Bukefalos 28 år!

Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Kan inte påstå att uppvärmningen blir gratis. Förmodligen vill de flesta ha en traktor eller 4-hjuling med timmervagn att frakta veden. Redan där har vi en kostnad. Och en motorsåg om man inte är rik och har råd med skördare Det ska tankas och det kostar. Sen kostar det en jävla massa tid och slit för att gallra ur veden, kapa och klyva. Beroende på om man har kap/klyv som går på el eller hydralik så kommer det gå åt ström eller mer diesel för att driva grejorna. Sen ska man ta sig tiden att elda för annars får man frysa, oavsett hur trött man är eller hur mycket snö det är som man måste styra in skortkärran genom. Bökar själv på med sådant varje år och så billigt är det inte att tanka traktorn. Vi betalar redan mer för både bränsle och mat så det känns ganska sjukt att jag ska behöva skatta för de tomater som mina 4 plantor ger eller för de 6 broccolin som växer i lådan bara för att jag råkar bo på en fastighet som var ett lantbruk för 45 år sedan...

Sen är det en jäkla skillnad på att gå off-grid eller bli självförsörjande på potatis.

Jag har mycket svårt att se att eget uttag handlar om t ex tomater eller ens en årskonsumtion av potatis som är ett resultat av ens privata inköp gjorda av skattade inkomster. Att min privat inköpta sättpotatis blir matpotatis är lika lite näringsverksamhet som att en påse garnnystan blir till en tröja. Ska man tolka lagstiftning så är väl min bröstmjölk eget uttag också.

Eget uttag tolkar jag av skatteverket som att verksamhetens varor eller tjänster tas ut för privat bruk. T ex bedriver ett hönseri och tar ut ägg för egen konsumtion, bedriver biluthyrning och kör hyrbilar privat osv.
 
Jag har mycket svårt att se att eget uttag handlar om t ex tomater eller ens en årskonsumtion av potatis som är ett resultat av ens privata inköp gjorda av skattade inkomster. Att min privat inköpta sättpotatis blir matpotatis är lika lite näringsverksamhet som att en påse garnnystan blir till en tröja. Ska man tolka lagstiftning så är väl min bröstmjölk eget uttag också.

Eget uttag tolkar jag av skatteverket som att verksamhetens varor eller tjänster tas ut för privat bruk. T ex bedriver ett hönseri och tar ut ägg för egen konsumtion, bedriver biluthyrning och kör hyrbilar privat osv.

Det är i den andan diskussionen har förts. Jag som hittills bara läst tråden tycker den är svårbegriplig.
I och med att vi kan dra moms på sånt vi köper in till vår fastighet så antar jag att det är en jordbruksfastighet men det bedrivs ingen verksamhet annat än skogsskötsel och hålla markerna öppna. Därav så måste vi deklarera inkomster från skogen när vi har avverkat och sålt virket. Men jag tycker inte att diverse skräpträd utan större värde än som ved att elda i pannan ska beskattas. Bara för att vi kan elda med ved från egen skog betyder det inte att vi har gratis uppvärmning. Det var de påståendena jag reagerade mest på. Precis som att om vi odlar grönsaker och rotfrukter för hushållsbehov och sparar för vintern så ska det egentligen beskattas? Tycker det låter absurt.
 
Men motsatsen till att även ha privata vårdgivare är att vårdpersonalen blir livegen på Sovjetiskt vis.
De var ägda av staten om de inte kunde köpa ut sin utbildning.
All utbildning finansieras ju med allmänna medel skall då alla vara ägda av staten?
Nej alla är fria att jobba med vad de vill i vilket land de vill. Det finns tjänster utanför vården också.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om privat vård, det är inte okomplicerat, men den är långt ifrån självfinansierad och den som köper sig förbi köerna med motiveringen att den betalar för sig och egentligen gör övriga i kön en tjänst har bara delvis rätt.
 
Så man skall inte kunna få köpa en knäoperation för privata pengar av en privat vårdgivare men däremot en bukplastik eller bröstförstoring?
Det var ju ett i mina ögon mycket märkligt resonemang.
För mig är det skillnad på rent kosmetiska ingrepp (bröstförstoring) eller medicinska (knä eller kanske bröstrekonstruktion efter cancer). Det ena behöver du inte egentligen, och bör därför kunna köpas privat, det andra är jag gärna med och finansierar via skatt eftersom det gör att du kan få ett du slipper smärta eller kan då tillbaka en önskad kropp efter sjukdom.
 
För mig är det skillnad på rent kosmetiska ingrepp (bröstförstoring) eller medicinska (knä eller kanske bröstrekonstruktion efter cancer). Det ena behöver du inte egentligen, och bör därför kunna köpas privat, det andra är jag gärna med och finansierar via skatt eftersom det gör att du kan få ett du slipper smärta eller kan då tillbaka en önskad kropp efter sjukdom.

Fast den gränsdragningen är ganska svår, exempelvis i fallet med elitidrottare som nämndes förut. Jag tycker det är att gravt förenkla att kalla något "rent kosmetiska" ingrepp för en hel kategori ingrepp, även om man säkert i ett enskilt fall kan bestämma att det är så.

En knäoperation kan vara allt från kosmetisk, genom att vara förmodat nödvändig för att kunna fortsätta ta OS-medaljer, till att vara helt nödvändig för att alls kunna gå på egen hand.
 
För mig är det skillnad på rent kosmetiska ingrepp (bröstförstoring) eller medicinska (knä eller kanske bröstrekonstruktion efter cancer). Det ena behöver du inte egentligen, och bör därför kunna köpas privat, det andra är jag gärna med och finansierar via skatt eftersom det gör att du kan få ett du slipper smärta eller kan då tillbaka en önskad kropp efter sjukdom.
Frågan var om du skulle kunna köpa en knäoperation för egna pengar om du vill det?
Frågan var inte om knäoperationer skulle finansieras med allmänna medel eller inte.

Är det okej att köpa sig en knäoperation på en privat klinik för att slippa kön till den skattefinansierade vården?
Alltså att köpa sig en knäoperation på samma sätt som man köper sig en bröstförstoring?
 
Fast den gränsdragningen är ganska svår, exempelvis i fallet med elitidrottare som nämndes förut. Jag tycker det är att gravt förenkla att kalla något "rent kosmetiska" ingrepp för en hel kategori ingrepp, även om man säkert i ett enskilt fall kan bestämma att det är så.

En knäoperation kan vara allt från kosmetisk, genom att vara förmodat nödvändig för att kunna fortsätta ta OS-medaljer, till att vara helt nödvändig för att alls kunna gå på egen hand.
Du kanske tycker det, men jag tycker allt som oftast att den är ganska enkel. Bröstförstoring för att du vill ha större bröst, kosmetiskt. Bröstförstoring för att du har psykolog/liknande som gör att du lider mentalt för det, inte kosmetiskt och bör betalas av skattemedel.
Knäoperation är samma sak. För att du typ känner för det, betala själv. Operera för förslitningsskada, skattepengar. Men även samma här, om det förstnämnda ställer till en så pass allvarligt lidande i ditt vardagsliv att psykolog/liknande anser att du faktiskt måste = skattepengar.
 
Den delen handlar för vanliga och fullt friska människor om ett eget val som man gör.
Den som är fullt arbetsför med en normal heltidslön kan skaffa sig mark tillräcklig för husbehovsodling.
Men naturligtvis så måste man göra avkall på en hel del annat då.
Det är ett val.
Och omständigheter man inte råder över såsom arv.

Jag syftade närmast på att ha de förutsättningarna du nämner, med skog, fiske och mark att odla och inte en kolonilott någonstans.
 
Frågan var om du skulle kunna köpa en knäoperation för egna pengar om du vill det?
Frågan var inte om knäoperationer skulle finansieras med allmänna medel eller inte.

Är det okej att köpa sig en knäoperation på en privat klinik för att slippa kön till den skattefinansierade vården?
Alltså att köpa sig en knäoperation på samma sätt som man köper sig en bröstförstoring?

Jag tycker inte man ska kunna det. För det skulle innebära att de som har det bättre ekonomiskt också skulle ha bättre hälsa.

Det mest optimala vore givetvis att vården idag fick mer skattemedel för att ha möjlighet att rekrytera mer vårdpersonal. Och på så sätt minska vårdköerna så alla kan operera sina knän inom rimlig tid.
 
Jag tycker inte man ska kunna det. För det skulle innebära att de som har det bättre ekonomiskt också skulle ha bättre hälsa.

Det mest optimala vore givetvis att vården idag fick mer skattemedel för att ha möjlighet att rekrytera mer vårdpersonal. Och på så sätt minska vårdköerna så alla kan operera sina knän inom rimlig tid.
Tycker du att man skall kunna köpa estetisk kirurgi av typen bröstförstoring eller bukplastik?
Det är samma på skattemedel utbildad personal för det. En personal som det finns ont om.
 
Det mest optimala vore givetvis att vården idag fick mer skattemedel för att ha möjlighet att rekrytera mer vårdpersonal.
Det handlar inte längre om pengar utan om att det inte finns någon vårdpersonal att rekrytera.
Människor väljer bort det karriärspåret p.g.a. de villkor som finns i dessa yrken.
 
Nej alla är fria att jobba med vad de vill i vilket land de vill. Det finns tjänster utanför vården också.
Det löser ju inte direkt problemet med personalbristen inom vården.
Ingen kommer att vilja utbilda sig på Universitetet i över 5 år för att sedan bara och endast vara hänvisade till samhälldriven verksamhet för att utöva sitt yrke. Då väljer man något annat.
Samma sak gäller för lärare som det också är brist på. Men där så är utbildningen bara 4½ år.
 
Frågan var om du skulle kunna köpa en knäoperation för egna pengar om du vill det?
Frågan var inte om knäoperationer skulle finansieras med allmänna medel eller inte.

Är det okej att köpa sig en knäoperation på en privat klinik för att slippa kön till den skattefinansierade vården?
Alltså att köpa sig en knäoperation på samma sätt som man köper sig en bröstförstoring?
Vilka egna pengar? Om alla självhushållar blir det inte mycket pengar över för att köpa (dyra) tjänster.
 
Tro mig, lönen inom sjukvården är ett problem. Ett problem som gör att många flyr.
"När man kommer till att lönen är för låg så har redan vantrivseln drivit den anställde från företaget."
Gammalt Företagsordspråk.

Erfarenheten i näringslivet är att den som kräverven högre lön för att stanna ändå snart försvinner. Det finns inte tillräckligt med pengar för att köpa en människa som lider av sin arbetssituation. Även om personen försöker så kommer den tämligen snart att gå under och bli arbetsoförmögen.
 
Du kanske tycker det, men jag tycker allt som oftast att den är ganska enkel. Bröstförstoring för att du vill ha större bröst, kosmetiskt. Bröstförstoring för att du har psykolog/liknande som gör att du lider mentalt för det, inte kosmetiskt och bör betalas av skattemedel.
Knäoperation är samma sak. För att du typ känner för det, betala själv. Operera för förslitningsskada, skattepengar. Men även samma här, om det förstnämnda ställer till en så pass allvarligt lidande i ditt vardagsliv att psykolog/liknande anser att du faktiskt måste = skattepengar.

OK. Så om jag undanhåller diagnosen som jag fått från psykologen så får jag bekosta det privat men annars måste jag ställa mig i samma kö som alla andra och får inte bekosta det själv? Eller snurrade jag till hur du menar på nåt sätt?
 
OK. Så om jag undanhåller diagnosen som jag fått från psykologen så får jag bekosta det privat men annars måste jag ställa mig i samma kö som alla andra och får inte bekosta det själv? Eller snurrade jag till hur du menar på nåt sätt?
Varför skulle man undanhålla diagnosen? Har du en diagnos ska du ju inte behöva betala överhuvudtaget, men behöva vänta i kö. Sen tycker jag att det är förskräckligt att vi har långa vårdköer, men jag tycker inte att folk med pengar ska kunna "köpa sig förbi" kön, även om det är till en privat klinik. Precis som många andra skrivit så leder detta lätt till att rika blir friskare och sjuka blir sjukare.
 
Varför skulle man undanhålla diagnosen? Har du en diagnos ska du ju inte behöva betala överhuvudtaget, men behöva vänta i kö. Sen tycker jag att det är förskräckligt att vi har långa vårdköer, men jag tycker inte att folk med pengar ska kunna "köpa sig förbi" kön, även om det är till en privat klinik. Precis som många andra skrivit så leder detta lätt till att rika blir friskare och sjuka blir sjukare.

Då är det precis därför jag ska undanhålla diagnosen och säga att det är "ren kosmetisk" kirurgi, och därmed kunna köpa mig förbi de som står i kön. Om jag berättar om diagnosen återstår bara att ställa sig i kön som jag förstod din tanke.
 
Då är det precis därför jag ska undanhålla diagnosen och säga att det är "ren kosmetisk" kirurgi, och därmed kunna köpa mig förbi de som står i kön. Om jag berättar om diagnosen återstår bara att ställa sig i kön som jag förstod din tanke.
Alltså jag tänker om det ser ut som det gör nu så är det väl bara att göra som du skriver. Jag kanske ser det mer som att om du har en diagnos ska du få hjälp, har du inte behöver du bekosta själv. Du tycker det är en möjlighet att köpa sig förbi, jag ser det som en möjlighet att få hjälp "gratis".
Som det är nu återstår det inte bara att ställa sig i kö om man har en diagnos, men jag tycker inte att det ska finnas en möjlighet att köpa sig förbi en kö.
Svårt att förklara, men jag tror vi bara får landa i att vi inte har samma åsikt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp