Bukefalos 28 år!

Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag känner faktiskt inte en enda tävlingsmänniska som inte sätter hundens ve och väl främst. Även om hunden är inköpt för att vara tävlingshund, så är den sällskapshund större delen av dygnet. Jag skulle faktiskt säga att det är tvärt om, att tävlingsföraren är så engagerad i sin hund att denne bättre än många andra kan se nyanserna i hundens mående, och därför tidigt kan se tecken på t ex sjukdom eller skada. Och att de har kunskap nog att se att den bolltokiga hunden kanske inte är enbart glad, utan även stressad.

Sedan finns det säkert avarter, några av dem har ju varit aktiva här på forumet också. Men de ska inte sätta någon standard för hur de flesta tävlingshundar faktiskt har det. Med moderna träningsmetoder och all profylaktisk vård som finns så skulle jag säga att de flesta tävlingshundar lever som kungar!

Håller med! Nästan alla jag känner som är aktiva med sina hundar för träning/tävling är väldigt noggranna med hundens välmående. De badar i gött godis och skojiga leksaker, får genomtänkt motion & träning, masseras, är nästan aldrig ensamma hemma, får uppleva massor, pysslas om, får bra foder, diverse tillskott, kollas upp av massör/fysio regelbundet, simmas osv osv.

Sedan finns det naturligtvis rövhattar som inte ser till hundens bästa. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att dessa rövhattar inte hade varit rövhattar om de haft sällskapshund istället för sporthund?
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag känner faktiskt inte en enda tävlingsmänniska som inte sätter hundens ve och väl främst. Även om hunden är inköpt för att vara tävlingshund, så är den sällskapshund större delen av dygnet. Jag skulle faktiskt säga att det är tvärt om, att tävlingsföraren är så engagerad i sin hund att denne bättre än många andra kan se nyanserna i hundens mående, och därför tidigt kan se tecken på t ex sjukdom eller skada. Och att de har kunskap nog att se att den bolltokiga hunden kanske inte är enbart glad, utan även stressad.

Sedan finns det säkert avarter, några av dem har ju varit aktiva här på forumet också. Men de ska inte sätta någon standard för hur de flesta tävlingshundar faktiskt har det. Med moderna träningsmetoder och all profylaktisk vård som finns så skulle jag säga att de flesta tävlingshundar lever som kungar!

Precis. For de flesta fungerar det ju sa att ju mer de jobbar med sin hund, desto battre relation har de ocksa med hunden.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag känner faktiskt inte en enda tävlingsmänniska som inte sätter hundens ve och väl främst. Även om hunden är inköpt för att vara tävlingshund, så är den sällskapshund större delen av dygnet. Jag skulle faktiskt säga att det är tvärt om, att tävlingsföraren är så engagerad i sin hund att denne bättre än många andra kan se nyanserna i hundens mående, och därför tidigt kan se tecken på t ex sjukdom eller skada. Och att de har kunskap nog att se att den bolltokiga hunden kanske inte är enbart glad, utan även stressad.

Sedan finns det säkert avarter, några av dem har ju varit aktiva här på forumet också. Men de ska inte sätta någon standard för hur de flesta tävlingshundar faktiskt har det. Med moderna träningsmetoder och all profylaktisk vård som finns så skulle jag säga att de flesta tävlingshundar lever som kungar!

Jag skriver under på det. Dom i min närhet som har hundar sköter alla sina hundar bra oavsett anledning att ha hunden, men dom som tränar för tävling samt siktar på SM tar verkligen exceptionellt bra hand om sina hundar samt upptäcker snabbt dom minsta fel vad gäller hundens hälsa.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag känner faktiskt inte en enda tävlingsmänniska som inte sätter hundens ve och väl främst. Även om hunden är inköpt för att vara tävlingshund, så är den sällskapshund större delen av dygnet. Jag skulle faktiskt säga att det är tvärt om, att tävlingsföraren är så engagerad i sin hund att denne bättre än många andra kan se nyanserna i hundens mående, och därför tidigt kan se tecken på t ex sjukdom eller skada. Och att de har kunskap nog att se att den bolltokiga hunden kanske inte är enbart glad, utan även stressad.

Sedan finns det säkert avarter, några av dem har ju varit aktiva här på forumet också. Men de ska inte sätta någon standard för hur de flesta tävlingshundar faktiskt har det. Med moderna träningsmetoder och all profylaktisk vård som finns så skulle jag säga att de flesta tävlingshundar lever som kungar!

Det tror jag säkert, många tas om hand minutiöst men det är inte samma som att hunden får ett bra liv även om det säkert gäller de flesta. Hundens behov är inte att få uppfylla sin ägares tävlingsambitioner. Om man drar en parallell till hästsidan, en häst på hög nivå ses noga efter för att kunna prestera så bra som möjligt men har den för det ett bättre liv än hästarna på Lojsta hed för att ta ett ytterlighetsexempel? Hästar och hundar är ju inte riktigt jämförbara men ni förstår kanske ändå vad jag vill få fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Då ska ingen ha hund anser jag.

Jag tror att de flesta av oss haller med ... men det ar verkligheten for manga, manga ... kanske till och med de flesta ... "familje hundar". Manga raser kan leva med det, men det ar fa brukshundar vars psyke klarar det.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Själv tycker jag att jag sett en hel del hundar vars kondition lämnar mycket övrigt att önska ute på tävling.. Hundar som inte orkar hela sökrutan om terrängen blir för tung, hundar som inte fixar upplet för värmen och hundar som inte är jämnt musklade... Tillochmed mina är rejält fystränade trots att jag inte lägger x antal timmar på dem dagligen (och jämnt musklade och masserade)...
Faktum är att jag tycker det är viktigare att se till fysträningen fler ggr i veckan än jag kör lydnad (därför fystränas och nosarbetas mina mest).
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag tror faktiskt inte riktigt att man kan dra den parallellen. Tävlingshästar är väldigt väldigt dyra, och på hästtävlingar vinner man pengar. Hästar säljs också vidare när de inte håller måttet eller har blivit tillräckligt bra för att kunna säljas dyrt. En skadad tävlingshäst kan alltså bli en ekonomisk katastrof på flera plan. Så därför lindas de in i bomull och får gå i småhagar. Så gör man (oftast) inte med hundar. Mina jyckar får springa lösa varje dag, de leker med varandra och hänger med på utflykter etc. Allt det som en aktiv sällskapshund gör! PLUS att de tränas för tävling. Dvs både psykiskt med tävlingsmomenten och lite annat, och så får de fysträning i olika former, bl a konditionsträning och simning. Så gör alla mina träningskamrater. Hundens behov går alltså först, sedan kommer tävlingsbiten.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Nej inte fullt ut men det jag menade var att även om hundens behov av fysisk och psykisk aktivitet tillgodoses med olika former av träning kombinerat med noggrann vård behöver det inte nödvändigtvis betyda att hunden har ett bra liv, man måste se till helhetsbilden. En hund som aktivt tävlas och tränas i olika bruksgrenar kanske har svårt att klara perioder utan detta särskilt om det är en hund som bor i lägenhet eller villa medan samma hund i en lantlig miljö där den har möjlighet att gå lös kanske inte alls reagerar lika.

Polishundar som det talas om i tråden är väl ett exempel där det finns en del hundar som lever lite på gränsen av vad de klarar av i form av stress? Det är den uppfattning jag har fått i varje fall. De bruksschäfrar jag sett mest har dock arbetat inom försvarsmakten och jag vet inte om jag skulle säga att de heller genomgående verkade särskilt harmoniska.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag tror inte att lite stress är farligt bara det blir vila mellan varven :). Men ständig stress är såklart inte bra.

Du verkar vara ganska övertygad om att även en aktiv hund kommer vara lugn när den kommer ut på landet. Det är väl femte gången eller så du skriver detta. Men det är inget som jag har upplevt. Den som jag försökte göra så med sysselsatte sig själv istället och det var inte några sysselsättningar som jag önskade att han skulle hålla på med ;). Det var inte förrän jag blev riktigt aktiv med honom som han började uppföra sig civiliserat, och det var också på grund av den hunden som mitt intresse för hundsport väcktes. Hans mamma levde som gårdshund och var väl nöjd med det, men avkomman blev alltså mer aktiv. Min lata schäferblandras däremot, hon älskade livet på landet! Hon var ingen stadshund egentligen.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Fast att jamfora sa kan man inte riktigt. Hundar ar alla individer aven innom samma ras och vissa har ett naturligt mer "stressat" satt att vara och agera an andra. Jag skrattar ibland och sager att min lilla har ADHD:p och lite ligger det i det. Hon ar alltid taggad till tusen, har hur mycket energi som helst och GILLAR att springa och ror pa kroppen. Hon har ett mycket storre behov att just rora pa sig an min aldre ... som har ett storre behov av att arbeta med hjarnan. De flesta skulle nog saga att den lilla latt stressar upp sig, men det ar egentligen bara ett behov av att rora pa sig. Hon sover djupt i 10 minuter ... sedan maste hon rora pa sig, ga runt, nosa, skutta, springa, bara rora sig. Att anvanda hjarnan gor henne inte alls trottare eller mer benagen att ta det lugnt.
Den stora kan sova i timmar och far hon bara mental stimulans har hon inga problem om motionen och rorelsebehovet inte tillfredstalls pa flera dagar. De ar olika ... precis som vi manniskor ar olika med olika behov.

Oh ... och vi bor pa landet. Vi har en gard med hastar dar hundarna har flera hektar att springa pa. En valjer att springa ... den andra att ligga och "kolla laget" lugn och fin om hon fatt mental stimulans, medan hon hittar pa saker att gora och vakta om hon inte far det. Precis som for Chillamuffins ar det pa grund av hunden jag var tvungen att aktivt sysselsatta den, jag hade ingen tanke pa det forran jag insag att det var vart problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

KL, typ...

Mina upplevelser är att det nu när jag flyttat tillbaka till landet så är det lättare att bli lite slapp med vardagsaktiveringen. När jag bodde i stan när äldsta hunden var liten så blev promenader och vardagsaktiveringen/vardagslydnaden mycket mer strukturerade. Skulle jag ut på en kvällsrunda var jag ju likaväl tvungen att klä på mig och väl ute kunde jag ju då lika gärna träna lite kopplegående, några hundmöten och lite annat. Nu när vi åter är lantisar är det mycket lättare att "slarva" och bara släppa ut hundarna för en kvällskiss när jag borstar tänderna. (Sedan har landet klara fördelar i form av jakt och träningsmarker precis bakom huset...)

Lapskan, som är en bråkdel så krävande som ex en malle, trivs väl som gårdshund men larmar betydligt mer om hon är oaktiverad i övrigt, det duger liksom inte bara att hänga på gården även om hon inte hittar på jävelskap. Settern däremot, som kanske är krävande i klass med en rejäl brukshund, skulle never ever nöja sig med gårdshundslivet.

Många verkar tror att gårdshundslivet eller livet på landet är drömmen för en hund men jag är, utifrån mina erfarenheter 100% övertygad om att det inte räcker för de lite mer krävande raserna. Den som säger något annat har antingen bara träffat måndagsexemplar eller hundar som är deppiga/inlärt hjälplösa.

Det finns liksom ingen anledning att skaffa sig en Brukshund, stående fågelhund eller BC om man inte är genuint intresserad av hundträning. Att tvinga sig iväg för att spåra någon gång nu och då bara för att hunden kräver det är nog inte hållbart i längden, men det kanske kan funka fram tills dess att hunden har gett upp och blivit hjälplös...
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

samma hund i en lantlig miljö där den har möjlighet att gå lös kanske inte alls reagerar lika.
Livet på landet är bra för både folk och fä. Det är ett lugnare tempo, mindre stressfaktorer och ett mer hälsosamt leverne på många sätt. Tror de flesta vovvar skulle uppskatta en stor trädgård att röra sig fritt i och nära till naturen. Men: Det förändrar inte de framavlade behoven.

Tänk dig en människa som är sådär riktigt klipsk och ambitiös, full av energi och idéer, som älskar att ha massor igång. De blir inte annorlunda för att de bor på landet; de drar igång ombyggnationer och renoveringar, engagerar sig i byns alla föreningar osv. För att det är roligt. Inte för att de är stressade, utan för att de tycker det är kul att jobba och engagera sig. Där har du schäfern.

Har du tittat nåt på tex bullmastiff, cane corso, ridgeback mfl? Kanske en sån typ av hund kan vara något som passar dina önskemål.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Jag var på en föreläsning med Lars Fält för ett tag sedan, och han berättade att man gjort studier på vilken uppväxtmiljö som gav de allra tryggaste hundarna. Det gällde då servicehundar till blinda. Slutsatsen var att bäst blev de valpar som växte upp på landet med möjlighet att röra sig fritt på gården, och sen planerade träningsturer in till stadsmiljö för miljöträning.

Så ja, ska man tro det så mår de flesta hundar bra av att vara gårdshundar. Men de behöver MER än bara det.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Ni har ju skrivit så många gånger att era aktiva tävlinghundar inte klarar av ett liv utan mängder av träning, i synnerhet inte på landet, så jag tänkte jag skulle jämna ut oddsen lite.

Men jag menade inte som du tolkade mig, utan att en hund som är van vid träning och tävling har kanske svårare att anpassa sig jämfört med en hund som alltid lever lös på en gård. Alltså bara för att en tävlingshund blir rastlös och gör dumma saker kan man inte dra slutsatsen att samma hund med en annan uppväxt och uppfostran också skulle bli det, det är omöjligt att säga och jag har försökt att komma på någon "gårdshund" av brukshundsras som jag träffat som inte verkar trivts men inte lyckats. Kanske för att de flesta jordbrukare har god kännedom om djur i allmänhet och inte är så dumma att de väljer en ras och individ som inte passar för deras behov.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Ni har ju skrivit så många gånger att era aktiva tävlinghundar inte klarar av ett liv utan mängder av träning, i synnerhet inte på landet, så jag tänkte jag skulle jämna ut oddsen lite.

Men jag menade inte som du tolkade mig, utan att en hund som är van vid träning och tävling har kanske svårare att anpassa sig jämfört med en hund som alltid lever lös på en gård. Alltså bara för att en tävlingshund blir rastlös och gör dumma saker kan man inte dra slutsatsen att samma hund med en annan uppväxt och uppfostran också skulle bli det, det är omöjligt att säga och jag har försökt att komma på någon "gårdshund" av brukshundsras som jag träffat som inte verkar trivts men inte lyckats. Kanske för att de flesta jordbrukare har god kännedom om djur i allmänhet och inte är så dumma att de väljer en ras och individ som inte passar för deras behov.

Men vad menar du med gårdshund egentligen? En hund som strosar omkring på en gård på landet? Stor eller liten gård, jobbar den med djuren eller ej?

Det antagligen stor skillnad mellan en hund som lever på en mindre gård som strosar med lös utan en egentlig arbetssyssla, mot en hund som aktivt deltar i arbetet på gården, speciellt på gårdar av större skala där hundens uppgift är att typ valla boskap.

Jag tycker nog att om man har en gård där hunden inte deltar aktivt i arbetet utan mest strosar omkring lös, roar sig själv med nån pinne eller nosar omkring på ägorna så finns det bättre raser att välja än brukshundar. Har man dock en går där hunden behövs för att utföra en arbetsuppgift ja då är det en helt annan sak, och ett helt annat liv för hunden.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Det finns liksom ingen anledning att skaffa sig en Brukshund, stående fågelhund eller BC om man inte är genuint intresserad av hundträning. Att tvinga sig iväg för att spåra någon gång nu och då bara för att hunden kräver det är nog inte hållbart i längden, men det kanske kan funka fram tills dess att hunden har gett upp och blivit hjälplös...

En brukshund kan ju tydligen vara i princip vad för slags hund som helst har jag fått lära mig om man går på den definition som givits att den ska tillhöra någon av de raser sbk har ansvar för . Men jag undrar, när du skriver spåra någon gång, det kan den ju göra hur mycket den vill själv på landet, det finns mängder av intressanta viltspår och annat som måste undersökas, för att inte tala om att den måste hålla koll på gårdens djur så att de inte kommer lösa, den labrador vi hade lade mycket tid på det, höns, hästar och katter skulle passas enligt honom, men han visste vad han fick göra och inte fick.
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Förstår du inte skillnaden i att nosa runt lite och att gå ett spår tillsammans med en förare?
 
Sv: Vem är lämplig som ägare till en brukshund?

Men jag undrar, när du skriver spåra någon gång, det kan den ju göra hur mycket den vill själv på landet, det finns mängder av intressanta viltspår och annat som måste undersökas, för att inte tala om att den måste hålla koll på gårdens djur

Visst kan en hund spåra massvis på landet. Frågan är ju bara hur lämpligt det är att en hund som har viltintresse och jaktlust, som de flest brukshundar har, är ute på egna äventyr? Det är ju just det som är grejen, har du en hund som vill spåra så låt den då göra det under ordnade former, annars är det stor risk att den gör det på ett sätt som inte är förenligt med god hundhållning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 341
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 378
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 592
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp