Bukefalos 28 år!

Vem betalar.....

Men tråden handlar ju om vem som betalar? Då är det väl relevant att veta vad det kostar?

Ok jag reagerade på att man tog upp en summa, som att det skulle vara relevant vid ett krig. Kanske borde jag inte ha svarat i tråden utan låtit folk diskutera fritt om det är värt det eller inte.
 
Nar Irak gick in i Kuwait fastnade en god van som var pa affars resa i Irak i Bagdad. Da stalldes verkligen ALLA flyg in, sa han tog en taxi (med mycket bra luftkonditionering) fran Bagdad till Jordanien och flog sedan darifran till Sverige. I hanns fall betalade ju foretaget da det var en arbets resa, men absolut inga konstigheter.

Tidningarna i Sverige skrev manga artiklar och lopsedlar om "Akes Dramatiska Flykt Genom Brannhet Oken" ...

Dramatiken ar for det mesta pahittad av journalister ... Ambassader och Consulat har oppna telefoner under sadana har eppisoder och har battre ideer om hur man tar sig ut nar det krisar.

Ar kommentaren om att det skulle kosta 6,000 kronor for att det ar dyrt? Eller vad? Jag tycker det later som ett mycket bra pris for att fa flyga hem fran ett land i plotsligt krig.
 
Oj, det var en riktigt tuff inställning.
Ja, jag tycker att man ska följa UDs rekommendationer. Åker man till ett ställe (Västbanken) där UD säger att det finns risk att man råkar ut för problem då har man tagit en kalkylerad risk och får stå sitt kast.

Det är inte rimligt att folk ska få åka vart i världen och så fort det skiter är det statens ansvar att ta hem sina medborgare. Finns det reguljära flygplan får man åka reguljärt. Finns det en rekommendation att inte resa, res inte.
 
https://www.regeringen.se/uds-resei...kuering-vid-kriser-och-katastrofer-utomlands/

De som väljer att bli evakuerade får betala.

Jag blev trött när rubriken var ”Svenska hjälpen kom för sent: Vi fick lösa det själva” Om det går reguljära flygplan får man ta dem och inte räkna med att staten skickar ett evakeringsplan.
Jag tänker att det rimliga är att man själv försöker lösa det i första hand. Typ hitta en flight eller buss precis till vilket land som helst och lösa resten därifrån. Men om det INTE går så är det ju bra om UD kan evakuera, men det är väl i princip alltid sista alternativet.
 
Jag kan tycka att det är intressant att veta kostnaden faktiskt även om det är "kosta vad det kosta vill" för att ta sig hem:)
Ja, för mig med. Ur logistiskt intresse. Det verkar ju inte vara i närheten av så dyrt som jag hade trott, jag trodde det skulle vara mångdubbelt dyrare! Frågan är om det är subventionerat eller om man faktiskt landar på det priset om man fyller ett plan även om det är chartrat med kort varsel? Tänker att det måste till extra försäkring, risklön ect?

Hur många skriver upp sig på svensklistan när ni reser utomlands?
Jag gör det om jag reser solo eller utanför eu typ.

Har faktiskt behövt kontakta UD en gång när det hade varit en stor jordbävning och vi inte hade hört från en anhörig som var i landet och som kunde ha varit i det drabbade området.
 
Ja, jag tycker att man ska följa UDs rekommendationer. Åker man till ett ställe (Västbanken) där UD säger att det finns risk att man råkar ut för problem då har man tagit en kalkylerad risk och får stå sitt kast.

Det är inte rimligt att folk ska få åka vart i världen och så fort det skiter är det statens ansvar att ta hem sina medborgare. Finns det reguljära flygplan får man åka reguljärt. Finns det en rekommendation att inte resa, res inte.
Ja om man reser dit nu. Men många som behöver evakueras har väl varit där innan kriget bröt ut tänker jag. De kan ju knappast skylla sig själv.
 
Ok jag reagerade på att man tog upp en summa, som att det skulle vara relevant vid ett krig. Kanske borde jag inte ha svarat i tråden utan låtit folk diskutera fritt om det är värt det eller inte.

Fast vad spelar det för roll? Antingen har du en försäkring som täcker eller så betalar du själv, vad det kostar är rätt ointressant.
Eftersom tråden handlar om vem som betalar så tycker jag summan är relevant och intressant. :)
 
UD har väl i ca tio års tid avrått från resor till Gaza hörde jag på nyheterna tidigare i veckan
Inte Västbanken

Ja alltså de svenskar som evakueras nu är resenärer till Israel, inte Gaza. Vettefan hur, när, och om vi får ut eventuella svenska medborgare från Gaza. Det pågår väl ett försök att få över internationella medborgare via Rafah ut till Egypten, men får se hur det går. Hamas vill inte släppa ut någon och Egypten vill inte ta emot några palestinier.
 
Det var ju ingen som visste att Hamas skulle balla ur och börja massmörda civilia hips vips och starta ett storkrig.
Det är ju dock inte riktigt sant, till och med Carl Bildt säger ju att detta inte var särskilt överraskande..och med tanke på hur Israel betett sig under extremt lång tid så är det inte så förvånande det här för iallafall, jag har länge sagt att jag skulle aldrig våga åka till ett land som Israel pga hur dom beter sig. Folk borde ha sett att det här skulle hända till slut. Hör ju dock inte till tråden men folk gör sina val när man åker till länder som dom här. Det finns risker, och dom väljer man om man vill ta eller inte.
 
Gaza och Israel = samma sak i din värld alltså?
Absolut inte

Men det nämndes att UD avrådde från resor till Västbanken men det är väl enbart Gaza det har avråtts ifrån inget annat område? Alltså innan detta drog igång

Jag tror verkligen inte Gaza och Israel är samma sak
Jag tror heller inte Gaza och Västbanken är samma sak
 
Senast ändrad:
Det är ju dock inte riktigt sant, till och med Carl Bildt säger ju att detta inte var särskilt överraskande..och med tanke på hur Israel betett sig under extremt lång tid så är det inte så förvånande det här för iallafall, jag har länge sagt att jag skulle aldrig våga åka till ett land som Israel pga hur dom beter sig. Folk borde ha sett att det här skulle hända till slut. Hör ju dock inte till tråden men folk gör sina val när man åker till länder som dom här. Det finns risker, och dom väljer man om man vill ta eller inte.

Hur många som helst åker ju till Egypten, Dubai, Turkiet etc?

Eller Indien för den delen (konstant tjafs med både Kina och Pakistan).
 
Mina vänner som valt att åka hem har fått betala själva (eller ja, deras arbete eller organisationer antar jag, det handlar ffa om diplomater, kyrkofolk och fredsarbetare), de svenska evakueringar som går har så vitt jag vet gått via Västbanken - Amman då ytterst få flyg lämnar Ben Gurion i nuläget. De vänner jag har som valt att stanna kvar rör sig uteslutande mot typ Haifa om de stannar i Israel, annars västbanken där det ändå är rätt lugnt för tillfället. INTE Tel aviv (Gazas raketer når till Tel Aviv).

Det är nog ingen med insikt i situationen i Gaza som är förvånad, det har pratats i flera år att det kommer smälla från dem, vi pratar liksom om jordens största fängelse där det inte finns någon framtid då Israel gjort det obeboeligt genom sin blockad, nu har jag inte varit i området sedan under pandemin men då fanns det el tre timmar om dygnet max (som israel reglerade) och inget vatten utan man fick ta från havet och rena från salt. Grundvattnet tog slut 2016 och i samband med det räknade FN ut att det skulle vara helt obeboeligt 2020. Det är 2023 nu och den uträkningen är inte ändrad. Klart som fan något skulle hända, folk kan inte leva under sådana förhållanden, det går helt enkelt inte.

Blanda inte ihop Västbanken och Gaza dock. Även om det är samma land har de ytterst få likheter och faktiskt inte mycket kontakt med varandra eftersom Fatah och Hamas fortfarande avskyr varandra och Fatah därmed inte kan styra vad som händer över Gaza.
 
Absolut inte

Men det nämndes att UD avrådde från resor till Västbanken men det är väl enbart Gaza det har avråtts ifrån inget annat område? Alltså innan detta drog igång

Jag tror verkligen inte Gaza och Israel är samma sak
Jag tror heller inte Gaza och Västbanken är samma sak
Tror de ändrat till att de avråder från resor till Palestina nu, där ingår ju Västbanken. Hur som, enligt vänner är det inte mer än det brukar vara där. Mer militär verksamhet visserligen, men det brukar det ju kunna vara i perioder med tanke på hur mycket israeliska bosättningar som finns på Västbanken.
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 951
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Tips på laddhybrid
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp