Bukefalos 28 år!

Vem äter skogaholmslimpan?

Ha, och jag har alltid undrat vem som äter Rice Krispies! Den gången jag provade var det mest bara som att äta krispig luft, men de kanske har sidor som jag helt enkelt inte har vett att uppskatta? :p
Koka kola, blanda med rice crispies, låt stelna och häll på smält blockchoklad ... Enda sättet att äta rice crispies (Inte att rekommendera till frukost ;))
 
Som fd ICA-kassörska kan jag säga att vi bryr oss inte om vad kunderna handlar (orka liksom). Möjligtvis att man roade sig med att försöka lista ut vad de skulle laga för mat (jobbet var ju aptråkigt så något var man ju tvungen att underhålla sig med). Utan att döma då, bara som en matkreativ övning. På fredagen var det löjligt enkelt, alla skulle ha tacomys :meh:

Men visst, hade någon handlat fem tuber glidmedel och en kasse gurka hade jag flinat... fast endast på insidan givetvis :D

Som f.d Coop-kassörska kan jag säga att det gjorde jag DEFINITIVT! Så monotont som det jobbet var var man ju tvungen att fantisera och drömma! Min favvo var han som köpte svarta sopsäckar, en spade samt en kökskniv... Annars tänkte jag mycket på pensionärernas matvanor, man (jag) hade ju lite idén om att äldre äter typ husman, lite nyttigt. Men jäklar vad de äldre åt mycket godis/kakor/läsk/chips! Oväntat för mig i alla fall!
 
Åh, skogsholmslimpa med ett tjockt lager smör och tre falukorsvskivor :d

Åjo, här finns det sötat yoghurt, jag som bara skulle ge mina framtida ( nu mera existerande) barn naturell yoghurt med bär i. Nu är jag istället livrädd att de butiksköpta hallonen ska ge magbakterier så jag förenklat och köper fruktyoghurt, är jag riktigt seriös blandat jag ut den med naturell yoghurt, men det blir allt mer sällan. Oboy ges till kvällsfika, kakor och bullar ges mest vid utflykter och höststädningen av husvagnen brukar rendera i att att kasta bort tre halvfulla paket med rötmånadssega ballerinakex. Barnen hade nog gråtit om de sett det, men en princip håller jag kvar vid, bullar och kex äts i samband med fysisk aktivitet, bra regel då behöver jag bara baka bullar en gång per år!
 
Jag är lite petig med just frukosten och vill inte att avkomman ska äta för mycket charkprodukter men annars har jag helt släppt på det där med inget socker. Umgås en del med en annan familj där barnen äter rätt mkt sötsaker och det roligaste är ju att trycka in det i mitt barns mun ;). Så även om jag hade brytt mig så hade det inte funkat. Två saker är tvärnej -coca cola och sötningsmedel. Men rent socker är ju ändå en naturlig produkt.

Mina skämsmatvaror är skorpor (ett paket varar kanske 2 dagar), pannkakor (ringer min pappa och säger att barnet är suget så att han ska laga. Men jag äter upp nästan alla själv) och pizza (middag ikväll). Sen säger barnet ”det är mammas” när han får se ett vinglas så jag får väl kanske skämmas för min vinkonsumtion också :o
 
Bullens (med riktigt stark senap) i rätt sammanhang är gudomlig. Så länge man inte tittar på vad den innehåller :D
Det är mest gristrynen.. Men dom snyter dom först har jag hört:up:
Bullens är den enda varmkorv som går att äta, alla andra varmkorvar sticker ju utanför brödet :eek: Jag vill ha korv med bröd, inte bara korv :D Sen är jag inte så "rädd" för att äta tex korv, pölsa, kalvsylta osv. Det är ju bara bra att man kan använda en stor del av djuret och göra nåt gott av det ;):d

F.ö blev jag inspirerad av den här tråden och åt 3 skivor Skogaholmslimpa med smör och leverpastej med en kopp varm oboy till frukost :D
 
Nu blir jag ändå lite nyfiken här.

Skogaholmslimpa och oboy är typiska exempel på produkter som jag inte fick äta när jag var barn på 70-talet, därför att de är så söta. De förekom inte i hemmet ens fem gånger under hela min uppväxt. Numera äter jag dem inte av gammal vana, bara. Jag tror att jag tycker att de är för söta för att vara i min smak, men jag vet egentligen inte.

Man ser ju ibland att vi det är mycket mer socker i allting nu än för några decennier sedan. Gäller det tex Skogaholmslimpa och oboy? Är de produkterna mer sötade nu än de var när jag inte fick äta dem?

Någon som vet?
 
Jag var barn på 80-talet och har druckit oboy så länge jag kan minnas. Det fanns alltid hemma hos oss då mamma också drack det (vi drack inte kaffe). Jag vet inte om det är mer sötade nu, borde väl kanske vara tvärtom nu? Men sött är det ju och vad jag minns var det lika sött då.
 
När jag var liten på 80-talet var det fett man skulle akta sig för.

Vi hade också oboy och skogaholm som stapelvaror hemma.

Jag har ett paket oboy nu också men ett litet räcker ett par år längre än bäst före.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp