fel med att ge barnen pengar som de själva kan bestämma över?
åde du och jag tycker nog att det är rätt trevligt att ha någon hundring som vi kan bestämma helt själva vad vi vill göra med, oavsett om det gäller spara eller slösa. Bara känslan av att ha något eget att bestämma över är värd rätt mycket. Förvisso arbetar vi vuxna för våra pengar, men på ett vis gör barnen det också. De växer, utvecklas och går i skolan. Det är deras jobb tills de är vuxna nog att ta hand om sig själva. För det, anser jag, att de förtjänar en viss "lön" som de själva får förfoga över. Det är inte så kul att behöva be mamma och pappa om allt. Pengen behöver dock inte vara så stor.

Det kan också vara kontrsuktivt genom att barnen lär sig att pengar inte finns i överflöd. Slösar man så blir man pank. Sparar man kan man köpa dyrare saker eller ha pengar kvar till extra godis. De ser på ett direkt vis att deras handlingar får konsekvenser. Att kräva att de ska göra en budget och sedna hålla sig till den tycker jag tar bort en del av friheten och ansvaret. Då är föräldrarna där och styr igen. Vad händer om barnet vill spara allt en månad och sen blåsa hela nästa månads peng?
Slösa kan väl dessutom får vara en slösa, så länge ungen inser att det inte kommer in mer pengar på något magiskt vis. Jag skulle inte ens kunna hålla mig till en budget nu som vuxen. Jag är för lite planeringsmänniska för det. Det får man ta hänsyn till när det gäller barn också. Alla fungerar inte på samma vis.
 
Sv: Veckopeng?

*lånar*

Som liten fick jag först veckopeng och när jag var 13 fick jag månadspeng. För att få dessa pengar var jag, min två år äldre bror och min två år yngre syster tvugna att hjälpa till hemma. Och vi gjorde det, vi hade inget annat val, även om vi försökte smita undan givetvis. :p Som 16 åring fick jag 180 kr i månaden, men fick möjligheten att flytta hemifrån som 17 åring ( mamma betalade hyran och el och min hästs boxhyra) och fick då 600 kr i månaden. Jag är mycket tacksam för den hjälpen av mamma. Jag klarade mig utmärkt på dessa pengar. Detta är 8 år sedan, och nu är mina två yngsta systrar 16 och 18 år och de får ca 1000 kr vardera i månaden, pengar som de inte gör ett dugg hemma för att få. De gör absolut ingenting hemma för att hjälpa mamma. Hon är lika ensamstående nu som när jag var i deras ålder, lika lågavlönad och jobbar lika mycket. Skillnaden nu är att hon inte orkar ta tag i dem längre. Varje gång jag är där får jag dem att hjälpa till, men det är först genom att bli rejält arg på dem. Och när jag väl börjar skälla på dem så stöttar mamma mig :D .

Jag har fått hårt inpräntat i skallen att man ska hjälpa till ( undantag när mamma lagar mat då man helst ska hålla sig ur vägen för hon gillar inte att trängas med folk i köket :D ), vi är ju alla del av en familj. Det känns fel för mig att titta på när någon "arbetar", jag känner mig så oartig då. :D :o
Och givetvis gillar jag ju att förtjäna pengar, att göra rätt för sig och få en belöning. Att jag sedan såg mammas glädje som en form av belöning är en annan sak ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 304
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 557
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 966
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 681
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp