Bukefalos 28 år!

vet inte om det är rätt...

F

Frajdah

Hej! vet inte om jag är på rätt ställe, men jag tänkte att jag berättar så får vi se om någon där ute kan hjälpa mig med lite tips! Jag har ett halvblods sto på 12 år som inte är riden så mycket pga olika skäl, men nu har jag bestämt mig för att försöka sätta igång henne igen efter hon gått med föl osv, :p Saken är den att förut var hon jätte snäll att rida gjorde allt för ryttaren, tills jag var tvungen att lämna henne för brist av stallplats, men när jag åkte och hämtade henne efter ca 1 månad var hon halt plus massa skavsår lite varstans, fick även veta av ägaren där hästen stod att h*n som skulle ta hand om hästen inte varit där på 1-2 veckor utan hämtat sina saker och ställt hästen i en liten rasthage där hon knappt kunde vända sig, vilket slutade med att vi fick ta henne till vätrinären där dom konstaterade att hon fått rörelsehinder på höger bak :mad: och dom sa att hon skulle vila ett tag men att det inte skulle hindra hennes ridning, så när hon fått vila ungefär 1 månad så började jag sätta igång henne lite försiktigt men jäklar vilket humör hästen fått! Det gick inte att longera henne utan hon bröt ut och ställde sig och sparkade gärna mot den som stod i mitten, ungefär samma i ridningen då hon tycker att man kräver för mycket av henne så ställer hon sig upp eller så typ ''studsar'' hon iväg kan även inte rida ut på hästen då hon sticker direkt:cry: vet inte riktigt vad jag ska göra har häst folk som försökt hjälpa till men har slutat med att 2 av dom fått hjärnskakning och vill inte att det ska hända fler! har ni några tips hur jag ska få tillbaka min goa häst ? :confused:
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Oj! Det lätt inte roligt! Hemskt!
Hade du mycke kontakt med den person som skulle ta hand om henne?
Jag menar kände du henne väl?
Kanske har det hänt nått som satt sig i minnet på henne?
MVH Alexandra
 
Sv: vet inte om det är rätt...

låter som hon kan ha ont , kolla med en kiropraktor , en bra sådan eller veterinär
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Låter helt klart som hästen har ont och försöker visa det genom att protestera mot det som gör ont.

Gör en hältutredning, du har ju redan fått konstaterat att hästen inte är fräsch. Få klarhet i vad som gör ont och varför, samt behandla det.
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Om inte hästen har ont någonstans skulle jag rekomendera att lägga om träningen. Börja från början och träna med positiv förstärkning. Kräver lite omställning om man inte är van att jobba med belöning som viktigaste förstärkare. Min uppfattning är att klickerträningen är ett helt oslagbart medel för att ändra hästens inställning till olika saker.
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Hästen var halt och efter en månad (utan behandling?) börjar ni longera och rida den?

Ta hästen till klinik så ni kan få bekräftelse på att hästen är helt ohalt!

Och longera inte hästen om ni inte klarar ut det.
En häst blir inte "dum" utan anledning. Den blir det bara om den har ont/mår dåligt eller om ryttaren gör stora fel.
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Det finns forskning som klart visar sambandet mellan aggresion och smärta hos hästar. Dessutom visade den forskningen på att merparten av dessa hästar hade ont i ryggen framförallt i korset.
Så om hästen var snäll och samarbetsvillig innan kolla upp den ordentligt och inte bara benen för hälta utan hela hästen. En skada i nacken eller ryggen kan lätt påverka hela hästen.
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Ja jag hade bra kontakt med henne innan och vi gick i samma skola osv, plus att när jag var med så red hon hästen helt perfekt, men det fanns tydligen en *ond* sida hos henne med. :(
 
Sv: vet inte om det är rätt...

ja hästen var halt, men hon blev bra, hade ute vetrinär efter och då sa dom att hon inte visade någon hälta, Plus att dom kollade ryggen när jag var inne första gången och även resten av hästen och hon visade inget obehag eller något så jag tror inte det har med att hon har ont någonstans :o
 
Sv: vet inte om det är rätt...

det lät som en bra ide :) har testat att typ börja om ifrån början med henne men det är precis som när man kräver lite av henne te x att hon ska få igång traven lite mer så protesterar hon, men jag får helt enkelt testa igen! :)
 
Sv: vet inte om det är rätt...

ja hästen var halt, men hon blev bra, hade ute vetrinär efter och då sa dom att hon inte visade någon hälta, Plus att dom kollade ryggen när jag var inne första gången och även resten av hästen och hon visade inget obehag eller något så jag tror inte det har med att hon har ont någonstans :o


Det är inte säkert att veterinären märker att något är fel bara genom en hältkontroll och genom att klämma den på ryggen. Den måste röntgas. Men det kanske gjordes?

Den protesterar ju väldigt tydligt, och markerar att något är fel.
 
Sv: vet inte om det är rätt...

Nej det gjordes aldrig. Men vi tror inte att det sitter i ryggen, men ska börja försöka kolla lite mer på det och om inget blir bättre så får jag åka in med henne och kolla ;)
 
Sv: vet inte om det är rätt...

ja hästen var halt, men hon blev bra, hade ute vetrinär efter och då sa dom att hon inte visade någon hälta, Plus att dom kollade ryggen när jag var inne första gången och även resten av hästen och hon visade inget obehag eller något så jag tror inte det har med att hon har ont någonstans :o

För många år sedan fick jag och maken i uppdrag att sätta igång en häst efter hälta. Hon hade stått ganska länge efter det att hon var konstaterat ok av veterinär. Hon hade gått i hage och haft det bra ett bra tag. Nå så skulle hon igång i alla fall. Hon var välriden och tävlad på ganska hög nivå tidigare så efter att hon promenerats och hanterats vid hand ett tag så blev det tid för uppsittning. Kom kanske 100-150 m under det att jag funderade på vad som var fel. Steg av med kommentaren att hon inte gick rent. Blev mer eller mindre idiotförklarad av ägaren. Fick efter några dagar - utan synlig markering - lov att ta in henne till Hbg för utredning. Veterinären IO kliade sig lite i huvudet men beslöt att bedöva. Rörelsestörning. Efter röntgen visade det sig att hästen var halt på TRE ben. Trolig orsak att hon kompenserat/överansträngt sig under tiden hon varit halt på det nu friska benet. Boxvila i sex veckor blev resultatet och tuppkam i två omgångar.

Ok hon blev sedan frisk MEN poängen är att det kändes inte som en hälta utan som att något inte stämde OCH det syntes egentligen endast på röntgen så även jag föreslår ett nytt veterinär/klinikbesök.
 
Sv: vet inte om det är rätt...

ja hästen var halt, men hon blev bra, hade ute vetrinär efter och då sa dom att hon inte visade någon hälta, Plus att dom kollade ryggen när jag var inne första gången och även resten av hästen och hon visade inget obehag eller något så jag tror inte det har med att hon har ont någonstans :o

Håller med andra skrivare att åk in med hästen och gör en helhetsbedömning av hästen för att utreda om hästen har kanske någon hälta som den inte visar just nu.

Sen tycker jag personligen att det är svårt att ge tips när man inte har sett hästen in action så att säga. Många frågor dyker upp. Är hästen lika "galen" när du leder den? Är det bara vid ett underlag som den protesterar? o.s.v.

Önskar dig lycka till iaf :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 604
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp