Bukefalos 28 år!

Vem är juridiskt ansvarig för hästen ?

moon

Trådstartare
Hej

Har hamnat i ett dilemma då parterna blivit osams, / ingen av dom vill kännas vid hästen som jag har köpt av dom .
Person A har annons på hästen för hästhandlarens räkning , hon har muntlig fullmakt att sälja hästhandlarens hästar, tror det är 9 styckna hon har för försäljning, som han äger.
Provred hästen hos Person A som har annons på henne. Förhandlar om pris med både Person A & hästsäljaren, hästsäljaren är den som accepterar budet & kör hästen till mig.Person A är den som först förmedlar buden, för att sedan låta hästhandlaren ta över budgivningen med mig personligen på telefon.
Jag gör en betalning till hästsäljarens konto då han är här & lämnar henne, men han säger att papper ska skrivas då pengarna kommit in på hans konto. Det får person A ombesörja, då hon har alla hästens handlingar.
Skrev kontrakt med person A, där hon skriver sig som säljare, & på sista sidan vid signaturerna (Lars Deceman kontr.) skriver hon "genom ägare" + ägarens namn, dvs. hästhandlaren.

Om hon inte går igenom besiktnigen utan anmärkning, vilket hon förmodligen inte gör då hon har en svullnad pg.av rasp alt. lymfangit . Vem ska jag förhandla med ? Hästhandlaren säger att person A blir ansvarig då hon skrivit på. men jag har betalat till honom ? Hur kunde det bli så struligt ?
Dom blev ovänner samma dag som hon hämtades, då hästägaren hämtade alla sina hästar pg.av vanvård enl. honom.
Så jag kunde inte förutse dessa problem................har jag blivit lurad.
Sedan så har jag tagit reda på att hon tydligen varit skadad i detta ben tidigare & ofta svullnar upp där, hur stor prissänkning kan man begära på det ?

Det är ifyllt att köpet ska hävas om hon inte går igenom, mot hästhandlarens vilja. Han menar att person A gjort det på eget bevåg & får ansvara för det.Jag hade aldrig köpt hästen utan den garantin, då hon köptes under Julhelgerna. Naturligtvis vill man ha hästen veterinärbesiktad.

Hoppas på goda råd från Er erfarna på forumet............
 
Sv: Vem är juridiskt ansvarig för hästen ?

Vet ej om jag har 100%rätt men den som är ansvarig enligt vad jag vet är det namn som står på kontraktet.

Men jag fattade inte riktigt, skrev person A på med person Bs namn? För det får man inte göra!!! det går nog som urkundsförfalskning eller liknande och då tror jag ej att det är gilltigt.

Men en annan veriations som det också kan vara är att A står som förmedlare och B som säljare och då är det säljarens som är ansvarig...

Hmm, ta mig inte på orden men jag är iaf 98% säker :cool:
 
Sv: Vem är juridiskt ansvarig för hästen ?

Troligtvis är den som står som ägare till hästen den som är ansvarig. Den personen har ju enligt ditt avtal kvar ansvaret tills hästen är besiktigad UA.
 
Sv: Vem är juridiskt ansvarig för hästen ?

Hej

Har hamnat i ett dilemma då parterna blivit osams, / ingen av dom vill kännas vid hästen som jag har köpt av dom .
Person A har annons på hästen för hästhandlarens räkning , hon har muntlig fullmakt att sälja hästhandlarens hästar, tror det är 9 styckna hon har för försäljning, som han äger.
Provred hästen hos Person A som har annons på henne. Förhandlar om pris med både Person A & hästsäljaren, hästsäljaren är den som accepterar budet & kör hästen till mig.Person A är den som först förmedlar buden, för att sedan låta hästhandlaren ta över budgivningen med mig personligen på telefon.
Jag gör en betalning till hästsäljarens konto då han är här & lämnar henne, men han säger att papper ska skrivas då pengarna kommit in på hans konto. Det får person A ombesörja, då hon har alla hästens handlingar.
Skrev kontrakt med person A, där hon skriver sig som säljare, & på sista sidan vid signaturerna (Lars Deceman kontr.) skriver hon "genom ägare" + ägarens namn, dvs. hästhandlaren.

Om hon inte går igenom besiktnigen utan anmärkning, vilket hon förmodligen inte gör då hon har en svullnad pg.av rasp alt. lymfangit . Vem ska jag förhandla med ? Hästhandlaren säger att person A blir ansvarig då hon skrivit på. men jag har betalat till honom ? Hur kunde det bli så struligt ?
Dom blev ovänner samma dag som hon hämtades, då hästägaren hämtade alla sina hästar pg.av vanvård enl. honom.
Så jag kunde inte förutse dessa problem................har jag blivit lurad.
Sedan så har jag tagit reda på att hon tydligen varit skadad i detta ben tidigare & ofta svullnar upp där, hur stor prissänkning kan man begära på det ?

Det är ifyllt att köpet ska hävas om hon inte går igenom, mot hästhandlarens vilja. Han menar att person A gjort det på eget bevåg & får ansvara för det.Jag hade aldrig köpt hästen utan den garantin, då hon köptes under Julhelgerna. Naturligtvis vill man ha hästen veterinärbesiktad.

Hoppas på goda råd från Er erfarna på forumet............
Person A har ju en muntlig fullmakt att sälja hästen åt hästägaren. Det är så vitt jag vet ok. att skriva på på det sättet som hon gjorde. Vem som är ansvarig för eventuella skador/dolda fel borde vara förra hästägaren. Du ska dock ha kontakt med person A eftersom han/hon var den som förmedlade hästen. Vad person A och hästägaren har för avtal mellan sig är något som du inte borde behöva lägga dig i. Det är ett avtal de emellan.
 
Sv: Vem är juridiskt ansvarig för hästen ?

http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel3.html


Konsumentköplagens omfattning vid hästköp

Lagen gäller försäljning av lösa saker, exempelvis hästar, som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet säljer till en konsument, huvudsakligen för dennes enskilda bruk. Med näringsidkare avses till exempel hästhandlare, ridskolor, uppfödare och tävlingsryttare, vilka som en del av sin verksamhet bland annat utbildar och säljer hästar. Till gruppen kan också hänföras travtränare, galopptränare och jordbrukare, som sysslar med hästar i verksamhet, liksom andra personer som bedriver någon form av näringsverksamhet med hästar.

Lagen gäller även vid förmedling

Konsumentköplagen gäller även då säljaren inte är näringsidkare, men köpet förmedlas för säljarens räkning av en näringsidkare i dennes yrkesmässiga verksamhet. Det är särskilt viktigt för en hästsäljare att känna till denna omständighet. Om en privatperson sålunda lämnar sin häst till en yrkesmässig hästförmedlare, som i sin tur förmedlar hästen till en annan privatperson, blir konsumentköplagen med dess för säljaren strängare regler tillämplig. I detta fall blir förmedlaren och privatpersonen gemensamt ansvariga. För den händelse köparen skulle vara missnöjd med hästköpet och vilja åstadkomma köpets återgång mot förmedlaren får förmedlaren i sin tur en så kallad regressrätt gentemot säljaren. Förmedlaren kan i detta fall kräva åter från säljaren vad han nödgats utge till köparen i form av skadestånd eller eljest.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 261
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 691
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 417
Senast: Tibben
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp