Bukefalos 28 år!

Vet inte om jag håller med här

Golden_Heart

Trådstartare
Jag hittade en länk om lite saker och jag vet inte om jag håller med där.

För sköts saker på rätt sätt så är det ju ingen fara med elever får hyra hästarna, eller att skötarna får rida extra utöver vanliga ridlektioner. Samt att man inte ska ha hingstar på ridskolor. Det kan man visst ha under förutsättning att de är uppfostrade rätt och uppför sig under sadel. För att ta förgivet att alla hingstar inte kan uppföra sig då är det ju knas. En hingst som inte kan gå ordentligt under sadel och hålla fanken på sig, ska naturligtvis inte vara på ridskolor. Men jag har träffat hingstar som kan gå med nybörjare och är hur skötsamma som helst oavsett om de har ston framför sig eller inte. Sådana hingstar kan ju gå lektion utan några som helst problem,

Här kommer länken.
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_340/cf_559/S-ker_med_h-st.PDF
 
Jag tycker inte att hingstar är lämpliga på ridskola, helt enkelt för att det är en större (och onödig) risk och det är ett dumt risktagande. Stod ju ganska bra i texten på s. 39: "Skulle en olycka inträffa under lektion, med en hingst inblandad – eller närvarande – finns det en stor risk att ridskolan anses försumlig"

Men jag hittar också några jag inte håller med om...

Radioapparater bör ej förekomma i stall (s.20)
Med undantag för ytterjackor får klädesplagg inte vara försedda med kapuschong. (s.22)
Smycken såsom piercing, örhängen och ringar får ej användas vid ridning då dessa utgör olycksrisker. (s. 23)
 
Jag skrev ju att hingstar som inte kan hålla fanken på sig ska inte vara på ridskola, men sådana som är lika tysta och uppför sig lika bra som en valack eller sto, varför inte.
Jag skriver utifrån mina erfarenheter och tycker bara att man inte ska vara nojig när det gäller hingstar, rädda för att ha med dem att göra. En väluppfostrad hingst kan ibland gå mycket bättre än en valack eller ett sto.
 
Jag skrev ju att hingstar som inte kan hålla fanken på sig ska inte vara på ridskola, men sådana som är lika tysta och uppför sig lika bra som en valack eller sto, varför inte.
Jag skriver utifrån mina erfarenheter och tycker bara att man inte ska vara nojig när det gäller hingstar, rädda för att ha med dem att göra. En väluppfostrad hingst kan ibland gå mycket bättre än en valack eller ett sto.
Fast du förstår väl att en ridskoleverksamhet inte vill ta den risken? Det kan bli väldigt dyrt för dem om något händer.
 
Har man hanterat hingstar så vet man också att deras hormoner kan slå om plötsligt. Jag tror inte att någon vettig ridskola vill ta den risken, och att inga hästkunniga föräldrar skulle låta sina barn rida på en sån ridskola.
 
Jag fattar inte, vem riktar sig broschyren till?

De som funderar på att starta ridskola eller de som funderar på att börja rida?

Flera av råden är ju mer än basic liksom. Behöver man fundera på hur man tar på ett täcke eller vad hästar äter så kanske inte hingst är förstahandsvalet heller.
 
Jag fattar inte, vem riktar sig broschyren till?

De som funderar på att starta ridskola eller de som funderar på att börja rida?

Flera av råden är ju mer än basic liksom. Behöver man fundera på hur man tar på ett täcke eller vad hästar äter så kanske inte hingst är förstahandsvalet heller.

Klart att det är! Hingst är ju skitcoolt ;)

Kimmis som fortfarande väntar på det där ögonblicket när hennes hingsts hormoner helt plötsligt ska slå till och hon får mer än en sytråd att hålla i handen ;)
 
Fast du förstår väl att en ridskoleverksamhet inte vill ta den risken? Det kan bli väldigt dyrt för dem om något händer.
Jag skulle inte säga det jag säger,. om jag inte trodde på att väluppfostrade hingstar som kan gå bakom brunstiga ston utan att så mycket röra en fena, kan man ha annars absolut inte. Hingstiga tossiga hingstar ska absolut inte vara på ridskola, speciellt inte heller då de troligtvis inte kan uppföra sig.
Det är bara i Sverige vi är så super rädda och kanske fega när det gäller hingstar.
Jag har jobbat utomlands där de använder just hingstar i verksamheten.
 
Jag skulle inte säga det jag säger,. om jag inte trodde på att väluppfostrade hingstar som kan gå bakom brunstiga ston utan att så mycket röra en fena, kan man ha annars absolut inte. Hingstiga tossiga hingstar ska absolut inte vara på ridskola, speciellt inte heller då de troligtvis inte kan uppföra sig.
Det är bara i Sverige vi är så super rädda och kanske fega när det gäller hingstar.
Jag har jobbat utomlands där de använder just hingstar i verksamheten.

Och där har dom kanske inte heller samma säkerhetstänk rent generellt.
Och inte samma lagstiftning, och försäkringsbolagen kanske inte har samma villkor.
 
Jag skulle inte säga det jag säger,. om jag inte trodde på att väluppfostrade hingstar som kan gå bakom brunstiga ston utan att så mycket röra en fena, kan man ha annars absolut inte. Hingstiga tossiga hingstar ska absolut inte vara på ridskola, speciellt inte heller då de troligtvis inte kan uppföra sig.
Det är bara i Sverige vi är så super rädda och kanske fega när det gäller hingstar.
Jag har jobbat utomlands där de använder just hingstar i verksamheten.
Fast vad skulle hända om den väluppfostrade hingsten som går att rida bakom brunstiga ston kom lös? Eller om ett brunstigt sto kommer löst och börjar backa upp mot hingsten?
På en ridskola går man ju för att lära sig rida och det händer att eleverna trillar av, de trillar av den snällaste häst ibland. Så det är direkt olämpligt ar hingstar på en ridskola. Det är ju inte heller bara vid ridning som hästarna på ridskola hanteras av eleverna, så allt kan hända på en ridskola även utan hingstar. Att ha hingst som ridskolehäst visar nog mer på dåligt omdöme av den som har det.
 
Radioapparater bör ej förekomma i stall (s.20)
Men alltså! :confused: "Radioapparater bör ej vara påslagna när flera hästar och människor vistas i stallbyggnaden samtidigt," hade det till exempel kunnat stå. Nu låter det ju som att den som ska mocka tjugo tomma boxar klockan åtta på morgonen inte får lyssna på radio samtidigt. :o
 
Jag har bara skummat broschyren, men tycker den är lite konstig? Typ avsnittet om att det ska vara så himla tyst, de föreslår till och med att man ska lägga spån i stallgången för att dämpa ljud? Hur sjutton ska man få trygga hästar om alla tassar runt på tå hela tiden? Alltså, missförstå mig rätt nu, det är ju inte precis så att jag brukar spela trumpet i stallgången eller hoppa hopprep med träskor på ridhusläktaren. Jag tycker bara att det är en konstig inställning att hästar inte skulle klara av normala ljud. Till exempel en radio.
 
Jag hittade en länk om lite saker och jag vet inte om jag håller med där.

För sköts saker på rätt sätt så är det ju ingen fara med elever får hyra hästarna, eller att skötarna får rida extra utöver vanliga ridlektioner. Samt att man inte ska ha hingstar på ridskolor. Det kan man visst ha under förutsättning att de är uppfostrade rätt och uppför sig under sadel. För att ta förgivet att alla hingstar inte kan uppföra sig då är det ju knas. En hingst som inte kan gå ordentligt under sadel och hålla fanken på sig, ska naturligtvis inte vara på ridskolor. Men jag har träffat hingstar som kan gå med nybörjare och är hur skötsamma som helst oavsett om de har ston framför sig eller inte. Sådana hingstar kan ju gå lektion utan några som helst problem,

Här kommer länken.
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_340/cf_559/S-ker_med_h-st.PDF

Det finns givetvis hingstar som sas "är dåliga hingstar". De kan man ju utsätta för mer saker som borde få dem att gå igång utan att de hajar vilket.
Jag har stött på ett par såna som trots ringa fostran är helt Clueless kring det här med vad de borde ha för drifter och aldrig ens fattar eller försöker något.

Men det finns också hingstar som har en sjuhelvetes hormoner som absolut inte kan utsättas för vad som helst trots gedigen fostran. De funkar fint i händerna på proffs i de flesta miljöer och situationer.
Men de bör inte hanteras av annat. Det KAN gå fint. Men det är betydligt större risk och de brukar vara bra på att läsa när folk har koll eller ej och snabba på att checka av det.

Utöver det så att man inte är lika "rädd" för hingstar utomlands kan ju generellt bero på att man också fostrar hästarna rätt tufft i de flesta länder. Man har en helt annan tradition och syn på hästar. De SKA lyda! Punkt!
I Sverige är det mer "men min häst känner si och så", "min häst är si och så".
Folk i Sverige ska sällan ha hingst. För de reder det inte!
Sen behöver inte det betyda att jag tycker det är rätt som man gör i vissa fall i andra länder. Det kan gå över styr åt andra hållet och bli misshandel.
Det är väl tack och lov mer sällsynt här.
 
Jag har bara skummat broschyren, men tycker den är lite konstig? Typ avsnittet om att det ska vara så himla tyst, de föreslår till och med att man ska lägga spån i stallgången för att dämpa ljud? Hur sjutton ska man få trygga hästar om alla tassar runt på tå hela tiden? Alltså, missförstå mig rätt nu, det är ju inte precis så att jag brukar spela trumpet i stallgången eller hoppa hopprep med träskor på ridhusläktaren. Jag tycker bara att det är en konstig inställning att hästar inte skulle klara av normala ljud. Till exempel en radio.

Det är skillnad på att träna dem att tåla ljud och att inte låta dem ha en lugn stallmiljö. :)
Jag är helt för miljöträning och att få hästar att tåla saker. Men jag tycker absolut man kan tänka på att försöka ge dem en så lugn och skön stallmiljö som möjligt. SÅ kan vi träna när vi tränar eller i hagen. Och så kan de få lugn inne.

Jag kan lyssna på musik en del i stallet. Men jag försöker att inte alltid låta där, inte lyssna på hårdrock så mycket etc.
Hade jag haft eget hade jag gärna spånat gången.

Hos mina tränare där jag nu jobbat ett bra tag har man spånad gång och försöker lyssna på musik som inte är hårdrock tex och måna om hästarnas lugna miljö.
Man försöker ta med sig bra stämning in i stallet och inte bråka och skrika eller springa där.
Jag har aldrig sett en häst som inte trivts super där. Även de som brukar vara oroliga borta.
Däremot kan det då man rider på ridbanan kuta runt hundar i ponnystorlek som leker och vrålar, småhundar, höns, maskiner används, hästar kutar i hagen bredvid etc etc.
Men då är det helt annat än boxen. Där ska det vara lugnt.
För mig ger det också att träningen sitter kvar bättre i hästen. Det mentala stadie hästen var i då den ställdes i boxen är kvar mer. De hinner landa i den känslan då inget stör dem och bryter fokus.
 
Leda häst/häst vid hand
Hästar skall normalt ledas med tygeln nedtagen. Undantag är om
hästen har martingal med löpande ringar eller ett litet barn skall leda
en stor häst. I dessa fall kan tygeln vara upplagd över halsen.

Jag vet ingen ridskola som låter eleverna leda så. Tygeln ska vara över halsen, man har ingen större kontroll bara för att tygeln är lång. Drar hästen iväg så är chansen liten att man orkar hålla kvar. Däremot så är risken stor att hästen trampar i tyglarna, gör sig illa i munnen eller går omkull.
Är det uppenbar risk att leda en viss häst så får det vara med grimma över.
 
@tuaphua
Man kan ju ha en lugn stallmiljö utan att "eliminera alla ljud". Självklart ska man inte springa, skrika och bråka i stallet eller spela hög musik. Men min erfarenhet är att hästarna inte blir lugnare för att stallet är som ett bibliotek, utan att "lite brus" är rogivande. Till exempel en radio på lagom volym. Men man får ju tycka olika, såklart :)
 
@tuaphua
Man kan ju ha en lugn stallmiljö utan att "eliminera alla ljud". Självklart ska man inte springa, skrika och bråka i stallet eller spela hög musik. Men min erfarenhet är att hästarna inte blir lugnare för att stallet är som ett bibliotek, utan att "lite brus" är rogivande. Till exempel en radio på lagom volym. Men man får ju tycka olika, såklart :)

Ja, radio på låg volym ser jag inga prob med så länge de får tyst typ på natten eller nån tid. :)
 
Det finns givetvis hingstar som sas "är dåliga hingstar". De kan man ju utsätta för mer saker som borde få dem att gå igång utan att de hajar vilket.
Jag har stött på ett par såna som trots ringa fostran är helt Clueless kring det här med vad de borde ha för drifter och aldrig ens fattar eller försöker något.

Men det finns också hingstar som har en sjuhelvetes hormoner som absolut inte kan utsättas för vad som helst trots gedigen fostran. De funkar fint i händerna på proffs i de flesta miljöer och situationer.
Men de bör inte hanteras av annat. Det KAN gå fint. Men det är betydligt större risk och de brukar vara bra på att läsa när folk har koll eller ej och snabba på att checka av det.

Utöver det så att man inte är lika "rädd" för hingstar utomlands kan ju generellt bero på att man också fostrar hästarna rätt tufft i de flesta länder. Man har en helt annan tradition och syn på hästar. De SKA lyda! Punkt!
I Sverige är det mer "men min häst känner si och så", "min häst är si och så".
Folk i Sverige ska sällan ha hingst. För de reder det inte!
Sen behöver inte det betyda att jag tycker det är rätt som man gör i vissa fall i andra länder. Det kan gå över styr åt andra hållet och bli misshandel.
Det är väl tack och lov mer sällsynt här.


Om du har läst det jag har skrivit senare, så skrev jag att enbart hingstar som kan sköta sig ska man kunna tänka sig för ridskolor eller liknande utbildningscentrum, annars inte. Hingstiga bångstyriga hingstar, ska självklart hanteras av proffs. Men jag menar bara att jag har sett ridskolechefers hästar som har varit valackar, som har varit värre än de hingstar jag träffat på där barn på sex år kan leda dessa hingstar eller hantera dem, men den där ridskolechefens häst var så knasig och ouppfostrad så det stod härliga till. Jag anser att ridskolechefens häst ska vara så väluppfostrad och visa sådana hänsyn till barnen att en tre-åring ska kunna leda den eller springa under magen på den utan att den så mycket rör en muskel. Hingstar som ska gå med elever på ryggen ska kunna uppföra sig, annars ska de inte vara hingst. Att tillåta hingsten sprätta runt som en tok under sadeln, ödslar bara en massa tid. När den är i boxen eller i hagen kan den få busa och hingsta sig, men under sadeln ska den koncentrera sig på sitt arbete. Visst vet jag att det finns busiga och bångstyriga hästar/ ponnyer som lär sig några knep efter några år för att försöka slippa arbeta, därför behöver dessa också korrigeras lite då och då oavsett storlek på dessa.
Det kan låta hårt detta, men det blir också en säkerhet och har man en sådan säkerhet på hästarna/ ponnyerna och lär eleverna från början hur man ska vara i stallet och lär dem vara bestämda då, då minskar även problemen med att vara rädd för hingstar eller bortskämda hästar/ ponnyer som har tillåtits göra som de vill.
 
Om du har läst det jag har skrivit senare, så skrev jag att enbart hingstar som kan sköta sig ska man kunna tänka sig för ridskolor eller liknande utbildningscentrum, annars inte. Hingstiga bångstyriga hingstar, ska självklart hanteras av proffs. Men jag menar bara att jag har sett ridskolechefers hästar som har varit valackar, som har varit värre än de hingstar jag träffat på där barn på sex år kan leda dessa hingstar eller hantera dem, men den där ridskolechefens häst var så knasig och ouppfostrad så det stod härliga till. Jag anser att ridskolechefens häst ska vara så väluppfostrad och visa sådana hänsyn till barnen att en tre-åring ska kunna leda den eller springa under magen på den utan att den så mycket rör en muskel. Hingstar som ska gå med elever på ryggen ska kunna uppföra sig, annars ska de inte vara hingst. Att tillåta hingsten sprätta runt som en tok under sadeln, ödslar bara en massa tid. När den är i boxen eller i hagen kan den få busa och hingsta sig, men under sadeln ska den koncentrera sig på sitt arbete. Visst vet jag att det finns busiga och bångstyriga hästar/ ponnyer som lär sig några knep efter några år för att försöka slippa arbeta, därför behöver dessa också korrigeras lite då och då oavsett storlek på dessa.
Det kan låta hårt detta, men det blir också en säkerhet och har man en sådan säkerhet på hästarna/ ponnyerna och lär eleverna från början hur man ska vara i stallet och lär dem vara bestämda då, då minskar även problemen med att vara rädd för hingstar eller bortskämda hästar/ ponnyer som har tillåtits göra som de vill.

Vi får nog enas om att vi tycker olika.
Jag tycker man gör enklast i att inte ha hingstar i de flesta verksamheter.
Just för att könsdrifter är något helt annat än bara ren olydnad.
Som proffs vet man att hålla hästen rejält i schack. Men framför allt(!) vet man att aldrig lita på en häst även om man förutsätter att de ska vara lydiga, lugna etc iom att man fostrat dem så.
Små barn eller nybörjare KAN INTE förstå det och ska inte behöva göra det heller.

Och tänk dig själv om ridlärarens valack var så jävla ohängd. Hur ska denne ridlärare klara av att fostra en hingst så pass att den ska kunna gå i en verksamhet? Hur ska den kunna avgöra om det är lämpligt eller ej? När man inte ens kan få sin egen att uppföra sig normalt..
Det är inte så jättehög utbildning för att vara ridlärare, inte så lång och man kan inte lära ut feeling. Alltså måste man reglera så att även den som är sämst av alla kommer klara av att inte göra fel. :)
 
Jag skrev ju att hingstar som inte kan hålla fanken på sig ska inte vara på ridskola, men sådana som är lika tysta och uppför sig lika bra som en valack eller sto, varför inte.
Jag skriver utifrån mina erfarenheter och tycker bara att man inte ska vara nojig när det gäller hingstar, rädda för att ha med dem att göra. En väluppfostrad hingst kan ibland gå mycket bättre än en valack eller ett sto.

Hingstar kan absolut uppföra sig, OM de hanteras rätt.
Men det innebär att det får inte finnas utrymme till misstag..och sånt finns det massor av på en ridskola..Det är för många som hanterar hästarna helt enkelt. En del har pondus där, andra släpper hästen så fort den frustar typ.

På ridskolor finns allt från 0 kunskap till expertisnivå.

Hingstar ska inte ingå i ridskoleverksamhet, de är inte tillräckligt safe att ha dem i varken den miljön eller hanteringen.

På en ridskolehäst ställs enorma krav, minsta lilla tveksamhet i uppförande så ska dem inte vara på ridskola alls.

Det är inte hingsten eller hästen det är fel på utan det är vi människor..mänskliga faktorer som dock gör att hingstar ska inte finnas överallt eller handhas av alla helt enkelt, även för sin egen hälsas skull.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 645
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
917
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 525
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp