Bukefalos 28 år!

Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

Här är de senaste veckornas matsedel från mina barns förskola. Tycker den ser bra ut. Kött serveras mellan 0 och 2 dagar i veckan.

Måndag: Kycklinggryta med spenat serveras med ris (böngryta)
Tisdag: Tomatsoppa med pastasallad, nybakat bröd med ost
Onsdag: Laxpudding
Torsdag: Vegetarisk tacopaj
Fredag; stängt

Måndag: Korv med makaroner och tomatsås (sojakorv)
Tisdag: Linssoppa med keso och nybakat bröd
Onsdag: Lax med blomkålsmos
Torsdag: Broccolijärpar med potatis och bearnaise
Fredag: Pannbiff med kokt potatis och inlagd gurka (bönbiffar)

Måndag: Köttfärsgryta med vitkål och ris (sojafärsgryta)
Tisdag: Broccolisoppa med riven ost och kalkonsmörgås
Onsdag: Fiskfärsbiff med kokt potatis och gräddfilssås
Torsdag: Kikärtsgryta med sötpotatis och matvete
Fredag: Kycklingwok med nudlar (tofuwok)

Måndag: Kycklingklubba med bulgur och tomatsås (rödbetsbiffar)
Tisdag: Mexicanasoppa med avokado och ostsmörgås
Onsdag: Panerad sej med kokt potatis och örtsås
Torsdag: Falafel med ris och bönröra
Fredag: Kalops med rödbetor och kokt potatis (vegetarisk gryta)
Jag tror att det där är kött (inkl fågel och fisk) mindre ofta än vad väldigt många tex äter hemma.

Men ser jag till hur jag tycker att det kan vara vettigt att servera kött, så vinner måltiden med kalkonmackan. Det är den enda måltiden som innehåller kött utan att det är måltidens huvudroll (möjligen även mexicanasoppan, om den innehåller kött).
 
Ok. den uppdelningen som jag uppfattar som vanligast och som jag gick efter är att däggdjurskött benämns kött och resten fisk respektive kyckling/fågel.

Mnjae, det finns nog inga riktiga vegetarianer som gör den uppdelningen. (Äter man fiskkött är man pescatarian och äter man fågelkött, ja då är man nog bara en köttätare som inte äter rött kött?)

Det är lite olyckligt, tycker jag, att köttätare gör den uppdelningen mellan olika typer av kött, för det har många gånger lett till att jag blivit serverad fisk- eller fågelkött fast jag uttryckligen berättat att jag vill ha vegetarisk mat.
 
Jag tror att det där är kött (inkl fågel och fisk) mindre ofta än vad väldigt många tex äter hemma.

Men ser jag till hur jag tycker att det kan vara vettigt att servera kött, så vinner måltiden med kalkonmackan. Det är den enda måltiden som innehåller kött utan att det är måltidens huvudroll (möjligen även mexicanasoppan, om den innehåller kött).

En snabbgoogling säger att mexicanasoppa innehåller kyckling (dvs kött ;) )
 
Mnjae, det finns nog inga riktiga vegetarianer som gör den uppdelningen. (Äter man fiskkött är man pescatarian och äter man fågelkött, ja då är man nog bara en köttätare som inte äter rött kött?)

Det är lite olyckligt, tycker jag, att köttätare gör den uppdelningen mellan olika typer av kött, för det har många gånger lett till att jag blivit serverad fisk- eller fågelkött fast jag uttryckligen berättat att jag vill ha vegetarisk mat.

Håller med fullständigt, det där bidrar till en olycklig begreppsförvirring.
Undrar hur många gånger en fått sneda blickar för att en artigt avböjer att äta "vegetarisk" mat som innehåller fisk, skaldjur, kyckling...
 
Ok. den uppdelningen som jag uppfattar som vanligast och som jag gick efter är att däggdjurskött benämns kött och resten fisk respektive kyckling/fågel.
Fast det är ju vegetarisk kost som diskuteras. Vegetariskt var det bara en till två gånger i veckan vad jag såg. Det är miniminivå kan jag tycka (även om den säkert är mycket, mycket bättre än andra matsedlar). Att det inte är "kött" i bemärkelsen däggdjur hjälper ju inte ett vegetarianbarn.
 
Fast det är ju vegetarisk kost som diskuteras. Vegetariskt var det bara en till två gånger i veckan vad jag såg. Det är miniminivå kan jag tycka (även om den säkert är mycket, mycket bättre än andra matsedlar). Att det inte är "kött" i bemärkelsen däggdjur hjälper ju inte ett vegetarianbarn.
Aha. Jag hoppade bara in här på slutet. Att inte t ex lax eller kyckling är vegetariskt är vi överens om.
 
Håller med fullständigt, det där bidrar till en olycklig begreppsförvirring.
Undrar hur många gånger en fått sneda blickar för att en artigt avböjer att äta "vegetarisk" mat som innehåller fisk, skaldjur, kyckling...
Nej så menar jag inte. En vegetarian äter självklart inte kött eller fisk. Jag själv var under flera år vegetarian och gick därefter över till att börja äta fisk och skaldjur. I första fallet presenterade jag mig som vegetarian och i det andra fallet sa jag att jag inte äter kött eller kyckling men gärna fisk. Har aldrig vållat några problem. För mig är det skillnad mellan att vara vegetarian och att inte äta kött.
 
Mnjae, det finns nog inga riktiga vegetarianer som gör den uppdelningen. (Äter man fiskkött är man pescatarian och äter man fågelkött, ja då är man nog bara en köttätare som inte äter rött kött?)

Det är lite olyckligt, tycker jag, att köttätare gör den uppdelningen mellan olika typer av kött, för det har många gånger lett till att jag blivit serverad fisk- eller fågelkött fast jag uttryckligen berättat att jag vill ha vegetarisk mat.

Som sagt var jag vegetarian (riktig ;) ) under flera år och gjorde samma uppdelning som jag gör idag. För mig är det olika saker. Menar du att om en person berättar för dig att hen åt en god köttbit igår, ser du då framför dig likaväl en bit lax som en entrecote? Eller skulle du säga att den här restaurangen Klostergatans Fisk i Lund (kan ej länka från telefonen så jag kanske kan be om en snabbgoogling) är en köttrestaurang?
 
För mig är det skillnad mellan att vara vegetarian och att inte äta kött.

Det håller jag med om. Fast jag vet inte om vi menar samma sak?

Jag tänker mig att vegetarian innefattar någon form av moraliskt ställningstagande, medan en som inte äter kött tex inte tycker om kött. Det senare betraktar jag som vilken kräsenhet som helst.
 
Mnjae, det finns nog inga riktiga vegetarianer som gör den uppdelningen. (Äter man fiskkött är man pescatarian och äter man fågelkött, ja då är man nog bara en köttätare som inte äter rött kött?)

Det är lite olyckligt, tycker jag, att köttätare gör den uppdelningen mellan olika typer av kött, för det har många gånger lett till att jag blivit serverad fisk- eller fågelkött fast jag uttryckligen berättat att jag vill ha vegetarisk mat.
Som sagt, att inte äta kött och att vara vegetarian är självklar olika saker. En person som äter fisk är inte vegetarian. Sen kanske jag missade att diskussionen gällde just vegetarisk mat men då har jag förtydligat nu.
 
Det håller jag med om. Fast jag vet inte om vi menar samma sak?

Jag tänker mig att vegetarian innefattar någon form av moraliskt ställningstagande, medan en som inte äter kött tex inte tycker om kött. Det senare betraktar jag som vilken kräsenhet som helst.
Det där sista håller jag inte med om. En person som inte äter t ex fisk men inte kött kan göra det för att man t ex tycker att köttindustrin är fel. Att lidandet hos en torsk som trålas upp från Atlanten är mindre än hos en gris med stressyndrom och avgnagd knorr, att torsken kanske iofs också lider men man är inte beredd att göra uppoffringen det skulle innebära att inte äta torsk och att man därför äter torsk men inte grisar.

Typ så tänkte ( och tänker...) väl jag. Tilläggas kan att jag alltid tyckt om kött men alltså avstod ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: rtf
Som sagt var jag vegetarian (riktig ;) ) under flera år och gjorde samma uppdelning som jag gör idag. För mig är det olika saker. Menar du att om en person berättar för dig att hen åt en god köttbit igår, ser du då framför dig likaväl en bit lax som en entrecote? Eller skulle du säga att den här restaurangen Klostergatans Fisk i Lund (kan ej länka från telefonen så jag kanske kan be om en snabbgoogling) är en köttrestaurang?

Hmm, jag kanske skulle tänka som du menar, men min poäng var att tråden handlar om att jag undrar om mitt barn ska uppfostras vegetariskt, dvs utan att äta kött - vare sig det kommer från fågel, fisk eller mittemellan. Jag skulle aldrig äta på Klostergatans fisk (gjorde aldrig under mina år i Lund) eftersom jag vet att de serverar något jag inte äter, dvs fiskkött.
 
Hmm, jag kanske skulle tänka som du menar, men min poäng var att tråden handlar om att jag undrar om mitt barn ska uppfostras vegetariskt, dvs utan att äta kött - vare sig det kommer från fågel, fisk eller mittemellan. Jag skulle aldrig äta på Klostergatans fisk (gjorde aldrig under mina år i Lund) eftersom jag vet att de serverar något jag inte äter, dvs fiskkött.
Ja vegetarisk är vegetariskt och inget annat. Jag skulle gärna äta där - längtar tillbaka till Lund! :)
 
Det där sista håller jag inte med om. En person som inte äter t ex fisk men inte kött kan göra det för att man t ex tycker att köttindustrin är fel. Att lidandet hos en torsk som trålas upp från Atlanten är mindre än hos en gris med stressyndrom och avgnagd knorr, att räkan kanske iofs också lider men man är inte beredd att göra uppoffringen det skulle innebära att inte äta torsk och att man därför äter torsk men inte grisar.

Typ så tänkte ( och tänker...) väl jag. Tilläggas kan att jag alltid tyckt om kött men alltså avstod ändå.
Men då undrar jag fortfarande hur fågel inte kan vara kött? Kött och fisk: visst, jag kan se att det separeras. Kött och fågel.. Mjae? Ovan nämnda köttbit från gårdagen skulle för mig lika gärna kunnat vara ett ankbröst.

Fågel tillhör förvisso den enda sortens kött jag inte äter trots att jag tycker att det är jättegott. Detta pga slakten, om jag nu inte får tag på det privat. Kan vara därför jag ser annorlunda på det?
 
Men då undrar jag fortfarande hur fågel inte kan vara kött? Kött och fisk: visst, jag kan se att det separeras. Kött och fågel.. Mjae? Ovan nämnda köttbit från gårdagen skulle för mig lika gärna kunnat vara ett ankbröst.

Fågel tillhör förvisso den enda sortens kött jag inte äter trots att jag tycker att det är jättegott. Detta pga slakten, om jag nu inte får tag på det privat. Kan vara därför jag ser annorlunda på det?
Nej jag vet inte. Jag har uppfattat det som en vanlig uppdelning bara.
 
Men då undrar jag fortfarande hur fågel inte kan vara kött?

Jag tycker att det där är jättekonstigt. Jag uppfattar det som ett relativt nytt fenomen. Jag åt vegetariskt under perioden 1979-1995 ungefär, och från den tiden har jag inget minne av att någon trodde att jag åt kyckling. Folk brukade däremot fråga om jag åt fisk

Veganer var det inte så många som var då, och alla tog för givet att jag åt ägg och mejeriprodukter.

Om man ser till djurskyddsskäl, skulle jag säga att kyckling (och ägg) är det man har störst anledning att undvika.
 
Att en vegetarian inte äter kyckling är väl givet ( det är det kött som jag som köttätare undviker mest just p g a djurhanteringen), låter ju helskumt om någon tror det. Skulle dock mer än gärna köpa kycklingkött från kycklingar som faktiskt haft det shysst eftersom jag gillar smaken, men det verkar ju omöjligt att få tag på ä.

Att en "äkta" veg inte äter fisk är jag helt med på och skulle aldrig förutsätta att hen gjorde. Däremot skulle jag kunna fråga huruvida hen gjorde det innan jag började laga mat till sällskapet eftersom, i alla fall i mina kretsar, det är ganska vanligt att vara pescetarian men alla är inte så noga med terminologin.
 
Eller skulle du säga att den här restaurangen Klostergatans Fisk i Lund (kan ej länka från telefonen så jag kanske kan be om en snabbgoogling) är en köttrestaurang?
Jag skulle det. En köttrestaurang med inriktning fisk(kött). Kött = muskeldelar från djur.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 207
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 987
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp