Bukefalos 28 år!

Vem har det kallast?

-37 idag och ingen bil startade så jag fick trava iväg till hästarna, tack och lov att dom är så pass nära iallafall.
Dom verkar helt oberörda, bara väldigt frostiga.

DSC_5376.JPG
 
Jag är nojig över att golfströmmen börjar sakta ned och att det snart kommer bli svinkallt i hela Sverige året om. :(

Jo, det har den ju gjort redan, rejält. Det är observerat. Men haven finns kvar, jättelika temperaturutjämnare. Själv håller jag tummarna för att det kanske mest innebär att vi har kvar ungefär samma klimat som nu (istället för att få det extremt mycket varmare och blötare).

Den risigaste effekten av att de stora havsströmmarna stannar av är att födokedjorna i havet kraschar, det är inte bara golfströmmen som saktar in just nu.
 
Ett mer allmänt svar, men med utgångspunkt i det ni skriver.

Klimatet i Sverige har varierat mycket under de senaste 10 000 åren. Under större delen av de senaste 10 000 åren har medeltemperaturen i Sverige legat 2-3 grader högre än idag och ädellövskogen brett ut sig upp till Gästrikland.

Vi som lever idag har väldigt svårt att relatera till hur tidigare människor i Sverige levt, om vi pratar om så långa perioder som tusentals år. Tror det allmänna medvetandet är starkt präglat av den lilla istiden. För längre tidsperioder saknar vi generellt många perspektiv, det behöver vi vara ödmjuka inför.

Ja precis! Folk har levt i Norrbotten i 10600 år. Det är många olika klimatlägen som hunnit passera.

Storsvagåren under 1850-talet år ju "nutid". Och Fimbulvintern 536 kände hela världen av.

För 2000 år sen bodde folk häruppe och tillverkade avancerad stål enligt eget recept, och levde som jägare/fiskare/samlare i små byar. Jag tror inte det var ett skitliv, om dom hade så mycket resurser över att dom kunde lägga tid på ståltillverkning i små byalag.
 
Svarar er alla tre. Jag förstår att det blir problem när det blir kallt. Men ner till -40 är inte extrema temperaturer. Det är vinter. Vintern kan bli kall och vissa år blir det riktigt kallt. Att det nu blir problem har ju med bristen av beredskap att göra och det behöver på intet sätt vara högteknologiskt. På något vis har folk glömt bort att det blir kallt varje vinter så nu har det blivit en världsnyhet att vi får kalla vintrar. Att prata om problemen som uppstår är bra för då kan lösningar på problem komma fram men varför är det en världsnyhet med samma förvåning som när det snöar? Varför är inte beredskapen här uppe i norr inte bättre när det gäller kyla?
Fast det är fortfarande skillnad på om det blir -40 där det årligen blir det, eller om det blir det där man regelbundet är van med -25 eller 30. Och om det blir det som enstaka köldnätter, eller som dygnsmedel över en längre period.

Det finns beredskap som är på nivån att saker ska rulla på, beredskap som är på nivån att det viktiga ska fungera och allvarliga skador undviks, beredskap som är på nivån skademinimering om det värsta skulle inträffa.
I merparten av Norrland är det verkligen inte relevant att ha beredskap för noll påverkan ner till -40.

Generellt så tycker jag det verkar finnas mer beredskap i norr som är av typen fortsätta med anpassningar (som då kanske räcker längre från normalen med successivt mer anpassningar), medan det söderut är mer av typen lägga in resurser på att allt ska fortsätta som normalt (och när det inte längre går blir det mer av "kris", snökaos" etc. och ses som undantagsläge)
 
Och vi har olika syn på det hela :). Jag anser inte att livets "lätthet" eller "skitlivighet" beror på om det finns moderna påfund eller inte. Det är inte livskvalitet för mig.

Och med den moderna levnadsstandarden så är vi ju faktiskt ömtåligare för extrema väderhändelser. Utan rinnande vatten och med vedeldning som enda uppvärmning så går inte huset sönder. Hur varm man är blir beroende av hur mycket man eldar.

Jag har personligen hellre utedass och vedeldning än tvingas vara en del av det kapitalistiska råttrejset, för det är ett skitliv enligt mig. Men dels så finns det så lite bytesdjur/fisk kvar, och dels så har jag ett barn som enligt lag ska gå i skola, så here I am, i råtthjulet.

Livskvalitet är att få styra över sin egen tid och ansvara för sin egen försörjning, från mitt perspektiv alltså.

Så livet i Norrbotten fram till Gustav Vasa började koloniseringen, är enligt mig en bild av drömlivet. Många olika sätt att försörja sig på, många olika sätt att bo på, i frihet, i dessa fantastiska vackra landskap.

Ja vi har verkligen olika syn. Jag föredrar helt klart tvättmaskin än isvak med bara händer och bil framför häst och släde.
 
Det är någon form av tortyr det här 😅.

-30C är ju helt görbart, men det är som att varje grad under gör det exponentiellt mer dödligt.

-40C är liksom... Ett hårt tryck, som om man är djupt under vatten. Det tränger igenom allt! Folk som säger "det är normalt höhö" kan inte ha upplevt det i vuxen ålder. Det är skräckfyllt.

Och min dunjackas tyg liksom exploderade av mina rörelser, tyget blev för styvt och sprack. Tur jag har en Fjällräven också, den verkar hålla.

Och det håller i sig så länge 😭. "Bara" -39C nu...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2024-01-04-18-56-50-44_07e90c8e7e75fb8c4e9ef37fba2e0093.jpg
    Screenshot_2024-01-04-18-56-50-44_07e90c8e7e75fb8c4e9ef37fba2e0093.jpg
    72,7 KB · Visningar: 78
Det är någon form av tortyr det här 😅.

-30C är ju helt görbart, men det är som att varje grad under gör det exponentiellt mer dödligt.

-40C är liksom... Ett hårt tryck, som om man är djupt under vatten. Det tränger igenom allt! Folk som säger "det är normalt höhö" kan inte ha upplevt det i vuxen ålder. Det är skräckfyllt.

Och min dunjackas tyg liksom exploderade av mina rörelser, tyget blev för styvt och sprack. Tur jag har en Fjällräven också, den verkar hålla.

Och det håller i sig så länge 😭. "Bara" -39C nu...
Vad det ändrar sig fort. Ett par plusgrader om några dagar
 
Jo, det har den ju gjort redan, rejält. Det är observerat. Men haven finns kvar, jättelika temperaturutjämnare. Själv håller jag tummarna för att det kanske mest innebär att vi har kvar ungefär samma klimat som nu (istället för att få det extremt mycket varmare och blötare).

Den risigaste effekten av att de stora havsströmmarna stannar av är att födokedjorna i havet kraschar, det är inte bara golfströmmen som saktar in just nu.
Det verkar inte som det finns några större vetenskapliga bevis för att golfströmmen saktar ned. P3 dystopia har gjort ett rätt bra avsnitt om det.
 
Det verkar inte som det finns några större vetenskapliga bevis för att golfströmmen saktar ned. P3 dystopia har gjort ett rätt bra avsnitt om det.

Ja, avsnittet är bra. Men att den saktat ner är observerat, liksom de andra globala strömmarna. Vad effekten av det blir är däremot svårt att förutse.
 
Här ligger vi på -37 just nu. Stadigt en bit under -30 sedan natten till tisdag.

Lite less börjar man vara, må hända att temperaturer under -30 inte är exeptionellt men nog fan är det jobbigt. Allt blir trögt, stelt och skört. Ibland låter det som att man inte ska klaga när det är kallt och man bor i (norra) Sverige, men varför inte? Det är inte nice, när det pågår. Annat än utsikten då, för den är ju fantastisk dessa kalla dagar.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: Acto
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 588
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 543
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 299
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp