Bukefalos 28 år!

Vem betalar.....

Tror de ändrat till att de avråder från resor till Palestina nu, där ingår ju Västbanken. Hur som, enligt vänner är det inte mer än det brukar vara där. Mer militär verksamhet visserligen, men det brukar det ju kunna vara i perioder med tanke på hur mycket israeliska bosättningar som finns på Västbanken.
Har det funnits en avrådan från att resa till Västbanken innan allt det här drog igång? Att det avråds från det nu är ju en sak men fanns det en avrådan redan innan?
 
Hur många som helst åker ju till Egypten, Dubai, Turkiet etc?

Eller Indien för den delen (konstant tjafs med både Kina och Pakistan).
Ja? Kan folk inte göra egna val? Man kan väl åka vart man vill men man får ju ha lite koll på vilka ev risker man även utsätter sig för och kanske inte bli så förvånad om något händer.
 
Läste i Times of Israel att Tyskland skall påbörja sin evakuering med militärflygplan samtidiga som amerikaner som önskar evakueras ska snabba på att delvis ta charterflyg 'medans möjligheten finns', men även bege sig till en flygplats imorgon och 'leta efter ett bord med en amerikansk flagga på'. Slutdestination var däremot inte USA och man fick inte heller välja sin destination, artikeln var rätt luddig när jag läste den. Men det verkar verkligen hanteras olika!
 
Det sägs det här nämligen :)
UD har sedan tidigare dvs innan den senaste utvecklingen avrått till icke-nödvändiga resor till Palestina, så om man är på Västbanken får man skylla sig själv.
Ja, jag tycker att man ska följa UDs rekommendationer. Åker man till ett ställe (Västbanken) där UD säger att det finns risk att man råkar ut för problem då har man tagit en kalkylerad risk och får stå sitt kast.

Det är inte rimligt att folk ska få åka vart i världen och så fort det skiter är det statens ansvar att ta hem sina medborgare. Finns det reguljära flygplan får man åka reguljärt. Finns det en rekommendation att inte resa, res inte.
Om avrådan gällde bara Gaza så bör väl ändå staten hjälpa till att få hem medborgare från både Västbanken och Israel

Ända sen jag var liten har jag hört om Västbanken och Gaza på nyheterna med jämna mellanrum :(
 
Läste i Times of Israel att Tyskland skall påbörja sin evakuering med militärflygplan samtidiga som amerikaner som önskar evakueras ska snabba på att delvis ta charterflyg 'medans möjligheten finns', men även bege sig till en flygplats imorgon och 'leta efter ett bord med en amerikansk flagga på'. Slutdestination var däremot inte USA och man fick inte heller välja sin destination, artikeln var rätt luddig när jag läste den. Men det verkar verkligen hanteras olika!
situationen är mer kom därifrån först sen lös att komma hem.
 
Det sägs det här nämligen :)


Om avrådan gällde bara Gaza så bör väl ändå staten hjälpa till att få hem medborgare från både Västbanken och Israel
I såfall bör man ju helst inte lämna Norden definitivt inte Europa
Ända sen jag var liten har jag hört om Västbanken och Gaza på nyheterna med jämna mellanrum :(
Nej det stämmer inte, säkerhetsläget har ju alltid legat högt men inte varit avrådan från alla resor dit. Jag har nog inte sett en avrådan från Västbanken sedan 2014 när det senaste kriget var och följer säkerhetsläget med jämna mellanrum eftersom jag har väldigt många vänner i regionen och gärna åker och hälsar på dem vid tillfälle. Jag har varit där via studier och jobb och det har ju varit helt ok, det är ju också väldigt vanligt med religiös turismen och är väl det område i världen som har flest pilgrimmer (Betlehem ligger på Västbanken till exempel). Sedan behöver man ju inte utsätta sig för demonstrationer eller vara ute i gamla stan på fredagar när det varit fredagsbön och staden ska tömmas från muslimer för att judar ska fira sabbathen till exempel, det är ju exempel på säkerhetsaspekter att tänka på.

Alltså strider i sig är inget ovanligt och framförallt inte mellan Gaza och Israel, det blossar upp någon större vart tionde år och någon mindre vart femte år. Det brukar vara över relativt snabbt. Gaza har ju liksom varken el eller vatten att tillverka något med. Uppenbarligen har de ju lyckats med det nu i alla fall men jag tror inte det är många dagar innan Israel har gått in och jämnat det med marken och tagit de som de vill ha (och fler därtill). Senaste kriget, 2014, var över på 51 dagar, just nu finns det nog ingen anledning att tro att det nuvarande blir längre. Vi har visserligen ett annat världsläge nu, men USA har alltid hjälpt Israel mer eller mindre öppet, att Hisbollah som stöder Hamas skulle göra mera än det de har gjort, skjuta lite missiler, som de även gjorde 2019, känns inte just idag som det skulle hända. Iran är farligt, men de är mest ute efter USA och kör nåt jädra proxykrig med USA via Israel, jag tror inte de skulle göra något om de inte får med sig Ryssland. Och Ryssland har nog inte möjlighet att kriga både med Ukraina och i Mellanöstern.

Det är dock intressant hur Hamas dels tagit sig ur Gaza som normalt sett inte ens går att komma in i, och sägs vara helt omöjligt att komma ut ur, och dels kunnat bygga upp krigsmaterial. Israel reglerar som sagt elen, och utan el är det svårt med industrier. Det är väl klart att de kanske har någon form av vatten eller solkraft, men jag tycker Israel borde ha koll på sådana grejer också.
 
Jag önskar verkligen att man tidigt fick lära sig att hemförsäkringen inte bara är för hemmet :(. Jag tror inte att alla 25-åringar fattar det. Utan hemförsäkring är man verkligen helt utblottad och kan råka riktigt illa ut även om man har gjort allt rätt själv. Och att autogiro borde vara obligatoriskt. Har en bekant som stod utan rättsskydd efter en missad inbetalning till försäkringsbolaget.
 
Lite OT men jag har inte funderat så mycket på hur stort/litet Israel är förrän detta hände. Jag blev nästan lite chockad när jag googlade och hittade att Israel är:
"...i storlek som dubbla Östergötlands yta eller 4,5 % av Sveriges yta." Pyttelitet med andra ord! Men det bor ändå 9,3 miljoner på denna lilla yta!!
Det känns som om något som händer i ett hörn av Israel rätt snabbt kan sprida sig till resten eftersom landet är så litet.... Jag hade nog inte känt mig supersäker någonstans där.
 
Alldeles för många som åker iväg utomlands utan någon form av försäkring. Många verkar ju tro att UD kommer till undsättning så fort det händer något.....
Sen kan man ha försäkring som ändå inte täcker. Jag har just följt en bekants försök att få hem sitt döda barn. Hade hen legat i koma hade försäkringen täckt hemtransporten. Nu löste det sig snabbt med hjälp av en insamling, utan att gå till media. Men känslan att sörja sitt barn som dör i en ren olycka långt hemifrån och samtidigt behöva reda i försäkringar och ta reda på hur man rent praktiskt löser en mängd saker är nog överväldigande.
 
Den där kartan är inte helt korrekt (ffa i norr), såhär ser den officiella ut:

Visa bifogad fil 130022

Kan för övrigt rekommendera alla att spana in satellit-läget på Google Maps på områdena för att få lite förståelse för hur tätbefolkat alla dessa länder i områden är. Speciellt Gaza är ögonöppnande, med sin grå betongdjungel.
Sant. Glömde Golamhöjderna. Rätta mig om jag har fel för jag är för dåligt påläst om det men Golamhöjderna är väl dock inte palestinskt utan ockuperades från Syrien vid sexdagarskriget och har aldrig, enligt FNs uppdelning, varit Palestina vilket väl var den stat på bilden jag lade in ville belysa?

Alldeles för många som åker iväg utomlands utan någon form av försäkring. Många verkar ju tro att UD kommer till undsättning så fort det händer något.....
Eller så är det så att folk har en vanlig hemförsäkring och litar på den utan att kolla upp villkoren vidare. Ytterst få försäkringar tar ju krig enligt force majure till exempel, ytterst få försäkringar går in om du backpackar i asien i mer än en månad och många försäkringar tar inte högriskaktiviteter (vilket åka moppe i thailand säkert kan bedömas som, hur vanligt det än är att turister gör det).
Jag tror folk har försäkring, de har bara inte kollat att den verkligen täcker det som de tänker göra.
 
Eller så är det så att folk har en vanlig hemförsäkring och litar på den utan att kolla upp villkoren vidare. Ytterst få försäkringar tar ju krig enligt force majure till exempel, ytterst få försäkringar går in om du backpackar i asien i mer än en månad och många försäkringar tar inte högriskaktiviteter (vilket åka moppe i thailand säkert kan bedömas som, hur vanligt det än är att turister gör det).
Vilka hemförsäkringar är så snäva? Alla jag har sett är giltiga för resor utomlands i max 45 dagar (dvs inte en månad bara) och på min hemförsäkring från Folksam räknas främst bergsklättring och dylikt som högriskaktivitet. Som jämförelse med moppen i Thailand så räknades inte min ridresa i Afrika bland lejon och elefanter som högriskaktivitet enligt Folksam.
 
Vilka hemförsäkringar är så snäva? Alla jag har sett är giltiga för resor utomlands i max 45 dagar (dvs inte en månad bara) och på min hemförsäkring från Folksam räknas främst bergsklättring och dylikt som högriskaktivitet. Som jämförelse med moppen i Thailand så räknades inte min ridresa i Afrika bland lejon och elefanter som högriskaktivitet enligt Folksam.
Ett problem med moppeincidenten i Thailand är att hon hade sagt upp hemförsäkringen.
 
Ett problem med moppeincidenten i Thailand är att hon hade sagt upp hemförsäkringen.
Det är jag med på! Men var nyfiken på hur @Cambrie fått till sig att moppe i Thailand räknas som högriskaktivitet.

@Cambrie Jag trodde du visste eftersom du skrev som du gjorde, men då förstår jag. Helt klart en bra grej att kolla upp villkoren i försäkringen innan man åker :).
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 954
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp