Bukefalos 28 år!

Vem anlitar ni som barnvakt?

klockmalva

Trådstartare
Ni som inte har släktingar "till hands" med lätthet av olika skäl, eller kanske inte ens har släktingar - vem/vilka anlitar ni som barnvakt?
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Egentligen den enda än så länge som jag kan tänka mig att lämna dottern till är min vän som har en son som är 3 veckor äldre än min dotter. Vi följde varann under graviditeterna och pratar mycket så vi är uppdaterade om varandras barn så då känns det bra! Josefin har vart där två ggr utan mig, inga långa stunder än dock :)

Annars är det helst mina föräldrar eller svärföräldrar. Min syster hade henne en dag också.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi har ingen vi kan lämna barnen till.

Min mamma hjälpte oss en hel del förut, men hon dog i våras. (min pappa är borta sedan 15 år)
Makens släkt finns 50 mil härifrån, svärmor hade kanske kunnat hjälpt oss om allt varit som vanligt, men hon gick bort för en månad sen efter några år med alzheimers (relativt snabbt förlopp) Svärfar skulle jag, tyvärr, inte riktigt lita på att han redde ut att ta hand om våra barn någon längre stund....

Möjligen att någon av mina kompisar skulle kunna ta dem vid något tillfälle. Men faktum är att OM vi skulle behöva göra något utan barnen (utanför skol-/fritids-/dagistid) så vet jag inte vem jag skulle kunna be om hjälp. De två äldsta skulle nog inte vara något större bekymmer att lämna hos kompisar eller så, men grabbarna vete katten hur jag skulle lösa.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi har inte så många möjliga barnvakter. Våra förra grannar (mycket goda vänner) var ofta barnvakter tidigare men de har flyttat utomlands. Vi har i princip två vänner som vi är bekväma med att anlita som barnvakter och vi försöker använda oss av dem sparsamt så att det inte blir för mycket för dem.

I nödfall har vi faktiskt fraktat hit svärmor med flyget. Hon bor 80 mil härifrån.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Now we are talking... Men hur löser ni tillvaron?

d
vi hjälps åt, helt enkelt, så att både jag och maken får möjlighet till tid att göra något på egen hand
men det är ett attans pusslande.

det var lite enklare fram till i september när jag började plugga, för innan dess har jag i princip varit hemma på heltid och skött merparten av markservicen. Men så är inte fallet längre. Vårt hus ser ut som någon vänt uppochner på det och skakat det hårt innan det ställdes tillbaka.

Nej, helt ärligt så är det ingen drömtillvaro på något sätt. Men jag vet inte heller hur vi ska hitta någon lösning. Att hitta någon barnvakt via annons eller nåt känns ointressant, eftersom man inte har minsta aning om hur en sådan beter sig mot barnen när man inte står bredvid. Då löser vi det hellre på egen hand.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Ptja, vem som helst som ställer upp? ;)

Skämt åsido så är dottern lätt att ha att göra med så i princip kan vem som helst passa henne. Om vi bortser från släktingar, vilket vi för det mesta får göra eftersom de närmaste potentiella barnvakterna bor 5-6 mil bort och de flesta betydligt längre bort än så, så har ett antal kompisar till mig och min sambo passat dottern.
Jag är definitivt inte en sådan förälder som anser att barnet och barnvakten måste ha träffats femtioelva gånger i förväg och sådana saker. Är det en vuxen person som kan byta blöja, använda en micro och som förutom ett barn står ut med en hund och två katter så är det okej. Dottern tycker om alla och det är inga problem för henne att äta, sova, bada och leka med vem som helst.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi har ingen barnvakt, och har aldrig haft. Bristande intresse är största orsaken,
Mina föräldrar som vill bor tyvärr 45 mil bort. Barnet är drygt 3 år.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi har visserligen lite släkt som kan tänka sig att ställa upp men vi har haft stort utbyte av en kompisfamilj, vi delar våra fyra barn tillsammans har vi konstaterat, barnen funderar på att ta ett kombinerat efternamn och tjatar att vi borde byta hus med farmor/farfar som delar gård med kompisarna så vi skulle få ännu närmare. Och vi har sett en hel del fördelar med den lösningen men farmor och farfar var inte riktigt lika intresserade. :angel: :D (alltså kompisarnas föräldrar/svärföräldrar)

Men som sagt, kompisar, vi har flera vänner i dagsläget där jag utan att tänka efter en minut skulle lämna barnen om det behövdes. Men det är helt klart lättare numera när barnen är 7 och 10 år, och väldigt lätta att ha med att göra.

Tidigare har jag haft stor hjälp av barnens kusiner som är äldre och gärna passat barnen, även frågat om de har fått göra saker med dem på egen hand. Men nu är den ena i australien och den andra pluggar långt bort, så det är lite dåligt på den fronten... ;) Svägerskan ställer upp när hon kan, men hon jobbar och har dessutom huvudansvaret för svärmor som har blivit rejält dement sista tiden så henne vill jag inte gärna lägga på ytterligare grejer om jag inte måste. Kortare stunder har jag även använt mig av makens faster, barnen tycker mycket om henne och hon tycker att det är roligt med barn, även om hon inte orkar allt för länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

*KL*

Vad "skönt" att höra att det inte bara är vi som har lite svårt att få till det med barnvakt i tid och otid. Vi har flyttat ca 7 mil ifrån våra vänner och det har faktiskt satt en del käppar i hjulet ...
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Jag vet om några som annonserade efter "bonusfarfar/farmor, alltså en helt okänd människa som ville hjälpa till som barnvakt och finnas där för barnen, o ha "låtsas" barnbarn.

De funkade jätte bra för dom, de hittade en jätte trevlig nybliven pensionär +make som inte har några barnbarn och ville ha något att göra. Så de fick från början lära känna barnen, och umgås med dom själva en stund för att sedan succesivt öka tiden.

De ställer upp och hämtar på förskola/skola, passar barnen över en helg, rycker in vid kortvarsel osv. Allt utan ersättning, mer än att de blir bjudna på middag ibland osv.

De älskar sina "barnbarn" som om de vore deras biologiska och barnen fick en extra fammo o faffa som dom avgudar. :laugh:

Så de kan vara ett alternativ, jag har sett flera sådan annonser här uppe, då många är inflyttade och har slät långt bort. Annars annonsera efter en barnvakt, men då får man ju oftast betala.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

jo, det där har jag läst om men jag tror mer att det är ett riktigt storstadsfenomen faktiskt.
Sen är jag lite kluven till att knyta människor nära familjen som egentligen inte är knutna, det kan bli så jobbiga separationer om det trasslar till sig (är uppvuxen med fosterhems-syskon).
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Visst kan detta var storstadsfenomen, men detta är i en liten kommun och ett litet samhälle (Åre). ;)

Jo visst kan det vara jobbigt om det sker en separation, men det gäller ju egenltligen allt. Har du vänner som kan vara barnvakt och ställer upp ofta och helt plötslligt så flyttar dom, så blir det jobbigt för barnen.

Du har hittat en perfekt barnvakt som barnen tycker om, men denne flyttar eller vill inte mer, då blir barnen ledsna.

Så hur man än gör så tror jag det kan bli jobbigt för barnen, om man nu vill ha avlastning.

Nu har vi iaf farmor och bonus farfar som bor ganska nära oss ( 6 mil), morfar bor 11 mil bort och mormor 50 mil bort.

Men hade inte vi haft någon som kunde ställa upp så hade jag nog tagit den risken med en ev. separation dels för vår egen skull, att få en hel dag där vi är ensamma gudomligt skönt. Sen får barnen något i utbyte oxå av "fammo o faffa". :laugh:

Eller anlitat någon barnvakt om det behövdes men där kan man ju oftast inte komma på med kort varsel.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi bosatte oss i "mitten" mellan våra resp. släkter och familjer vilket innebär att alla har lika långt att åka (ca 2h) och vi sällan träffar någon av dem.. :p Inte helt lyckat alltså. Vi har lämnat bort sonen (16mån) korta stunder vid två tillfällen till farmor och farfar. Annars har vi inte haft någon barnvakt och fått lösa det själva. Jag studerar på universitet med ganska lite schemalagd tid vilket gjort att jag fått lösa mycket själv (och det har förstås gått ut över studierna) men det har iaf funkat.

Försöker övertala sambon att vi ska flytta men han tycker det vore ett dåligt beslut rent ekonomiskt att sälja nu.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi bor i England. Min familj bor i Sverige och makens familj bor i sodra England (ca 4h med bil). Vi har bara barnvakt nar det verkligen behovs, och da ar det en snall kompis som staller upp - om hon kan. Hon har egna barn i samma alder sa ibland kor det ihop sig. Vi har aven en "backup" i form av en annan kompis men hon ar i samma situation, dvs barn i samma alder.

Det ar inte idealiskt pa nagot satt, mannen och jag far i princip aldrig "par tid" bara han och jag, och ibland missar vi saker som vi planerat pga barnvaktsproblemet. Jag har undersokt mojligheterna till extern barnvakt och pratat med mangder av folk i telefon/email men nar det kom till kritan sa kandes det lite...obehagligt att anlita nagon som man faktiskt inte kanner. Sarskilt da barnen inte ar sarskilt vana vid att vara bortlamnade.

Men nu nar de borjat skolan sa har vi fatt betydligt fler kontakter, sa jag hoppas att barnvaktsfragan kan losa sig under nasta ar :)
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vi har en kompis kusin, 21 år gammal och älskar barn men vill inte ha egna än. Hon får 100kr i timmen. Hon jobbar dock dagtid, heltid så det är inte jätteflexibelt. Men vi är ändå supernöjda. Behöver hjälp nån gång i månaden med hämtning på dagis när våra jobb krockar.
Vi har ingen släkt nära att be om hjälp. Mina föräldrar bor närmast och de bor 15 mil bort, enkel väg.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Ni som inte har släktingar "till hands" med lätthet av olika skäl, eller kanske inte ens har släktingar - vem/vilka anlitar ni som barnvakt?

Halva släkten bor utomlands, andra halvan 3 timmar bort.
Vi har löst det med en Au pair. Jag vet att det inte är så vanligt i Sverige men det är guld värt att ha någon till hands med kort varsel när man inte har släkt i närheten.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Lagom OT.

Den här frågeställningen får mig osökt att komma och tänka på en bekant till mig.
Vi stod på fest ihop och hon berättade att hon funderat på att söka efter en "extrafarmor" då både mor och farföräldrar bodde så långt bort. Hon tänkte att man ev kunde annonsera i lokaltidningen och sedan ha intervjuer med tanterna.
Det som gjorde det hela så sjukt kul, var att jag (mfl) ibland uppfattar den här mamman lite... ja.. bedöm själv

(vi står tre stycken och pratar, mamman, jag och en manlig bekant till oss båda)

Hon: Ja, men då tänkte jag annonsera i kungsholmsnytt och efter det ha intervjuder. Tanterna måååste ju tycka att det är jätte bra, då får de något att göra!

Jag: (Med glimten i ögat och ett stort flin.) MEN DU! Vetu vad du borde göra!? Du borde annonsera i Östermalmsnytt istället. Så ser du till att få tag på en rik gammal änka utan familj som passar barnen! Sen ser du till att ni får en sjukt bra relation och vips, så får du hela arvet när hon dör!

Hon: *lyser upp och man ser verkligen tankeverksamheten sätter igång över min FANTASTISKA IDE* :idea:

Vår manlige bekanta: ELLER! Ännu bättre! Annonsera i Connoisseur istället!! :idea:

*jag och den manlige bekanta tittar nöjt på varandra och flinar över vårt skämt*

Hon: Jaaaaa!! Men det kanske man skulle göra! Det vore ju en jätte bra ide!!!!

Det syntes verkligen på hela hennes uttryck hur hon direkt ville vända på klacken och dra hem och skriva den där annonsen direkt :o:D

Så det kanske är en idé klockan, leta reda på någon riking med ett stort gods i närheten så du kan säkra både din och dina barns framtid ;):D
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Jag har undersokt mojligheterna till extern barnvakt och pratat med mangder av folk i telefon/email men nar det kom till kritan sa kandes det lite...obehagligt att anlita nagon som man faktiskt inte kanner.
Här instämmer jag helt.
Just detta med att anlita någon man inte känner känns väldigt vanskligt. Det kan ju fungera toppen likaväl som det kan bli rena katastrofen.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Lagom OT
Så det kanske är en idé klockan, leta reda på någon riking med ett stort gods i närheten så du kan säkra både din och dina barns framtid ;):D

:rofl:
äh, men du vet, jag är inte bara frireligiös , jag är rik också så det är redan ordnat! :banana:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 230
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 331
Senast: skiesabove
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
975
Senast: bettysmatte
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Musiktips

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp