Bukefalos 28 år!

Verkning...

Q

Quinta

Ungefär hur ofta behöver man verka ett föl/unghäst? är det samma som skoning, ca 8 veckor?? eller är det typ var 6:E vecka?
 
1. Det beror på vad fölet/unghästen har för benställning, några exteriöra avvikelser etc.
2. Det beror också på hur fort hästen växer i hovarna, det är ju individuellt, och beror även på bra foder.
3. Hovslagaren kan även bedömma hur ofta det behövs, förstås. ;)

Men är hästen normal i sin tillväxt och har raka ben, så ungefär var 5-8 v. som en stor häst. :)
 
Mellan 6-8 veckor. Men din hovslagare kan väl säga hur ofta?
 
Beror även mycket på hur den rör sig. Givetvis är det bättre om den får röra sig så mycket som möjligt så att den sliter hoven själv. Väntar du för länge mellan verkningarna kan du lätt få en hov som har mindre markvidd än den är vid vid kronranden, dvs. inte konisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 673
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 679
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp