Bukefalos 28 år!

Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Nu vet ju inte jag exakt vad det är för ponny du letar till dottern.

Men jag resonerar som så, att till barnen vill jag ha ponnier som de klarar av i grund på vanlig standardutrustning, dvs träns med vanligt bett och inga extragrejer. Sen kan man visst behöva martingal en viss tid eller till kanske hoppning eller liknande. Men att sätta på det till vardags, nej. Inte heller ett skarpare bett tycker jag är lämpligt till vardags.

Jag tycker också att barnen i första hand ska ha en ponny de klarar av själva och som de kan ha roligt med, som "tål" lite. Dvs den ska inte gå i taket om stigbyglar flyger eller så. Men detta krav kanske man får släppa lite på idag om man letar tävlingsponny, eller har en begränsad budget. Beror ju också på hur duktigt barnet är och vad det vill ha ut av sin


Min erfarenhet är att många ponnier kan bli piggare med åren, alltså om de är lite sävliga som unga. men jag har ju inte sett denna. Däremot är i regel NF:arna ganska självgående och trevliga och stabila att ha att göra med. Men så smäckra är de ju inte....

hur är det med pessoabett, de är väl inte "skarpare" än vanliga bett, det funkar väl bara så att hästen inte får samma kraft.

den första vi tittade på var pigg och framåt, även om han var av den grövre modellen. känner bara att hästen ska vara lite mer framåt än den 6 åringen vi tittade på.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Fråga: Om hästen är känslig i munnen som du sa, men blev rädd för stigbyglarna som slog mot sidorna på den - exakt hur skulle ett skarpare bett och martingal fungera bättre? Genom att tillfoga den så mycket smärta i munnen att den glömmer bort att vara rädd för stigbyglarna? Eller var tanken att dottern skulle känna sig tryggare genom att ni sätter på skarpare bett och martingal? Jag förstod inte riktigt logiken.

Om hästen är lugn när man inte tappar stigbyglarna kan man väl provrida hästen lugnt utan skarpare bett och se till att inte tappa stigbyglarna (eller rida utan)? Om ryttaren behöver skarpare bett för att klara av en häst som andra rider på tränsbett även med stigbyglarna kvar på fötterna så tycker nog jag (som förvisso är ganska fundamentalistisk med att inte betsla upp) att man ska leta efter något annat. Men om ni är sugna på hästen tycker jag definitivt att ni ska ge den en chans till! Men som andra redan har sagt - det finns ju massor av ponnys till salu. Ofta brukar man hitta ponnyn med stort P, som hela familjen känner direkt att den är rätt, men ibland får man leta lite. :)

Lycka till!

jag menar inte ett skarpare bett som gör ont på hästen, det tycker jag absolut inte! tex ett pessoabett som gör att hästen inte kan dra upp huvudet lika mycket.

vad gäller martingal anser inte jag att den plågar hästen på något sätt, det är ju väldigt vanligt att det används.

man kan ju knyta fast stigbyglarna med halmsnören så slänger de inte om man skulle tappa dem.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

satsa på en ponny din dotter klarar av utan att behöva bettsla upp! pessoabett fungerar som en hävstång, blir tryck över nacken och skarpare i munnen. Ska man lära sig rida ordentligt och utvecklas tillsammans med sin ponny så är inte att sätta skarpa bett i munnen en bra lösning!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Men snälla? :crazy:
Tycker du själv att det låter som en bra lösning med alla dessa extrasaker så som balsnören till stigbyglarna?? Man ska ju kunna rida sin häst utan att behöva fixa och dona med allt möjligt för att klara av den! Att det är vanligt med martingal är garanterat för att det är ett "mode" att ha en. Köper man en första ponny till sin dotter så är väl målet att tjejen ska klara av ponnyn och kunna hantera den på ett bra sätt utan att mamma behöver fixa alla möjliga lösningar för dottern så att hon kan rida ponnyn utan att det ska hända något oväntat.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Då undrar jag: varför tror du hästen inte "kan" dra upp huvudet lika mycket? Vad gäller Pessoa så har den en "hävstång", det är ju det som gör det till ett skarpare bett än ett tränsbett. Vad händer då om hästen drar upp huvudet? Jo, då blir hävstången ännu vassare. Hävstången i sin tur hissar upp bettet i hästens mun (i värsta fall så det skadar kindtänderna eftersom pessoabettet inte har någon kedja) och trycker ned nackstycket mot nacken. Ingetdera känns som något som skulle lugna en rädd, osäker häst. Vill du nödväntigtvis betsla upp, välj i så fall något med kedja på. Pelham eller liknande.

Martingal kan man väl ha om man känner för det. Med en häst som ofta slänger upp huvudet kan det vara vettigt, eftersom den då gör att bettet fortfarande trycks mot lanerna när hästen kör upp huvudet, istället för att bettet dras bakåt i munnen och kanske skrapar mot kindtänderna (vilket de flesta hästar tycker är ohyggligt obehagligt - förutom det faktum att det kan skada tänderna). Och som sagt stör det inte hästen något nämnvärt. Dessutom får man ju en halsrem att hålla i om man tappar stigbyglarna så att man inte behöver bli rädd och höja händerna! Så då slår man ju två flugor i en smäll.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

det är ingen sån häst som studsar! när hon provred blev det så dumt att hon tappade stigbyglarna och blev lite skraj, höjde därför händerna och hästen fick upp huvudet och kunde öka. Den har troligtvis aldrig varit med om att ha stigbyglar som slänger och dänger på sidorna förut, när något slår på sidorna betyder det att man ska springa fortare. med hjälp av en martingal och ev pessoabett kan hon rida hästen lugnt och lära känna den. Efterhand som de lär känna varandra kanske man kan byta bett. Nästan alla rider ju med martingal.

Nej! absolut inte, ni skall inte behöva byta till skarpare bett & martingal för att tjejen skall klara av hästen, även o mden verkade perfekt annars, ta & kolla på en häst som hon kan hålla i stället då.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

hur är det med pessoabett, de är väl inte "skarpare" än vanliga bett, det funkar väl bara så att hästen inte får samma kraft.

Ojdå.... Du får nog kolla det här med olika bett innan du köper ponny och börjar experimentera på den.

Om din dotter har problem med en ponny som stutsar när hon tappar stigbyglarna, hur ska det då gå med en 6 årig ponny? En 6 åring är fortfarande ung och ojämn. Och klarar hon av att utbilda den? Och är det det hon vill, utbilda en ponny?

Fundera igenom vad ni egentligen ska ha ponnyn till, vad den ska kunna, vad dottern har för mål med den, vilket temprament ni önskar. Det är sånt man ska tänka igenom innan man skaffar ponny. Inte vilken färg den ska ha. :smirk:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Men snälla? :crazy:
Tycker du själv att det låter som en bra lösning med alla dessa extrasaker så som balsnören till stigbyglarna?? Man ska ju kunna rida sin häst utan att behöva fixa och dona med allt möjligt för att klara av den! Att det är vanligt med martingal är garanterat för att det är ett "mode" att ha en. Köper man en första ponny till sin dotter så är väl målet att tjejen ska klara av ponnyn och kunna hantera den på ett bra sätt utan att mamma behöver fixa alla möjliga lösningar för dottern så att hon kan rida ponnyn utan att det ska hända något oväntat.

balsnören är inte tänkt att ha för all framtid, sedan kan man lära hästen att det inte är farligt när stigbyglarna slänger och dänger genom longering med dem hängande t ex.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag är (som de andra här tydligen) inte så förtjust i pessoabettet. Jag blev överlycklig när det kom eftersom jag såg det som en snällare lösning på bett för lite hetare hästar, och red också min ponny i hoppning/terräng på det (en ponny som f ö var jättesävlig som 4-5åring och nu som 21-åring fortfarande spöar de flesta i fart, det kom i 6-7 års ålder). Idag skulle jag inte sätta det i munen på någon häst, det lyfter i munnen på dem och ger många hästar tungfelsproblem tyvärr. Och en halvotrevlig knäppaveffekt på nacken får man på köpet med.

Men bortsett från det...provrid en gång till om du tror att det kan vara något. Men med samma standardutrustning som sist. Ser det bättre ut? Be att få prova att rida ut m.m. Hur mycket jobb är ni beredda att lägga ned? Hur fort vill dottern rida helt själv? En martingal är ju heller ingen lösning på allt, den stopper ju bara om hästens huvud åker rakt upp. Tycker att man ska spara extragrejerna till lite mer extremsituationer, annars har man inget att ta till då.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Ojdå.... Du får nog kolla det här med olika bett innan du köper ponny och börjar experimentera på den.

Om din dotter har problem med en ponny som stutsar när hon tappar stigbyglarna, hur ska det då gå med en 6 årig ponny? En 6 åring är fortfarande ung och ojämn. Och klarar hon av att utbilda den? Och är det det hon vill, utbilda en ponny?



Fundera igenom vad ni egentligen ska ha ponnyn till, vad den ska kunna, vad dottern har för mål med den, vilket temprament ni önskar. Det är sånt man ska tänka igenom innan man skaffar ponny. Inte vilken färg den ska ha. :smirk:

Har redan sagt att 6 åringen inte är nåt alternativ eftersom jag tycker att den var lite för seg, och även att hon ska ha en äldre häst som är mer utbildad. förresten studsade den fortfarande inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag är (som de andra här tydligen) inte så förtjust i pessoabettet. Jag blev överlycklig när det kom eftersom jag såg det som en snällare lösning på bett för lite hetare hästar, och red också min ponny i hoppning/terräng på det (en ponny som f ö var jättesävlig som 4-5åring och nu som 21-åring fortfarande spöar de flesta i fart, det kom i 6-7 års ålder). Idag skulle jag inte sätta det i munen på någon häst, det lyfter i munnen på dem och ger många hästar tungfelsproblem tyvärr. Och en halvotrevlig knäppaveffekt på nacken får man på köpet med.

Men bortsett från det...provrid en gång till om du tror att det kan vara något. Men med samma standardutrustning som sist. Ser det bättre ut? Be att få prova att rida ut m.m. Hur mycket jobb är ni beredda att lägga ned? Hur fort vill dottern rida helt själv? En martingal är ju heller ingen lösning på allt, den stopper ju bara om hästens huvud åker rakt upp. Tycker att man ska spara extragrejerna till lite mer extremsituationer, annars har man inget att ta till då.

ska jag vara ärlig är jag inte hemma på det här med bett, när jag hade mina hästar för 14 år sedan användes endast vanligt bett. fick tipset om pessoabett i hästaffären och av säljaren, ringde och kollade lite om det bettet och hörde inget negativt om det så jag trodde oxå helt enkelt att det var lika snällt som ett vanligt bett.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

tillägg: om du nu väljer att sätta ett pelham eller annat skarpare bett i en redan känslig ponnymun så får du tänka på risken att hästen "flippar ur" och blir ännu mer rädd och osäker om den förutom flaxande stigbyglar måste hantera en större smärta i munnen. Det är alltså inte alltid det ger ett positivt resultat med ett skarpare bett. Och det gäller väl framför allt i situationer där hästen är rädd och osäker.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Och jag har provat det mesta i bettväg eftersom min häst har bettfobi... men det är verkligen en djungel...

Bortsett från Snuffsans lite snuffsiga ton, så har hon en poäng. Har du/ni satt er ner och gjort er en realistisk syn på vad det är för ponny ni vill ha? Vad dottern klarar av? Vad du klarar av att hjälpa henne med? Vad ni har för planer framöver? Vill hon tävla/träna/mysa/pyssla/rida i skogen?

Jag köpte C-ponny till min dotter förra hösten. Mitt stora mål var att hitta en helsäker, snäll, utbildad, trafiksäker, lättlastad ponny. Som inte behövde vara någon kanon utan en ponny hon kunde klara av själv och ha roligt med, lära sig av utan att trilla av eller bli rädd för. Vi köpte ett 18-årigt NF-sto som verkligen har överträffat alla förväntningar. Och vill dottern sedan träna/tävla mer seriöst, ja då får vi ge oss ut och leta igen, men med en annan lista med önskemål!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Inte är det lätt att köpa ponny! Som andra sagt, lista ner vilka egenskaper det är ni letar efter hos ponnyn och ta då med Allt - även färgen! Sedan provar ni bara ponnyer som motsvarar era krav (de flesta i alla fall). Då minimerar ni risken för att ni förälskar er i en ponny som är "fel", tex en som hostar (om nu säljaren upplyser om det innan ni kommer dit). När ni sedan väl provar ponnyn, tänk på att ponnyer som är "högt i blod" är mer känsliga en tex ridskolehästar. Vissa är inte heller vana vid att bli ridna av andra än ordinarie ryttaren och kan reagera på det. Då kan det vara bra att be att få prova igen vid ett annat tillfälle.

Nu vet jag ju inte hur gammal dottern är eller hur erfaren hon är, det spelar ju också in, liksom om du också ska rida ponnyn?

Det är roligt att leta häst - men svårt! När vi köpte vår första häst hade vi en jättelång "kravlista", den skulle storleksmässigt och ridmässigt passa både mig och min dotter som då var 11 år. Dessutom skulle den helst vara av en viss ras. Vi ringde på massor av hästar med provade faktiskt bara två, den andra var den vi köpte och som vi hade många år, tills det blev dags för storhäst. Lycka till!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Och jag har provat det mesta i bettväg eftersom min häst har bettfobi... men det är verkligen en djungel...

Bortsett från Snuffsans lite snuffsiga ton, så har hon en poäng. Har du/ni satt er ner och gjort er en realistisk syn på vad det är för ponny ni vill ha? Vad dottern klarar av? Vad du klarar av att hjälpa henne med? Vad ni har för planer framöver? Vill hon tävla/träna/mysa/pyssla/rida i skogen?

Jag köpte C-ponny till min dotter förra hösten. Mitt stora mål var att hitta en helsäker, snäll, utbildad, trafiksäker, lättlastad ponny. Som inte behövde vara någon kanon utan en ponny hon kunde klara av själv och ha roligt med, lära sig av utan att trilla av eller bli rädd för. Vi köpte ett 18-årigt NF-sto som verkligen har överträffat alla förväntningar. Och vill dottern sedan träna/tävla mer seriöst, ja då får vi ge oss ut och leta igen, men med en annan lista med önskemål!

saken är den att hon vill ha en ponny som hon kan tävla med, har varit på några små tävlingar och fått smak på det. därför söker vi en ponny med lite motor i. vad gäller färgen har man ju en drömhäst, så är det bara.:crazy:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Hur gammal är tjejen?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Visst får man ha en drömfärg! Det är inget fel med det. Och en ponny med lite motor i är inte fel, det bästa är ju om man kan hitta en med motor man "startar själv" så att säga...dvs en som är självgående men inte het men som kan lägga på det där lilla extra när det behövs. Men sen är det ju också så att man tävlar mycket mindre än man rider "till vardags" så egentligen är ju det det viktigaste att det funkar.

Men som sagt, tror du att ponnyn kan vara något så provrid igen. Kanske kan du få se när någon anna rider ponnyn? Som är van att rida den?

Till skillnad från flera av de andra så tycker jag faktiskt inte att det är fel att provrida många ponnier, även de som inte till hundra motsvarar de krav man ställt upp. Om inte annat så får man ofta en klarare bild av vad man verkligen vill ha då. För det verkar du/ni ju ha fått efter dessa?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Isåfall skulle iallafall jag rekommendera en lite lugnare ponny som åtminstånde är utbildad! Alltså inte köpa en ung oerfaren häst. Det finns ju jättemånga fina ponnyer som redan har rutin från tävlingar tillsalu i alla möjliga prisklasser.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Kan din dotter verkligen rida med ett stångbett?

Ett stångbett är inte ett vanligt bett och handens signaler ska, egentligen, skickas på ett annat sätt, dvs tygeltagen skall göras på andra sätt.

En bra första egen ponny ska kunna ridas på ett rakt gummibett utan att vara för slö eller för het. Det anser åtminstånde jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 637
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 861
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 748
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp