Bukefalos 28 år!

MalanMjöl

Trådstartare
Tog studenten i juni i år. Sökte in till veterinär i Danmark men självklart så ändrade de omräkningssystemet i år så jag kom inte in... :crazy: :(

Så nu till problemet, vad ska jag göra nu... :crazy: Har bestämt mig för att viga detta året till galoppen och vill gärna åka utomlands både för språket och för erfarenheten skull. Men vet inte om jag vill åka nu i oktober eller vänta tills typ januari. Vill samtidigt fortsatta satsa på att rida löp och den chansen är ju liten utomlands...

Hur skulle ni gjort? :confused: Och har ni några tips på bra tränare i typ england, irland eller frankrike..
 
Sv: *Velig*

Jag skulle åka nu i oktober (haha bara för att ja faktist själv ska de) försöka komma till en lagom stor tränare, ett ställe der dom har hög kvalite istället för kvantite, tror att de blir mest lärorikt. Och sen när du kommer tillbaka satsa på löpridningen sommar halvåret, för jag tror att efter utlands vistelsen kommer du känna dig säkrare i din ridning och starkare i löp! :)
 
Sv: *Velig*

Nja veterinär i Ungern vill jag inte, har inte råd heller. Men ska testa nästa år igen för de ska nog införa prov och praktiska test i danmark då efter betygsurvalet och min betyg bör räcka till det första...

Jockeyjoe: Jo det är nog faktiskt det hållet det lutar åt mest nu, även om vintern i england osv inte heller är så kul :p Ska bara hitta något bra ställe också...
 
Sv: *Velig*

vad krävs det för betyg i danmark då?

ungern lär ju vara billigare än danmark ;)
 
Sv: *Velig*

Testa att åka till Staterna! Vet inte hur knöligt det är nuförtiden men du kanske kan få studentvisa om du läser lite kurser på ett college.

Annika, som har jobbat åt Castro och rider åt Kalle Dansk nu, ska till Cincinatti i höst, du kanske kan kolla med henne.

Det är evigheter sedan jag var där och de flesta jag känner är pensionerade men lite hjälp kanske jag kan ge i alla fall.
 
Sv: *Velig*

vad krävs det för betyg i danmark då?

ungern lär ju vara billigare än danmark ;)

I Danmark är det gratis som i Sverige, i Ungern måste man betala ett x antal tusen i terminsavgifter...

I danmark har det krävts runt 18.7 innan, i år ändrade de systemet för att det förra har gynnat svenskarna så mycket så hejsan hoppsan hoppade det upp till typ 19.61... Jag har 19.31 vilket motsvarar 8.8 enligt dansk modell och det krävdes 9.3.

Testa att åka till Staterna! Vet inte hur knöligt det är nuförtiden men du kanske kan få studentvisa om du läser lite kurser på ett college.

Annika, som har jobbat åt Castro och rider åt Kalle Dansk nu, ska till Cincinatti i höst, du kanske kan kolla med henne.

Det är evigheter sedan jag var där och de flesta jag känner är pensionerade men lite hjälp kanske jag kan ge i alla fall.

Får kolla upp det också, men tja känns så stoort att åka dit... :o
Men jag ska kolla upp det! :)
 
Sv: *Velig*

ah trodde du menade boende å så...

fasiken va surt :(

hoppas du kommer in nästa år då!!!
kanske bra å vänta lite oxå så man själv hinner landa från grundskolan å så!!!
 
Sv: *Velig*

Mm precis! Från början sa jag att jag definitivt inte skulle läsa vidare direkt, men sökte för att se var det nya snittet skulle ligga på och bestämde mig sen för att börja iaf om jag kom in. Men nu när jag har börjat smälta det så känns det rätt bra att göra något annat ett år först. Haha man måste bara orka ta tag i det här igen... :crazy:
 
Sv: *Velig*

ja, då måste du nog bestämma ATT göra det nästa år... kanske lite komvux för å höja betyget i år?

det är lätt å bli bekväm när man väl har börjat tjäna pengar... även om det är ett skitjobb man får :) :(
 
Sv: *Velig*

tycker också det låter bäst att åka i oktober, men kan du inte ta något varmare land, som Australien el Nya zeeland?

Jobbar du lite med kor el får också så ökar dina chanser att komma in i Köpenhamn.
 
Sv: *Velig*

ja, då måste du nog bestämma ATT göra det nästa år... kanske lite komvux för å höja betyget i år?

det är lätt å bli bekväm när man väl har börjat tjäna pengar... även om det är ett skitjobb man får :) :(

Mm jag vet, men jag ska läsa vidare så är det bara! :crazy:

Höja betyget hjälper inte i danmark, där får du inte söka på upplästa betyg ändå.

tycker också det låter bäst att åka i oktober, men kan du inte ta något varmare land, som Australien el Nya zeeland?

Jobbar du lite med kor el får också så ökar dina chanser att komma in i Köpenhamn.

Hmm jo, men ja samma där som med usa, europa känns så mycket närmare... :o Plus att jag hörde av en som har jobbat i australien att där var hästarna mer som en industri, asfaltanläggningar överallt och liknande. Men det kan givetvis variera!
Troligtvis kommer ju inte de kriterierna att vara kvar nästa år och dessutom måste du ha jobbat ett antal år för att jag ska ha någon nytta av det.
 
Sv: *Velig*

Nä, det kan bli för stort. Inte kul när det blir industri av det.
Men kan den engelska vintern egentligen va så mycket värre än sista året här..?

så som det är nu få man räkna de två senaste åren, men det kommer ju ändras. Tror ändå du kan ha en fördel av att ha jobbat med produktionsdjur eftersom den ändrade antagningen är för att öka antalet studerande med intresse av produktionsdjur. Tror bara 3 månader kan va ett plus i kanten. Hästtjejerna här är tyvärr ganska många... Men sen är det ju inte så kul att jobba med något man inte vill heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 932
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 495
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 413
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp