Bukefalos 28 år!

Vegetariankatter

Celija

Trådstartare
Vill först och främst klargöra att jag inte kommer börja ge mina katter vegetarisk kost eller ens är intresserad av det.

Däremot är jag intresserad av hur man tänker när man ger en strikt karnivor vegetarisk mat och hävdar att det inte är några problem.

Är själv väldigt dålig på näringslära, inte bara för katter utan rent generellt, så när det diskuteras aminosyror och molekyler och grejer hänger jag helt enkelt inte med.

Men några av de främsta argumenten jag läst hittills är att att katter inte behöver äta kött utan det är protein som protein, och att man kan framställa bla taurin på konstgjord väg nu och kan tillsätta det i det vegetariska fodret, alltså klarar sig en katt utan några brister om man ger rätt tillskott.

Jag vet att det finns några som är riktigt duktiga på kattmat här på buke och skulle bli super tacksam om ni kunde upplysa mig närmre hur det egentligen funkar. :bump:
 
Sv: Vegetariankatter

Den som tror på devisen "protein som protein" har inga goda kunskaper i kemi eller biologi. Proteiner byggs upp av aminosyror och kan således bestå av en mängd olika aminosyror. Protein X kan innehålla aminosyra A,B, C och D medan protein Y innehåller aminosyrorna A, D, E, F och G. Är de proteinerna lika? Kan X ersätta Y och vice versa?

Visst kan syntetiska aminosyror tillsättas så att katten på papperet får i sig alla aminosyror den behöver, men vi vet inte hur upptaget i kroppen sker. Vissa aminosyror binder till samma receptorer på tarmcellerna ytor vilket innebär att aminosyra A och B kan konkurrera med varandra. För att veta att katten tar upp tillräckligt mycket av en specifik aminosyra måste vi alltså veta vilka aminosyror den konkurrerar med och i vilken grad. Behöver vi tillsätta dubbelt så mycket av A som B för att katten ska få i sig tillräckligt av A? Sådana här detaljer känner vi inte till. Därför är det väldigt riskabelt att försöka ersätta animaliska proteiner med vegetabiliska+syntetiska fria aminosyror.

Klarar sig katten med rätt tillskott? Säkert. Vi vet bara inte vad rätt tillskott är.
 
Sv: Vegetariankatter

Nu är jag inte heller särskilt insatt i det här med foder, men vill ändå dela med mig av en tanke.

De som påstår att "protein som protein", källan har inte betydelse - Hur resonerar de angående "galna kosjukan". Om en ko inte lämpar sig att äta kött så borde heller inte ett katt lämpa sig att äta vegetariskt?

Jag fick lära mig på etologin för många år sedan att en hund kan vara "vegeterian" för den är en allätare, medan en katt inte kan det för den är just köttätare. Det fanns bland annat risk för att en sådan kost kunde göra katten blind, men varför kommer jag inte ihåg. :confused:
 
Sv: Vegetariankatter

Brist på taurin eller A-vitamin kan orsaka blindhet. Båda kommer från djurriket.
 
Sv: Vegetariankatter

Sen är ju alltid saken den att det är skillnad på att överleva och att mår bra.
Djur kan nog överleva på det mesta, bara de får i sig något.
Även fast djuret inte ser döende ut betyder det ju inte att den inte mår superbra.
En människa kan ju se ut att må bra fast ha dåligt med energi osv. pga födan.
Samma sak med djur.
Men folk kör ju alltid med att djuret ser och beter sig som den mår toppen på dåligt foder och ser ingen anledning att byta. Men givetvis mår djuret BÄTTRE med bra foder.

Det talas hela tiden om att människor inte bör äta hel/halvfabrikat osv. Så varför ska djuren göra det? Fodret påverkar ju givetvis dom lika mkt.
Så min åsikt, NEJ en katt mår inte bra på vegetariskt foder, även om den förmodligen överlever. Stor skillnad där.
 
Sv: Vegetariankatter

Här i Värmland var det någon människa som gjorde det. Blev fälld när det hela anmäldes som djurskyddsärende.
Så det är nog ingen bra idé.
 
Sv: Vegetariankatter

Däremot är jag intresserad av hur man tänker när man ger en strikt karnivor vegetarisk mat och hävdar att det inte är några problem

Jag med intresserad.


Är vegetarian, MEN har dock hjärnan i behåll och fattar vidden av att ett rovdjur är ett rovdjur. Har aldrig funnits i min tanke att överföra mina värderingar som människa på ett djur. :confused: Någongång får väl människan sluta domdera över andra varelser.
 
Sv: Vegetariankatter

Hehe, som sagt så är jag inte intresserad av att ge mina katter veganmat utan intresserad av biologin bakom det hela, vilket jag fått bra svar på. Hittade även en tråd på ett veganforum där några ruskigt utförliga, tydliga och lättlästa svar fördes fram.
 
Sv: Vegetariankatter

Många menar att deras katts välmående inte ska gå före de djur som då dör och blir till kattmat, tydligen. Sen kom även de vanliga argumenten så som 'min katt är xx år gammal och har levt på veganmat heeela sitt liv' och 'min katt äter veganmat och är inte sjuk och mår jättebra'. Ja du känner säkert igen argumenten från diskussioner om Friskies osv.

Ett intressant argument var en som ansåg att det var okej att adoptera en katt och ge den veganmat och acceptera att den fick en förkortad livslängd eftersom man 'räddade' otaliga djur som skulle blivit kattmat.

Då undrar man ju givetvis varför man ens skaffar en katt från första början men ska jag vara ärlig så kan jag inte säga att jag hellre ser att katten fryser ihjäl/svälter ihjäl på gatan heller.

Väldigt svår diskussion men ändå intressant kan jag tycka, både tankesättet bakom men även etiken.

Sen verkade det också uppdelat lite, de som prompt inte vill ge kött för att de anser att liv är något heligt, fast bättre formulerat då, och de som inte vill ge kattmat för att djuren förmodligen inte haft det bra, vilket är enkelt löst med BARF exempelvis.
 
Sv: Vegetariankatter

Vill man ha djur och inte ge kött/animalier känns det ju vettigare att skaffa ett djur som inte behöver äta kött. Jag förstår helt att man inte vill medverka till djurindustri eller för den delen dödande öht men då kan man ju inte låta det valet gå ut över sina egna husdjur?

Jag är själv petig med hur jag väljer kött och äter mestadels vegetarisk, men mina katter har ju inte gjort det valet. De får svensktillverkad kattmat och barf (förutom vid undantag då ett av odjuren vägrar äta vad som serveras).
 
Sv: Vegetariankatter

KL

Jag har en annan fundering på lite samma tema, varför finns det numera kattmatsmärken med olika grönsaker i sitt sortiment? I en box jag köpte fanns t.ex. sorterna "öring med spenat" och "kyckling med morötter". Antar att det är för att företagen hakar på nåt slags hälsotrend och tror att kattägarna vill köpa sånt som låter nyttigt? Katterna har ju inte precis gått och suktat efter morötter, och de behöver det väl inte heller näringsmässigt.
 
Sv: Vegetariankatter

Det kan dels vara ett sätt att haka på en allmän hälsotrend, men det kan även vara så att grönsakerna har en specifik funktion. Många grönsaker är bra källor till olösliga fibrer och antioxidanter. Något som kanske inte är nödvändigt för alla katter, men som kan vara välgörande.
 
Sv: Vegetariankatter

KL

Jag har en fråga till personer som faktiskt sätter katter på vegetarisk kost (inget sagt om att det skulle vara någon här): Varför skaffar man sig ett rovdjur som sällskapsdjur om man vill ha en växtätare? Varför inte köpa en hamster, kanin, marsvin, minigris eller en cinchilla om nu just djurets kost är så viktig för en själv.

När man åtar sig ett fullt ansvar för en annan individ får man också se till individens behov och natur, inte enbart sina egna värderingar.

Jag tycker det är vansinningt och framför allt otroligt egoisktiskt!

Så ser jag på det :grin:
 
Sv: Vegetariankatter

Jag skrev hur många verkar tänka i ett inlägg uppåt, jag tror att många också köper det foderföretagen säger med hull och hår, finns det ett veganskt foder ja då måste det vara fullvärdigt liksom, missriktad välvilja helt enkelt och okunskap på det.
 
Sv: Vegetariankatter

Jag är vegetarian sen 22 år men skulle aldrig få för mig att ge föda katterna på morötter. De får foder med så högt köttinnehåll som möjligt!

Jag är av den åsikt att djur skall äta de är utvecklade för, därav skulle jag inte ge katter vegetarisk mat och inte heller animalisk mat till hästar.

En annan sak är att proteinet i vegetarisk kattmat (och även i en hel del vanlig kattmat!!) brukar komma från soja, vilket inte alls är hälsosamt och kan förstöra hormonsystemet. Den är även oftast genmanipulerad för att inte dö av roundup besprutning. Dvs den får giftiga ämnen i sig som senare kan överföras till katten som äter den.
 
Sv: Vegetariankatter

Jag ger inte min katt vegetariskt, men har pratat med en person som gör det.

Hennes argument var att det var värre att stödja köttindustrin än att ge katterna vegetariskt. Hon hävdade vidare att man genom att använda så proteinrika och varierade proteinkällor som möjligt undvek alla former av brister. Hon hade någon teori om att katterna fångade flugor i lägenheten, vet dock inte hur seriöst menat det var.
Hon hänvisade till en vetenskaplig studie som visade på att katterna kunde leva och ha normala blodvärden på vegankost. Däremot valde hon att utelämna den "lilla" detaljen att inga av katterna i studien blev äldre än 8 år...
 
Sv: Vegetariankatter

Jag har en liten fundering angående att katter ska äta det de är utvecklade för. Är katter verkligen utvecklade för att äta gris, nöt och lamm. Och hur är det egentligen med fisk, fångar katter fisk i det teoretiska fria? Kött som kött är ju närmare sanningen än protein som protein, men vore det inte ännu mer korrekt att ge smådjurskött till katterna? Så länge det finns minkfarmer kanske det köttet kan gå till kattmat istället för att bara slängas (oj vad dubbelbottnat det blir för ideologiveganerna i så fall)?

(Mina katter käkar kattmat, barf och vad de nu jagar ifatt utomhus - kattungarna äter flugor, humlor och fjärilar, storkatten diverse smådjur som är åtminstone lite mindre än han själv. Inte en näringsberäknad foderstat, jag är definitivt inte en superkattägare utan rankar förmodligen in någonstans i mitten)
 
Sv: Vegetariankatter

Självklart vore det bra om man kunde ge sina katter det absolut allra mest naturliga dvs. smågnagare. Fisk ingår inte i kattens naturliga föda och det är ett aber att fisk har blivit så starkt förknippat med katter och att det finns i nästan all kattmat.

Att ge katter mink... mink ingår väl knappast i kattens naturliga föda heller. De flesta djur katten äter naturligt är allätare eller herbivorer, inte köttätare. Däremot skulle jag hemskt gärna ge mer kanin och se mer kaninkött i kattmat. Det ska tydligen vara klimatsmart med kaninkött också.
 
Sv: Vegetariankatter

Med tanke på de bamsingråttor farbror katt släpar in här skulle det inte förvåna mig ett dugg om han kom hem med en mink... ;) Hermelin jagar och käkar han gladeligen, och den är väl också i princip en köttätare. :)
 
Sv: Vegetariankatter

En av mina stallkatter kom i slagsmål med en mink, katten vann. Jaktlaget på grannfastigheten bevittnade händelsen, huruvida katten åt upp minken vet jag inte. det var ingen innekatt o fick knappast mat av oss, men laggårn var rått o musfri iaf.
 

Liknande trådar

Katthälsa Okej, nu kommer ännu en fråga kring foder. En het potatis i många lägen med för och emot torr vs blötfoder och det ena med det andra...
Svar
3
· Visningar
1 045
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 097
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp