Bukefalos 28 år!

Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Diana

Trådstartare
Sambon och jag tyckte lite olika imorse, lustigt hur olika man tänker?

Sonen, snart 15 mån, vaknade tidigt imorse och kunde inte somna om. När det händer brukar någon av oss gå upp och kolla på Pingu. Det brukar oftast vara A. som går upp eftersom A. lätt somnar om och brukar sova när sonen tittar.
Men idag tyckte A. att B. skulle gå upp istället. Det ville inte B. eftersom A. inte kommer hem i em och ska sova en natt borta.

A. tycker att B. får ju faktiskt sova på dan när sonen sover.
B. tycker att A. får ju sova en hel natt.

(A. jobbar och B. är hemma med sonen)

Vem borde gått upp med sonen?
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Den som behövde sova mest för stunden.

Vem sover minst av A och B i långa loppet ?

Jag är inte så mycket för att det måste vara superjämt av bara principen, den som behöver sova här i vår familj får sova :)
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Egentligen omöjligt att säga bu eller bä utifrån din beskrivning, men spontant tycker jag nog B borde gått upp. Om A typ alltid gör det borde väl B kunna ta det någon gång? Hos alla jag känner med barn brukar dessutom föräldern som för tillfället är hemma med barnet ha huvudansvaret för att gå upp på nätterna och tidiga mornar. Det känns rätt självklart för mig.
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

A sover minst men B behöver nog mer sömn. A är dock extremt morgontrött, fast det spelar ingen roll om A går upp 07.00 eller 12.00 A är trött ändå.
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

A går upp på morgonen för att förut var det alltid B som gjorde det varje morgon.

Angående att den som är hemma ska ta alla nätter och tidiga mornar, gäller det även helger? Om nu den som jobbar har chans att sova minst 30 minuter på lunchen blir det någon skillnad?

Hos oss så tar B alla nätter eftersom A alltid somnar ifrån, B är vaken till sonen somnar om.
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

jag tycker inte det ska gälla även helger... är båda lediga tar båda ansvar.. så då kan den som jobbar ta lite mer ansvar
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

jag tycker föresten det med helger är ju nåt som ni som par ska komma överens om ska jag kanske tillägga.. det ovan är bara så som jag skulle vilja ha det
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Men A då, ska A aldrig få sova ut för denne jobbar om dagarna och alltid är trött ändå?
"B behöver sin sömn mest" Det låter som A behöver sova precis lika mycket eftersom A också verkar trött.

B får ta de flesta vardagarna och på helgerna får man dela någorlunda lika eller gå upp samtidigt!

B får väl lära sig somna om på soffan denne med!
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Delvis knapplån.

Att man ska lära sig somna när barnet är vaket är lättare sagt än gjort. Jag har försökt i 3 år men har bara somnat en gång, detta oavsett hur jäkla trött jag varit. Det är som att jag har en spärr mot att kunna sova om jag har ett vaket barn...

***

Rent teoretiskt tycker jag inte det är självklart att det är den som jobbar som ska ha lättnad - det beror på hur jobbigt barnet är och om det sover dagtid t.ex. Sen är det ju självklart viktigt att den som sköter försörjningen orkar med sitt jobb. Men det kan verkligen vara sjuhelvets jobbigt att vara hemma med barn.

I mitt fall skötte jag nätter och morgnar själv i drygt 2 år (och då pratar vi många uppvakningar och morgnar som började 5-6). Detta oavsett om det var jag som var F-ledig eller jobbade. Helger som vardagar. Detta för att dottern var så otroligt mammig så det fanns inget val (annat än att göra henne jätteledsen och det tyckte jag inte det var värt). Jag tycker det fungerade att jobba trots detta...

Nu med två barn där det stora inte längre sover så tycker jag absolut inte det är självklart att det är den F-ledig som ska ta nätter/morgnar. I vårt fall har vi löst det så att vi tar varsit barn (jag är F-ledig och min man jobbar).

Vad gäller ursprungsfrågan så finns det såklart inga rätt och inga fel. Hade jag varit A hade jag tyckt det var B:s tur, och hade jag varit B hade jag tyckt det varit A:s tur. ;)
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

jag tycker att det är självklart att A skall gå upp.

(denne skall ju sova borta en natt, och borde ju vilja spendera mer tid med barnet + att denne får en hel natts sömn, vilket inte är så säkert att B får.)
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Kan inte B sova på dagen när sonen sover då?

Jag tycker det är mycket trevligare om båda två alltid erbjuder sig.
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Eller hur.. Att diskutera, mötas och ha förståelse för varandra är väl A & O

Här pratar vi med varandra och deklarerar den ena att den behöver sova så är det ju så, struntsamma i "rätt ska vara rätt"..
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Självklart så är det ju trevligare om båda erbjuder sig. Men ibland är det svårt när klockan är fem-halv sex på morgonen...
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Vi brukar vara bra på att komma fram till bra lösningar som fungerar för alla. Men den här morgonen var vi nog lite besvikna båda, egentligen skulle B ha åkt bort för att fira en kompis 30 års dag men fick ställa in pga A´s jobbgrej. Och A ville egentligen vara hemma med sonen.

Så här i efterhand så känns det ju jätte fånigt att vi ens diskuterade det, men man tänker inte alltid klart på morgonkvisten.

Längtar till sonen sover hela nätter, just nu vaknar han en gång och det tar 45min-1timma att somna om. Har man tur så sover han till sju på morgonen.
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Ja det är sant, det är svårt klockan fem på morgonen. Går det inte att ha teve i sovrummet?
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Spelar ingen roll vem som går upp, för den som gjorde det idag får sova i morgon.

Man blir precis lika trött av att jobba och gå upp som att ta hand om barn och gå upp i veckorna. Här hemma gör vi så att vi får en sovmorgon var, och den som går upp fixar även frukost åt hela familjen, kokar ägg och dukar fram lite som en hotellfrukost :)

Före kl 6 är det ingen uppstigning här, kommer sonen tidigare får han vänta i våran säng och han kan få lite vatten om han är törstig.
 
Sv: Vem har egentligen rätt lr minst fel?

Ah då var det lite annat :)

Det är eg skitsamma vem som har rätt eller fel i situationen, det har ju hänt och är över. Om ni brukar ha bra lösningar i övrigt så tycker jag inte du ska lägga så mycket fokus på en situation som blev helt fel och som dessutom redan är över.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 360
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 763
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 318
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp