Bukefalos 28 år!

Vem tycker du är ansvarig?

Min bekant A som har verksamhet(läger, ridskola, uppfödning, utbildning och försäljning) köper och får hem en import som inte är van att gå i hage. Just den här helgen ska hon åka bort, en resa sedan länge planerad och B är stallansvarig med tydliga order att hästen inte får släppas i hage. A hinner knappt åka från gårdsplanen innan någon av de som brukar vara i stallet tycker synd om hästen och släpper ut den i en hage varpå hästen får tokspel, springer som en galning och hoppar sedan över staketet, halkar i gruset vid landningen och bryter knäet visar det sig vid veterinärundersökningen.

Vem är ansvarig, ska A skylla sig själv som åkte bort över helgen? Är det B som var stallansvarig eller är det C, personen som "bara skulle vara snäll" och släppte ut den nya hästen så den slapp stå ensam när alla andra fick gå ut?

Importen avlivades samma dag.
 
Min bekant A som har verksamhet(läger, ridskola, uppfödning, utbildning och försäljning) köper och får hem en import som inte är van att gå i hage. Just den här helgen ska hon åka bort, en resa sedan länge planerad och B är stallansvarig med tydliga order att hästen inte får släppas i hage. A hinner knappt åka från gårdsplanen innan någon av de som brukar vara i stallet tycker synd om hästen och släpper ut den i en hage varpå hästen får tokspel, springer som en galning och hoppar sedan över staketet, halkar i gruset vid landningen och bryter knäet visar det sig vid veterinärundersökningen.

Vem är ansvarig, ska A skylla sig själv som åkte bort över helgen? Är det B som var stallansvarig eller är det C, personen som "bara skulle vara snäll" och släppte ut den nya hästen så den slapp stå ensam när alla andra fick gå ut?

Importen avlivades samma dag.

Lite klargörande frågor. Brukar C hjälpa till? Var C medveten om hästens problematik? Var boxen tydligt märkt med att hästen inte får släppas ut? Gick det att förväxla hästen med någon av de andra?Brukade alla hästar gå ut? Var B över huvudtaget medveten om att hästen släpptes ut? Hur brukade man komunisera att hästar inte ska ut?
 
Om täcket passar hästen är risken mindre att den fastnar i/med täcket än en sadel och täcket är ju mjukt medan sadeln är mer av en "hård bula" om hästen lägger sig.
Beroende på situation får man ju bestämma om värmen/regnskyddet/osv som täcket ger är värt den ökade risken att hästen fastnar eller inte.
Att ha sadel på en lös häst i boxen har till skillnad från att ha ett täcke på hästen inga fördelar, så de båda är i mina ögon inte jämförbara.
Självklare är en sadel värre om hästen rullar sig.
Vad jag menar är att om man vill måla fan på väggen, så kan allt hända.

Dom gånger jag har täcke på mina hästar kollar jag alltid dom några extra gånger under dagen, är fullt medveten om att jag tar en ( liten) risk med täcke på.
 
Min bekant A som har verksamhet(läger, ridskola, uppfödning, utbildning och försäljning) köper och får hem en import som inte är van att gå i hage. Just den här helgen ska hon åka bort, en resa sedan länge planerad och B är stallansvarig med tydliga order att hästen inte får släppas i hage. A hinner knappt åka från gårdsplanen innan någon av de som brukar vara i stallet tycker synd om hästen och släpper ut den i en hage varpå hästen får tokspel, springer som en galning och hoppar sedan över staketet, halkar i gruset vid landningen och bryter knäet visar det sig vid veterinärundersökningen.

Vem är ansvarig, ska A skylla sig själv som åkte bort över helgen? Är det B som var stallansvarig eller är det C, personen som "bara skulle vara snäll" och släppte ut den nya hästen så den slapp stå ensam när alla andra fick gå ut?

Importen avlivades samma dag.

självklart är det C. C visste inte vad som gällde för den nya hästen utan bara släppte ut på eget bevåg. hur svårt hade det varit att kolla upp om hästen fick gå ut? man kan inte skylla ifrån sig med att man inte visste när man lätt kan ta reda på.
 
självklart är det C. C visste inte vad som gällde för den nya hästen utan bara släppte ut på eget bevåg. hur svårt hade det varit att kolla upp om hästen fick gå ut? man kan inte skylla ifrån sig med att man inte visste när man lätt kan ta reda på.

Även om C normalt släpper ut hästar i stallet, man brukar skriva på tavlan om någon ska specialbehandlas och detta inte skett? Dvs om C gör precis som vanligt helt oventande om att det kan vara fel?

Om C trots att hon blivit informerad släpper ut hästen är hon definitivt skyldig.
Om C släpper ut hästen oventande men brustit i rutinerna (inte kollat vanliga stället om information) är hon skyldig till slarv.
Har C bara kört enligt normala rutiner och varit helt ovetande ja då är C helt oskyldig.

Åtminstone som jag ser det.
 
Även om C normalt släpper ut hästar i stallet, man brukar skriva på tavlan om någon ska specialbehandlas och detta inte skett? Dvs om C gör precis som vanligt helt oventande om att det kan vara fel?
Om C trots att hon blivit informerad släpper ut hästen är hon definitivt skyldig.
Om C släpper ut hästen oventande men brustit i rutinerna (inte kollat vanliga stället om information) är hon skyldig till slarv.
Har C bara kört enligt normala rutiner och varit helt ovetande ja då är C helt oskyldig.

Åtminstone som jag ser det.

Man kollar väl ändå upp rutinerna för den nya hästen? Spelar ingen roll att det inte sitter uppe nått meddelande. Oansvarigt att skylla i från sig på att man inte vet. Vet man inte så tar man reda på! Hur svårt är det fråga hur rutinerna är med den nya hästen? Man tar alltid reda på sånt innan man hanterar en ny häst.
 
Man kollar väl ändå upp rutinerna för den nya hästen? Spelar ingen roll att det inte sitter uppe nått meddelande. Oansvarigt att skylla i från sig på att man inte vet. Vet man inte så tar man reda på! Hur svårt är det fråga hur rutinerna är med den nya hästen? Man tar alltid reda på sånt innan man hanterar en ny häst.

Så om C helt följt rutinen som gäller med nya hästar på stället spelar ingen roll? Och det är A och B som missat när det gäller rutinen? Om detta skett eller inte framgår inte av frågeställningen. Missförstå mig inte nu, jag tror att C gjort fel, men det saknas uppgifter för att kunna uttala sig i skuldfrågan utan att gissa.
 
Min bekant A som har verksamhet(läger, ridskola, uppfödning, utbildning och försäljning) köper och får hem en import som inte är van att gå i hage. Just den här helgen ska hon åka bort, en resa sedan länge planerad och B är stallansvarig med tydliga order att hästen inte får släppas i hage. A hinner knappt åka från gårdsplanen innan någon av de som brukar vara i stallet tycker synd om hästen och släpper ut den i en hage varpå hästen får tokspel, springer som en galning och hoppar sedan över staketet, halkar i gruset vid landningen och bryter knäet visar det sig vid veterinärundersökningen.

Vem är ansvarig, ska A skylla sig själv som åkte bort över helgen? Är det B som var stallansvarig eller är det C, personen som "bara skulle vara snäll" och släppte ut den nya hästen så den slapp stå ensam när alla andra fick gå ut?

Importen avlivades samma dag.

Är det så att en massa folk brukar hjälpa till stallarna och man är lite begåvad sr man till att ha ett system där man tydligt skriver vad som gäller med alla hästar. Även nya/kommande.
Då slipper man att folk ska ta saker i egna händer "för att vara snälla".
Man kan inte lämna något oförklarat bland vissa. Alltså måste man vara övertydlig.

Jag tycker ju så klart att det är den som släppt ut hästen som felat. Per samma tänk som i sadelfrågan. Man grejar inte med andras saker/djur.

Hur kan man veta att hästen inte har en skada/sjukdom etc och inte ska ut om man inte har info kring den?
Att bara släppa ut på random är ju idioiskt.
 
Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?

Vi har en drulleförsäkring som täcker sånna saker. Jag tycker att A skall betala efter som det är helt galet att lämna en ej uppbunden häst med sadel på utan uppsikt. Det var bra av B att ta av sadeln, resten är otur.
 
Vi har en drulleförsäkring som täcker sånna saker. Jag tycker att A skall betala efter som det är helt galet att lämna en ej uppbunden häst med sadel på utan uppsikt. Det var bra av B att ta av sadeln, resten är otur.

Fast att en gör fel gör ju inte att resten är rätt.
Om man nu tycker att A gör fel som lämnar hästen.. Ok..
Men hur kan man tycka att det är otur att en häst gnager på en sadel som hängs framför denne?

Jag är absolut av åsikten att hästar inte ska gnaga på prylar och sånt ska tränas bort.
Men något man alltid måste räkna med är ju att hästar kan göra saker.
Om man är rädd att en häst inte ska kunna klara av att stå med en sadel, dvs inte vara tränad till det, hur kan man anta att en häst inte ska gnaga på sadeln?
Det är ju två oönskade beteenden som ändå kan ske.

Om någon parkerat sin bil fel och farligt kör ju inte jag ut den på motorvägen, parkerar den där och hävdar "otur" om någon kör på den.

Där sannorlikheten är hög att saker skiter sig kan man inte hävda otur.

Alla som umgåtts en del med hästar borde väl veta att de kan gnaga, de kan sparka, de kan blabla.. Det borde inte vara en chock om det sker även om det är väldigt ovanligt.

Det är ovanligt att jag krockar när jag kör bil med. Men jag har iaf säkerhetsbälte..
Precis som jag inte hänger andras sadlar framför hästar etc..
 
Fast att en gör fel gör ju inte att resten är rätt.
Om man nu tycker att A gör fel som lämnar hästen.. Ok..
Men hur kan man tycka att det är otur att en häst gnager på en sadel som hängs framför denne?

Ok, ja... du har en poäng där.

Om jag hade varit A hade jag dock skämts ganska mkt för att jag hade lämnat/glömt sadeln på min häst. Jag hade ändå föredragit en skada på sadeln jämför med på hästen. Prylar tar ju alltid en del styrk i ett stall. Jag hade iaf aldrig lämnat min sadel på en ouppbunden häst.
 
Men hur kan man tycka att det är otur att en häst gnager på en sadel som hängs framför denne?

Det beror helt på om luckan var öppen när sadeln hängdes där (ingen tycks veta) och hur det ser ut på platsen (det kanske är svårt att se att den är öppen och den skulle enligt utsago aldrig användas. Det låter mest som slarv, men det kan vara otur. I vilket fall som helst kan det ha varit otur för B om någon öppnat den efter sadeln hängdes där och den som öppnat den håller tyst för att inte få skulden.
 
Det beror helt på om luckan var öppen när sadeln hängdes där (ingen tycks veta) och hur det ser ut på platsen (det kanske är svårt att se att den är öppen och den skulle enligt utsago aldrig användas. Det låter mest som slarv, men det kan vara otur. I vilket fall som helst kan det ha varit otur för B om någon öppnat den efter sadeln hängdes där och den som öppnat den håller tyst för att inte få skulden.

Slarv och otur som ger samma följd är liksom lika illa i min värld.
Vill man prompt hjälpa får man göra det så att inget skit kan komma av det.
 
Slarv och otur som ger samma följd är liksom lika illa i min värld.
Vill man prompt hjälpa får man göra det så att inget skit kan komma av det.

Det vill säga aldrig - det blir ett bra hårt klimat om man inte vågar göra det minsta för att hjälpa till för att man kanske får skit efteråt. Tänk om den kvarglömda jackan jag tog in när det regnade trillar ner från stolen och blir sönderriven. Jag skulle aldrig våga ta in något efter denna diskussionen, bättre att prylarna blir förstörda i regnet.

Det kan alltid bli fel, fast det är lika vanligt att få skit för det man inte gör som andra anser man borde gjort. Jag vet en hel del som skulle blivit skogstokiga om man lämnat deras häst i samma situation. Det är inte lätt att stå kollektiv alltid.
 
Fast att en gör fel gör ju inte att resten är rätt.
Om man nu tycker att A gör fel som lämnar hästen.. Ok..
Men hur kan man tycka att det är otur att en häst gnager på en sadel som hängs framför denne?

Jag är absolut av åsikten att hästar inte ska gnaga på prylar och sånt ska tränas bort.
Men något man alltid måste räkna med är ju att hästar kan göra saker.
Om man är rädd att en häst inte ska kunna klara av att stå med en sadel, dvs inte vara tränad till det, hur kan man anta att en häst inte ska gnaga på sadeln?
Det är ju två oönskade beteenden som ändå kan ske.

Om någon parkerat sin bil fel och farligt kör ju inte jag ut den på motorvägen, parkerar den där och hävdar "otur" om någon kör på den.

Där sannorlikheten är hög att saker skiter sig kan man inte hävda otur.

Alla som umgåtts en del med hästar borde väl veta att de kan gnaga, de kan sparka, de kan blabla.. Det borde inte vara en chock om det sker även om det är väldigt ovanligt.

Det är ovanligt att jag krockar när jag kör bil med. Men jag har iaf säkerhetsbälte..
Precis som jag inte hänger andras sadlar framför hästar etc..

Så det är helt ointressant om samma person gjort det samma 10 gånger innan med nykomlingar och bara följt rutinen? Bara det att ingen upplyst om att den inte skulle följas? Inget i beskrivningen säger att det inte kan vara så.

Förundrad över slutsatser utifrån otillräcklig information. Och mycket luttrad när det gäller hur folk lämnar information, folk frågar ofta utifrån de svar de vill ha.
 
Slarv och otur som ger samma följd är liksom lika illa i min värld.
Vill man prompt hjälpa får man göra det så att inget skit kan komma av det.

Oavsett vad du tycker - A har varit oaktsam. Hen har ställt en häst utan tillsyn, ouppbunden och sadlad (=inte ett normalt beteende i ett svenskt stall = oaktsam). B har fodrat och tagit av sadeln. B har inte haft för avsikt att skada sadeln. B har inte bara slängt den utan hängt upp den. B må ha slarvat när hen inte kom ihåg att C:s häst var en gnagare eller trodde att A skulle komma tillbaka och ta hand om sin utrustning innan hästarna ätit upp (=helt normalt beteende om än inte optimalt =svårt att se hur B ur ett juridiskt perspektiv skulle kunna hållas ansvarig). A har varit direkt oaktsam om sin sadel och sin häst. A ansvarar. Är man rädd om sina saker så lägger man själv dem där de hör hemma (underligt att TS anser att en sådan slarver är noga med sina saker).

(den som har stallet ska inte behöva räkna med att ägna tid åt att hänga undan kvarglömd utrustning eller ringa runt och fråga om ändrade rutiner)
 
Och hade jag varit B så hade jag skämts ögonen ur mig för att min otänkthet och rena dumhet orsakat skada på annans egendom!

Ovsett hur olika åsikter vi har så uppskattar jag diskussionen! :)

Så enligt dig hade det varit bättre att B inte hade agerat alls? Om A's häst hade blivit skadad av sadeln (underförstått så kommer även sadeln ta stryk av en rullning) och A får veta att B sett risken och inte agerat - vad tror du A hade tyckt då?
 
Lite klargörande frågor. Brukar C hjälpa till? Var C medveten om hästens problematik? Var boxen tydligt märkt med att hästen inte får släppas ut? Gick det att förväxla hästen med någon av de andra?Brukade alla hästar gå ut? Var B över huvudtaget medveten om att hästen släpptes ut? Hur brukade man komunisera att hästar inte ska ut?
Släpper man öht ut en okänd häst utan att ta reda på:
  1. Ska den öht gå ut?
  2. Vilken hage den ev ska gå i?
  3. Om den ska gå med andra hästar eller ensammen?
  4. Om den behöver täcke/skydd?
  5. Om det är något i hanteringen man kan behöva känna till?
  6. Hur länge den ev ska vara ute?
Jag känner inte till dina rutiner eller hur det går till i de stall du har brukat vistas i, men för egen del är det otänkbart att släppa ut en okänd häst i en random hage när ägaren inte har lämnat instruktioner eller är närvarande vid utsläppet. Om jag inte vet får den hellre stå inne tills jag vet mer, antingen genom att fråga andra eller ägaren själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 843
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 743
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 602
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp