Bukefalos 28 år!

Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag som både bor i lägenhet i stan och har ett lantställe (jordbruksfastighet med 10 ha mark) vill påstå att mina hundar verkligen är mycket lyckligare när vi är ute på lantstället. Hundarna är verkligen avslappnade och till freds när dom kan vara ute 12 timmar om dagen och bara vara hundar. Det är verkligen underbart att se en flock hundar och deras samspel när dom kan vara ute fritt och göra vad de behagar. Nu brukar jag passa på att spårträna när vi är där ute och man har spårmarker "runt knuten" men de behöver absolut inte det för att vara tillfredsställda. Dom är snarare otroligt duktiga på att sysselsätta sig själva och dom har sina små projekt som antingen involverar hela gruppen eller så delar dom upp sig "efter intresse".
Och när vi kommer hem till stan igen så går dom raka vägen till sängen och sen vill dom inte göra annat än att sova i minst 1 dag. En trötthet jag aldrig upplever när vi är i stan, trots agilitytävlingar, spårprov osv.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Hur länge är du ute på landet åt gången? Jag upplevde skillnad när jag bodde på landet, och när jag var på semester på landet (båda "riktiga" gårdar med djur och betesmark). När vi bodde på landet var Loke verkligen uttråkad, men när vi var på semester så var han helt nöjd med att "bara vara" ett par veckor. Sedan blev han allt mer uttråkad, han började vakta gården mer och mer, ville gå upp tidigare på morgnarna, etc.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag som både bor i lägenhet i stan och har ett lantställe (jordbruksfastighet med 10 ha mark) vill påstå att mina hundar verkligen är mycket lyckligare när vi är ute på lantstället. Hundarna är verkligen avslappnade och till freds när dom kan vara ute 12 timmar om dagen och bara vara hundar.

Ja men det är ju något helt annat och inte alls jämförbart med det jag menar. De bor ju inte där hela tiden som sagt. Jag känner inte heller någon stadshund som inte blir överlycklig över att komma till landet/sommarstugan.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Fast Anders, kanske ska vi lita på och lyssna till vad de säger som haft hundar som "gårdshundar" på landet? När jag själv hade hund gick jag med ständigt dåligt samvete för att jag inte bodde på landet, såg framför mig en lycklig och glad fritt springande vovve. När jag har beklagat mig och uttryckt den här längtan till landet för mina vänner som verkligen har bott så själva så förklarar alla för mig att nej, så funkar det inte riktigt. De hävdar att hunden på landet har ett mycket tråkigare liv än hunden i stan. Då har det ändå handlat om "sällskapshundar", utan särskilt höga aktivitetskrav. Dessa hundägare menar att det är skönare som ägare att bo på landet möjligen men som sagt trist för hunden. Dessa personer har haft lite höns, några katter, ett par får o getter, en häst kanske men inte jordbruk eller fåravel eller så, och inga vallhundar heller alltså.

Det är lite svårt att släppa den här inre bilden av harmoni på landet, då har jag ändå spenderat rätt mycket tid, särskilt under min uppväxt, på vischan och borde veta bättre. Vet ingenting om hur du lever eller tänker men för mig är det ren och skär projektion helt enkelt: JAG vill bo och leva på landet och upplever det som en frihet, aktiv frihet. Det betyder ju inte att mina barn eller min hund skulle tycka detsamma;)

Vi har haft "brukshund" under ganska många år och han fungerade bra som "gårdshund", hela den diskussionen är ganska tramsig och jag tror du kan hamna fel om du litar för mycket på det som skrivs i sådana här frågor på ett forum för till syvende och sist är det du själv som måste avgöra vilken hund som passar dina behov och det bästa är att skaffa erfarenhet genom att träffa olika hundar i olika miljöer.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det du säger nu har jag inga invändningar mot alls utan håller helt med om. Jag lyssnar och frågar och så tar jag till mig det som jag tycker verkar vettigt, och från de personer jag respekterar och känner. Å så gör jag som jag själv vill och så tror jag de flesta fungerar. Alltså kommer det troligtvis bli så att jag, när det passar med livet i övrigt, kommer att flytta till landet (i alla fall "lantligare") och skaffar hund som ska bo där med mig. Men då är det för att JAG vill och inte för den här kanske lite för Bregott-fabriks-romantiska synen. För visst är det ganska trååååååkigt på landet ibland;)
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag är uppväxt på landet och vi hade gårdshund. De var alltid med ute och var lösa. Vallade in får och höns, var med i ladugården när vi mjölkade och tog hand om hästar. Det beror nog på hur man har hund på landet. De jag känner som bor på lantgård har hund på samma sätt. Det är skillnad på att bo på landet i hus (ungefär likvärdigt med att bo i villakvarter) och på att bo på en lantgård.

Precis.

KL.

Vi bor också på landet och gård. Nu har vi dragit ner på gårdsdjuren, men hundarna är ändå med ute.
Sen verkar folk tro att bara för man bor på landet så går hunden bara och skrotar. Våra hundar får också promenader varje dag, vi tycker de också ska få komma "bort" från gården och inte bara gå här.
De är också med på annat vi gör osv..

På kvällen när vi tagit in hästarna och hundarna fått sin mat. Ja då är de trötta och lägger sig och sover.
Vi märker på hundarna på kvällen om de inte fått sitt, för då går de runt mer, byter sovplats oftare osv. Jo, vi ser om de är rastlösa eller haft tråkigt, även vi som inte håller på med bruks kan se sånt :p

Jag kan faktiskt inte se någon skillnad på mina hundar jag har nu, än när jag tävlade och tränade som mest. Tycker de verkar lika bekväma med sina liv, fast de levde/lever olika.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

@ Christensen och Grana (o Anders me)
Jag backar lite i frågan för så är det förstås, olika beroende på hur man lever. Både i stan och på landet. Bra människoliv och bra hundliv kan man ha i båda miljöerna såklart. Eller dåligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag som både bor i lägenhet i stan och har ett lantställe (jordbruksfastighet med 10 ha mark) vill påstå att mina hundar verkligen är mycket lyckligare när vi är ute på lantstället. Hundarna är verkligen avslappnade och till freds när dom kan vara ute 12 timmar om dagen och bara vara hundar. Det är verkligen underbart att se en flock hundar och deras samspel när dom kan vara ute fritt och göra vad de behagar. Nu brukar jag passa på att spårträna när vi är där ute och man har spårmarker "runt knuten" men de behöver absolut inte det för att vara tillfredsställda. Dom är snarare otroligt duktiga på att sysselsätta sig själva och dom har sina små projekt som antingen involverar hela gruppen eller så delar dom upp sig "efter intresse".
Och när vi kommer hem till stan igen så går dom raka vägen till sängen och sen vill dom inte göra annat än att sova i minst 1 dag. En trötthet jag aldrig upplever när vi är i stan, trots agilitytävlingar, spårprov osv.

Jag ser det som att det olika från hund och miljö. Min hund är en så kallad "stadshund", som lever i lägenhet och inte har trädgård/marker att dagligen springa lös på/i som vardag. Min stadshund blir alltså trött och nöjd med att vi åker ut på landet och hälsar på folk (med eller utan hund) där hon får nosa och springa fritt i timmar och ibland dagar. Där hon får busa fritt med andra hundar, där hon får bada, gräva, umgås och bara vara fri hur mycket som helst. Hon kan vara nöjd hela dagen efter ett sådant besök med massa bus och stimulans och bara vilja sova.

Jag kan däremot tänka att en hund som har denna tillgång dagligen, uppskattar det inte på samma vis, utan får stimulans av bussar, järnväg, folk,bilar, andra hundar mm i stan. I stan där min hund är "hemma" är det inte stimulans alls, det är ju "vardag" för henne.

För mig är variationen viktig. Min hund ska kunna springa lös och fri, hon ska kunna gå i koppel där det behövs, hon ska få uppleva skog och stad, hon ska vara bekväm med att vara med på fest, hon ska vara bekväm med barn ( har inga egna), hon ska kunna umgås med de flesta hundar hon möter, med de flesta människor också. Hon ska kunna lämnas bort ett par timmar om man behöver hundvakt utan att gå upp i taket för det.

Jag anser att jag "utsätter" min hund för en massa olika situationer hela tiden. Hon är med på jobbet ( psykiskt sjuka med olika hinder), hon har även nattmatte vissa pass jag jobbar, och är då med annan hund. Hon är med på fester, hon är med på landet, i trädgårdar, i lägenheter med barn både med funktionshinder och utan. Vi går i skog, vi går i stan, vi träffar kompisar med hundar så de får busa av sig, vi träffar hundar där de bara får hälsa och inget mer. Variationen ser jag som både träning och stimulans vissa dagar också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 341
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 378
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 592
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp