Bukefalos 28 år!

Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Rouise

Trådstartare
tråd efter tråd skapas med frågor om vilken ras som kan tänkas passa den enskilda individen. Här rekommenderas olika raser men ett fenomen som i princip alltid dyker upp är diskussioner om olika typer av brukshundar; schäfer, aussie och bc är bara några exempel från de senaste trådarna. Brukshundar rekommenderas ibland men i princip alltid dyker det upp en hel drös med människor som avråder och diskussionen är igång. De två senaste exemplen är trådarna "BC-tankar" och "köpa schäfer"

Jag kan inte låta bli att undra hur ser en lämplig hundägare ut till en brukshund? Jag menar det måste ju finnas även såna? Här på buke har vi ju en hel del hundägare till just brukshundar. Vad är det som gör att ni är bra hundägare till era brukshundar, vad är det som krävs? Varför avråder man dessa raser till så väldigt många?

Observera att tråden är skapad i all nyfikenhet!
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

En person som vill träna och tävla bruks.
Det vet man oftast genom att man har haft hund tidigare, kanske en sällskapshund som inte riktigt räckte till för det man ville träna och tävla.
Om man inte har haft hund tidigare kanske man kan mycket om hund och vet vad bruks innebär och vill satsa på det.

Det är min åsikt i alla fall.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Någon som har möjlighet att utmana hunden de har och har ett stort intresse för någon form av träning (mental och fysisk), man ska ha ambitioner även om man inte måste tävla. Jag ser verkligen inte anledningen till att köpa en sån här hund annars, det kan ju knappast bli roligt för varken hund eller ägare. Faktum är ju att är inte dessa hundar nöjda blir de jävligt jobbiga att ha att göra med och saker går lätt ur hand.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Nu kan det ju stora skillnader på brukshund och brukshund men överlag skulle jag säga den som har hundar som heltidsintresse och inte enbart ett sällskap.

En aktiv brukshund kräver precis lika mycket engagemang som en häst ståendes i ett eget ägt stall utan möjlighet att leja bort arbetet.
Det är dessa förutsättningarna man ska vara beredd på när man skaffar en brukshund som valp. Är man inte beredd att engagera sig så mycket så väljer man en sällskapsras eller en vuxen brukshund som man vet inte kräver den typen av aktivering.

Jag menar med detta inte att du behöver göra saker med din hund 24/7 för att den benämns brukshund men att du ändå planerar aktiviteter, söker kunskap, har mål med ditt hundägande precis som du skulle gör med en tävlingshäst eller liknande. Det finns inget behov att hatta runt på tävlingar om man inte har det intresset men man ska ha tiden att arbeta med hunden lika mycket som om planen vore att tävla(även om det skulle vara en påhittad tävlingsgren). Om man sedan väljer att spåra, söka, leta, göra tricks, gå hinderbanor, lydnad, hushållsnära tjänster (allt vad nu detta kan innebära från att sortera skor till att bädda sängar eller vad det nu kan vara) osv osv har betydligt mindre betydelse. Det viktiga är att hunden får träna både psykiskt och fysiskt tills den är någorlunda tillfredsställd, vissa hundar behöver en dygnet runt uppgift medans andra är helt nöjd med en timmes aktivering.

Vet man redan innan hundköpet att man inte har det hundintresset så köper man inte en valp av brukslinjer, då väljer man (enligt mig då) en vuxen hund som man vet vad den behöver eller så köper man en sällskapshund. Sällskapshundar är trots allt underskattade i mitt tycke.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

För mig personligen måste nästan tävlingsintresset finnas där. Jag har helt enkelt alldeles för svårt att få till någon form av strukturerad träning utan konkreta mål. Sen kanske det inte blir tävlat ändå, men fara ut och lägga spår, göra uppletanderutor, träna lydnad på ett sätt som utmanar hunden, hitta träningsgrupper etc etc "bara" för att det är kul.. nej, det fungerar inte för mig. Då blir det lite nu och då, hött som bött, vi kommer egentligen ingenstans och ingen blir glad.

Nu har jag iofs sällskapshund och hon kommer av olika anledningar troligtvis aldrig att tävlas med, men jag försöker ändå få till någon form av struktur med tanke på nästa hund. Något som fungerar för mig idag är att jag är med i en träningsgrupp på FB där vi kommer överens om olika saker vi ska lära hundarna inom en viss tid. Då fungerar det för mig och vi tränar en liten stund varje dag. Helt utan varken draghjälp eller mål - nej, då gör vi ingenting.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag kan inte låta bli att undra hur ser en lämplig hundägare ut till en brukshund? Jag menar det måste ju finnas även såna? Här på buke har vi ju en hel del hundägare till just brukshundar. Vad är det som gör att ni är bra hundägare till era brukshundar, vad är det som krävs? Varför avråder man dessa raser till så väldigt många?

Jag tycker inte man ska mystifiera det hela så att nästan ingen passar att äga en brukshund. Klart att vem som helst kan passa. Enda kravet är att man är beredd att anpassa sig till vad hunden behöver. Om den behöver mycket får man ge mycket. En hund av arbetande linjer kan man nästan på förhand ana kommer behöva mycket, och därför ska man ju inte välja en sådan om man tycker det låter jobbigt.

Målet med brukshundsavel är att få fram lämpliga hundar för sport och arbete, så självklart söker uppfödaren valpköpare som kan ta vara på det. Men inte alla valpar har "det" och då kan de passa jättebra i ett aktivt hem hos vem som helst. Men en sådan valp är inte vad man strävar efter och hoppas få fram som uppfödare.

Många överskattar sitt intresse och tror, att bara för att de orkar lägga fyra timmar på hunden en dag kommer de orka det varje dag i 10 år. Brukshundsköp som bygger på "just nu är jag arbetslös" eller "just nu är jag föräldraledig" och har tid och ork för en krävande hund är inte heller något jag tycker man ska rekommendera, hellre då tänka hur livet är när jag jobbar som vanligt, eftersom det förhoppningsvis är den större delen av hundens liv.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

kl

När det var dags för föryngring valde jag bort BC eftersom jag inte längre hade får/nöt där en BC skulle behövas.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

En person som vill träna och tävla bruks.
.

Varför måste man tävla för att ha en brukshund?

Jag känner en person som är så jäkla duktig, skulle komma till SM direkt med sina hundar. Men han tävlar inte, för han blir så himla nervös. Men träna aktivt, leva med träningen den gör han gärna och mycket. Men tävla, nej.

Hunden skiter ju fullständigt i om den tävlar eller inte :D
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Min tanke är att en person som är lämplig brukshundägare är en person som behöver en brukshund. Exempelvis finns det ju många som vill ha en hund att träna lite lydnad med, testa lite olika grenar med och annars ha som glad hund att gå lite promenader med. En sådan person kanske vill ha en brukshund, för att inte bli begränsad av hunden, men en sådan person borde utan tvekan klara sig minst lika bra (eller bättre) med en lite lugnare hund i stil med pudel, retriever osv.

Jag tycker att många börjar i helt fel ände när de letar hund. Min tanke är att man borde börja med att fråga sig själv vilket liv man kan erbjuda hunden (vad som är rimligt) samt vad man tror att man faktiskt kommer hålla på med aktivt. Sedan kan man fundera på vilka hundar som skulle bli lyckliga av ett sådant liv. Utan att man flyttar ribbor åt olika håll (tex Jomen, jag har visserligen skrivit att jag vill gå en timme om dagen... men två timmar om dagen är ju ingen större skillnad...).

Hellre en sällskapshund som inte riktigt "räcker till", men där man aktiverar och håller igång så mycket som hunden vill, än att man köper en hund som konstant går och önskar att den fick göra mer saker.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Nu kan det ju stora skillnader på brukshund och brukshund men överlag skulle jag säga den som har hundar som heltidsintresse och inte enbart ett sällskap.

En aktiv brukshund kräver precis lika mycket engagemang som en häst ståendes i ett eget ägt stall utan möjlighet att leja bort arbetet.
Det är dessa förutsättningarna man ska vara beredd på när man skaffar en brukshund som valp. Är man inte beredd att engagera sig så mycket så väljer man en sällskapsras eller en vuxen brukshund som man vet inte kräver den typen av aktivering.

Jag menar med detta inte att du behöver göra saker med din hund 24/7 för att den benämns brukshund men att du ändå planerar aktiviteter, söker kunskap, har mål med ditt hundägande precis som du skulle gör med en tävlingshäst eller liknande. Det finns inget behov att hatta runt på tävlingar om man inte har det intresset men man ska ha tiden att arbeta med hunden lika mycket som om planen vore att tävla(även om det skulle vara en påhittad tävlingsgren). Om man sedan väljer att spåra, söka, leta, göra tricks, gå hinderbanor, lydnad, hushållsnära tjänster (allt vad nu detta kan innebära från att sortera skor till att bädda sängar eller vad det nu kan vara) osv osv har betydligt mindre betydelse. Det viktiga är att hunden får träna både psykiskt och fysiskt tills den är någorlunda tillfredsställd, vissa hundar behöver en dygnet runt uppgift medans andra är helt nöjd med en timmes aktivering.

Vet man redan innan hundköpet att man inte har det hundintresset så köper man inte en valp av brukslinjer, då väljer man (enligt mig då) en vuxen hund som man vet vad den behöver eller så köper man en sällskapshund. Sällskapshundar är trots allt underskattade i mitt tycke.

:bow::bow::bow: Precis!
Men att min hund skulle krava lika mycket engagemang som min hast hade jag ingen aning om nar jag skaffade min forsta rottis. Det har jag upptackt "pa vagen" sa att saga och hundintresset har blivit mitt huvudintresse sa ibland fungerar det fast man inte vet eller kan fran borjan.:)
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Mycket bra beskrivning. Jag som haft kelpie tidigare har flera gånger protesterat när folk påstår att det krävs mer tid och ansvar samt att man blir mer låst med häst än med hund... Bullshit säger jag. Visst, om man har eget stall och sköter allt på egen hand, men inte bara en (inackorderad) häst jämfört med en (bruks)hund, vilket var vad många gjorde. När jag har haft häst har jag kunnat spendera max en halvtimme i stallet för att mocka, ta in hästen, göra i ordning foder och så om jag inte ville/orkade rida av olika orsaker, sen var det klart. Hunden krävde sina timmar av engagemang oavsett hur trött eller sjuk jag var. Och i ett inackorderingsstall brukar det vara väldigt lätt att hitta någon som kan ta hand om hästen en eller flera dagar om man är sjuk eller ska bort, att däremot hitta någon som vill och kan ta sig an en extremt krävande brukshund är inte alltid det enklaste... Så jämförelsen med eget stall var riktigt bra! :)
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Mycket bra beskrivning. Jag som haft kelpie tidigare har flera gånger protesterat när folk påstår att det krävs mer tid och ansvar samt att man blir mer låst med häst än med hund... Bullshit säger jag.

Håller med! Det enda jag kan tycka gjorde mig mer "låst" med häst var väl egentligen att jag blev mer fast i närheten av stallet sas. Nu t ex är jag & min sambo lite lediga så vi drog 100 mil upp till Umeå lite spontant sådär - & hundarna är såklart med. Det hade ju blivit svårare med hästen, alltså hade jag behövt greja hästvakt osv.

Å andra sidan är det ju enklare att hitta någon som kan mocka boxen & se till hästen några dagar än det är att hitta hundvakt på heltid till två hundar i t ex en vecka för en resa utomlands.


Kl
Däremot kan jag tycka att aktiveringsbiten & vem som skulle kunna klara av dessa mytomspunna brukshundar går lite till överdrift ibland. Det skrivs att det aktiveras ca 4 h per dag JÄMT osv, men tittar man närmare på denna tiden är den ju inte disponerad så att hunden jobbar för fullt alla dessa timmar, utan det kan ju lika gärna handla om att den kör sök i en kvart och sitter i bilen resten t ex, eller något jag läste om att en skogspromenad helt plötsligt räknades in i alla dessa timmars träning.

Tillägg; Alltså med det menar jag inte att vem som helst bör köpa schäfer, malle, border collie eller kelpie och sedan bara låta den rastas på tomten. Klart att man bör vara intresserad av att arbeta tillsammans med hunden på något sätt, gärna både hjärna & nos, men jag tror helt ärligt inte att det finns speciellt många hundar som aktivt tränas/aktiveras så många timmar om dagen, varje dag. Alltså, människor arbetar, har relationer etc även om de har brukshundar och det går nog helt OK tänker jag. Jag t ex är ofta UTE 4 h på en dag, men då varvas ju tiden med t ex vallande av ruta, spårläggande, promenad (som jag inte direkt räknar som träning), lite tjöt med träningskompisarna, pauser etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

KL

Någon som inte är som jag:
- som främst har hunden som sällskap
- som älskar långpromenader, trix, bus med mera, men som inte har tid (eller intresse) av att träna med hunden varje dag
- som gärna har en egensinnig och envis hund (kan känna mig stressad av för mycket "will to please")
- som främst gillar hundar av mindre storlek
- som tycker att rallylydnad och agility verkar vara roligare än rapport/sök/lydnad

Det gäller att känna sig själv och fundera på vad man egentligen kan erbjuda och söker i sin hund när det är dags att välja ras.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

JEnda kravet är att man är beredd att anpassa sig till vad hunden behöver. Om den behöver mycket får man ge mycket.

[...]

Många överskattar sitt intresse och tror, att bara för att de orkar lägga fyra timmar på hunden en dag kommer de orka det varje dag i 10 år. Brukshundsköp som bygger på "just nu är jag arbetslös" eller "just nu är jag föräldraledig" och har tid och ork för en krävande hund är inte heller något jag tycker man ska rekommendera, hellre då tänka hur livet är när jag jobbar som vanligt, eftersom det förhoppningsvis är den större delen av hundens liv.

Det tror jag är en jättebra definition. Man bör ha hunden som aktivt intresse, oavsett om det handlar om spår, bruks, lydnad, skydd, sök... Tävling är absolut inte nått viktigt mål så länge man är intresserad av att utveckla sin hund och låta den arbeta med kropp och knopp.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag lägger betydligt mer aktiv tid på mina tre hundar än på mina två hästar. Även i vilosäsong. Har dock inte tänkt på att det är ett bra sätt att "skrämma" blivande brukshundsägare!:D
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Däremot kan jag tycka att aktiveringsbiten & vem som skulle kunna klara av dessa mytomspunna brukshundar går lite till överdrift ibland. Det skrivs att det aktiveras ca 4 h per dag JÄMT osv, men tittar man närmare på denna tiden är den ju inte disponerad så att hunden jobbar för fullt alla dessa timmar, utan det kan ju lika gärna handla om att den kör sök i en kvart och sitter i bilen resten t ex, eller något jag läste om att en skogspromenad helt plötsligt räknades in i alla dessa timmars träning.

Klickerklok-Fanny gjorde nyligen en undersökning där hon timade mängden aktiv träning (inte motion) med sina hundar. Har för mig att det snittade på 10 min/dag/hund. Hennes hundar är av högaktiva raser och absolut inte understimulerade. Däremot kan man ju säga att hennes aktiva träning är väldigt intensiv och inlärningsmässigt betydligt effektivare än en annans:o
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

KL

Vad gäller mental aktivering så tycker jag det är lite lustigt att jämföra nu när jag har två hundar. För unghunden är platsliggning JOBBIGT, så att ligga plats i ett par minuter är verkligen aktiv träning för hans del . Det kräver koncentration. Gammelhunden däremot lägger sig ner med attityden "Säg till när vi är färdiga och ge mig min godis så ligger jag här under tiden...". :D

Det är verkligen inlärningen, funderandet och fokuseringen som gör hundarna trötta om man bortser från när de får använda nosen. Själv föredrar jag att köra ett par ordentliga träningspass, varav ett riktigt strukturerat, i veckan i stället för att göra något varje dag. Å andra sidan så valde jag medvetet "brukshund light" också.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Klickerklok-Fanny gjorde nyligen en undersökning där hon timade mängden aktiv träning (inte motion) med sina hundar. Har för mig att det snittade på 10 min/dag/hund. Hennes hundar är av högaktiva raser och absolut inte understimulerade. Däremot kan man ju säga att hennes aktiva träning är väldigt intensiv och inlärningsmässigt betydligt effektivare än en annans:o

Vad lustigt att du nämnde henne, för jag såg det på Facebook häromdagen & tänkte på just det när jag skrev inlägget. :D

Och det är ju just det; dels det du skriver om effektiv träning, och dels det dentaktu skriver; VAD man gör, och hur man gör, spelar naturligtvis stor roll. Jag skulle kunna låta min hund (bc, 4 bast) gå ett spår som är hur långt som helst; eller köra massvis med, och långa, kedjor i de lydnadsmoment hon kan utan att hon blivit trött.

Nyinlärning, vallning eller något hon tycker är lite klurigt, typ uppletande, däremot gör henne trött på riktigt. 5 minuters "ny cirkus-konst" är typ lika jobbigt för henne som en timmes fritt följ, el något åt det hållet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 263
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 216
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp