Bukefalos 28 år!

Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Då kan jag förklara att det är en milsvidd skillnad för en hund att "spåra vad den vill på gården" på ett kravlöst och förstött sätt och att lära sig att sortera ut ett specifikt spår där den dessutom ska finna och markera "tappade" föremål. Fråga gärna någon på brukshundklubben om du kan få följa med på ett spår någon gång, så får du hela bilden av hur det faktiskt fungerar och kanske hänger med lite bättre i vad det gör för hunden.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det där är helt klart ett problem som kan ställa till det och det gäller att vara konsekvent i uppfostran av hunden redan från början. Kanske är det så att hundar man jagar med eller som tränas i viltspår blir svårare att ha lösa, men det är bara en gissning.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Tvärt om. En tränad hund vet när det är okej och inte att jaga/ följa viltspår.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det där är helt klart ett problem som kan ställa till det och det gäller att vara konsekvent i uppfostran av hunden redan från början. Kanske är det så att hundar man jagar med eller som tränas i viltspår blir svårare att ha lösa, men det är bara en gissning.

Min erfarenhet är precis tvärtom, att hundar som för utlopp för sitt intresse för att ex spåra under ordnade former är mindre benägna att dra iväg olovligen, just för att deras lust/behov till stor del är tillfredsställda.

Hur menar du med att vara konsekvent i uppfostran? Ska en sådan hund som gärna drar iväg inte få spåra/gå runt och nosa alls då? Varför vill man neka sin hund att göra det den helst av allt gör bara för att man själv inte är intresserad? Då kan man ju skaffa sig en annan ras...
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Då kan jag förklara att det är en milsvidd skillnad för en hund att "spåra vad den vill på gården" på ett kravlöst och förstött sätt och att lära sig att sortera ut ett specifikt spår där den dessutom ska finna och markera "tappade" föremål. Fråga gärna någon på brukshundklubben om du kan få följa med på ett spår någon gång, så får du hela bilden av hur det faktiskt fungerar och kanske hänger med lite bättre i vad det gör för hunden.

Varför skall du förklara det för mig? Har man en hund som regelbundet tränas i spår säger det säger det sig själv att den hunden kommer utveckla ett behov av att just få spåra med sin förare.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Men är du go eller? Du påstod att hunden får utlopp för nosande när den får strosa lös, och jag mfl försöker förklara för dig att det är en j-la skillnad för hunden att nosa runt, jämfört att gå ett spår under ordnade former.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Min erfarenhet är precis tvärtom, att hundar som för utlopp för sitt intresse för att ex spåra under ordnade former är mindre benägna att dra iväg olovligen, just för att deras lust/behov till stor del är tillfredsställda.

Hur menar du med att vara konsekvent i uppfostran? Ska en sådan hund som gärna drar iväg inte få spåra/gå runt och nosa alls då? Varför vill man neka sin hund att göra det den helst av allt gör bara för att man själv inte är intresserad? Då kan man ju skaffa sig en annan ras...

Vi försökte lära honom redan som ung var gränserna för hans "revir" var som han skulle hålla sig inom när han var lös. En hund som är tränad för jakt har vad jag sett ett helt annat driv och uthållighet i att följa ett spår än vad en helt oerfaren hund har, men vad vet jag det kanske är helt fel. De som tränat spår eller jagat med hund här har varje fall haft hundar som inte fått (kunnat?) gå lösa utan uppsikt.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Men är du go eller? Du påstod att hunden får utlopp för nosande när den får strosa lös, och jag mfl försöker förklara för dig att det är en j-la skillnad för hunden att nosa runt, jämfört att gå ett spår under ordnade former.

Vet du vad, jag tycker du är så otrevlig i din ton att det aldrig skulle falla mig in att svara på din fråga.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Varför skall du förklara det för mig? Har man en hund som regelbundet tränas i spår säger det säger det sig själv att den hunden kommer utveckla ett behov av att just få spåra med sin förare.

Den kan utveckla ett större behov av utmaning, men behovet av att få spåra finns redan där. Det är så pass stort för hundar. Du jämför dock att "hunden nosar i spår hela dagen på gården" vilket de flesta hundar gör naturligt och utan särskild ansträgning med att lära en hund att sortera ut och spåra ett specifikt spår (människa) och markera föremålen man har placerat ut. Sistnämnda är en utmaning för hunden till skillnad från att "nosa lite här och där". Förstår du vad jag menar?
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Vi försökte lära honom redan som ung var gränserna för hans "revir" var som han skulle hålla sig inom när han var lös. En hund som är tränad för jakt har vad jag sett ett helt annat driv och uthållighet i att följa ett spår än vad en helt oerfaren hund har, men vad vet jag det kanske är helt fel. De som tränat spår eller jagat med hund här har varje fall haft hundar som inte fått (kunnat?) gå lösa utan uppsikt.

Hundar med stark jaktlust jagar oavsett om de spårar på egen hand eller med sin förare.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det är klart jag förstår och det du skriver finns det inget att säga emot, men om ni menar att dessa hundraser har ett inbyggt behov av att spåra med förare som måste bli tillgodosett för hundens välbefinnande tror jag inte alls på det. Det kan helt enkelt inte vara så när många andra hundar av samma raser som de som används för att tävla spår med aldrig tränas i att spåra och klarar sig utmärkt ändå med helt andra sysselsättningar.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det är helt klart så och vår labrador jagade också, men hade man tränat honom och uppmuntrat jakten är det tveksamt om vi kunnat ha honom lös. Men labradoren är nog ganska lätt ras, ett par Siberian Husky som var här tillfälligt blev de senare tvungna att avliva den ena hunden och omplacera den andra till Norrland för vad de ställde till med när de kom lösa.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det är klart jag förstår och det du skriver finns det inget att säga emot, men om ni menar att dessa hundraser har ett inbyggt behov av att spåra med förare som måste bli tillgodosett för hundens välbefinnande tror jag inte alls på det. Det kan helt enkelt inte vara så när många andra hundar av samma raser som de som används för att tävla spår med aldrig tränas i att spåra och klarar sig utmärkt ändå med helt andra sysselsättningar.


Olika hundraser är avlade för olika syften och har således olika behov, vad är det i det som är svårt för dig att köpa?

För mig är det helt naturligt att tex en BC som är avlad för att valla och utföra den typen av arbete har ett behov av att göra detta för att må bra och vara nöjd med livet.

Sen vet jag inte varför du snöar in på spår? Är det någon som har sagt att man absolut måste spåra med en brukshund? (det är dock en träningsform som ofta lämpar sig mycket bra för brukshundar) Men någon form av aktivitet är jag övertygad om att de bör få för att må bra, sen om det handlar om lydnad eller spår eller nått annat handlar nog mer om individ. Att strosa omkring lös på en gård däremot tror jag inte uppfyller hunden behov dock.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

men om ni menar att dessa hundraser har ett inbyggt behov av att spåra med förare som måste bli tillgodosett för hundens välbefinnande tror jag inte alls på det.

Det handlar om att de har ett inbyggt behov av att samarbeta, lösa problem och lära sig nya saker. Det gör de under genomtänkt träning med föraren i en helt annan utsträckning än när de planlöst sniffar runt på sin fritid.

Jag kan verkligen inte förstå vad det är som är så konstigt med detta.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det handlar om att de har ett inbyggt behov av att samarbeta, lösa problem och lära sig nya saker. Det gör de under genomtänkt träning med föraren i en helt annan utsträckning än när de planlöst sniffar runt på sin fritid.

Jag kan verkligen inte förstå vad det är som är så konstigt med detta.

Exact. Precis som vissa manniskor gillar att ligga pa soffan och titta pa TV medan andra kan fa ett nervost sammanbrott av att inte ha tillrackligt mycket utmaning for hjarnan.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det är klart jag förstår och det du skriver finns det inget att säga emot, men om ni menar att dessa hundraser har ett inbyggt behov av att spåra med förare som måste bli tillgodosett för hundens välbefinnande tror jag inte alls på det. Det kan helt enkelt inte vara så när många andra hundar av samma raser som de som används för att tävla spår med aldrig tränas i att spåra och klarar sig utmärkt ändå med helt andra sysselsättningar.

Det blir kanske enklare att förstå om du inte snöar in på just spårandet utan istället försöker se det som att hunden har ett behov av problemlösning med nosen. Hunden tar ju in mängder med information genom näsan varje dag, men det är inte så många av dessa dofter som erbjuder ett intressant pussel. När man spårar med hunden så ska den dels riktningsbestämma spåret, sedan ska den följa ett och samma spår trots att det finns andra dofter som stör, det kan även finnas människospår som korsar eller varför inte ett superfärskt viltspår. Hunden ska dessutom vara uppmärksam så den inte missar föremål som ligger lite här och var i spåret. Från lägre klass så är spåren minst 1 km långa så det ställer ju vissa krav på uthållighet också.

Den här typen av problemlösning kommer hunden inte hitta inom tomten. Den kan konstatera att det sprang ett rådjur över nedre högra hörnet, och att en hare vilade bakom traktorn. Men that's it liksom. Mer spännande än så blir det inte. Om hunden hade fått springa helt fritt och leta upp det där rådjuret eller haren, då hade den nog varit ganska nöjd med sitt liv på landet. Men det får den ju inte göra pga rådande lagstiftning.

När det gäller uthållighet, så visst blir den större med mer träning. Men lusten att få lösa problem finns medfött. Det fattade inte jag när jag köpte min första hund. Jag trodde som du, att långa promenader och att vara med på gården skulle vara tillräckligt. Det var det inte för den hunden! Han höll på att bli tokig innan jag insåg vad han behövde.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det är helt klart så och vår labrador jagade också, men hade man tränat honom och uppmuntrat jakten är det tveksamt om vi kunnat ha honom lös. Men labradoren är nog ganska lätt ras, ett par Siberian Husky som var här tillfälligt blev de senare tvungna att avliva den ena hunden och omplacera den andra till Norrland för vad de ställde till med när de kom lösa.

Just spårandet uppmuntrar inte till jakt på samma sätt som förföljande och ev. dödande gör. Har man en hund som kommer åt att förfölja och döda så är det nsätan omöjligt att komma tillrätta med (sen finns det förstås hundar som springer på synretning- det är inte riktigt samma sak).
Spår däremot har inte den effekten.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

om ni menar att dessa hundraser har ett inbyggt behov av att spåra med förare
Föraren är helt ointressant och får vara glad om hen hänger med i svängarna där bakom. ;) Det som stimulerar är just att få jobba, få lösa problemet, anta utmaningen, använda sinnena och sortera ut just den där doften och hålla reda på den över gräs, grus, snö, asfalt, med olika vindriktningar, störande dofter, korsande spår, störande omgivning, svår terräng... Lyckan hos en hund som intensivt och outtröttligt följer ett spår i flera kilometer och sen triumferande "går i mål" och är så nöjd och tillfredsställd efteråt är fantastiskt att se. Det är svårt, det är utmanande, som ett matematiskt pussel. Det är ett jättebra sätt att stimulera en brukshund.

Det som krävs av föraren, förutom att hänga i spårlinan, är att ordna till ett intressant spår att följa. Hundarna lär sig supersnabbt och behöver nya svårigheter hela tiden för att det ska vara utmanande och roligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Nej inte fullt ut men det jag menade var att även om hundens behov av fysisk och psykisk aktivitet tillgodoses med olika former av träning kombinerat med noggrann vård behöver det inte nödvändigtvis betyda att hunden har ett bra liv, man måste se till helhetsbilden. En hund som aktivt tävlas och tränas i olika bruksgrenar kanske har svårt att klara perioder utan detta särskilt om det är en hund som bor i lägenhet eller villa medan samma hund i en lantlig miljö där den har möjlighet att gå lös kanske inte alls reagerar lika.

Fast Anders, kanske ska vi lita på och lyssna till vad de säger som haft hundar som "gårdshundar" på landet? När jag själv hade hund gick jag med ständigt dåligt samvete för att jag inte bodde på landet, såg framför mig en lycklig och glad fritt springande vovve. När jag har beklagat mig och uttryckt den här längtan till landet för mina vänner som verkligen har bott så själva så förklarar alla för mig att nej, så funkar det inte riktigt. De hävdar att hunden på landet har ett mycket tråkigare liv än hunden i stan. Då har det ändå handlat om "sällskapshundar", utan särskilt höga aktivitetskrav. Dessa hundägare menar att det är skönare som ägare att bo på landet möjligen men som sagt trist för hunden. Dessa personer har haft lite höns, några katter, ett par får o getter, en häst kanske men inte jordbruk eller fåravel eller så, och inga vallhundar heller alltså.

Det är lite svårt att släppa den här inre bilden av harmoni på landet, då har jag ändå spenderat rätt mycket tid, särskilt under min uppväxt, på vischan och borde veta bättre. Vet ingenting om hur du lever eller tänker men för mig är det ren och skär projektion helt enkelt: JAG vill bo och leva på landet och upplever det som en frihet, aktiv frihet. Det betyder ju inte att mina barn eller min hund skulle tycka detsamma;)
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Fast Anders, kanske ska vi lita på och lyssna till vad de säger som haft hundar som "gårdshundar" på landet? När jag själv hade hund gick jag med ständigt dåligt samvete för att jag inte bodde på landet, såg framför mig en lycklig och glad fritt springande vovve. När jag har beklagat mig och uttryckt den här längtan till landet för mina vänner som verkligen har bott så själva så förklarar alla för mig att nej, så funkar det inte riktigt. De hävdar att hunden på landet har ett mycket tråkigare liv än hunden i stan. Då har det ändå handlat om "sällskapshundar", utan särskilt höga aktivitetskrav. Dessa hundägare menar att det är skönare som ägare att bo på landet möjligen men som sagt trist för hunden. Dessa personer har haft lite höns, några katter, ett par får o getter, en häst kanske men inte jordbruk eller fåravel eller så, och inga vallhundar heller alltså.

Det är lite svårt att släppa den här inre bilden av harmoni på landet, då har jag ändå spenderat rätt mycket tid, särskilt under min uppväxt, på vischan och borde veta bättre. Vet ingenting om hur du lever eller tänker men för mig är det ren och skär projektion helt enkelt: JAG vill bo och leva på landet och upplever det som en frihet, aktiv frihet. Det betyder ju inte att mina barn eller min hund skulle tycka detsamma;)
Jag är uppväxt på landet och vi hade gårdshund. De var alltid med ute och var lösa. Vallade in får och höns, var med i ladugården när vi mjölkade och tog hand om hästar. Det beror nog på hur man har hund på landet. De jag känner som bor på lantgård har hund på samma sätt. Det är skillnad på att bo på landet i hus (ungefär likvärdigt med att bo i villakvarter) och på att bo på en lantgård.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 341
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 378
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 592
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp