Bukefalos 28 år!

Ventilation "/

Eme_liie

Trådstartare
Vet inte om jag har lagt den här rätt hoppas det.

Vi har i vårat stall haft mycket olika uppfattningar om stallet och var vida dörrar ska vara öppna eller inte, men till frågan nu när det vart så himla kallt så har de två damerna som tydligen enligt dom "bestämer" i stallet att vi ska bomma igen och med det menas alla dörrar stängda alla fönster stängda (en så länge håller jag med om att man kan stänga dörrar och fönster) men sen till det som jag inte riktigt kan hålla med om är att de har stängt igen alla vetilations hål i boxarna sitter en i varje box och alla är Helt stängda?

Är det hälsosamt?
Luktar och är väldigt fuktigt i stallet när man kommer på morgonen. är inte super bra ventilation redan innan.

Deras två går in vid 18 står innen till sju och då är alltså stallet helt stängt 24 timmar im dygnet förutom i typ 2-3 minuter då man går ut med skottkärran.

ventilationen i väggen borde väl inte släppa in så mkt kallluft att det fryser? jag tycker väl kanske att man måste få in lite luft. ena av hästarna står oxå på bädd är det inte då ännu viktigare med bra ventilation?

hoppas ni kan förstå något av det här :) och att den ligger rätt
 
Sv: Ventilation "/

Det skall inte vara fuktigt i stallet! Ventilationen vid boxarna bör vara öppna. Om vattnet fryser får man ta sig som stallägare en funderare på om man kan intstalera något uppvärmtsystem eller likande. Det är mycket vikigt att det är tillräkligt stor omsättning på luften hos hästarna i stallet. Det finns bra information hos jordbruksverket. Hoppas ni hittar någon bra lösning.

FrånJordbruksverketshemsida:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

Anpassa stallklimatet efter din häst
Klimatet i stallet ska vara anpassat till din häst och sättet hästen hålls på. Du ska se till att din häst alltid får frisk luft. Det får inte strömma luft från utgödslingen till stallet. Du ska se till att stallet inte blir fuktigt, eftersom din hästs luftvägar kan skadas av fuktig stallmiljö. Din häst får endast tillfälligt utsättas för luftföroreningar. I mekaniskt ventilerade stallar ska det finnas nödventilation
 
Sv: Ventilation "/

Ventilationen får definitivt inte täppas till!!! För en häst är ofräsch luft farligare än kyla, helt klart! Däremot bör drag undvikas, men det är en annan sak!

Antagligen är det människorna som fryser, en häst fryser sällan om det inte regnar/blåser kraftigt och de inta har tillräckligt att äta!

Dålig luft är ju en av huvudorsakerna till kroniska luftrörsproblem hos häst!!!
 
Sv: Ventilation "/

synd att inte nån kan prata vett i huvudet på de två tanterna (har haft en tråd om en av deras kvickdrags hästar) Jag vill ju att vetilationerna ska vara öppna men med den vita platsen kvar så det inte blir ett hål ut men de har dragit igen allihopa alltså ända in till väggen så det kommer inte in nån luft igenom nåt av ventilations hålen. En av deras är redan sjuk läs min tråd :(

Tack för råden, tror jag behöver ha lite "på min sida" för att kunna prata med människorna som vill stänga. Men kan vara svårt då jag är mkt yngre än vad de andra två är så vad jag säger spelar ingen roll i princip men vill ju inte att min häst står i den där lukten under natten. :( :(
 
Sv: Ventilation "/

Om du betalar hyra för att stå i ett stall som är tjänligt för din häst så borde det vara tillräckligt för att ställa krav på att det ska vara tillräcklig ventilation i stallet. Kan inte ventilationen lösas mha de befintliga ventilationshålen i boxarna så får stallägaren sätta in mekanisk ventilation.

Det är aldrig godtagbart med dålig ventilation i ett stall, oavsett var termometern visar - Basta!!

Om stallägaren inte kan se till så grundläggande krav för att hålla en god hästhållning, då skulle jag se mig om efter en annan bostad för min häst..
 
Sv: Ventilation "/

Hej!
Så här fungerar en ventilation:
Hålen i boxarna är inluftsventiler. Där ska ny luft komma in. Luften är kall och sjunker neråt och ska värmas upp av inomhustemperaturen (av hästarna i detta fall). Uppvärmd luft stiger uppåt och tar med sig fukt, koldioxid (från utandningsluften), ammoniak, damm och annat ohälsosamt ut genom en utluftstrumma som ska sitta högt upp i nocken. Om dörrar och fönster är öppna så tar luften den vägen istället och den dåliga luften får inte så stor omsättning utan blir kvar i boxarna.
Alltså måste man ha inluftsventilerna öppna. Blir det fukt i stallet kan det bero på att utluftsventilen är för liten alternativt att man måste höja temperaturen i stallet så att den varmare luften orkar bära med sig fukten UT.
Alla hästar påverkas negativt av dålig ventilation. Efter bara 30 minuter börjar en uppstallad häst få inflammatoriska retningar på slemhinnorna (det finns vetenskapliga studier på detta, (googla på Mia Riihimäki, SLU) som i fortsättningen kan orsaka hosta, kvickdrag mm. Det är mycket värre att ha dålig luft i stallet är kallt.
Tips: fryser vattenkopparna, stäng av och töm systemet, köp stora baljor till varje häst och fyll på med varmvatten på kvällen!
Detta kan du printa ut och ge till tanterna i stallet. Lycka till, du tänker helt rätt!
 
Sv: Ventilation "/

Jag ska ta och skriva ut det här och så ska jag öppna upp ventilationerna :) Kan vara bra att ha med sig det här för det kommer bli ett himla liv när de upptäcker att jag öppnat upp dom :(
 
Sv: Ventilation "/

stallägaren säger inget om stallet m.m han stänger dock dörrarna på morgonen men han har inte sagt något om att alla fönster och alla vetilationer ska vara stängda det är tanterna som tror att de bestämer i stallet som stängt och de hade mage att gå in i min hästs box och även stänga hans vetilation :S så ägaren till stallet har inte kommit med några synpunkter.
 
Sv: Ventilation "/

Tja, stallägaren lär nog inte vara tyst när stallet möglar och blir utdömt....Fast så dags då!

Finns det dessutom en kvickdragshäst i stallet så är ju ventilationen EXTRA viktig!
SKulle personligen inte ens ha en kvickdragshäst inomhus!!!
 
Sv: Ventilation "/

En bra generell regel är..

Hellre öppet än stängt...

//Waern
 
Sv: Ventilation "/

jag har också stängt allt nu förutom ventilationen under dörrarna. MEN jag har jättehögt i tak (dessutom öppet i taket) och bara två hästar. så även om jag stänger allt som stängas kan så är det fortfarande bra luft, ingen fukt och fortfarande kallt (-3 till +2).

det får inte bli fuktigt och dålig luft, då måste ni öppna något.
 
Sv: Ventilation "/

Är det sådan ventilation med snrrbar platta så skruva bort hela, förvara den där tanterna intkommer åt så kan dom inte skuva igen den igen.....
Visa dom sedan all fakta.
Tycker dom det är för kallt får dom väl täcka hästarna då eller flytta.
 
Sv: Ventilation "/

Är det sådan ventilation med snrrbar platta så skruva bort hela, förvara den där tanterna intkommer åt så kan dom inte skuva igen den igen.....
Visa dom sedan all fakta.
Tycker dom det är för kallt får dom väl täcka hästarna då eller flytta.

Snurrbar platta är inte att rekomendera i en hästbox då det blir kallras ner i boxen. Bättre med en ventil som låter luften gå inåt-uppåt istället. Fast en sån med snurrplatta är bätre än ingen alls iofs...
 
Sv: Ventilation "/

det finns bara snurrbar platt tyvärr och de är helt stängda så som allt annat i stallet, man kanske iaf kan låta snurrplatorna som inte är i box med häst i vara öppna för nu är alla stängda även de som är i foderboxarna :S
 
Sv: Ventilation "/

tror inte vårat tak är ok för stor häst om han skulle få för sig att ställa sig upp så kommer han att slå i tak är det inte typ mkh och sedan samma höjd till för att det ska vara godkänt?
 
Sv: Ventilation "/

Jag skulle ha alla öppna. De med snurrplattor är ganska små, max 10 cm i diameter och det är alldeles för lite. Man skulle behöva minst 3-4 st i vaje box för att det skulle vara tillräckligt. Så ha ALLA öppna och det är ingen fara med det, trots att det blir lite kallras men det kommer inte påverka hästarna negativt, det är om ni stänger dem helt som det blir problem!!
 
Sv: Ventilation "/

Jag instämme med en tidigare talare... skruva bort i vart fall din ventil så det blir öppet rakt ut och göm "tallriken" på nått bra ställe.

Det blir inte optimal ventilation på det viset men åtminstone din häst får någon form av friskluft.

Kan tillägga att jag har fått leka "gömma tallriken" då jag jobbade på ett ställe där ett par hästägare gick runt och stängde ventilerna helt och hållet :D Vissa männsikor är helt enkelt inte pratbara...
 
Sv: Ventilation "/

Det låter ju inte som någon optimal miljö...

Jag håller med Helan (om precis allt som skrivits egentligen), de plattor som ni har är så små att om alla är öppna så gör det ingen skada. Det lilla kallras som kan bli är ingen fara.
Tyvärr är de så små att de ändå inte kommer att kunna uppfylla kraven på ett tillräckligt högt luftflöde.
Mycket hellre kall luft än dålig luft!!
"Gömma tallrik" låter som en god idé!

Som jag fattat det (gick tillbaka och kollade i en annan tråd) så vill "tanterna" ha stängt bla. för att vattenkranen finns vid dörren?

Beroende lite på hur vattenledningarna är dragna så har jag sett många fungerande lösningar med en värmekabel och isolering kring vattenledningen och sedan ett litet skåp/låda kring vattenkranen. Det behöver inte kosta många kronor att fixa! (Det är mycket billigare att fixa vattnet än att åtgärda sviter efter mögelangrepp och fuktskador!)
Det kan vara ett gammalt köksskåp som invändigt är klätt med frigolit som sitter över vattenkranen. I skåpet kan man ha en frostvakt (sådan som man har i växthus).
Om man sedan stänger av ev. vattenkoppar och tömmer deras vattenledningar så borde ni klara er.

Då kan ni förhoppningsvis ha fönstren öppna för att hjälpa till med ventilationen.
 
Sv: Ventilation "/

då blir det dax att försöka hitta nåt bra ställe att gömma dom på. ta med hem kanske :d dock vet jag ju inte vad jag ska säga när de upptäcker att de är borta. det är hästarna som ätit upp dom :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
720
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 591
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp