Bukefalos 28 år!

Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

Ett ställe jag jobbade på serverades inte specialkost utan läkarintyg. Dvs det serverades bara specialmat till allergiker.

Måste säga att det känns som många tror att det bara serveras kött på förskolan?:confused: där jag jobbar nu har vi en vegansk/vegetarisk ( inte alltid en måltid utan mjölkprodukter. I tex ) dag i veckan, en dag med fisk, en dag med kyckling, en dag kött. Torsdagar är soppa, vilken många gånger är hel vegetarisk också. Maten är, till största del, lokalproducerad och ekologisk. Jag äter ofta bättre mat på jobbet än hemma.
 
Ett ställe jag jobbade på serverades inte specialkost utan läkarintyg. Dvs det serverades bara specialmat till allergiker.

Måste säga att det känns som många tror att det bara serveras kött på förskolan?:confused: där jag jobbar nu har vi en vegansk/vegetarisk ( inte alltid en måltid utan mjölkprodukter. I tex ) dag i veckan, en dag med fisk, en dag med kyckling, en dag kött. Torsdagar är soppa, vilken många gånger är hel vegetarisk också. Maten är, till största del, lokalproducerad och ekologisk. Jag äter ofta bättre mat på jobbet än hemma.

Tyvärr serveras det mycket kött i skolan och på sina håll har det protesterats friskt när kommunen bestämt sig för att införa "green Monday". Företrädare från köttindustrin har tom. ställt sig och stekt hamburgare till eleverna ute på skolgården! Motståndet är helt irrationellt stort.
 
Nu är jag visserligen inte vegetarian längre utan äter även fisk och ljust kött, men jag skulle inte laga mat till mitt eventuella framtida barn som jag inte äter själv. Jag vill inte hantera kött och kommer inte göra det heller och skulle inte ha några problem med att uppfostra ett barn vegetariskt om jag fortfarande vore vegetarian, men skulle låta hen äta vad hen ville på förskola, hos kompisar etc. Min sambo är dock köttätare och om han lagar rött kött hemma, vilket händer någon gång i månaden, så skulle barnet få äta det också om hen ville.
 
Finns det några vegetarianer här? (Eller veganer för den delen?) Hur tänkte ni när ni fick barn, är era barn också vegetarianer/veganer? Var er partner köttätare? Vad tyckte hen om saken? Tänkte ni på något speciellt när det gällde vegetarian-barnmat eller åt ni som vanligt?

Jag äter fisk och kyckling men inte annat kött. Min sambo äter kött. Jag kommer ge min son kött när han börjar äta mat, sen får han välja själv när han blir äldre.
 
Måste säga att det känns som många tror att det bara serveras kött på förskolan?:confused: där jag jobbar nu har vi en vegansk/vegetarisk ( inte alltid en måltid utan mjölkprodukter. I tex ) dag i veckan, en dag med fisk, en dag med kyckling, en dag kött. Torsdagar är soppa, vilken många gånger är hel vegetarisk också.

Alltså tre till fyra dagar i veckan med kött, dit man från ett vegetariskt perspektiv rimligtvis räknar fisk (och självklart kyckling! Kyckling är det hårdast industrialiserade djurslaget.). Jag är inte vegetarian, men jag skulle uppfatta det där som en köttbaserad kosthållning.

Och så tillkommer ju frukostar och mellanmål, där troligen ägg och mjölkprodukter förekommer, och kanske även köttpålägg. Samt korvgrillning vid utflykter osv.
 
Alltså tre till fyra dagar i veckan med kött, dit man från ett vegetariskt perspektiv rimligtvis räknar fisk (och självklart kyckling! Kyckling är det hårdast industrialiserade djurslaget.). Jag är inte vegetarian, men jag skulle uppfatta det där som en köttbaserad kosthållning.

Och så tillkommer ju frukostar och mellanmål, där troligen ägg och mjölkprodukter förekommer, och kanske även köttpålägg. Samt korvgrillning vid utflykter osv.
Jag skrev inte att vi bara serverade vegetariskt, eller att det på något sätt inte var köttbaserat. Jag baserade mitt svar på en kommentar där man skrev att det var kött 5 dagar iveckan., vilket hos oss inte stämmer.
 
Alltså tre till fyra dagar i veckan med kött, dit man från ett vegetariskt perspektiv rimligtvis räknar fisk (och självklart kyckling! Kyckling är det hårdast industrialiserade djurslaget.). Jag är inte vegetarian, men jag skulle uppfatta det där som en köttbaserad kosthållning.

Och så tillkommer ju frukostar och mellanmål, där troligen ägg och mjölkprodukter förekommer, och kanske även köttpålägg. Samt korvgrillning vid utflykter osv.
Ja i de förskolor jag har lite insyn är maten köttbaserad på så vis att de barn som inte äter fläskkött får äta vegetariskt rakt av. Lite dubbeleggat. Å ena sidan trevligt att erbjuda och uppmuntra till mer vegetariskt (mindre kött) men det sätter också fläsket som norm för vad kött är, och jag kan tycka att det avvikandegör det där med att välja bort fläsk av religion. Som om det bara finns ett sätt att äta kött, alternativet är vegetariskt.
 
Jag skrev inte att vi bara serverade vegetariskt, eller att det på något sätt inte var köttbaserat. Jag baserade mitt svar på en kommentar där man skrev att det var kött 5 dagar iveckan., vilket hos oss inte stämmer.

Ja? Och jag uppfattar det som väldigt mycket kött, utifrån vad du beskriver.
 
Ja i de förskolor jag har lite insyn är maten köttbaserad på så vis att de barn som inte äter fläskkött får äta vegetariskt rakt av. Lite dubbeleggat. Å ena sidan trevligt att erbjuda och uppmuntra till mer vegetariskt (mindre kött) men det sätter också fläsket som norm för vad kött är, och jag kan tycka att det avvikandegör det där med att välja bort fläsk av religion. Som om det bara finns ett sätt att äta kött, alternativet är vegetariskt.

Kanske har det delvis med kostnaderna att göra? Kyckling är ju billigt, men det får nog barnen ändå. Lamm och nöt blir vanligen dyrare än fläskkött.

När jag var dagiskokerska på en avdelning med hälften arabiskspråkiga barn, hälften svenskspråkiga, undvek jag fläskkött helt. Även vid korvgrillning köpte jag andra slags korv än vanlig fläskgrillkorv. Men det var decennier sedan, man talade inte om klimateffekter kring idisslande djur då, tex.
 
Kanske har det delvis med kostnaderna att göra? Kyckling är ju billigt, men det får nog barnen ändå. Lamm och nöt blir vanligen dyrare än fläskkött.

När jag var dagiskokerska på en avdelning med hälften arabiskspråkiga barn, hälften svenskspråkiga, undvek jag fläskkött helt. Även vid korvgrillning köpte jag andra slags korv än vanlig fläskgrillkorv. Men det var decennier sedan, man talade inte om klimateffekter kring idisslande djur då, tex.
Ja det har säkert med kostnaden att göra. Det blir samma mat till vegetarianbarnen och till undvika-fläsk-barnen också så det underlättar nog mycket. Även om jag tror att de senare är i överhängande majoritet på de flesta skolor i det område där jag bor.
 
Jag är lakto-ovo-vegetarian, är nöjd så länge mitt barn äter något överhuvudtaget. Eftersom vi haft stora problem med just det uppmuntrar jag allt intag som avviker från den vanliga kosten, och därmed lagar jag även mat jag inte äter själv om jag lagar mat till barnet.
 
Men jag skriver inte här för att redogöra mina kostvanor, utan mer för att skriva en tanke som väcktes hos mig när jag läst alla inläggen. Jag tror att det är viktigt att inte "förbjuda" barnen att äta vissa saker utan snarare "erbjuda". Ni som väljer att ge barn vegetarisk kost förbjuder era barn lika mycket som ni erbjuder barnen något annat. Jag tycker att man ska försöka bryta sitt tankesätt och se möjligheter istället för begränsningar.
Jag försöker äta mer vegetariskt och byta ut det kött jag äter mot lokalproducerat/ekologiskt (det blir inte dyrare om jag äter mindre tänker jag) och ibland känner jag att det blir enklare att tänka "nu ska jag göra en gryta" och så blandar jag inte i något kött, istället för att tänka "nu ska jag göra en vegetarisk gryta". Det blir liksom mer en möjlighet istället för ett "nu får jag inte använda kött"-hinder. Man säger ju liksom inte "vegetariska pannkakor", utan bara "pannkakor".
Med det tankesättet tror jag också att det blir lättare för barnen att inte känna sig annorlunda för att de får specialmat. De får ju chansen att äta något annat. För let's face it, bara för att det innehåller kött behöver det inte vara mer näringsrikt :)

Jag tror iofs inte att familjer som äter vegetariskt äter "vegetarisk lasagne", "vegetariska tacos" osv. utan de äter nog helt enkelt lasagne och tacos och struntar i köttet. I förskolan/skolan däremot läggs ju väldigt stor vikt vid att understryka om något är vegetariskt och barnen ryggar ofta tillbaka per automatik när läraren berättar att idag blir det vegetarisk pastasås med spaghetti... så, jag skulle inte tro att problemet ligger så mycket i hemmet.

Hemma hos oss, som inte är vegetarianer är tacos alltid vegetariskt, lasagne är oftast vegetariskt... det är mycket som är vegetariskt men vi talar inte om maten i termer om vegetarisk eller inte och det kanske handlar om att vi inte är köttfokuserade? För oss är det lika naturligt att inte äta kött som att göra det.
 
@Sol Jag tänkte mest högt när jag skrev inlägget. För precis som du säger, "I förskolan/skolan däremot läggs ju väldigt stor vikt vid att understryka om något är vegetariskt och barnen ryggar ofta tillbaka per automatik när läraren berättar att idag blir det vegetarisk pastasås med spaghetti...", så det är kanske där man ska låta bli att kalla just barnet som nu är vegetarian's mat för just "vegetarisk (...)" just för att det blir mindre kött-fokuserat. Jag vet inte riktigt. Som sagt "provtänkte" jag bara lite :)
 
Lustigt, det var precis samma med mig när jag var liten. Minns att min mamma brukade smyga över min mat till sin tallrik när vi var bortbjudna och hon såg att jag LED av att inte klara att äta upp köttet. :( Hon ansågs pjoskig som inte tvingade mig och jag ansågs svår eftersom jag inte ville äta. Sedan när jag valde bort köttet var det som att polletten trillade ner: jag var inte svår och bortskämd - jag hade bara väldigt svårt för kött. Nu äter jag det mesta som jag får på tallriken.

Bra att tänka på det du säger om att vegetarisk barnmat är enformig. Vad köper du för sorts barnmat? Alltså, finns det ett speciellt märke eller har de vanliga sorter vego-pastasåser typ?

Både Semper och Hipp (som finns att köpa överallt) har ett antal vegetariska sorter, men som sagt, det är med nåt undantag ungefär samma sak i alla de burkarna.

Ja visst är det en härlig känsla att plötsligt vara matglad i stället för kinkig! För mig blev detta ännu bättre när jag blev vegan, eftersom jag inte heller varit så förtjust i ägg och ost.
 
Här är de senaste veckornas matsedel från mina barns förskola. Tycker den ser bra ut. Kött serveras mellan 0 och 2 dagar i veckan.

Måndag: Kycklinggryta med spenat serveras med ris (böngryta)
Tisdag: Tomatsoppa med pastasallad, nybakat bröd med ost
Onsdag: Laxpudding
Torsdag: Vegetarisk tacopaj
Fredag; stängt

Måndag: Korv med makaroner och tomatsås (sojakorv)
Tisdag: Linssoppa med keso och nybakat bröd
Onsdag: Lax med blomkålsmos
Torsdag: Broccolijärpar med potatis och bearnaise
Fredag: Pannbiff med kokt potatis och inlagd gurka (bönbiffar)

Måndag: Köttfärsgryta med vitkål och ris (sojafärsgryta)
Tisdag: Broccolisoppa med riven ost och kalkonsmörgås
Onsdag: Fiskfärsbiff med kokt potatis och gräddfilssås
Torsdag: Kikärtsgryta med sötpotatis och matvete
Fredag: Kycklingwok med nudlar (tofuwok)

Måndag: Kycklingklubba med bulgur och tomatsås (rödbetsbiffar)
Tisdag: Mexicanasoppa med avokado och ostsmörgås
Onsdag: Panerad sej med kokt potatis och örtsås
Torsdag: Falafel med ris och bönröra
Fredag: Kalops med rödbetor och kokt potatis (vegetarisk gryta)
 
Kul att se hur det ser ut! Men kött är det väl 3-4 gånger i veckan?

Här är de senaste veckornas matsedel från mina barns förskola. Tycker den ser bra ut. Kött serveras mellan 0 och 2 dagar i veckan.

Måndag: Kycklinggryta med spenat serveras med ris (böngryta)
Tisdag: Tomatsoppa med pastasallad, nybakat bröd med ost
Onsdag: Laxpudding
Torsdag: Vegetarisk tacopaj
Fredag; stängt

Måndag: Korv med makaroner och tomatsås (sojakorv)
Tisdag: Linssoppa med keso och nybakat bröd
Onsdag: Lax med blomkålsmos
Torsdag: Broccolijärpar med potatis och bearnaise
Fredag: Pannbiff med kokt potatis och inlagd gurka (bönbiffar)

Måndag: Köttfärsgryta med vitkål och ris (sojafärsgryta)
Tisdag: Broccolisoppa med riven ost och kalkonsmörgås
Onsdag: Fiskfärsbiff med kokt potatis och gräddfilssås
Torsdag: Kikärtsgryta med sötpotatis och matvete
Fredag: Kycklingwok med nudlar (tofuwok)

Måndag: Kycklingklubba med bulgur och tomatsås (rödbetsbiffar)
Tisdag: Mexicanasoppa med avokado och ostsmörgås
Onsdag: Panerad sej med kokt potatis och örtsås
Torsdag: Falafel med ris och bönröra
Fredag: Kalops med rödbetor och kokt potatis (vegetarisk gryta)
 
Kul att se hur det ser ut! Men kött är det väl 3-4 gånger i veckan?
Nej, det är det väl inte?
Vecka 1:
kycklinggryta
vecka 2:
korv, pannbiff
vecka 3:
köttfärsgryta, kycklingwok (macka med kalkon till soppa räknar jag inte som köttmiddag)
Vecka 4:
kycklingklubba, kalops
 
Nej, det är det väl inte?
Vecka 1:
kycklinggryta
vecka 2:
korv, pannbiff
vecka 3:
köttfärsgryta, kycklingwok (macka med kalkon till soppa räknar jag inte som köttmiddag)
Vecka 4:
kycklingklubba, kalops
Tror poängen är att fisk också är kött, vilket jag väl kan hålla med om :p
 
Tror poängen är att fisk också är kött, vilket jag väl kan hålla med om :p
Ok. den uppdelningen som jag uppfattar som vanligast och som jag gick efter är att däggdjurskött benämns kött och resten fisk respektive kyckling/fågel.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 207
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 246
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp