Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

Jag tycker att det där är jättekonstigt. Jag uppfattar det som ett relativt nytt fenomen. Jag åt vegetariskt under perioden 1979-1995 ungefär, och från den tiden har jag inget minne av att någon trodde att jag åt kyckling. Folk brukade däremot fråga om jag åt fisk

Veganer var det inte så många som var då, och alla tog för givet att jag åt ägg och mejeriprodukter.

Om man ser till djurskyddsskäl, skulle jag säga att kyckling (och ägg) är det man har störst anledning att undvika.

Någon gång i mitten av -90 talet kom något som kallades för amerikansk vegetarian och dessa åt enligt deras egen utsaga kyckling. Det var någon gång runt -00 som jag första gången fick frågan om jag åt kyckling så det var väl då som det hade gått ifrån att en viss variant av vegetarian (hur man nu kan kalla sig för vegetarian när man äter kyckling :confused:) äter kyckling till att bli en allmän "sanning" att vegetarianer äter kyckling.
 
Fågel tillhör förvisso den enda sortens kött jag inte äter trots att jag tycker att det är jättegott. Detta pga slakten, om jag nu inte får tag på det privat. Kan vara därför jag ser annorlunda på det?
Kanske lite off-topic, men jag har via jobbet kommit i kontakt med ett livsmedelsföretag som jobbar enbart med fågelprodukter - ägg, kyckling, kalkon. Det ingick i mitt uppdrag att förstå deras produktionsanläggning, så jag var på ett studiebesök där vi fick se "allt". Den dagen slaktade de kalkoner, och jag var helt beredd på att få se något som jag inte skulle tycka var OK. Men det var det! Det gick väldigt lugnt till, kalkonerna togs varsamt ur transportburarna utan kackel, flax eller stress. Några sekunder senare var de bedövade och ytterligare några sekunder senare slaktade och avblodade. Jag äter fortfarande kalkon efter att ha sett detta - äter faktiskt betydligt hellre kalkon nu än tidigare, då jag hade samma uppfattning som du...
 
Kanske lite off-topic, men jag har via jobbet kommit i kontakt med ett livsmedelsföretag som jobbar enbart med fågelprodukter - ägg, kyckling, kalkon. Det ingick i mitt uppdrag att förstå deras produktionsanläggning, så jag var på ett studiebesök där vi fick se "allt". Den dagen slaktade de kalkoner, och jag var helt beredd på att få se något som jag inte skulle tycka var OK. Men det var det! Det gick väldigt lugnt till, kalkonerna togs varsamt ur transportburarna utan kackel, flax eller stress. Några sekunder senare var de bedövade och ytterligare några sekunder senare slaktade och avblodade. Jag äter fortfarande kalkon efter att ha sett detta - äter faktiskt betydligt hellre kalkon nu än tidigare, då jag hade samma uppfattning som du...
Det kändes ju förvisso rätt trevligt. Det vi oftast åt tidigare i fågelväg var ju kyckling och den är ju extrem massproduktion och sen masslakt på det. Jag är inte helt okej med det så jag har en idé om att jag ska önska mig en äggkläckare av mamma i födelsedagspresent så hon kan kläcka lite fler ägg och förse mig med kyckling :p

Sambon kanske blir glad om jag kan komma hem med kalkon vid något tillfälle dock.
 
Det kändes ju förvisso rätt trevligt. Det vi oftast åt tidigare i fågelväg var ju kyckling och den är ju extrem massproduktion och sen masslakt på det. Jag är inte helt okej med det så jag har en idé om att jag ska önska mig en äggkläckare av mamma i födelsedagspresent så hon kan kläcka lite fler ägg och förse mig med kyckling :p

Sambon kanske blir glad om jag kan komma hem med kalkon vid något tillfälle dock.
Samma anläggning som slaktade kalkonerna jag såg slaktar även kyckling, så det bör gå att få tag på även kyckling som är ok slaktad utan att man behöver göra det själv... Sen är det ju en annan femma hur djuren har det fram till slakt - det har jag inte sett något av och kan inte uttala mig om (men transportburarna såg ok ut, om än rätt små).
 
Samma anläggning som slaktade kalkonerna jag såg slaktar även kyckling, så det bör gå att få tag på även kyckling som är ok slaktad utan att man behöver göra det själv... Sen är det ju en annan femma hur djuren har det fram till slakt - det har jag inte sett något av och kan inte uttala mig om (men transportburarna såg ok ut, om än rätt små).

Nu börjar vi landa väldigt mycket OT men i min värld tar jag hellre hemslaktat på en gård där jag vet att djuren haft det bra. Mamma och jag är ju inte helt olika på hur vi vill att djuren ska hållas.
 
Är det någon som på senare år fått höra knorrande från läkare/barnmorskor när ni sagt att ni ska föda upp era barn på vegetarisk kost?
 
Är det någon som på senare år fått höra knorrande från läkare/barnmorskor när ni sagt att ni ska föda upp era barn på vegetarisk kost?
Jag har ju en kompis som är vegan som blev rådd att låta barnet äta lakto- ovo- vegetariskt o gärna fisk (men det sista var mer som ett tips), då BM ansåg att det var väldigt svårt att få i ett växande barn allt hen behövde med vegansk kost. Vegetarisk verkade inte bekymra henne alls. De gjorde som hon sa, och var väl inne på det spåret innan, och det verkar gå bra (barnet äter fisk i bland men inte varje dag- nån gång i veckan på förskolan o kanske nån gång hemma, pappan äter fisk men inte kött)
 
Är det någon som på senare år fått höra knorrande från läkare/barnmorskor när ni sagt att ni ska föda upp era barn på vegetarisk kost?

Jag hoppas att ingen barnmorska eller läkare knorrar om detta. Då är de helt enkelt inte uppdaterade. Den drabbade föräldern kan med fördel hänvisa till Livsmedelsverket där det står följande: (råd för barn 1-2 år)

Allt fler väljer att äta mer av vegetarisk mat. Det är bra både för hälsan och miljön. Därför är det bra om ditt barn tidigt får lära sig att tycka om olika vegetariska rätter. Många varierar och äter vegetarisk mat bara ibland, en del väljer bara bort kött medan andra väljer bort allt från djurriket. Att bara välja bort kött brukar inte vara något problem alls

Om man äter vegankost, och helt väljer bort kött, fisk, mjölk och ägg, behöver man mycket kunskap för att få till en kost som ger barnet all näring det behöver. Om du väljer att ge ditt barn veganmat bör du därför rådgöra med sjuksköterskan på BVC.
Oavsett vilken typ av vegetarisk kost man äter är det viktigt att inte bara ta bort de animaliska livsmedlen utan att ersätta dem med näringsrika vegetariska livsmedel.
Om ditt barn till stor del får vegetarisk mat bör det varje dag få bland annat

  • baljväxter, som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter
  • fullkornsprodukter
  • grönsaker och frukt
  • lättmjölk, mellanmjölk eller berikade vegetabiliska drycker (dock inte risdrycker, se avsnittet Är det något små barn inte ska äta?
  • rapsolja och margariner som innehåller rapsolja.
I vegetarisk mat finns mycket fibrer. Fibrer mättar bra och för barn är det risk att så mycket fibrer gör barnet mätt innan det har fått i sig tillräckligt med energi och näring. Därför är det extra viktigt att vara uppmärksam på att små vegetarianer växer som de ska.
Om ditt barn får laktovegetarisk mat blir det lätt för mycket mättat fett om en stor del av maträtterna är gjorda på mjölk och ost, till exempel gratänger. Därför är det viktigt att välja magra mjölkprodukter till barn som äter laktovegetarisk mat.
Barn som får veganmat måste få vitamin B12 och D-vitamin från tillskott eller berikade produkter.
 
Det där med kunskap om perma o monokulturer verkar vara en akut bristvara hos veganer.
Nej världen blir inte bättre om alla skulle bli veganer/vegetarianer, våra odlingsbara arealer räcker inte till för det. Jordarna skulle utarmas o dö utan tillföring av animalisk gödsel.

Självklart får var o en äta vilken kost de vill utifrån kunskap o tillgång. Miljöaspekterna är en viktig del som underlag för våra beslut.
Fanatism o sekterism hör inte hemma i ett modernt upplyst samhälle, fakta är däremot en viktig informationskälla för beslutsunderlag.
 
Det där med kunskap om perma o monokulturer verkar vara en akut bristvara hos veganer.
Nej världen blir inte bättre om alla skulle bli veganer/vegetarianer, våra odlingsbara arealer räcker inte till för det. Jordarna skulle utarmas o dö utan tillföring av animalisk gödsel.

Självklart får var o en äta vilken kost de vill utifrån kunskap o tillgång. Miljöaspekterna är en viktig del som underlag för våra beslut.
Fanatism o sekterism hör inte hemma i ett modernt upplyst samhälle, fakta är däremot en viktig informationskälla för beslutsunderlag.

Jag vet inte vem du riktar dig till, men 1.) jag anser att du har fel och 2.) kanske kan du göra en egen tråd på t ex senior om du vill diskutera frågan vidare?

Ämnet verkar engagera och reta många (varför kan man ju bara spekulera i) men den här tråden handlar inte om att "världen skulle bli bättre om alla blev veganer/vegetarianer", utan om barn och vegetarisk mat.
 
Jag vet inte vem du riktar dig till, men 1.) jag anser att du har fel och 2.) kanske kan du göra en egen tråd på t ex senior om du vill diskutera frågan vidare?

Ämnet verkar engagera och reta många (varför kan man ju bara spekulera i) men den här tråden handlar inte om att "världen skulle bli bättre om alla blev veganer/vegetarianer", utan om barn och vegetarisk mat.
Ursäkta? Jag svarade allmänt i tråden men glömde visst att skriva "KL"

Om du nu påstår att jag har fel så är det upp till dig att presentera fakta om på vilket sätt jag har fel. Dessutom framgår det inte på vilket sätt du anser att jag har fel.
Att dissa o idiotförklara skribenter som du gör är knappast OK någonstans.
 
Jag har verkligen inte idiotförklarat dig, jag bad dig bara att antingen hålla dig till ämnet barn och vegetarisk mat (när du befinner dig på föräldraforumet) eller göra en egen tråd på t ex Senior där du kan diskutera permakulturer.

För oss som ville ha svar på en fråga som handlade om barn blir det tröttsamt att alltid behöva försvara vår livsstil för sådana som tycker att de vet bättre. Speciellt när ämnet är off topic och som sagt handlar om barn och vegetarisk mat.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp