Bukefalos 28 år!

Vem äter skogaholmslimpan?

När jag var liten på 80-talet var det fett man skulle akta sig för.

Vi hade också oboy och skogaholm som stapelvaror hemma.

Jag har ett paket oboy nu också men ett litet räcker ett par år längre än bäst före.
Jag vet inte om "man aktade sig" för socker på 70-talet. Min mamma hade den mycket rimliga åsikten att det inte bör vara socker i bröd och att man inte bör tillsätta socker till mjölken (oboy).

Med dagens sockerskräck framstår det som underligt att sötlimpa och oboy är en vanlig frukost.
 
Den här tråden har gjort mig orimligt sugen på Skogaholmslimpa :arghh: Jag köpte nästan en på affären i dag men då hade jag förätit mig. Rostad skogaholmslimpa med smör... Eller skogaholmslimpa med ost och varm choklad - en klassiker i skidbacken!

Vi åt mycket limpa när jag var liten, och vo drack en del O'boy. Hade inte min sambo levt efter devisen "i brist på bröd äter man limpa" (han tycker mao inte om limpa) så hade barnet säkerligen fått äta det, men vi köper oerhört sällan hem det. Dock annat mjukt bröd som säkert är minst lika onyttigt.

Vårt barn äter väldigt ovarierat här hemma: pommes frites, fiskpinnar med stuvad spenat och potatismos, blodpudding, jordnötssmörssmörgåsar (vilket ord!), flingor med mjölk, havregrynsgröt... Hon ratar det mesta hemma men äter det mesta på förskolan. I dag är hon väldigt upplagd för tacosen vi ska äta, men det blir nog som vanligt en tortilla med majs, yoghurt, paprika gurka och en tsk köttfärs som hon tar några få tuggor av :p
 
Jag vet inte om "man aktade sig" för socker på 70-talet. Min mamma hade den mycket rimliga åsikten att det inte bör vara socker i bröd och att man inte bör tillsätta socker till mjölken (oboy).

Med dagens sockerskräck framstår det som underligt att sötlimpa och oboy är en vanlig frukost.
Finns nog ingen allmän sockerskräck i svenska samhället. Många barn som äter coco pops till frukost. Jag frågade kompisen vars 11-årige son öste i sig detta varför hon inte gav honom Kexchoklad till frukost. Det innehåller mindre socker.
 
Finns nog ingen allmän sockerskräck i svenska samhället. Många barn som äter coco pops till frukost. Jag frågade kompisen vars 11-årige son öste i sig detta varför hon inte gav honom Kexchoklad till frukost. Det innehåller mindre socker.

Jag vet inte. Många pratar ju om socker som rena giftet nuförtiden och tycker inte ens att barn ska få tårta på sin födelsedag. Men affärerna svämmar ju över av söta livsmedel.
 
Finns nog ingen allmän sockerskräck i svenska samhället. Många barn som äter coco pops till frukost. Jag frågade kompisen vars 11-årige son öste i sig detta varför hon inte gav honom Kexchoklad till frukost. Det innehåller mindre socker.

Hm jo.
Iaf om man läser småbarnstrådar lite här och där.
Och alla recept på sockerfri fika osv.
 
Jag vet inte. Många pratar ju om socker som rena giftet nuförtiden och tycker inte ens att barn ska få tårta på sin födelsedag. Men affärerna svämmar ju över av söta livsmedel.

Det är vad jag ser antingen eller. En del har nolltolerans, riskaka är fest och barnen får absolut inget sött nånsin, på kalas får man fruktpåse, ev russin och klistermärken. Jag känner en 8-åring som hade 22 hål på tandläkarbesöket.

Sen har vi den andra gruppen där man tycker all form av sockerkontroll är larv, saft till frukost och läsk är stapelvara.

De jag gillar tycker socker är okej i rimlig mängd.

Jag och BARNET älskar sötsaker så vi har lördagsgodis. Jag serverar hellre BARNET en bulle än sötat bröd och söt yoghurt. O’boy är något man kan få som fika men hen dricker hellre cappuccino...
 
Det är vad jag ser antingen eller. En del har nolltolerans, riskaka är fest och barnen får absolut inget sött nånsin, på kalas får man fruktpåse, ev russin och klistermärken.

Sen har vi den andra gruppen där man tycker all form av sockerkontroll är larv, saft till frukost och läsk är stapelvara. Jag känner en 8-åring som hade 22 hål på tandläkarbesöket.

De jag gillar tycker socker är okej i rimlig mängd.

Jag och BARNET älskar sötsaker så vi har lördagsgodis. Jag serverar hellre BARNET en bulle än sötat bröd och söt yoghurt. O’boy är något man kan få som fika men hen dricker hellre cappuccino...[

(Hade flyttat fel i texten och kunde inte korrigera. )
 
Jag blir också sugen på Skogaholmslimpa av den här tråden. Med ost då, till julskinka ska det vara hembakt mjukt tunnbröd. Tror att jag ätit Skogaholmslimpa då och då under min barndom men numera sker det aldrig. Mest för att jag är ensam och det går inte åt så mycket bröd.

Sitter förövrigt en del i kassan och kunde inte bry mig mindre om vad folk köper om det inte bryter av alldeles i stil med 6 liter cola, 8 bladselleri och ett smörpaket. Eller när man slagit in 10 veganska produkter och så dyker det upp en kyckling på bandet.
 
Det är vad jag ser antingen eller. En del har nolltolerans, riskaka är fest och barnen får absolut inget sött nånsin, på kalas får man fruktpåse, ev russin och klistermärken. Jag känner en 8-åring som hade 22 hål på tandläkarbesöket.

Sen har vi den andra gruppen där man tycker all form av sockerkontroll är larv, saft till frukost och läsk är stapelvara.

De jag gillar tycker socker är okej i rimlig mängd.

Jag och BARNET älskar sötsaker så vi har lördagsgodis. Jag serverar hellre BARNET en bulle än sötat bröd och söt yoghurt. O’boy är något man kan få som fika men hen dricker hellre cappuccino...
Tror också att det är polariseringen som ökat.
Många som är alldeles för omedvetna. En del som är överfanatiska.
Förmodligen syns de båda grupperna tydligare än högen med hyfsat balanserat folk däremellan.

Utbudet och prisbilden gör att man måste göra en massa välgenomtänkta val för att hamna på "normalkost" idag. På 70-talet blev det inte lika illa om man bara flöt med och tog det som affärerna skyltade upp för en.

Hälsokampanjer och dålig larmjournalistik bidrar till att göra både de överfanatiska och de som protestreagerar åt andra hållet mer polariserade också.
 
Tror också att det är polariseringen som ökat.
Många som är alldeles för omedvetna. En del som är överfanatiska.
Förmodligen syns de båda grupperna tydligare än högen med hyfsat balanserat folk däremellan.

Utbudet och prisbilden gör att man måste göra en massa välgenomtänkta val för att hamna på "normalkost" idag. På 70-talet blev det inte lika illa om man bara flöt med och tog det som affärerna skyltade upp för en.

Hälsokampanjer och dålig larmjournalistik bidrar till att göra både de överfanatiska och de som protestreagerar åt andra hållet mer polariserade också.

Skogaholm och o’boy till frukost kan ju vara helt okej, men man åt inte McDonaldsmat, chips, godis och läsk i samma omfattning.

Jag och mitt syskon fick dela på en flaska 33cl läsk på fredagar. Det var jättecoolt och massor.
 
Jag och mitt syskon fick dela på en flaska 33cl läsk på fredagar. Det var jättecoolt och massor.
Jag och min sambo höll på att leta ihjäl oss efter såna gummikapsyler som man kan sätta på läskflaskan om inte hela går åt. Jag vet att han stod på Ica Maxi och frågade efter "Såna där kapsyler som användes när en 33 cl läsk var för mycket att dricka på en gång".

På samma tema vet jag att jag och mitt syskon delade på en dubbeldajm till lördagsgodis, det var tillräckligt med godis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp