Bukefalos 28 år!

Veganer, jag behöver hjälp

Ptja, man hittar sällan människokött på bordet hemma hos nån, eller du kanske känner många kannibaler eftersom du tydligen ser likdelar (likdelar= kroppsdelar från död människa) här och var hemma hos folk runt middagsdags?
"Likdelar". "Mord" osv är ju uttryck som används av en del veganer just i syfte att uppröra, skapa en reaktion och -hoppas jag- eftertanke. Själv använder jag inte de orden och jag tycker det är kontraproduktivt till tusen. Jag tror det finns många andra vägar till upplysning och eftertanke, liksom till förändring.

Man kan också rekommendera filmen Earthlings, som jag dock själv vägrar se.

Å andra sidan (vad gäller ord) är det också ett medvetet sätt att slippa tänka längre, när man använder "neutrala" ord om djur och de produkter deras kroppar förvandlas till i djurindustrin. Ett sätt att stoppa huvudet i sanden.
 
Jag kan säga att jag anser att slakt är vidrigt och hemskt men jag skulle aldrig prata om likdelar på tallriken eller att kött är likdelar. Hade jag haft det synsättet hade jag inte klarat av att äta med min familj för då hade jag ju spytt av äckel vid varje måltid. Vad andra äter får stå för dem och vad jag äter står jag för. Jag har ingen förståelse för varför folk dividerar om vad andra äter överhuvudtaget. Låt var och en äta vad de vill eller inte vill.

En riktigt vidrig sak jag har varit med om var vid ett kalas här hemma när slakt kom upp som samtalsämne. Trots att jag flertalet gånger bad dem byta samtalsämne eftersom jag mådde illa av deras diskussion fortsatte de. Till slut reste sig min dotter upp och gick ifrån bordet kritvit i ansiktet av illamående. Då säger han som tjafsade mest, -oj, tog hon så illa vid sig? Snacka om att vara fast i sin egen lilla värld och inte ha någon sympati eller empati för andra människor överhuvudtaget. Jag höll på att spy av deras utmålningar av slakten och mår illa nu bara jag skriver om det och jag var mycket nära att kasta ut dem ifrån mitt hem. De har aldrig blivit hembjudna till mig efter det för så respektlösa människor vill jag inte ha i mitt hem och jag åker inte till dem heller.

+1 på den. "Jag har ingen förståelse för varför folk dividerar om vad andra äter överhuvudtaget. Låt var och en äta vad de vill eller inte vill."

Vi diskuterar ibland djurhållning och slakt hemma vid köksbordet. Det är där vi sitter och har de flesta diskussioner så även den typen av diskussioner. Mat är något vi pratar mycket om, och när det gäller exempelvis animalier vill jag gärna att mina barn vet hur saker och ting fungerar (som på alla områden - jag vill att barnen lär sig och vet hur saker och ting fungerar). (@TinyWiny: Här kan du sluta läsa, så förstör jag inte din dag)
Hur man styckar ett lamm, gris eller nöt. Filear en fisk. Tillagar hela. Vilka delar på djuret som motsvarar vilka styckdetaljer. Vilka styckdetaljer som har vilka egenskaper i olika matlagning osv. Hur man tillagar med olika metoder. Precis som vi diskuterar hur olika växter kan beredas och tillagas på olika sätt. Och ja, vi är nog lite matnördar hela gänget utom min fru.

Självklart skulle man inte diskutera något ämne med någon som mår illa av det.
 
När jag bjuder på mat brukar jag försöka se till att alla kan äta av maten jag lagar, det känns trevligt och inkluderande. Är det helt omöjligt, om det handlar om ett väldigt stort sällskap och många specialkoster och allergier, då ser jag i alla fall till att det finns god och genomtänkt mat till alla.

Att säga "Här hemma äter vi kött så du får ta med din egen mat" som vissa uttryckt i tråden, sådana respektlösa och trångsynta människor stannar inte länge i min bekantskapskrets om man säger så..

Gällande trådstarten, det där är inte ett veganproblem som många sagt, det är ett uppfödandeproblem. Har träffat betydlig fler köttätare som beter sig som idioter än vad jag träffat vegosar av olika variant som beter sig som idioter. Men jag tror det har exakt ingenting att göra med val av kosthållning.
 
Men vänd på då då?... om vi som äter kött ska va snälla och laga i våran mening kaninmat bara för att va snälla...Varför kan då inte en vegan va snäll och laga i deras mening döda kroppsdelar till oss på en fest??

Man kan ju inte bara kräva saker utan man måste också ge iland.

Detta är verkligen en helt absurd åsikt. "Kaninmat"? Äter du 100% kött, mjölk och ägg? Du äter aldrig grönsaker, rotfrukter, baljväxter, spannmål, potatis, pasta, ris, nötter, frön? Måste vara väldigt torftigt och ensidigt att vara bjuden på fest hos dig.

Förstår du inte varför inte en vegetarian är särskilt intresserad av att ställa sig och laga kött till dig så är det nog ingen idé att ens försöka förklara.
 
När jag bjuder på mat brukar jag försöka se till att alla kan äta av maten jag lagar, det känns trevligt och inkluderande. Är det helt omöjligt, om det handlar om ett väldigt stort sällskap och många specialkoster och allergier, då ser jag i alla fall till att det finns god och genomtänkt mat till alla.

Att säga "Här hemma äter vi kött så du får ta med din egen mat" som vissa uttryckt i tråden, sådana respektlösa och trångsynta människor stannar inte länge i min bekantskapskrets om man säger så..

Gällande trådstarten, det där är inte ett veganproblem som många sagt, det är ett uppfödandeproblem. Har träffat betydlig fler köttätare som beter sig som idioter än vad jag träffat vegosar av olika variant som beter sig som idioter. Men jag tror det har exakt ingenting att göra med val av kosthållning.

Jag måste säga att jag trots mina snart 40 levnadsår - ALDRIG träffat den typen av idioter som nämns i tråden. Så min personliga erfarenhet kan inte på något vis användas som underlag för vilken typ av kost som ger allvarliga beteendeproblem och sociala störningar, inte ens enstaka observation finns. Jag tycker det verkar sannolikt att det inte har något starkt orsakssamband med val av kost.

Det normala är helt enkelt att om man är allergisk eller har specifika kostval, upplyser värden om det när man blir inbjuden och sedan löses det hela alltid elegant och helt utan diskussioner. Det är inte maten som är i fokus vid middagar/fester jag deltagit i utan själva umgänget, sedan är det absolut trevligt att kombinera det med att intaga måltiden tillsammans.

Det är först när man vill göra tvingande kostval åt andra som det blir bekymmer.

Men jag kan nog tycka att om en vegetarian har en god vän som måste äta kött/animalieproteiner av hälsoskäl antingen kan tillaga det åt denne (eller i värsta fall låta denne ta med sig till middagen. Men jag håller med @Petruska, att för mig skulle det kännas som ett misslyckande om gästerna måste ta med sig mat för att inte svälta ihjäl hemma hos mig när de är inbjudna). Det är dock extremt ovanligt, så det är nog inte en fråga som drabbar särskilt många.
 
Slakt för mig är ett ord som används för att döda och äta. Det är sällan ett ord jag behöver använda när det gäller döda människor men visst, det kan ju vara så att någon kannibal slaktar någon för att äta. Att döda utan syfte (gå in i en hage och skjuta en häst för att sedan lämna och gå, hugga ihjäl en människa på stan osv) är mord i mina ögon. Avlivning låter ju betydligt mer kärleksfullt på något vis, som något man gör av kärlek till sitt djur för att spara lidande t.ex.
 
Men jag kan nog tycka att om en vegetarian har en god vän som måste äta kött/animalieproteiner av hälsoskäl antingen kan tillaga det åt denne (eller i värsta fall låta denne ta med sig till middagen.

Existerar det människor som enbart kan äta animalier?
Hade jag haft en sådan person i min bekantskapskrets hade denne fått ta med egen mat, faktiskt. Jag är helt enkelt inte bekväm med att tillaga kött i mitt kök. Men jag skulle tro att det är ytterst ovanligt med personer som inte kan äta något annat än animalier, så risken att jag stöter på någon sådan håller jag väldigt liten.
 
Existerar det människor som enbart kan äta animalier?
Hade jag haft en sådan person i min bekantskapskrets hade denne fått ta med egen mat, faktiskt. Jag är helt enkelt inte bekväm med att tillaga kött i mitt kök. Men jag skulle tro att det är ytterst ovanligt med personer som inte kan äta något annat än animalier, så risken att jag stöter på någon sådan håller jag väldigt liten.

@Reykur; Mina tankar gick i riktningen att, jag själv, för en god vän som behöver något av medicinska skäl kan jag tänka mig att gå långt utanför min comfort zone (bekvämlighet) för att se till att denne mår bra och i det här fallet får mat som denne kan äta. Då borde även en vegetarian kunna göra samma sak. Det var resonemanget, men som sagt det är ganska hypotetiskt då det säkert är ovanligt och inget de flesta av oss nånsin behöver ta ställning till. Men jag har för mig att till exempel bukes @athena_arabians har nämnt att det är svårt att skapa en hel, fungerande måltid utan kött, just av medicinska skäl.
 
Jag anpassar mig efter vad mina gäster säger till i god tid om att de inte tål/kan äta. Jag har själv en del saker som jag inte tål och kan äta så jag är nog ganska medgörglig :) Men i övrigt om jag bjuder in till middag eller fest så vill jag laga det jag vill laga (utifrån allergier och liknande). Jag gör inte en köttvariant bara för att om jag egentligen vill göra fisk eller vegetariskt. Om man blir bjuden så tycker jag att man ska vara glad för det som serveras om hänsyn tagits till eventuella allergier/veg. Jag skulle aldrig få för mig att diktera eller ens påtala vad jag VILL äta eller vad som inte ska serveras till övriga gäster, inte ens om värden frågar tror jag, värden ska ha det de vill på menyn.

I TS fall hade jag lugnt talat om för diktatorn att jag kommer servera det jag vill men med ett veganskt alternativ. Om det inte passar att andra äter kött eller man inte kan bete sig när bordsgrannen äter kött så är det bättre att denne stannar hemma för jag vill inte ha dålig stämning eller bråk på min fest.
 
Man äter det som serveras eller tar med eget eller så ger man fan i att äta. Passar inte det så kommer man inte. Jag äter inte under några omständigheter fisk och skaldjur, men jag förväntar mej inte andra alternativ när jag är bortbjuden.
 
Man äter det som serveras eller tar med eget eller så ger man fan i att äta. Passar inte det så kommer man inte. Jag äter inte under några omständigheter fisk och skaldjur, men jag förväntar mej inte andra alternativ när jag är bortbjuden.
Fast om man säger till i god tid att man inte äter något/allergisk så är väl de flesta måna om att skapa ett alternativ, det känns trevligast om det handlar om fest/middag som man blir bjuden till.
 
"Likdelar". "Mord" osv är ju uttryck som används av en del veganer just i syfte att uppröra, skapa en reaktion och -hoppas jag- eftertanke. .

För mig framstår det väldigt obildat att använda sig av ord som mord och likdelar istället för slakt och köttdetaljer när det kommer till djur och det vi äter på djuren, såsom filé, ryggbiff, revbensspjäll, kotlett, sidfläsk, skinka eller vad än för styckdetalj man nu tillagat.

Personligen förstår inte jag varför man vill framstå som outbildad, trångsynt, intolerant och ignorant, men det vill uppenbart vissa icke köttätare göra.

Den enda eftertanke sådant språkbruk renderar från mig är att det är nog egentligen lite synd om så oupplysta människor och sen en fascination över att de faktiskt finns, såna där som själva kräver 100% respekt av alla andra för sina val, men själva är så respektlösa som man kan bli mot andra och deras val.
 
Okej att jag har stött på någon otrevlig vegan som ska sitta och berätta om hur djur behandlas innan avlivning när jag sitter och äter mat. Men det där tar priset. Jag hade satt ner foten i ren mulåsne still ärligt talat. Komma och kräva att man inte ska servera fisk/kött/fågel överhuvudtaget, dom har ingen rätt att diktera vad andra ska äta.

Jag brukar kunna ordna så att alla oavsett allergier/veganer har något att äta. Vegansk mat brukar jag fråga efter tips om.

Dom jag har träffat på i övrigt har varit väldigt trevliga och inte sagt något om vad jag äter när dom sitter brevid. Precis som att jag inte kommenterar att jag tycker att tillagad blomkål luktar vidrigt i min mening medans någon äter det. Hör till vettigt bords uppförande i min mening i samma anda som att man inte diskuterar spyor och annat oaptitiligt vid matbordet.
 
För mig framstår det väldigt obildat att använda sig av ord som mord och likdelar istället för slakt och köttdetaljer när det kommer till djur och det vi äter på djuren, såsom filé, ryggbiff, revbensspjäll, kotlett, sidfläsk, skinka eller vad än för styckdetalj man nu tillagat.

Personligen förstår inte jag varför man vill framstå som outbildad, trångsynt, intolerant och ignorant, men det vill uppenbart vissa icke köttätare göra.

Den enda eftertanke sådant språkbruk renderar från mig är att det är nog egentligen lite synd om så oupplysta människor och sen en fascination över att de faktiskt finns, såna där som själva kräver 100% respekt av alla andra för sina val, men själva är så respektlösa som man kan bli mot andra och deras val.
Jo, det är det jag menar - man använder sig av starka ord och uttryck just för att väcka reaktion och få människor att känna sig skyldiga. Vilket jag, som jag skrev, tror är otroligt kontraproduktivt och får precis motsatt effekt.

Å andra sidan tycker jag inte man helt kan jämföra det med smaksaker som mode, musiksmak osv där man gillar lite vad man vill och ingen annan behöver lägga sig i det. Skulle t.ex. någon förklara för mig att de börjat importera kinesiska hundskinn till mössor, skulle jag inte rycka på axlarna och mena att dom gör väl som dom vill. Eller om någon beställt björn-galla på internet.

De som är genomtänkta veganer är det oftast av omtanke om djuren och det ÄR ett faktum att all sk djurindustri är inte varesej trevlig eller etisk. Det handlar liksom inte om smaksak. Sen tycker jag personligen att man, om man verkligen vill få till en ändring, bör vara betydligt smartare än att kalla folk för mördare och deras mat för likdelar.
 
Jo, det är det jag menar - man använder sig av starka ord och uttryck just för att väcka reaktion och få människor att känna sig skyldiga. Vilket jag, som jag skrev, tror är otroligt kontraproduktivt och får precis motsatt effekt.

Å andra sidan tycker jag inte man helt kan jämföra det med smaksaker som mode, musiksmak osv där man gillar lite vad man vill och ingen annan behöver lägga sig i det. Skulle t.ex. någon förklara för mig att de börjat importera kinesiska hundskinn till mössor, skulle jag inte rycka på axlarna och mena att dom gör väl som dom vill. Eller om någon beställt björn-galla på internet.

De som är genomtänkta veganer är det oftast av omtanke om djuren och det ÄR ett faktum att all sk djurindustri är inte varesej trevlig eller etisk. Det handlar liksom inte om smaksak. Sen tycker jag personligen att man, om man verkligen vill få till en ändring, bör vara betydligt smartare än att kalla folk för mördare och deras mat för likdelar.
Nu är det ju gravt otrevligt att prata om något andra äter som likdelar eller på andra sätt äcklig, men jag undrar om du har rätt i sakfrågan?

Det är inte mycket mer än tio år man har hört folk prata om mord på djur och om kött som likdelar etc, och antalet vegetarianer/veganer ökar i samhället.
 
Nej det stämmer inte, det är flera år.

Har du någon källa? Mest för att jag är intresserad :). Jag har nyligen skrivit ett projektarbete om bl.a. detta nämligen och i den forskning vi använde som referensmaterial angavs skillnaden vara ca 100 dagar. Artikeln i fråga var i och för sig från 2011 tror jag, så det kan ju ha ändrats
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp