Bukefalos 28 år!

Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Om pappan till fölet är godkänd hingst här i Sverige så finns DNA på honom redan hos SLU så visst kan de göra en härstamningskontroll på fölet utan att du skickar in tagel från föräldrarna.

Dock tycker jag att det är lite fräckt av Id kontrollanten att skicka in det utan att ha pratat med dig.

Pappan är godkänd i Sverige.
På pappren jag fick från SLU tillsammans med fakturan står det:

"Bifogat finner ni resultat från DNA-typning vi utfört på provet från er häst XXX. Enligt remissen/dokumentet som åtföljde provet har ni önskat härstamningskontroll genom DNA-typning. Vi har inte tillgång till någon DNA-typ från hästens fader och hästens moder...."

Jag förstår inte varför de i så fall gör en DNA-typning, när de inte har tillräckliga uppgifter för att göra den "beställda" härstamningskontrollen, utan att höra av sig till mig först? :confused:
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Varför anses det behövas både hängsle, livrem, livlina, bälte och flytväst när det gäller hästar? När det nu räcker med enbart chipmärkning för andra sällskapsdjur såsom hund och katt.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Ingen aning. Kanske för att hästar lever väldigt mycket längre än andra sällskapsdjur (papegojor undantaget) och är värda väldigt mycket mer pengar.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Pappan är godkänd i Sverige.
På pappren jag fick från SLU tillsammans med fakturan står det:

"Bifogat finner ni resultat från DNA-typning vi utfört på provet från er häst XXX. Enligt remissen/dokumentet som åtföljde provet har ni önskat härstamningskontroll genom DNA-typning. Vi har inte tillgång till någon DNA-typ från hästens fader och hästens moder...."

Jag förstår inte varför de i så fall gör en DNA-typning, när de inte har tillräckliga uppgifter för att göra den "beställda" härstamningskontrollen, utan att höra av sig till mig först? :confused:

Ah, då har de blodtestat hingsten o "du" skickat in tagel.
De har ju fått en beställning på att göra en härstamningskontroll o har då gjort en på din häst, om du nu vill kan du välja att göra en kontroll mot pappan som då kollas på nytt på taglet som finns hos dem. Så gjorde de när vi kollade vår unghingst mot sin pappa som var blodtestad. När vi kollade vårt avelsto mot sin pappa så tog vi blodprov direkt istället för tagelprov.

Precis så gick det till med vår unghingst, fast det var naturligtvis vi som beställde det. De gjorde klar profilen på honom o sen hörde de av sig till oss och berättade att det inte fanns någon profil på fadern, vilket vi då beställde, för vi behövde kontrollen. Som sagt, de har bara gjort vad de fick uppdrag att göra. Synd bara att ni inte beställt något uppdrag.....
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Ingen aning. Kanske för att hästar lever väldigt mycket längre än andra sällskapsdjur (papegojor undantaget) och är värda väldigt mycket mer pengar.

Jo, fast det är ju inget nytt att hästar är värda mer, det har de alltid varit. Det som förvånar mig är att det behövs både ID-beskrivning, chipmärkning OCH DNA-prov (även fast det är helt solklart vilka föräldradjuren är).
Man kan tycka att chipmärkning borde vara fullt tillräckligt.
Eller kan det vara så att man vilka mjölka stoägare på så mycket pengar som möjligt kanske.

Ska vidta alla dessa olika prover och beskrivningar om en vecka på vårt föl, men inte utan visst knorr och mutter. Lyckligtvis har vi fått tag på en duktig veterinär som kan utföra hela "historien".
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jo, fast det är ju inget nytt att hästar är värda mer, det har de alltid varit. Det som förvånar mig är att det behövs både ID-beskrivning, chipmärkning OCH DNA-prov (även fast det är helt solklart vilka föräldradjuren är).
Man kan tycka att chipmärkning borde vara fullt tillräckligt.
Eller kan det vara så att man vilka mjölka stoägare på så mycket pengar som möjligt kanske.

Ska vidta alla dessa olika prover och beskrivningar om en vecka på vårt föl, men inte utan visst knorr och mutter. Lyckligtvis har vi fått tag på en duktig veterinär som kan utföra hela "historien".

"hela historien" behövs det ingen duktig veterinär för. Det är rutinuppdrag för en chipmärkare. "alla dessa prover och beskrivningar" ju bara en avritning, en spruta, två tussar tagel och ett par blanketter.

Föga arbetsamt för hästägaren. Jag gör jobbet. Det ägaren behöver göra är att stoppa saker i ett kuvert, frankera och lägga i en postlåda. Ska prov skickas till SLU har jag till och med en färdig adressetikett att dela ut.

Anledningen till att det är viktigt är passen. För att ett pass ska ha något värde måste härstamningen vara korrekt och då kollar man den. Jag tycker inte att det är speciellt krångligt. Du gör det en gång, vid ett och samma tillfälle.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Har det varit så väldigt många fall då där det visat sig vara fel föräldradjur? För i annat fall förstår jag fortfarande inte varför just hästar måste ha både hängsle, livrem, flytväst och fallskärm. Ren byråkrati och inte är det billigt heller.
Att det har betydelse för passet låter konstigt. Då kan man alltså kasta ett bara något år gammalt pass i sjön eftersom det är helt betydelselöst iom att hästen inte är varken chippad eller DNA-kollad?

Att det finns chipmärkare vet jag, och jag tycker det känns väldigt olustigt att låta en sådan person ta hand om det hela. Så det är ett mycket medvetet val från min sida att ta hit veterinär istället.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Att det finns chipmärkare vet jag, och jag tycker det känns väldigt olustigt att låta en sådan person ta hand om det hela. Så det är ett mycket medvetet val från min sida att ta hit veterinär istället.
Nu lämnar vi ursprungsämnet en aning, men den där kommentaren var intressant. Varför är det olustigt att anlita någon som har fått lära sig chipmärkning via en kurs, där det praktiska momentet klassas som "djurförsök" och därför omgärdas med ganska ordentliga kontroller? Chipmärkarna utbildas ju för att man inte ska behöva anlita veterinär till just detta. Chipmärkarna har ju dessutom full färgkurs och (borde ha) i de flesta fall vetydligt bättre koll på ID-beskrivningsbiten än många veterinärer. Det finns också kända fall där veterinärerna förvisso kan chippa, men där de inte har koll på pappersbiten runtomkring så att det inte ens har utfärdats något chipmärkningsbevis...
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Inom halvblodsaveln har det t o m varit en godkänd hingst som inte hade rätt far och det är inte enda fallet jag känner till så det förekommer.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Att det finns chipmärkare vet jag, och jag tycker det känns väldigt olustigt att låta en sådan person ta hand om det hela. Så det är ett mycket medvetet val från min sida att ta hit veterinär istället.

Jag tycker också det är intressant att få veta varför du misstror chipmärkare!!

Antagligen har jag inget hört det eftersom ingen sagt det rakt till mig. Så - berätta varför! Jag vill veta för att kunna bättra mig ifall det finns något att ändra!!

Vad gör oss tvivelaktiga?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Lite OT, men när vi chippade (hos veterinärkliniken) och ansökte om pass skickade de in hårtussen (fråga mig inte var). Vi skickade själva in passansökan och signalementsbeskrivningen till SH. Normalt sett är det alltså hästägaren som ska skicka hårtussen?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Lite OT, men när vi chippade (hos veterinärkliniken) och ansökte om pass skickade de in hårtussen (fråga mig inte var). Vi skickade själva in passansökan och signalementsbeskrivningen till SH. Normalt sett är det alltså hästägaren som ska skicka hårtussen?

jag har alltid skickat in allt själv i allafall. Veterinär har lagt i hårtussen i förslutet kuvert med stämpel från veterinären, och jag har skickat till avelsförening (som har hand om registrering av "min" ras).
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Lite OT, men när vi chippade (hos veterinärkliniken) och ansökte om pass skickade de in hårtussen (fråga mig inte var). Vi skickade själva in passansökan och signalementsbeskrivningen till SH. Normalt sett är det alltså hästägaren som ska skicka hårtussen?

Ja. Det är du som ska sända in allt. Det är du som ansöker. Hästägaren är ansvarig.

Ifall ID-kollaren ritat fel, skrivit fel etc så är det hästägarens ansvar ändå, som jag ser det.
Det är ju inte jag som ansöker om pass till hästen. Det är hästägaren som ansöker och skickar.

Jag ansvarar inför hästägaren - med min namnteckning - för att jag ritar av hästen rätt, anger rätt härstamning etc. Det är därför jag aldrig godtar muntliga uppgifter om stam på ett föl utan vill se moderstoets pass och ha papper framför mig. Någon tyckte att det räckte med att jag fick numret på betäckningsrapporten men det känns inte OK för mig.
Gör jag fel är det fortfarande hästägarens ansvar att inte sända in felaktiga uppgifter på sin häst.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

kl

Det är väl vanligare med semin på häst också, om man jämför med hund och katt. Det är nog en stor del av "kontrollhysterin".
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

En undran jag har själv nyligen skaffa mig en liten hingst som ej fått klart passet då uppfödaren inte fått i väg tagel prov i samband med chipmärkning och ritning av pass.
om de inte får tagel provet kommer dom skriva fader okänd fast uppfödaren har både mor och far i sin ägo och jag antar att id kotrollanten såg båda 2 när dom var på plats.
min lilla hingst är nu 14 månader och vetrinären skall komma och läsa av chipet till vec och ta tagelprovet.

vet nån vad de brukar kosta ?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Jag tycker också det är intressant att få veta varför du misstror chipmärkare!!

Antagligen har jag inget hört det eftersom ingen sagt det rakt till mig. Så - berätta varför! Jag vill veta för att kunna bättra mig ifall det finns något att ändra!!

Vad gör oss tvivelaktiga?

Jag är en konservativ person i vissa lägen ;)

Jag har inte påstått att du inte sköter ditt uppdrag, inte alls.
Men för mig känns det inte bra att en helt obekant person efter någon kurs skulle komma hem till oss och spruta in ett chip i vårt föl. Jag vet inte hur personen ifråga är med djur och fölet kan vara ganska reserverat mot främmande. Jag är helt enkelt rädd för ett trauma. Pjoskigt kanske, men så tänker jag.
Veterinären ifråga känner jag sedan många år och jag vet att h*n är helt underbar med alla djur, stora som små. Det känns tryggare, tycker jag, och därför blev det valet.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Inom halvblodsaveln har det t o m varit en godkänd hingst som inte hade rätt far och det är inte enda fallet jag känner till så det förekommer.

Det är nog samma hingst som jag också hört talas om. Jag har dessutom hört om ett sto som köptes dyrt som avelssto och som tyvärr visade sig ha fel far. Det är två fall. Säkerligen finns det fler. Men är det fortfarande så vanligt att DNA-prov på samtliga föl kan anses berättigat?
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Det är nog samma hingst som jag också hört talas om. Jag har dessutom hört om ett sto som köptes dyrt som avelssto och som tyvärr visade sig ha fel far. Det är två fall. Säkerligen finns det fler. Men är det fortfarande så vanligt att DNA-prov på samtliga föl kan anses berättigat?

Tydligen har avelsföreningarna som satt det kravet ansett att det är berättigat.

Som uppfödare tycker jag att det är helt okej.
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Men för mig känns det inte bra att en helt obekant person efter någon kurs skulle komma hem till oss och spruta in ett chip i vårt föl. Jag vet inte hur personen ifråga är med djur och fölet kan vara ganska reserverat mot främmande. Jag är helt enkelt rädd för ett trauma. Pjoskigt kanske, men så tänker jag.

Men det där är ju bara ett resonemang utifrån just din egen personliga situation. Det kan lika gärna vara så att 90% av Sveriges uppfödare har en bra relation med en chipmärkare och inte med en veterinär? Då är du ju i så fall i minoritet?

"En sådan person" är ju ingen random människa som man har plockat upp på gatan utan alltid hästvana människor, ofta uppfödare själva med betydligt större erfarenhet än både den gemene uppfödaren och många veterinärer...
 
Sv: Vem står för kostnad för onödig DNA-analysn?

Det är nog samma hingst som jag också hört talas om. Jag har dessutom hört om ett sto som köptes dyrt som avelssto och som tyvärr visade sig ha fel far. Det är två fall. Säkerligen finns det fler. Men är det fortfarande så vanligt att DNA-prov på samtliga föl kan anses berättigat?
travare och fullblod har typats i många år
att ASVH infört det beror nog på att de flesta tillverkas via transportsemin, där det kommer en låda på posten med en dos spermier i en liten spruta - som i bästa fall är märkt med hingstens namn. Men man har ju egentligen ingen aning om vilken hingst det är som lämnat dosen som stoet semineras med.
Jag tror att det finns många fler fall med felaktiga fäder än man hör talas om öppet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp