Bukefalos 28 år!

Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

E

emeralda

ID-kontollanten beställde en DNA-analys med härstamningskontroll till en häst som inte behövde DNA-analys för registrering (behövs normalt inte för den rasen), skrev under med sitt namn och skrev mig som betalningsmottagare.

Blanketten blev inskickad och SLU utförde analysen (trots att de inte hade tillgång till DNA från föräldrarna, hur kan man då göra en härstamningskontroll?).

Nu har jag fått fakturan. Men hästen fick sitt pass för länge sedan, långt innan SLU gjorde någon analys. Och det är inte så kul att behöva betala en faktura för en tjänst som jag aldrig har beställt eller varit i behov av. Dessutom så nämnde jag innan för ID-kontrollanten att DNA-analys inte behövdes för den hästrasen.

Vad gäller rent juridiskt? Kan jag bli betalningsansvarig för en beställning som jag inte har skrivit under eller godkänt?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Är det inte så att alla hästar skall dna testas oavsett ras?? Vad är det för ras på din häst?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Är det inte så att alla hästar skall dna testas oavsett ras?? Vad är det för ras på din häst?

Det är ett newforestföl, som fortfarande gick med sin mamma (=ej avvand än). Så här står det i SNF:s anvisningar för registrering:

"En new forestponnys identitet inför registrering säkerställs med identifiering vid moderns sida av godkänd ID-kontrollant som ifyller konturdiagram på godkänt identitetsformulär, chipmärkning/chipmärkningsrapport utförd vid moderns sida, tagelprov och korrekt rapporterad betäckningsrapport i original som kontrolleras mot språngrulla.

De av Svenska Hästavelsförbundet godkända ID-kontrollanterna är även de som godkänns av SNF.

Begäres registrering av ponny, som icke identifierats vid moderns sida, skall av id-kontrollant ifyllt identitetsformulär och chipmärkningsrapport åtföljas av utredning rörande härstamningen. Är denna inte helt klargörande, har registrator rätt att kräva blod-/DNA-typning med fullständig härstamningskontroll."

Det är alltså bara om det finns misstankar om att stammen inte stämmer som det behövs DNA-kontroll. Några sådana misstankar fanns inte här, eftersom fölet som sagt fortfarande var med sin mamma, och språngsedel och alla andra papper var i sin ordning...
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Tillägg:

Och dessutom så fick fölet sitt pass utan att något DNA-resultat skickades in.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Ring SLU och förklara saken, så kanske de river fakturan?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag hade ringt ID-kontrollanten och ifrågasatt varför denne beställt en onödig tjänst i ditt namn. Och bestridit betalningsansvar i det samtalet.

Jag förstår att SLU vill ha betalt, de har ju utfört tjänsten. Men jag tycker inte att det är din kostnad att betala, sett till vad som framkommer här.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Ring SLU och förklara saken, så kanske de river fakturan?

Jag har ringt SLU och de menar på att de har fått en beställning och utfört arbetet. Att de inte har föräldrarnas DNA är vanligt, då det ofta kompletteras med senare, påstår de på SLU. Likaså brukar det vara DNA-kontrollanten som skriver på beställningen.

Det som jag tycker verkar konstigt är att de inte har skickat en förfrågan om föräldrarnas DNA. Utan fakturerat ändå. Vad hade hänt om jag verkligen behövt en härstamningskontroll för att få passet? Och hur kan de göra en "härstamningskontroll" utan de uppgifterna. Nu stod det nog på fakturan att härstamningskontroll ej var utförd pga saknade uppgifter. Men i så fall så har de inte ens gjort det som var beställt?

Hur kan det vara juridiskt bindande att DNA-kontrollanten gör en beställning utan mitt godkännande och min underskrift?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag hade ringt ID-kontrollanten och ifrågasatt varför denne beställt en onödig tjänst i ditt namn. Och bestridit betalningsansvar i det samtalet.

Jag förstår att SLU vill ha betalt, de har ju utfört tjänsten. Men jag tycker inte att det är din kostnad att betala, sett till vad som framkommer här.

Jag tror inte att ID-kontrollanten vill ta på sig betalningsansvaret, eller ens kännas vid att hon har gjort fel. För mig känns det ganska känsligt att ta upp frågan med henne, eftersom jag är ganska nyinflyttad på en liten ort där hon också bor. Jag vill inte börja bråka med grannarna det första jag gör :cry:

På SLU säger de att det är beställt en härstamningskontroll, och det är vad de har tagit betalt för. Men samtidigt så har de inte kunnat utföra en härstamningskontroll utan bara en DNA-analys eftersom de inte haft tillgång till föräldrarnas DNA. Borde de inte ha kontaktat mig och frågat om föräldrarnas DNA-uppgifter, innan de påbörjar sitt arbete?:confused:
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Det är bara att bita i det sura äpplet och betala om du inte vil ta det med id-kontrollanten..
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Om du inte vill/vågar ställa kontrollanten till svars (jag tycker det är lika självklart att man vill behålla grannsämjan och därmed ta på sig kostnader om man som ID-kontrollant gjort fel) är det bara att bita i det sura äpplet.

Att SLU ska ha betalt är ju självklart, de har ju utfört uppdraget enligt order. Frågan är ju vem som ska betala.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Om du inte vill/vågar ställa kontrollanten till svars (jag tycker det är lika självklart att man vill behålla grannsämjan och därmed ta på sig kostnader om man som ID-kontrollant gjort fel) är det bara att bita i det sura äpplet.

Att SLU ska ha betalt är ju självklart, de har ju utfört uppdraget enligt order. Frågan är ju vem som ska betala.

Har en ID-kontrollant befogenhet att beställa något i en hästägares namn?
Ska inte uppdragstagaren kontrollera att betalningsansvarige har godkänt eller skrivit under? Det gäller ju i all annan affärsverksamhet.

Enligt SLU gällde beställningen en härstamningskontroll. Men SLU har inte utfört någon härstamningskontroll (eftersom föräldrarnas DNA-uppgifter saknades). De har inte heller tagit kontakt med mig för att få reda på föräldrarnas uppgifter. Kan de ta betalt för något som de inte har utfört?
Borde inte SLU höra av sig och säga "Du, vi har fått in en beställning på en härstamningsanalys här, men vi saknar föräldrarnas DNA. För att kunna utföra uppdraget så behöver vi tillgång till dessa. Finns de tillgängliga eller finns det möjlighet att tas fram dessa? Annars får vi avboka uppdraget."

Jag har bestridit fakturan per telefon till SLU, och inte heller betalt den än. Vad händer om de går vidare? Kan jag verkligen anses som betalningsskyldig när jag själv inte har begärt uppdraget eller skrivit under det, när jag inte har varit i behov av det, och när SLU dessutom inte har kunnat fullfölja uppdraget pga bristande tillgång på information.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Fortfarande anser jag att det är ID-kontrollanten som bör stå för kostnaden.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Det står att tagelprov ska tas. Det används för DNA analysen.

Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige men här innebär det att en DNA analys görs när man ger ett tagelprov vid stamboks föringen.

Det står på Svenska New Forest sidan att hårprov måste skickas in vid pass ansökan för föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Om pappan till fölet är godkänd hingst här i Sverige så finns DNA på honom redan hos SLU så visst kan de göra en härstamningskontroll på fölet utan att du skickar in tagel från föräldrarna.

Dock tycker jag att det är lite fräckt av Id kontrollanten att skicka in det utan att ha pratat med dig.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Det står att tagelprov ska tas. Det används för DNA analysen.

Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige men här innebär det att en DNA analys görs när man ger ett tagelprov vid stamboks föringen.

Det står på Svenska New Forest sidan att hårprov måste skickas in vid pass ansökan för föl.
Man skickar in hårprov tillsammans med chiprapporten, för att ha både hängslen och livrem OM chippet skulle sluta fungera. Då kan man dubbelkolla mot tagelprovet att det är rätt häst man har framför sig.
Detta hårprov analyseras inte förrän det finns behov av en sådan analys.

Jag förstår inte varför ID-kontrollanten skickat något över huvudtaget. Själv lämnar jag över ALLT till hästägaren, tillsammans med info om vad som ska skickas vart. Hästägaren själv får hålla reda på om det ska tas prov för DNA-testning också, vilket en del rasföreningar kräver men långt ifrån alla.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Vem lagrar alla tagelproverna?
Tycker det måste vara mycket säkrare att fixa DNA analysen när hästen är föl, då får ju både uppfödaren och avelsförbundet det på papper.
Dessutom kan man ju då hitta hästen på DNA basen om papper och chip samt tidigare ägare har försvunnit.
Om man inte har ett DNA ifrån föltiden kan man ju inte så enkelt hitta hästens ursprung.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

tagelproverna förvaras hos rasförening där hästen är registrerad.

Och det är en kostnad som inte är försvarbar hos många raser. Ta t.ex shetland där det idag kostar 200 kr att registrera och få ett pass. Det skulle bli ett ramaskri om man plötsligt tvingades betala det tredubbla för en DNA-analys också, för en ponny av en ras som värderas pinsamt lågt av många köpare (de vill helst ha en toppen-barnponny, riden och körd och genomsnäll, för max 4.000 och helst ska det också ingå sadel, träns, sele och vagn i det priset...)
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Som ID-kontrollant och chippare tycker jag detta är oerhört märkligt.

Det jag gör är att ta fram ett underlag åt hästägaren. Dvs jag ritar av, färgbestämmer, tar tagelprov för arkivering och tagelprov för DNA. Plus det tidskrävande arbetet med att fylla i alla papper...

Vad sen hästägaren gör med alla papper, prover och blanketter har jag inte med att göra!!

Om JAG skulle beställa en DNA-test av en häst så får väl JAG stå för det?? Begriper faktiskt inte varför man vill beställa ett DNA på en häst som man inte äger...

Ägaren är ansvarig för att ansöka om ID-handlingarna och för att allt som krävs skickas in.

Om en ID-kontrollant är självsvåldig och sänder in papper i någon annans namn så får kontrollanten stå sitt kast och betala.

Det är INTE kontrollantens uppgift att skicka någonting någonstans!

Stå på dig och se till att ID-kontrollanten tar fakturan. Det är lite "egenmäktigt förfarande" över att sända in papper i någon annans namn.

Tanten - gammal i gamet....
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Vem lagrar alla tagelproverna?
Tycker det måste vara mycket säkrare att fixa DNA analysen när hästen är föl, då får ju både uppfödaren och avelsförbundet det på papper.
Dessutom kan man ju då hitta hästen på DNA basen om papper och chip samt tidigare ägare har försvunnit.
Om man inte har ett DNA ifrån föltiden kan man ju inte så enkelt hitta hästens ursprung.

Tankevurpa?

DNA är detsamma hela hästens liv ju. Så det spelar väl ingen som helst roll när provet tas, kostnaden är densamma.

SH har ett offentligt register med chipnummer, tillgängligt via webben. Där kan man söka hästar. DNA finns inte tillgängligt annat än hos SLU. Betydligt krångligare.

Tagelprovet är inget egentligt "prov". Det är tagel för arkivering. Alla registrerade hästar har hår arkiverat ifall någon tvist eller tveksamhet skulle uppstå.

Tagel tas, och läggs i ett förslutet kuvert noga märkt med häst, registreringsnummer eller betäckningsrapportnummer, färg, kön, ras, härstamning, provdatum och ort plus underskrift och stämpel från kontrollanten.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag vet att DNA är konstant hela livet. Det jag menade var att om passet och chipen hade försvunnit så kan man identifiera hästen säkrare.
Mitt äldsta chip ar nu 19 år och fungerar fortfarande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp