Bukefalos 28 år!

Vem äter skogaholmslimpan?

Comatose

Trådstartare
Jag är nyfiken på era familjers skäms-ätande! Ingen vill erkänna att man äter skogaholmslimpa, sötad yoghurt, ballerinakex eller start-müsli. Ändå står de där i affärens hyllor, säljs år efter år - så NÅGON måste ju äta dem?? Vad ger ni era barn, trots att ni egentligen vet bättre? :)

Vi käkar då och då (förutom Yoggi, limpa och ballerinakex!):
Kardemummaskorpor
Smågodis
Milkshake från max
Äldsta sonen är typ uppväxt på sojakorv och makaroner
Saft
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Åh, jag älskar skogaholmslimpa!! :o

I övrigt är vår lista på sådan mat så lång att jag inte ens tänker försöka formulera den...
 
Skogaholmslimpa köps ibland och Ballerina och Singoallakex finns alltid hemma och tas med på utflykter. Start och yoggi kommer dock inte innanför dörren :)
 
Vi äter allt det där och jag skäms inte?

Det är limpa, vitt bröd, marmelad, kakor och saft. Vi äter korv när vi känner för det och färdiga köttbullar. Ibland festar vi till med barnen o äter ostbågar. Yoghurt efter vad vi och barnen är sugna på. De smakar te o kaffe. Och så vidare och så vidare.
Vi äter balanserat men vi är inte strikta på något vis.
Vi har nog ingen skämsmat alls faktiskt :D
 
Mina föräldrar (främst min far) äter skogaholmslimpa, mina svärföräldrar äter Start och sötad yoghurt, mina kolleger äter Ballerina.
Vi äter (bland annat) vetekaka och tunnbröd, helst med messmör.

Jag ser inget problem i att äta de här livsmedlen så länge kosten inte uteslutande består av Skogaholmslimpa med hushållsost och O'boy :)
 
Jag älskar Skogaholmslimpa, men nu var det länge sen jag åt det.
Vi (inklusive barn) äter det mesta, men med måtta.

Jag tycker inte att det finns några felaktiga matvaror, men däremot ensidig kost.
Min man älskar Oboy, men det har sonen (2,5 år) faktiskt inte fått smaka än.
 
Jag älskar att doppa skogaholmsmacka med ost i oboy ! Tyvärr tål jag inte gluten längre.

Men min sambo äter skogaholmslimpa regelbundet. Med pastej ska det vara.
Vi köper sötad yoghurt ibland, även om jag gillar fil bäst.
Barnen dricker oboy lite då och då.
Barnen äter fem godisar varje vecka (jag mer).
Vi köper pizza/kebabrulle 1-2 ggr i månaden.
Vi grillar även korv, det är ju urmysigt att göra upp en eld och grilla korv en helt vanlig tisdag.
Varannan helg öppnas det en chipspåse.

Jag skäms inte ett dugg över ovanstående val av mat. Vi äter överlag vettig mat annars.
 
Vi hade "mjölk och kaka" som tradition när jag växte upp, vilket gick ut på att vi fick vars två kakor (typ Ballerinakex eller liknande) och ett glas mjölk ungefär en timme efter middagen varje kväll.

Utöver detta vill jag minnas att jag fick saker som O'boy, fruktkräm, havregrynsgröt med sirap och Rasker-smörgås med honung till frukost till vardags. Dock inte allt på en gång :p

Det jag minns som mer ovanligt var frukostflingor, glass, godis, läsk och snabbmat såsom pizza/hamburgare. De förstnämnda sakerna fick vi på lördagar, men snabbmat minns jag som väldigt ovanligt.

Så visst var det mycket socker under min uppväxt, men det blev (hälsosamt, normalviktigt) folk av mig med! Jag kommer dock att försöka att ha det lite mindre sockerstint när jag får barn (till exempel vår kaktradition var ju helt onödig, varför inte en smörgås istället liksom?), men det är naturligtvis lättare sagt än gjort... Det verkar nog så kämpigt att vara förälder i dagens samhälle som det är!
 
Jag skäms inte heller. Är det speciellt vanligt att göra det för den typen av varor? Det trodde jag bara förekom för typ chips och läsk i mängder. Aldrig hört ngn skämmas för att äta tex Skogaholmslimpa. Men det kanske det finns.

Jag bakar väldigt mkt och lagar mkt mat fr grunden. Men ändå så köps det mellan varven bla Skogaholmslimpa. Men jag bakar även ofta egna sirapslimpor. Sambon äter ibland Start müsli och ballerina. Även Brago, Remi och kardemummaskorpor etc. Jag älskar apelsinmarmelad och köper tex risgrynsgröt och ärtsoppa i plastkorv.

Men dottern uppskattar inte ngt av detta. Hon äter tex bara knäcke. Däremot har hon från tidig ålder fått smaka, när hon velat ha, onyttigheter som glass och läsk. Men det är inte i några överdrivna mängder. I övrigt är det enkelt också för att hon utöver glass o läsk inte tycker om onyttigheter. Hon älskar grönsaker och äter bara hemlagad mat. Allt annat ratar hon. Nej förresten, det finns en till onyttig produkt och det är majskakor med ostsmak. De älskar hon. Men jag skäms inte för det. :D
 
Standardfrukost här är en 50-50-blandning av sötad yoghurt och naturell yoghurt plus frysta blåbär och Start-müsli. Skogaholmslimpa, tekakor, Hönö-kakor är också standard.

Jag tänker att så länge man äter en varierad kost och bra lagad mat överlever man det där "vita giftet".
 
Ääh, kom igen hörni! Det är skrivet med glimten i ögat! Det fattar väl jag också att det finns värre saker än skogaholmslimpa, men HÄNDELSEVIS är det ingen som nämnt ”limpmacka” eller ”ballerinakaka med mjölk” etc i mellanmålstråden. Det var där jag fick tanken - äter alla sådär hälsosamt jämt, eller händer det att det slinker ner annat?

Kom på att jag älskar vitt, rostat bröd också! Inte en fiber så långt ögat kan nå. :)
 
Ääh, kom igen hörni! Det är skrivet med glimten i ögat! Det fattar väl jag också att det finns värre saker än skogaholmslimpa, men HÄNDELSEVIS är det ingen som nämnt ”limpmacka” eller ”ballerinakaka med mjölk” etc i mellanmålstråden. Det var där jag fick tanken - äter alla sådär hälsosamt jämt, eller händer det att det slinker ner annat?

Kom på att jag älskar vitt, rostat bröd också! Inte en fiber så långt ögat kan nå. :)
Jag har inte läst mellanmålstråden men ärligt talat skulle inte jag heller tipsa om macka i en tråd om mellanmål, lite får väl folk tänka själva :D
 
Jag skäms inte heller. Är det speciellt vanligt att göra det för den typen av varor? Det trodde jag bara förekom för typ chips och läsk i mängder. Aldrig hört ngn skämmas för att äta tex Skogaholmslimpa. Men det kanske det finns.

Jag bakar väldigt mkt och lagar mkt mat fr grunden. Men ändå så köps det mellan varven bla Skogaholmslimpa. Men jag bakar även ofta egna sirapslimpor. Sambon äter ibland Start müsli och ballerina. Även Brago, Remi och kardemummaskorpor etc. Jag älskar apelsinmarmelad och köper tex risgrynsgröt och ärtsoppa i plastkorv.

Men dottern uppskattar inte ngt av detta. Hon äter tex bara knäcke. Däremot har hon från tidig ålder fått smaka, när hon velat ha, onyttigheter som glass och läsk. Men det är inte i några överdrivna mängder. I övrigt är det enkelt också för att hon utöver glass o läsk inte tycker om onyttigheter. Hon älskar grönsaker och äter bara hemlagad mat. Allt annat ratar hon. Nej förresten, det finns en till onyttig produkt och det är majskakor med ostsmak. De älskar hon. Men jag skäms inte för det. :D

Jag tror faktiskt att det är jättevanligt att ha skämtsamt, sånt som man gärna gömmer under plastkassen i kassan på affären! ;)
 
Jag tror faktiskt att det är jättevanligt att ha skämtsamt, sånt som man gärna gömmer under plastkassen i kassan på affären! ;)
Du menar som när jag höggravid en fredagskväll handlade 70 kexchoklad och 25 kg apelsiner?
Det enda jag kunde tänka på var att hon i kassan måste tro att jag hade helt sjukt mkt cravings!
(Det var inte till mig, jag looooovar! Det var till en ungdomstävling!!)
 
Jag äter både skogaholmslimpa, sötad yoghurt, ballerinakex och startmusli. :o Gott.

Barnet är så liten än så vi har inte börjat ge någon skämsmat än men jag försökte få ner medicin med saftsoppa när hon var 6 månader gammal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp