Veckopeng?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dropdead

Min son är 6 år och har precis börjat skolan, som en symbol för att han blir äldre vill jag ge honom veckopeng och han fick sina första 10 kr idag. :)
Funderar på 20 kr istället, det kanske är mer rimligt?

Ger ni era barn veckopeng? Och isf - hur mycket? Nämn gärna hur gamla era barn är också, så man får en liten bättre bild på förhållandet ålder/pengar.

/Anna
 
Sv: Veckopeng?

Genomsnittlig månadspeng 7-12 år
Ålder Genomsnittlig månadspeng
7 90 kr
8 100 kr
9 120 kr
10 130 kr
11 160 kr
12 190 kr

Genomsnittlig månadspeng 13-19 år
Ålder Genomsnittlig månadspeng
13 360 kr
14 450 kr
15 580 kr
16 780 kr
17 950 kr
18 1 020 kr
19 1 070 kr

Källa: FSB/Lyckoslanten

Jag har varit dålig på detta med veckopeng, barnen har fått det ibland - när vi föräldrar kommer ihåg...Dock var min dotter på mig i morse, så jag får väl börja gå efter dessa tabeller på ett ungefär.
 
Senast ändrad:
Sv: Veckopeng?

Vi kör månadspeng på våra barn, 8, 11 och 13 år gamla.

Flicka 8 får 150:- i månaden med visst tillägg eller avdrag, tex om hon inte gjort det hon ska för att förtjäna sin peng så får hon ett visst avdrag eller om hon gjort något bra utöver det hon ska så får hon extra.

pojke 11 får 220:- i månaden. Samma regler gäller här.

Pojke 13 får 300:- i månaden. Han vill ha sitt barnbidrag men det får han inte förrän han kan visa att han kan hushålla. Och det kan han INTE i dagsläget........

När jag ser tabellen ovan så ser jag ju att vi inte ligger riktigt rätt till när det gäller fördelningen... Vi kanske får göra något åt det....
 
Sv: Veckopeng?

Min dotter 6 år får 20kr/vecka att köpa godis/tidning eller nåt annat eller spara för. Veckopeng tills de kan hushålla och planera kommer nog jag köra med ett bra tag svårt att planera med månadspeng när man är så liten. Just nu sparar hon veckopengen till resa till kanarieöarna för hela familjen till hösten, vi får väl se, det räcker nog till Säffle på kaffe kanske men tanken är ju god.... :D
 
Sv: Veckopeng?

Mina barn har inte börjat få förräns nu. Dom har själva fått göra upp en budget innan.
14 åringen får 350 kr (150 comviq kompis, 100 kr bussremsa, 50 kr spara och 50 kr godis/Tidning mm)
Sen får han själv anvgöra hur han fördelar pengarna. Vill han inte ringa med Comviq kompis utan köper annat kontantkort är det ok. Vill han köpa godis för 100 kr och inte spara är det också upp till honom.
Tjejen som är 12 har inte börjat få än men jag tror vi sa 300 (Hon har billigar kontantkort)
Sen har vi 10 åringen som inte har gjort någon budget än. Han får vänta tills budget är fixad och godkänd. Tufft men rättvist :devil:
 
Sv: Veckopeng?

Mina grabbar har haft månadspeng under ganska många år. För 12-åringen är den på 200:- och 13-åringen har numera hand om sitt barnbidrag själv, vilket inkluderar fickpengar.
Barnbidraget har han fått på prov nu när han började 7:an och det kommer även den yngre att få nästa år. Prövotiden är en termin i första hand.
 
Sv: Veckopeng?

våra får inget :eek: :D

Minsten 1½ år får sitt insatt på sparkonto

Flickorna (8,10) skulle få månadspeng om dom gjorde sina sysslor (kliva upp 05:00 och mjölka korna, gå ner till bäcken och tvätta kläderna, gå till skomakarn och sula om skorna... ;) ) kom vi överens om.
Tror dom skulle få 100:- var.
Men inga sysslor blev gjord så då bidde det ingen peng...

Men dom har heller inte klagat och gnällt över att dom är pengalös.

Dom brukar få födelsedagspengar och i julklapp som räcker ganska länge.
Småsaker som tidning eller liten leksak får dom av oss ibland ändå.

Lördagsgodis står vi för.
Så det är inte mycket dom saknar pengar till egentligen.

Men men, det kommer väl snart...
 
Sv: Veckopeng?

20:- får åttaåringen och har väl fått det nu i två eller tre år. 10:- är ren veckopeng och 10:- är baserat på om han städar sitt rum eller inte. Nu har han inte fått känslan för pengar ännu, så vi fortsätter med detta system ett tag till.


// Kalle Anka kommer hem i brevlådan från en okänd beundrare (mormor) ;) , den läser vi allihopa
Lördagsgodis köper vi till hela familjen när det blir, (mer sällan)
Jul/Födelsepengar sätts in på banken så långt det går, om det inte står ngt speciellt på önskelistan


Tvååringen inget alls än så länge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veckopeng?

Min 8-åring får 50 kr i veckan om han gjort det han ska. Dvs städa rummet, hjälpa till och duka/plocka av och andra _enkla_ hushållssysslor. Jag kan säga att han är inte dyr i drift :D
 
Sv: Veckopeng?

Mina är 10 och 8 och har inte fått någon veckopeng än. jag tänker inte införa någon heller. Dom får istället tjänaen slantdå och då. Tex....städar du rummet i dag får du en peng -är det nån som vill tjäna en slant genom att tvätta/damsuga ur mammas bil, dukar Ni av och plockar ur diskmaskinen får ni pengar etc. Har inga problem med att få hjälp faktiskt. Min dotter har nu börjat få en liten slant då hon hjälper oss i stallet. Tvätta grejor efter fortkörning, smörja selar, skotta boxarna (det är lätt mockning), fylla på vatten i hagarna.
hälsningar gulan,fd gulla
 
Sv: Veckopeng?

Trossnästösa skrev:
Min dotter 6 år får 20kr/vecka att köpa godis/tidning eller nåt annat eller spara för. Veckopeng tills de kan hushålla och planera kommer nog jag köra med ett bra tag svårt att planera med månadspeng när man är så liten. Just nu sparar hon veckopengen till resa till kanarieöarna för hela familjen till hösten, vi får väl se, det räcker nog till Säffle på kaffe kanske men tanken är ju god.... :D

:rofl: :rofl:
20 kr låter rimligt för en sex-åring/vecka tycker jag.
Jag ska nog ge honom 10 kr som "fast veckopeng" och lägga till 10 kr om han varit duktig och städat sitt rum etc, precis som Mizz skrev här i tråden.

Tack för era svar! :)
 
Sv: Veckopeng?

Veckopeng är ett bra sätt att tidigt lära barnen att räkna, och förstå pengars värde.

Mina barn som är 8 och 9 får 25 kr/vecka.

Tösen handlar upp allt direkt, medan sonen sparar mycket. ;)
 
Sv: Veckopeng?

Min son som nu är 8 år har fått 20 kr/veckan ett par år.
Men han tycker att det tar så lång tid att spara till det där Starwars legot han vill ha, så nu har vi ökat till 25 kr. :D

Om han gör något extra så förhandlar han sig till mera pengar, ex så städade han hela sitt rum för en femma, men när han rensade hela sandlådan från ogräs, fick hanen hundring.
 
Sv: Veckopeng?

Min 8-åring och 9-åring får 30 kr i veckan varav 20 kronor är baserat på egen insats(städa rum, hålla efter) och tio kronor är "ren" veckopeng. :angel:

Då får de köpa godis och småsaker för egna pengar. Sparar de till något särskilt så får de tjäna extra på olika saker. :idea:

Åttaåringen sparade ihop 800 kronor själv till sin ponny :bow: Då betalade vi resten..... hmm..

Tycker det är ett bra system!
 
Sv: Veckopeng?

Två funderingar när det gäller vecko/månadspeng:

1: Vad ska pengarna vara till? Att bara FÅ pengar att "slösa" bort tycker inte jag känns som en konstruktiv ide. Förslaget med budget som någon skrev om verkar vettigt!

2: Att ge pengar för att man hjälper till med saker hemma känns fel. Vi är en familj med gemensamt hushåll vilket innebär att alla måste hjälpa till med det de kan. Inte ska man få pengar för såna självklara saker som städa sitt rum och duka bordet?
 
Sv: Veckopeng?

Han slösar såklart inte bort sina pengar, det är inte tanken med det hela. Utan han sparar dem för att kunna göra något han själv vill med dem, kanske köpa nån speciell leksak osv.

Och att belöna städarbete med pengar tycker jag inte är så farligt, det kanske ger den där extra gnistan av att hjälpa till - för då får han ju tillökning på pengen som han kan spara till den där speciella leksaken mm.

Jag vet många tonåringar idag som städar huset för pengar - det blir bara lite extra rent än om man hade hjälpt till utan att få betalt för det, om du förstår mitt resonemang? :smirk:
 
Sv: Veckopeng?

När jag var liten försökte vi med lite olika system för att få alla att hjälpa till. Ett tag hade vi dagar man var ansvarig för disken, det höll ungefär en månad.
Men en femma för att plocka i och ur diskmaskinen, det höll mycket längre och så blev man ju också mer positivt inställd till hushållsarbetet.
Ju äldre man blev desto mer struntade man i den där femman, så systemet avvecklade sig själv ju äldre vi barn blev.

Hur skall man annars motivera ett barn att göra det där lilla extra som gör så mycket?
 
Sv: Veckopeng?

elbereth skrev:
2: Att ge pengar för att man hjälper till med saker hemma känns fel. Vi är en familj med gemensamt hushåll vilket innebär att alla måste hjälpa till med det de kan. Inte ska man få pengar för såna självklara saker som städa sitt rum och duka bordet?
Håller med. Jag fick aldrig pengar för att hjälpa till hemma, det skulle man göra bara, sen kanske inte jag behövde göra mest i världen men ganska normalt antar jag.

Finns inget värre än barn som bara "hjälper till" om de får betalt för det. :eek:
 
Sv: Veckopeng?

emindy skrev:
Hur skall man annars motivera ett barn att göra det där lilla extra som gör så mycket?

Det är inte så svårt. Lär barnen att hjälpa till redan från början med det man kan begära i den aktuella åldern, tex. plocka undan efter sig vid matbordet, duka, hjälpa till med matlagning, ta sin smutstvätt till tvättkorgen - dessa saker klarar ju de redan när de är riktigt små. :)

När de blir större förklarar man varför man måste hjälpas åt i en familj - det krävs ganska MÅNGA ;) förklaringar innan det går in

Måste jag? bemöts med : Vem ska annars göra det? Mamma? Ska mamma göra allt, så hinner vi kanske inte bada-leka-busa-rida osv idag... Men om vi hjälps åt blir det mer tid för roliga saker med hela familjen :idea: och det är ju sant!

I vår familj har barnen (8 och 9) varsin matdag. Då har de själva planerat middagsmaten, hjälper till att laga den, dukar, gör sallad och diskar upp efteråt. Barnen tycker att det är extra kul eftersom de då får välja sina älsklingsrätter. Jag planerar dock in vilken dag deras matdag får bli, beroende på hur mycket tid vi har pga kvällsaktiviteter och vad de har ätit i skolan.

Det funkar jättebra, och de lär sig massor! :)
 
Sv: Veckopeng?

Betalt får de bara om vi gör något väldigt speciellt, tex storstädar - och det är inte alltför ofta ;)

I somras fick de hjälpa till att måla staket någon timme. Det var ganska gnälligt i början dag 1, men dag 2 tyckte de att de var jättekul, och nu är de så stolta över vårt fina röda staket som de har varit delaktiga i att göra så bra! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 555
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 962
Senast: ylvalill
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 121
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
632
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp