Bukefalos 28 år!

Vem anlitar ni som barnvakt?

Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Bra fråga!

Tycker att det är skitsvårt att svara på! Min mamma bor drygt 50 mil bort och min bror är snäppet närmre, bara ca 45 mil bort :grin:
Sambons familj bor ca 15 mil bort, men de har vi i stort sett ingen kontakt med alls...
Dessutom är vi "nya" i staden och hade ingen som helst anknytning hit när vi bestämde oss för att flytta hit (sambon fick jobb här, annars skulle vi inte komma på tanken att flytta hit).

Jag och sambon brukar passa på att gå på bio på juldagen då min mamma och bror är här och kan passa tjejerna. Annars har vi inte många att fråga.

Vi skulle förra sommaren åka en tripp på 60 mil ToR för att hämta en hundvalp. Då frågade jag en tjej (då 17 år) i stallet om hon kunde passa barnen vilket funkade fin fint!
För en månad sedan skulle gänget från stallet iväg och bowla tillsammans, självklart en kväll då sambon arbetade. Men då fick tjejerna vara hos den äldstes (5 år) kompis så var jag bara med på bowlingen och skyndade hem sedan.

Jag tänker som så att om några år är de äldre och lättare att "lämna" bort samt att vi lärt känna fler personer som vi känner oss trygga med att ta hand om den.

Det som är jobbigast är arbetssituationen. Min sambo arbetar tre skift och jag arbetar i butik med öppettiderna 7-23 :crazy:
Eftersom jag är timanställd så blir det tyvärr många tider jag får tacka nej till eftersom det ibland kan krångla med ett par timmar hit eller dit...
Men jag hoppas på att få ett "vanligt" jobb med kontorstider, men det är lättare sagt än gjort...
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

För mig känns det avlägset att leja någon okänf. Samtidigt är jag väl medveten om att barn som "råkar ut för nåt" gör det med någon välkänd pajsare ...:crazy:

Alltså man löser ju allt på ett eller annat sätt så är det ju. För mig var det jätteskönt att bara läsa om er andra som inte heller har släkt/vänner som ställer upp när man knäpper med fingrarna ...
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

KL

Ja vi har ingen alls som kan passa barnen och visst är det lite trist/jobbigt - inte sagt för att klaga, för vi var ju medvetna om situationen redan när vi skaffade barn. Men självklart hade det varit en välkommen trygghet att ha någon pålitlig i närheten att lämna dem till om det behövdes vid nån akut situation, eller rentav för att få lite vuxentid tillsammans utan barnen nån gång. Plus att det ju vore en tillgång för barnens del, när de blir lite större, att ha en närmare relation till fler släktingar än oss, och det blir det inte riktigt när man bara träffas ett par, upp till en handfull gånger per år.

Men nu är situationen sådan att vi har mormor 30 mil bort, farfar + ett par släktingar till som skulle kunna komma ifråga också 30 mil bort i en annan riktning och ett annat land (Norge). Så det är inte så mkt att göra, att flytta bara för att få barnvakt känns väl lite väl ;) Att leja in någon okänd barnvakt skulle jag inte känna mig trygg med, inte heller att fråga någon halvbekant, vi är inflyttade båda två så några nära vänner som man skulle kunna fråga finns inte heller här, tyvärr!

Enda gången Adrian som strax fyller 2 har varit med någon annan än oss är då lillebror föddes i juni. Då kom min mamma hit ett litet tag innan det var beräknat och bodde hos oss tills den lilla var född, ingen idealisk lösning men den bästa (enda) vi kunde få till, annars hade jag fått föda själv.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

fråga på dagis/skolan om de vet någon annan där som har liknande sits... kanske kan ni ha utbyte av varandra :)
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Jag har en väninna som jag kan fråga om det kniper, Mannens bror kan passa dem ett par timmar. Men för det mesta delar vi på
det själva. Jag går ut och gör roliga saker, eller mannen går ut och gör roliga saker. Vi var iväg två gånger tillsammans förra året.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Vet inte riktigt. De få gångerna vi har haft barnvakt har vi haft svärmor som bor 25 mil bort här eller min mor som bor lite närmare. Men hon är inte så intresserad, tyvärr. Annars har vi inga direkt att ha som barnvakt. Jag och sambon försöker hjälpas åt så vi kommer iväg själva ibland. Dock har en hundkompis följt med och tagit hand om sonen en gång när jag tävlade med hunden. Och det gick riktigt bra. Han är lätt att ha och göra med och skulle nog kunna ty sig till nästan vem som helst. Så skulle det känna att jag skulle iväg och tävla med hunden skulle jag nog fråga nån av mina träningsvänner.

Han har varit med en del när han var liten när jag tränade så han känner igen de flesta.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Ni som inte har släktingar "till hands" med lätthet av olika skäl, eller kanske inte ens har släktingar - vem/vilka anlitar ni som barnvakt?

En gång i tiden... ansvarsfulla personer i stallet. Fixar de hästen, fixar de barnet.

(lite mer komplicerat än så, men ni förstår affärsidén)
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

Ni har inga kompisar med lite äldre barn som ni kan fråga? Innan jag blev så sjuk som jag är nu så var jag ofta barnvakt åt en kompis barn. Hon gick isär med barnets pappa när barnet var ett halvår och eftersom tanken var att hon skulle börja jobba två dagar i veckan då och han skulle vara hemma istället vilket han inte ville längre så var barnet hos mig istället. Det fungerade jättebra och vi fick en väldigt bra kontakt jag och barnet. Jag hade ju träffat honom flera gånger i veckan från att han var helt ny så det var inget konstigt alls för honom att vara hos mig ibland.
För henne var det ju en suverän lösning och jag tyckte också att det var roligt. Jag fick inget betalt utan hon bjöd på pizza någon gång också var det bra med det.
Jag tycker iallafall att det kan vara värt att fråga, man kan ju bara få ett nej om de inte vill.
 
Sv: Vem anlitar ni som barnvakt?

kl

Jag hade kollat med skolor i närheten (skolor som utbildar sjukskötare, barnskötare o.s.v.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 328
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
650
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 664
Senast: lindaf
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 677
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp