Bukefalos 28 år!

Vem tycker du är ansvarig?

1. Ja regelbundet det är 50 hästar i stallet, det är ofta nya. Alla släpps ut i tilldelad hage om inget annat framgår.
2. Det framgick inte av din fråga om hästen var tilldelad en hage (i mitt stall står det på boxen, har man inte ändrat så blir det den hagen, i vissa stall så går hästen i box 1 till hage 1, i box 2 till hage två, osv. I ett stall jag sto i gick valackerna ut i en hage och stona i en annan om inget annat framgick).
3. Det framgick inte av din fråga (det framgår av eventuell hagtilldelning)
4. I alla stall jag stått så har hästarna gått ut nakna om inget annat framgått.
5. I det fåtal fall där det funnits särskilda instruktioner har dessa stått på boxen eller på särskild plats. Ingen info om hästen= det finns ingen särskild info man behöver känna till.

För mig saknades väsentlig info om rutiner för att kunna avgöra om personen gjort fel. Jag skulle lätt kunnat släppa ut en häst utifrån gammal info om folk missat att plocka bort den. I stallet med hagar efter box som jag besökte släpptes hästen ut i sin tilldelade hage om inget annat framgick. Det finns massor av modeller på hantering framförallt i större stall som gör att man inte särskilt informerar om nykomlingar till alla som hanterar dem utan gör enligt rutin vilket kan vara ut i hage X om inget annat framkommer.

Eftersom jag inte kände till stallets rutiner så frågade jag istället om rutiner. Har personen som släppte ut hästen brutit mot information och rutiner har hon gjort fel har hon följt rutinerna har hon gjort rätt.
Hitta inte på en massa dravel, svara på den information du har istället för att det är si eller så rent hypotetiskt.
En ny import kommer till ägarens stall med instruktionen till den över helgen stallansvarige att hästen inte får släppas ut då den inte var van att gå i hage, men du anser ändå att det är helt ok att släppa ut en okänd häst i en godtycklig hage? Nu fanns ingen tilldelad hage, C släpper ut hästen på eget bevåg, för "att vara snäll"! Hästen skulle inte gå ut = ingen tilldelad hage!!! :arghh:

Ditt svar på 1 - 5 är att finns ingen information så släpper man ut hästen oavsett om man har med den att göra eller inte? Jag baxnar! :banghead:
 
Hitta inte på en massa dravel, svara på den information du har istället för att det är si eller så rent hypotetiskt.
En ny import kommer till ägarens stall med instruktionen till den över helgen stallansvarige att hästen inte får släppas ut då den inte var van att gå i hage, men du anser ändå att det är helt ok att släppa ut en okänd häst i en godtycklig hage? Nu fanns ingen tilldelad hage, C släpper ut hästen på eget bevåg, för "att vara snäll"! Hästen skulle inte gå ut = ingen tilldelad hage!!! :arghh:

Ditt svar på 1 - 5 är att finns ingen information så släpper man ut hästen oavsett om man har med den att göra eller inte? Jag baxnar! :banghead:

Du varför frågar du om du ändå bestämt dig? Varför så aggresiv för att jag behöver information för att kunna uttala mig? Är det inte lättare att svara än spy galla över mig?Jag har inte sagt att det är rätt att släppa ut hästen, bara att information saknas.

Utifrån den reaktion så ser jag att du är starkt engagerad och redan tagit parti, jag skulle därför behöva höra hur den andra parten ser på situationen och anledningen till att den personen tog beslutet. Vad jag gissar så råder det även olika åsikter i stallet om situationen, så helt självklart verkar det inte vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 842
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 743
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 602
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp