Verksamhet med avel/utbildning

H

Helan

Har lite funderingar angående min verksamhet. Har just nu två ettåriga ston som ska bli avelsston framöver samt även gå i lektionsverksamhet på gården. Har inte råd att köpa "färdiga" hästar a´100.000:- utan får lov att börja i denna ände. De ger ju inte några inkomster än på ett tag så nu undrar jag hur länge de kan finnas i verksamheten utan att generera inkomst? Går det att motivera för skattemyndigheten?
Om ett äldre sto ett år inte producerar några avkommor utan kanske går gall, inte tar sig eller behöver paus, kan hon fortfarande stå kvar i verksamheten eller hur gör man?
Hur tolkas lagen om detta: jag köper in en outbildad häst, rider den 1 år och SEN sätter in den i lektionsverksamhet. Blir det hobbyridning under det året? Målet är ju att grundutbilda och få fram en trygg och duktig lektionshäst som eleverna SEN kan ha stor nytta av. Eleverna själva kan inte göra detta jobb.

Vill inte vara vilse i snårskogen, kan nån hjälpa mig hitta en stig?
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Max fem år för nystartad verksamhet sedan ska den bära sig själv.
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Men om verksamheten funnits i 10 år och man gör samma sak (dvs "sparar" föl för att de sen ska vara kvar i verksamheten)?
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Kan man verkligen kalla det verksamhet ? Du håller lite lektioner på andras hästar ibland i mindre omfattning samtidigt så säger du att en häst från dig ingår i lektionsverksamhet ?

Du är inte aktiv i din näringsveksamhet och du köper in en *unghäst* som du ska utbilda innan du ska hålla lektioner igen på en häst ?

Jag kanske har fel om din verksamhet men nog verkar den som något om inte ska synas i sömmarna av skattemyndigheten ...

Mia
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Mia!
Vem är du som har så bra koll på mig?
Varför detta inlägg? Avundsjuka eller bara ilvillighet?
Vad vet du om min affärsplan, om vad jag har för verksamhet i år 2010, hur många elever jag har här på gården och hur många jag har som jag åker hem till? Vad vet du om min satsning inför framtiden?? Och har du koll på hur många av mina kurser, utbildningar, ridläger som är fullbokade under säsongen???? Jag håller på att starta upp verksamheten och det går riktigt bra!
F.ö så har jag inte köpt in någon häst än för utbildning, det är bara en tanke...
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Men om verksamheten funnits i 10 år och man gör samma sak (dvs "sparar" föl för att de sen ska vara kvar i verksamheten)?

Om en verksamhet funnits i tio år så ska den gå med vinst för att vara godkänd av Skattemyndigheterna. Annars så kommer det att räknas som hobbyverksamhet när det gäller hästarna. Enda undantaget är om det handlar om en lantbruksfastighet som klassas som näringsfastighet även om den går med förlust.
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Mig veterligen har du haft en Hemsida här på Buke men den tog du bort sist när du diskuterade om din fölunge och att du använde den i din lektionsverksamhet ...

Vilket jag då undrade hur en fölunge generade pengar i verksamheten ?
Fick då tillsvar av dig att den skulle lära andra hur man utbildar en unghäst .
Sen så är det ju även så för att en häst ska gå gall så kanske man även måste betäcka stoet ? Vilket brukar synas på blup iof inte om man betäcker med någon annan hingst än den ras du har ?

Antingen avlar man på sitt sto och det aktivt och det kanske är såna här fall som gör skattemyndigheten skeptisk till hästverksamhet ?

Går man ut på Buke och frågar om uppbyggnad av sin med 2 föl och om stoet som går gall utan som det verkar ha blivit betäckt ? Och unghästen som ska ridas 1 år innan den enda häst som ev kommer hyras ut till lektioner istället för att då köpa in en häst som eleverna isådana fall direkt kan rida på?

Ring till skattemyndigheten istället så får du ju svar på dina frågor ,dom är väldigt hjälpsamma .

Då får du svar direkt vad skattemyndigheten anser och hur dom tycker du ska göra istället för svar på Buke ?


Mia
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Mitt förra inlägg i frågan var i en fas av uppstarten, nu har jag kommit lite längre:laugh:
Ja, det stämmer att jag haft en unghäst i verksamheten, den är tyvärr död nu och hann inte generera i några direkta inkomster innan sin död till flera elevers (och min) sorg eftersom de bokat lektioner redan och sett fram emot det. Vi hade planerat in tömkörning, hästhantering, lastning, longering, trickträning mm.

Jag har övergått att avla på annan ras än halvblod, det finns ingen blup där tyvärr, även om det hade varit bra.
Frågorna ang om ett sto går gall (som givetvis varit betäckt, annars kan det inte bli så) är en fråga som jag vill ha svar på OM det skulle bli så i framtiden om man har otur. Att jag frågar här på Buke beror på att jag vet att det finns många med verksamhet som har erfarenhet.

Du lägger ihop ett och två utan att riktigt ha koll på resten av verksamheten vilket du givetvis inte kan ha eftersom du inte har nån iblick i min planering, så det är förståligt. Jag har bl.a två föl och ett avelssto som används i avel . Dock finns andra stora och goda inkomster i verksamheten som inte har med ovanstående föl/avelssto att göra. Två hästar finns redan idag för uthyrning/lektion, övriga inkomster finns också bla. uppsutten kursverksamhet och "teori-kurser".
Ang, unghäst som ska utbildas: jag vill ha en häst som har ett speciellt lynne och är utbildad på ett alldeles speciellt sätt, en häst som är svår att finna på marknaden och finns den är den extremt dyr. Alltså får jag göra jobbet själv i så fall, antingen från början eller skola om en inriden.

Jag har pratat med Skattemyndigheten idag (samt mailat affärsplan) och de ser inga som helst problem detta jag frågat om. Tjejen jag pratade med tyckte att jag hade en intressant vinkel på det hela samt önskade mig lycka till.

Möjligen kan det underlätta att jag faktiskt driver en näringsfastighet/lantbruk som Masse skrev, men det frågade jag dem inte om.
Där är det ganska intressant tycker jag: att man kan ha ett lantbruk (exv många små hästgårdar som klassas som det) som hela tiden går med förlust (momsavdrag på investeringar, drift etc) och med bara ett par tusen i inkomst per år (eu-bidrag) men ändå är det ok att det hela tiden går i förlust. Éller har jag missuppfattat det?

Nu är jag intresserad av om några andra har tankar om det här eller om någon har gjort på liknande sätt eller har erfarenhet.
 
Sv: Verksamhet med avel/utbildning

Det låter ju lysande att du får verksamheten att gå runt med aveln och de lånade/egna hästarna :)

Om denna del av din hästverksamhet bär sig själv har du inget att oroa dig för när det gäller om stoet skulle gå gall ett år .


Mia
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Har pratat med revisor och skattemyndigheten men ingen kan direkt säga hur mycket moms jag ska betala in. Hur gör ni, eller tolkar ni...
Svar
15
· Visningar
2 213
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp