Bukefalos 28 år!

Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Jag läste trådstarten och blev glad och trodde den skulle handla om hur vi (för det är verkligen dags mtp på vår överkonsumtion!) skulle börja pushas mot mer gemensamt ägande istället för att var man köpte sin egen pryl och blev så taggad!

Ack så fel jag hade 😅
 
Ja, vilket diskussionsprokelt ts tog tag i. Styrningen genom skatter blir ibland väldigt trubbigt och förmånsriktat mot det världen inte vill ha. Jag upplever att framförallt naturen är ofta den stora förloraren.

Bnp höjs högt i ett land med höga skatter istället för ett land som har mycket självhushållning. Ju mer skatt egentligen ju högre BNP. Hela det systemet har gett Sverige en stor rikedom. Varenda gång jag kör till mitt jobb istället för att cykla , höjs BNP och skatteintäkten( moms på bensin och skatten som företaget som säljer bensin betalar skatt för sina omkostnader). Om jag gör samma jobb hemma som på ett jobb så t ex odlar potatis, så minskar jag ” farten på ekonomin” och minskar BNP och skatteintäkterna.

Ofta pratas det om omställning och BNP-konceptet.
 
Men de i artikeln har ju en viss inkomst som de skattar för? Eller missförstår jag din poäng?
Jo de har de.
Men poängen är all produktion som de inte skattar för.
Byta varor med grannen t.ex. är massor med skattepengar som uteblir.
En hybridekonomi på det viset ger ett oerhört minskat skatteunderlag. Att fixa halva inkomsten utanför systemet blir massor av uteblivna skatter.
Det är faktiskt skattesmitande på riktigt.
 
Jag läste trådstarten och blev glad och trodde den skulle handla om hur vi (för det är verkligen dags mtp på vår överkonsumtion!) skulle börja pushas mot mer gemensamt ägande istället för att var man köpte sin egen pryl och blev så taggad!

Ack så fel jag hade 😅
Då minskar du BNP och därmed ditt lands rikedom. Du blir fattigare.
 
Jag läste trådstarten och blev glad och trodde den skulle handla om hur vi (för det är verkligen dags mtp på vår överkonsumtion!) skulle börja pushas mot mer gemensamt ägande istället för att var man köpte sin egen pryl och blev så taggad!

Ack så fel jag hade 😅
De flesta vill hålla hårt i sina egna saker.
Så det blir nog svårt.
 
Jag har inget att tillföra diskussionen egentligen men jag jobbar i offentlig verksamhet. Apropå skattepengar. Jag tänker ofta (dagligen) på att jag är på mitt jobb för att utföra något för 3e man, dvs befolkningen utanför fönstret och det är mycket viktigt för mig att varje krona jag använder ger det mesta den kan för 3e man. I mitt jobb får jag pengar från staten och de ska redovisas ner till varje öre vad jag gör med dessa, varje år. Trampas det i klaveret, dras pengarna in.
 
Välfärden och skatterna står inte så enkelt som motpol till varandra.
Det använder skattepengar till massor av saker som varken är välfärd eller infrastruktur.

Jag ser två problem.
Det ena är att man ser skatter som avgifter för konsumtion. Man vill ha egen valuta för sina skattepengar i form av service och nöjen för friska. Att skatt egentligen är till för andra har man helt missat.
Det andra är att det kladdas med skattepengar så att det inte blir välfärd av dem utan skrytbyggen och kommunala slogans eller reklam. Det rinner mycket pengar ur den gemensamma kassan till annat än vad människor verkligen behöver.

Skattesänkningar skall inte komma ur minskad välfärd utan ur minskat slöseri.
Kan du inte ge exempel på slogans , reklam och skrytbyggen?

Visst en och annan krona läggs på slogans... men en försvinnande del.

Fattar inte heller detta med skatter som avgifter som konsumtion.

Överlag väldigt svepande formuleringar.
 
När du skriver "faktiskt så illa att självhushåll egentligen skall beskattas" menar du ägare av jordbruksfastighet eller medborgare i gemen?
Alla naturligtvis.
Att använda arbetstid för produktion utanför skattesystemet är ju egentligen svartjobb.
Det har inte så mycket med marken att göra som med arbetstiden.
Vårt skattesystem är uppbyggt på att människor skall arbeta för pengar och sedan dela med sig av sina intjänade pengar. Att då gå utanför systemet och arbeta för skattefria varor åt sig själv undergräver systemet.
 
Välfärden och skatterna står inte så enkelt som motpol till varandra.
Det använder skattepengar till massor av saker som varken är välfärd eller infrastruktur.

Jag ser två problem.
Det ena är att man ser skatter som avgifter för konsumtion. Man vill ha egen valuta för sina skattepengar i form av service och nöjen för friska. Att skatt egentligen är till för andra har man helt missat.
Det andra är att det kladdas med skattepengar så att det inte blir välfärd av dem utan skrytbyggen och kommunala slogans eller reklam. Det rinner mycket pengar ur den gemensamma kassan till annat än vad människor verkligen behöver.

Skattesänkningar skall inte komma ur minskad välfärd utan ur minskat slöseri.
Men det finns ju de som tycker att välfärden ska bekostas av individerna, de skulle inte vara nöjda med din lösning heller, så fortfarande inte överens?
 
Kan du inte ge exempel på slogans , reklam och skrytbyggen?

Visst en och annan krona läggs på slogans... men en försvinnande del.

Fattar inte heller detta med skatter som avgifter som konsumtion.

Överlag väldigt svepande formuleringar.
Absolut.
Jag tar kommen som jag är skriven i som exempel.
Det är lättast så.
Reklam som har kostat massor.
https://nykoping.se/kommun--politik/press--och-informationsmaterial/bo-i-nykoping
Skrytbygge som inte går att använda.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ykoping-ekar-tom-kommunen-startar-upphandling

Miljonerna bara rullar iväg utan att det blir en endaste gnutta välfärd av dem.
 
Jag läste trådstarten och blev glad och trodde den skulle handla om hur vi (för det är verkligen dags mtp på vår överkonsumtion!) skulle börja pushas mot mer gemensamt ägande istället för att var man köpte sin egen pryl och blev så taggad!

Ack så fel jag hade 😅
Gemensamt ägande har hittills varit ett stort fiasko .

Men om du vet ett sätt att lösa det är det toppen.
 
Så självförsörjning som beskrivs i artikeln är en form av skattesmitning egentligen? Det skulle ju plötsligt kanske inte fungera så väl om alla i Sverige valde det systemet kanske....
 
Men det finns ju de som tycker att välfärden ska bekostas av individerna, de skulle inte vara nöjda med din lösning heller, så fortfarande inte överens?
Sant.
Då så får man förhandla därifrån.
Och kanske sluta slösa med pengar på onödiga saker som en början.
 
Absolut.
Jag tar kommen som jag är skriven i som exempel.
Det är lättast så.
Reklam som har kostat massor.
https://nykoping.se/kommun--politik/press--och-informationsmaterial/bo-i-nykoping
Skrytbygge som inte går att använda.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ykoping-ekar-tom-kommunen-startar-upphandling

Miljonerna bara rullar iväg utan att det blir en endaste gnutta välfärd av dem.
Men Nyköping behöver locka de med inkomst till kommunen.... så det är inte bara hittepå
 
Så självförsörjning som beskrivs i artikeln är en form av skattesmitning egentligen? Det skulle ju plötsligt kanske inte fungera så väl om alla i Sverige valde det systemet kanske....
Nej det skulle bli förödande för välfärden.
Mer än halva skatteunderlaget skulle försvinna.
Dessutom så betalar man mer skatt på de övre inkomsterna så skatteintäkterna skulle minska betydligt mer än så. Staten skulle inte få in några pengar alls från inkomstskatten.
 
Fast vi är överens. Vi har demokratiska val i Sverige. Att sedan vissa inte tycker att det som vi demokratiskt har bestämt är något vi också följer är en annan sak. Att gnälla om skatteuttag i ditt läge är bara så illa. Det finns människor som inte äger något alls eller ens har någonstans att bo. Att människor i ditt läge vrider sig som ormar för att slippa betala skatt får stå för dem och jag hoppas att de inte på något vis heller kräver att de ska få ta del av allmännyttan.
Fast var det sista valet verkligen demokratiskt? Först stod vi utan regering i runt 100 dagar. Sedan började dom leka med dom andra till höger och vänster. Satt i sandlådan och hotade hit och dit. Sedan kokade dom ihop någon typ av regering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp