Bukefalos 28 år!

Vet inte om jag håller med här

I Sverige är vi feg när det gäller hingstar, så är det bara!
För många är de opålitliga och kunna gå bakom brunstigt sto eller med nybörjare är för många otänkbart.
Att en hingst är som vilken annan häst / ponny är inte heller tänkbart för många.
Jamen vi kan ju tom få fnattespel om en häst/ ponny brallar efter ett hinder och säga att något är fel.
Många vill inte ha sina ston uppstallade i ett stall med hingst, för deras hästar får fnattespel. Även om så hingsten skulle vara cool lugn.
Med tanke på hur många ponnyakuten det har varit, där bortskämda ponnyer dykt upp så har vi ofta en problem med disciplinen.
Det ska inte korrigeras hur som helst, utan ridskolan ska visa hur det ska vara och vad som är acceptabelt. En häst/ ponny kan inte få flamsa runt, det blir en säkerhetsrisk. Disciplinen från början till slut och allt blir frid och fröjd.
Om olika personer kräver olika mycket hästarna/ ponnyerna, de lär de sig snabbt. Precis som barn lär sig var den får göra så och var den får göra si. Hos tex morföräldrarna är en regel men som är annorlunda hos farföräldrarna.

När det gäller hantering av hästarna. JA, ibland behöver vi definitivt bli hårdare. Det går tex inte på en ridskola att en eller flera hästar stegrar sig eller försöker dra iväg när den ska gå till hagen, eller att personalen inte får säga åt hästarna ifall de gör fel.

Åter igen, måste jag upprepa det jag har sagt tidigare. Man kan bara ha sådana hingstar som verkligen kan gå bakom ston på en lektion utan att säga något, utan vet att under sadeln då håller man klaffen och koncentrerar sig på sitt jobb vare sig det är lektion eller träning eller en tävling.

Man kan sätta hingstar bör inte vara, men det ska inte heller vara något i regelverket som hindrar detta om det är hingstar som verkligen kan gå med nybörjare eller sköta sig. Allt handlar om känsla och se till varje individ.
Alla är olika och det är väl tur, för annars skulle det bli tråkigt.
Att ha en hingst som verkligen kan uppföra sig och gå med nybörjare är bara en fördel för ett utbildningsställe, då eleverna ser att en rätt uppfostrad hingst är precis lika som vilken annan häst som helst.

Hästar har ett psyke som en tre-åring oavsett hur gamla de blir. Med rätt hantering så går det att ha vilka kön som helst, beror alldeles på individen.

Fast ärligt talat så verkar du inte riktigt förstå vad det är som göra att det kan vara vanskligt med en hingst, det handlar inte om uppfostran eller rädsla. Jag har jobbat på travet där man har många hingstar i verksamheten, gick hur bra som helst i alla år. Tills en dag när hormonerna spelade ett spratt. En supersnäll hingst, aldrig att han visade några hingstfasoner, ett litet barn skulle kunna hantera honom. Han hade ALDRIG visat någon tendens till att hingsta sig, oerhört väluppfostrad. Jag skulle sätta in honom i boxen, i boxen som jag gick förbi på vägen stod ett brunstigt sto. Från ingenstans blev han HINGST. Jag satt klämd som ett frimärke mellan honom och boxväggen. Det behövdes två starka travgubbar och en sopkvast för att öht nå fram till honom. Efter det har jag lärt mig att man alltid ska ha största respekt för hingstar och att dessa endast ska hanteras av proffs. Du kan ALDRIG veta. Man säger att tjurar är "farliga" men hingstar är så mycket värre eftersom vi sällan är i så nära hantering av en tjur. Dessutom ser jag ingen som helst anledning att behålla en hingst som inte ska användas i avel eller behöver fortsätta vara hingst för att prestera. Det är ju bara ett livslångt elände för dem, hade önskat att man kunde fixa sto som inte ska vara i avel också.
 
Fast ärligt talat så verkar du inte riktigt förstå vad det är som göra att det kan vara vanskligt med en hingst, det handlar inte om uppfostran eller rädsla. Jag har jobbat på travet där man har många hingstar i verksamheten, gick hur bra som helst i alla år. Tills en dag när hormonerna spelade ett spratt. En supersnäll hingst, aldrig att han visade några hingstfasoner, ett litet barn skulle kunna hantera honom. Han hade ALDRIG visat någon tendens till att hingsta sig, oerhört väluppfostrad. Jag skulle sätta in honom i boxen, i boxen som jag gick förbi på vägen stod ett brunstigt sto. Från ingenstans blev han HINGST. Jag satt klämd som ett frimärke mellan honom och boxväggen. Det behövdes två starka travgubbar och en sopkvast för att öht nå fram till honom. Efter det har jag lärt mig att man alltid ska ha största respekt för hingstar och att dessa endast ska hanteras av proffs. Du kan ALDRIG veta. Man säger att tjurar är "farliga" men hingstar är så mycket värre eftersom vi sällan är i så nära hantering av en tjur. Dessutom ser jag ingen som helst anledning att behålla en hingst som inte ska användas i avel eller behöver fortsätta vara hingst för att prestera. Det är ju bara ett livslångt elände för dem, hade önskat att man kunde fixa sto som inte ska vara i avel också.

Jodå, jag vet vad hingstar kan hitta om när hormonerna sätter till.
Jag har träffat på många hingstar i mina dagar på trav, brukshingstar som ardenner, ridtävlingshingstar och sådana som går på lektion eller kursverksamhet.
När du gick med hingsten, hade du grimma eller träns? För det går att lära dem att så snart träns åker på, då är det jobb att koncentrera sig på. Jag har lett hingstar till och från hagen i grimman också stora som små. Men jag har också sett ston som kan vara riktigt djävliga att ha att göra med, dra iväg med en eller ha andra hyss för sig, när de känner för det, samma sak med valackar.
Självklart måste man vara lite vaksam men det gäller ju alla hästar, men de måste samtidigt känna att du litar på att de ska uppföra sig och de ska veta sin plats. I början innan de har lärt sig sin plats, måste man säkert ta till ett o annan tjuvnyp men sedan behöver man bara påminna dem ibland.
Det handlar ju också att de måste ha uppmärksamheten på dig och du måste hela tiden prata med individen. Du kan tex inte gå och ha tankarna i det blå eller liknande, men det gäller ju alla hästar.
 
Men nu utgår vi från att hingstar ska användas i ridskoleverksamhet, de som befinner sig på en ridskola har inte alltid den vanan eller erfarenheten att bedöma risker och situationer, det kan bli en dyrköpt läxa. Jag ser ingen större fara med hingstar hanterade av proffs, men anser fortfarande inte att det är något man ska syssla med som amatör.
 
Jag har flera gånger skrivit att när det gäller hingstar i lektionsverksamhet eller kursverksamhet. Det går inte att dra alla över en kam stora eller små hingstar, utan man måste se till varje individ.
Då ser man ju genom att den först är instruktörs häst/ ponny och sedan efter en tid, blir på de avancerade lektionerna och när man ser hur den beter sig. Kan den uppföra sig och gå bakom vilket kön som helst är det ju inga problem att den sedan går även med nybörjare, visst behöver den hjälp i början osv. Men alla ponnyer passar ju inte heller för nybörjare oavsett kön, en del är inte omtänksamma mot sina nybörjare utan försöker slänga av dem så snabbt som möjligt och andra tar verkligen hand om sina ryttare. En del tar verkligen hand om när det kommer små ryttare och andra inte.
 
Ang tyglarna: på ridskolor finns ofta små barn utan färdigutvecklad motorik. Att hålla koll på tre meter tygel kan bli för mycket, de tappar, släpar och vissa blir rädda och släpper hästen om den frustar. Då ÄR det säkrare att hålla med en hand, tyglarna vilandes på halsen. De fleska ridskoleelever är ju barn i olika åldrar, inte vuxna.
 
Jag har flera gånger skrivit att när det gäller hingstar i lektionsverksamhet eller kursverksamhet. Det går inte att dra alla över en kam stora eller små hingstar, utan man måste se till varje individ.
Då ser man ju genom att den först är instruktörs häst/ ponny och sedan efter en tid, blir på de avancerade lektionerna och när man ser hur den beter sig. Kan den uppföra sig och gå bakom vilket kön som helst är det ju inga problem att den sedan går även med nybörjare, visst behöver den hjälp i början osv. Men alla ponnyer passar ju inte heller för nybörjare oavsett kön, en del är inte omtänksamma mot sina nybörjare utan försöker slänga av dem så snabbt som möjligt och andra tar verkligen hand om sina ryttare. En del tar verkligen hand om när det kommer små ryttare och andra inte.

Vill du redogöra mer ingående hur du tycker att man ska göra/hur hingstar skulle fungera på ridskola?

Tycker hittills inte att du utvecklat dig så mycket, alltså hur det skulle fungera i praktiken på ett säkert sätt.

Hästar du beskriver för övrigt som inte är stabila eller förstående mot nybörjare, kastar av etc är direkt olämpliga
 
Det är dock en punkt som jag inte riktigt förstår och jag tycker helt tvärtom där.

Om jag tappar en häst tex så vill jag inte att tyglarna ska vara hängandes efter backen..Jag har sett hästar gå omkull på detta sättet ganska bryskt och det kan inte vara skönt att trampa på tyglarna heller.
Det är väl enda gången den går på tygeln :idea:
 
Vill du redogöra mer ingående hur du tycker att man ska göra/hur hingstar skulle fungera på ridskola?

Tycker hittills inte att du utvecklat dig så mycket, alltså hur det skulle fungera i praktiken på ett säkert sätt.

Hästar du beskriver för övrigt som inte är stabila eller förstående mot nybörjare, kastar av etc är direkt olämpliga
Men snälla de lär sig ju med tiden också vissa olater!
Samt att alla på en ridskola måste inte vara för nybörjare. Utan man måste kunna ha hästar på olika svårighetsgrader. Om en häst är glad och busar lite, eller har lite hyss för sig, är bara utvecklande för eleven, då den lär sig hantera lite svårare hästar/ ponnyer. Man kan inte förvänta sig att de ska gå som små urverk hela tiden utan måste få ha en och annan egenhet, hur ska annars elever lära sig något?

Precis som varje ny häst/ ponny kommer till en ridskola, så måste instruktörer och chefen först lära känna den och använda den som ledarhäst för ridturer, eller andra pass där den behöver gå först eller tex en teorilektion ifrån hästryggen där instruktören använder sig av hingsten. Sedan låter den en annan instruktör rida med på lektionerna på hingsten för att kolla hur den beter sig inne i en grupp. All skötsel och hantering sker första tiden av instruktörerna och hästvan personal. När tiden känns mogen så puttas den successivt in verksamheten under noga observation. Först på de mer avancerade lektionerna och sedan om det funkar där in i de mer icke avancerade lektionerna. Instruktörerna måste noga visa hur hingsten ska hanteras och skötas när elever kommer in i bilden. Självklart måste hagen vara med högt tätt staket, så att det inte finns chans till att rymma och då naturligtvis inte enbart eltråd utan något mer kraftfullare staket. Om det visar sig att hingsten inte passar in, har man två val antingen kastrera den om den inte är bra som hingst eller så sälja den. Man kan ju när man köper i hingsten skriva in att man köper den på prov ett antal månader för att just se hur den passar. Eller ta den på fodervärd först och sedan köpa den ifall den passar in. Allt beror ju på hur individen fungerar. Alla är inte lika vare sig det är hingst, sto eller valack.
 
Men snälla de lär sig ju med tiden också vissa olater!
Samt att alla på en ridskola måste inte vara för nybörjare. Utan man måste kunna ha hästar på olika svårighetsgrader. Om en häst är glad och busar lite, eller har lite hyss för sig, är bara utvecklande för eleven, då den lär sig hantera lite svårare hästar/ ponnyer. Man kan inte förvänta sig att de ska gå som små urverk hela tiden utan måste få ha en och annan egenhet, hur ska annars elever lära sig något?

Precis som varje ny häst/ ponny kommer till en ridskola, så måste instruktörer och chefen först lära känna den och använda den som ledarhäst för ridturer, eller andra pass där den behöver gå först eller tex en teorilektion ifrån hästryggen där instruktören använder sig av hingsten. Sedan låter den en annan instruktör rida med på lektionerna på hingsten för att kolla hur den beter sig inne i en grupp. All skötsel och hantering sker första tiden av instruktörerna och hästvan personal. När tiden känns mogen så puttas den successivt in verksamheten under noga observation. Först på de mer avancerade lektionerna och sedan om det funkar där in i de mer icke avancerade lektionerna. Instruktörerna måste noga visa hur hingsten ska hanteras och skötas när elever kommer in i bilden. Självklart måste hagen vara med högt tätt staket, så att det inte finns chans till att rymma och då naturligtvis inte enbart eltråd utan något mer kraftfullare staket. Om det visar sig att hingsten inte passar in, har man två val antingen kastrera den om den inte är bra som hingst eller så sälja den. Man kan ju när man köper i hingsten skriva in att man köper den på prov ett antal månader för att just se hur den passar. Eller ta den på fodervärd först och sedan köpa den ifall den passar in. Allt beror ju på hur individen fungerar. Alla är inte lika vare sig det är hingst, sto eller valack.
Det är ju inte direkt som att det är ont om hästar till salu. Varför skall en ridskola ta risken att köpa en hingst när sannolikheten att det blir problem med den är så mycket större?
 
Men snälla de lär sig ju med tiden också vissa olater!
Samt att alla på en ridskola måste inte vara för nybörjare. Utan man måste kunna ha hästar på olika svårighetsgrader. Om en häst är glad och busar lite, eller har lite hyss för sig, är bara utvecklande för eleven, då den lär sig hantera lite svårare hästar/ ponnyer. Man kan inte förvänta sig att de ska gå som små urverk hela tiden utan måste få ha en och annan egenhet, hur ska annars elever lära sig något?

Precis som varje ny häst/ ponny kommer till en ridskola, så måste instruktörer och chefen först lära känna den och använda den som ledarhäst för ridturer, eller andra pass där den behöver gå först eller tex en teorilektion ifrån hästryggen där instruktören använder sig av hingsten. Sedan låter den en annan instruktör rida med på lektionerna på hingsten för att kolla hur den beter sig inne i en grupp. All skötsel och hantering sker första tiden av instruktörerna och hästvan personal. När tiden känns mogen så puttas den successivt in verksamheten under noga observation. Först på de mer avancerade lektionerna och sedan om det funkar där in i de mer icke avancerade lektionerna. Instruktörerna måste noga visa hur hingsten ska hanteras och skötas när elever kommer in i bilden. Självklart måste hagen vara med högt tätt staket, så att det inte finns chans till att rymma och då naturligtvis inte enbart eltråd utan något mer kraftfullare staket. Om det visar sig att hingsten inte passar in, har man två val antingen kastrera den om den inte är bra som hingst eller så sälja den. Man kan ju när man köper i hingsten skriva in att man köper den på prov ett antal månader för att just se hur den passar. Eller ta den på fodervärd först och sedan köpa den ifall den passar in. Allt beror ju på hur individen fungerar. Alla är inte lika vare sig det är hingst, sto eller valack.

Vet inte vad jag mer ska skriva. Hade hoppats på att du kunde gå lite djupare vad gäller hur man skulle få en säker hingsthållning på ridskola. Du maler på att det BÖR funka men majoriteten tycks ju inte hålla med, då skulle ju antagligen hingstar finnas överallt.

Sen undrar jag vad du själv ens har för erfarenheter av hingsthållning faktiskt. Hästar har beteenden där de reagerar helt instinktivt, ffa hos en hingst kan detta inträffa lätt och ändå nämner du bara hur man ska uppfostra?
Vi kan aldrig uppfostra bort så grundläggande behov el beteende till 100%
 
Vet inte vad jag mer ska skriva. Hade hoppats på att du kunde gå lite djupare vad gäller hur man skulle få en säker hingsthållning på ridskola. Du maler på att det BÖR funka men majoriteten tycks ju inte hålla med, då skulle ju antagligen hingstar finnas överallt.

Sen undrar jag vad du själv ens har för erfarenheter av hingsthållning faktiskt. Hästar har beteenden där de reagerar helt instinktivt, ffa hos en hingst kan detta inträffa lätt och ändå nämner du bara hur man ska uppfostra?

Jag vänder på det, hur många hingstar har du träffat på som kan gå med nybörjare på ryggen?
Jag har erfarenhet av hingstar både stora hästar och små ponnyer.
Jag kan ju lika säga till dig att du också bara maler på om att det inte finns hingstar som kan gå med nybörjare. Var det inte för många år sedan annonser där det var en rutinerad ponnyhingst som kunde gå med nybörjare och även gå mästerskap, som skulle säljas ifrån något annat land. Just då hade jag inte kassa för att fixa den ponnyn, men annars skulle jag ha gjort det till min dotter, som precis började hoppa i sommar, men mot slutet av sommaren klarade hon även små terränghinder. Hon är 6 år, och hon rider enbart hos sin morfar.
Men du lyssnar ju inte på vad jag säger när jag säger att det är inte alla hingstar som passar, utan det finns några som gör det. Jag har tex en kompis utomlands som har en dotter på 7 år som rider en rutinerad tävlingsponnyhingst som har lärt upp nybörjare sedan han var 5 år och nu är han snart 20 år.
 
Jag vänder på det, hur många hingstar har du träffat på som kan gå med nybörjare på ryggen?
Jag har erfarenhet av hingstar både stora hästar och små ponnyer.
Men du lyssnar ju inte på vad jag säger när jag säger att det är inte alla hingstar som passar, utan det finns några som gör det. Jag har tex en kompis utomlands som har en dotter på 6 år som rider en rutinerad tävlingsponnyhingst som har lärt upp nybörjare sedan han var 5 år och nu är han snart 20 år.

Eftersom att du jämför äpplen och päron blir jag iaf tätt tveksam.

Hingst i mer privat miljö eller stallar med rutinerade kan absolut funka. Fungerar dåligt i stallar m skiftande kunskapsnivå eller där för många hanterar olika
 
Eftersom att du jämför äpplen och päron blir jag iaf tätt tveksam.

Hingst i mer privat miljö eller stallar med rutinerade kan absolut funka. Fungerar dåligt i stallar m skiftande kunskapsnivå eller där för många hanterar olika

Men snälla jag har jobbat utomlands på ställe där det finns över 30 hingstar och där det under deras kursverksamhet går 2-4 hingstar ibland i samma grupp utan problem. Mycket handlar om uppfostran av dem och hur mycket man tillåter dem, samt att man måste hålla hela tiden samma linje. En elev som rider en hingst, måste ha fått tydliga instruktioner hur hingsten ska hanteras osv, precis lika mycket om det är en häst/ ponny som inte gillar andra utan måste gå sist i ledet eller måste absolut vara uppbunden när den ryktas.
 
Det är ju inte direkt som att det är ont om hästar till salu. Varför skall en ridskola ta risken att köpa en hingst när sannolikheten att det blir problem med den är så mycket större?

Med rätt hantering behöver inte problemen bli större. I mitt inlägg som du citerade när jag skrev om busiga hästar eller ponnyer, menade jag då inte bara att hingstar kan ha hyss för sig. Alla kan ju ha hyss för sig eller lära sig ett och annat efter en tid i verksamheten.
 
Men snälla jag har jobbat utomlands på ställe där det finns över 30 hingstar och där det under deras kursverksamhet går 2-4 hingstar ibland i samma grupp utan problem. Mycket handlar om uppfostran av dem och hur mycket man tillåter dem, samt att man måste hålla hela tiden samma linje. En elev som rider en hingst, måste ha fått tydliga instruktioner hur hingsten ska hanteras osv, precis lika mycket om det är en häst/ ponny som inte gillar andra utan måste gå sist i ledet eller måste absolut vara uppbunden när den ryktas.
Min fetning.

Men så fungerar det inte på svenska ridskolor, det går inte att hålla precis samma linje när hästarna dagligen hanteras av olika, orutinerade människor. Det krävs mycket av en ridskolehäst, och det är svårt nog att hitta en som passar för verksamheten utan att behöva ta hänsyn till hingstfasoner. Min erfarenhet av hingstar är att man har mindre marginaler för att göra fel, plus att de ofta är lätta i framdelen. Inget för en nybörjarlektion där föräldrarna ska hjälpa till att leda.

För en vanlig ridskola ger det bara merjobb med en hingst. Dessutom, eleverna lär sig väl knappast att det inte är något särskilt med en hingst när den bara får hanteras av vissa personer, och det krävs extra instruktioner om hur den ska hanteras?

Och då har jag inte nämnt problemet med brunstiga ston som vill fram och förföra hingsten - inte heller det något jag skulle vilja se på en nybörjarlektion på en svensk ridskola.
 
Med rätt hantering behöver inte problemen bli större. I mitt inlägg som du citerade när jag skrev om busiga hästar eller ponnyer, menade jag då inte bara att hingstar kan ha hyss för sig. Alla kan ju ha hyss för sig eller lära sig ett och annat efter en tid i verksamheten.

Vilket land var den verksamheten i?

Tänk också på att ridskolor måste ha ekonomiskt hållbart koncept.
Det är dyrt att ha häst i Sverige. Måna ridskolor ligger iaf lite halvcentralt och har inte överdrivet mycket hagmark. Att ha hingst kräver mer stängsling och kan kräva mer mark om de måste hållas själva och övriga kan gå ihop.

Man önskar ju att verkligheten på ridskolor skulle kunna vara sån att man hade den tiden du pratar om att lägga ner på att skola in alla hästar och att lära elever så mycket.
Men så funkar det inte på alla ridskolor, om ens några.
Många måste köpa hyfsat billiga hästar och snabbt försöka få ut dem i verksamheten fullt ut.
Alltså kan man inte köpa asdyra och "färdiga" hästar. Man kan heller inte köpa hästar som kräver mycket jobb för att kunna börja gå i verksamheten.
Enklast är ju då valacker eller möjligen stabila ston.
 
Hej!

Jag har jobbat på ridskola i Sverige och skulle inte vilja se hingstar i verksamheten om inte stallpersonal och ridlärare var mycket hingstvana och det ÄR inte folk, generellt.

De flesta instruktörer i Sverige är inte hingstvana, de flesta ridskolorna har varken tid eller ekonomi att särhantera hästar. En häst på ridskola ska fungera utan en mängd specialbehandling. För att en ridskola ska vara säker ska de flesta, eller helst alla, hästar vara trygga att hantera. Vem som helst ska kunna gå in till vilken häst som helst och fixa med den.

Det finns ingen ekonomi i att ta in hingstar som måste särbehandlas, specialfixas med och som bara vissa elever kan rida. Det finns ingen direkt ekonomi i att ha "svåra" hästar heller på en ridskola. En bra ridskola har hästar alla kan rida, dvs de flesta hästarna kan ridas av de flesta eleverna, sen kan de vara olika svåra att få att jobba, men det går inte att ha hästar som måste särbehandlas både i stall och under lektionstid.

Dessutom är det för de flesta i Sverige lite "häftigt" med hingstar, så man kan ge sig 17 på att hingststackaren knappast skulle få vara ifred. Och även om han är toksnäll- vad händer när lilla Emma får för sig att skaffa egen häst efter 3 år på ridskolan och dom hittar en billig hingst och eftersom ridskolans hingst var sååå söt och snäll så vill hon såklart ha den. Som bäddat för katastrof.

Nej, inga hingstar i verksamhet på ridskola, om inte hingsten används i avel och hanteras och rids av riktigt kunnig personal.

/Lavinia, som sett "jättesnäll" hingst "tappa" sin ryttare i skogen och komma hem till stallet och försöka betäcka stona på väg till ridlektion...
 
Sen kan det ju fungera, som exemplet ovan med stuteri+ridskola. Om hingsten/hingstarna kan gå på några lektioner är det bra, och om det är ponnyer kan man kanske hitta en duktig elev som kan ut och tävla, och visa upp hingsten, Och fungerar det inte kan man ta hingsten från verksamheten utan att det gör så mycket.

På en vanlig ridskola kan man inte ha en eller flera hästar som särbehandlas.
 
Hej!

Jag har jobbat på ridskola i Sverige och skulle inte vilja se hingstar i verksamheten om inte stallpersonal och ridlärare var mycket hingstvana och det ÄR inte folk, generellt.

De flesta instruktörer i Sverige är inte hingstvana, de flesta ridskolorna har varken tid eller ekonomi att särhantera hästar. En häst på ridskola ska fungera utan en mängd specialbehandling. För att en ridskola ska vara säker ska de flesta, eller helst alla, hästar vara trygga att hantera. Vem som helst ska kunna gå in till vilken häst som helst och fixa med den.

Det finns ingen ekonomi i att ta in hingstar som måste särbehandlas, specialfixas med och som bara vissa elever kan rida. Det finns ingen direkt ekonomi i att ha "svåra" hästar heller på en ridskola. En bra ridskola har hästar alla kan rida, dvs de flesta hästarna kan ridas av de flesta eleverna, sen kan de vara olika svåra att få att jobba, men det går inte att ha hästar som måste särbehandlas både i stall och under lektionstid.

Dessutom är det för de flesta i Sverige lite "häftigt" med hingstar, så man kan ge sig 17 på att hingststackaren knappast skulle få vara ifred. Och även om han är toksnäll- vad händer när lilla Emma får för sig att skaffa egen häst efter 3 år på ridskolan och dom hittar en billig hingst och eftersom ridskolans hingst var sååå söt och snäll så vill hon såklart ha den. Som bäddat för katastrof.

Nej, inga hingstar i verksamhet på ridskola, om inte hingsten används i avel och hanteras och rids av riktigt kunnig personal.

/Lavinia, som sett "jättesnäll" hingst "tappa" sin ryttare i skogen och komma hem till stallet och försöka betäcka stona på väg till ridlektion...
Eller klassikern: någon får inte stopp på sin häst och bromsar genom att rida in i baken på hästen framför (vanligt på uteritter även med normalt mycket kunniga människor) - jag har ännu inte mött den hingst som skulle godta det...

Ridskoleryttare ska ut och in i manegen med mycket hästar samtidigt, de står ofta för nära och sitter upp (ofta pga utrymmes brist), det ska gå att rida ut med ridskolehästar (i grupper som ibland är 12-13 ekipage), de ska vara pysselvänliga, de ska helst kunna stå i samma hagar och bristen på arbetskraft innebär att de sällan tas ut en och en. En snäll valack är oftast snällare än en snäll hingst (annars skulle man ö h t inte kastrera).

När jag ridit utomlands har lektionerna varit dyrare, men personalen oftare proffs och lektionerna sällan lika mycket löpande band (Jag har tom varit med om att sitta upp och rida igenom hästarna som skulle gå lektion innan eleverna dök upp så att de var lösgjorda och bjöd)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 471
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 499
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp