Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Skriver samma sak här.
Funderar på att skaffa vakthund som kan skydda hästarna från olika sorters dårar

Kram
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Helt jä**la sanslöst!!!
Var finns moralen i detta land,nåt sånt här får ju inte bara hända:mad:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Om det är sant så är det ju fruktansvärt, men i många fall "väljer" journalisterna att inte ta med alla fakta. Jag har svårt att tro att de kommer hem till vem som helst utan grund och vid första besöket avlivar ett djur utan att försöka ta kontakt med ägaren.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Vilka nötter! Undra om de ens undersökte hästen innan de avlivade den?
Kunde ju varit något som är lätt att åtgärda, typ en sten under hoven elle liknande.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

om detta är sant är det ju helt sjukt!! får man lova att bara skjuta en häst utan att tala med ägaren?!!
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Fy fan! vad är det med sveriges jävla lagar?! om det är något som borde ändras är det djurlagar av olika slag. tex idioter som skär hästar med kniv och liknade som man har sett artiklar om. Hårdare straff för f*n!!!! :devil:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Det framgår inte av artikeln men gick hingsten månne med andra hästar? Han kan ju ha fått en rejäl spark om han busat eller uppvaktat ett ovilligt sto. Kanske hade behövt boxvila en vecka?
Om så är fallet törs då jag inte ha min hingst med andra. Han kanske ligger död under en pressening nån dag...?
Och får man verkligen avliva hästar hur som helst? Riktigt vanvårdade hästar verkar inte kunna få hjälp på flera månader men en halt häst får "hjälp" direkt!!!
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Död häst och lapp i bervlåda hur i hela friden har de tänkt där???

De borde ha kontaktat ägaren innan de gjorde någonting! Eller ringt djurambulans om hästen var så svårt sjuk, om det inte fanns nån misstankte om vanvård, vilket det inte kan ha gjort då ingen annan anmälan mot ägaren gjorts. Får man ju förutsätta att ägaren vill behandla sin häst inte avliva den.

Även benbrott går ju att laga nu för tiden! Och de allra flesta har ju djuren försäkrade, att bara avliva utan att ta reda på varför hästen har ont är ju inte korrekt beslut av varken vetrinär eller polis.

Helt vansinnigt!!!
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Om hästen inte kan gå, och inte ens kan stå utan att den lutar sig mot en vägg..har jag j***** svårt att tro att den är frisk...

Den lär nog ha varit ganska risig eftersom man tar till såna åtgärder.. man vet nog som vetrinär/djurskyddsinspektör/polis vad det blir för "affär" av ett sådant handlande, jag har svårt att tro att man nöd-avlivar i onödan..

Svårt att yttra sig igentligen efter att endast läst en artikel... som delvis är baserad på vad Lennart själv har sagt.... Ingen står vell och säger till en tidnings journalist att man missköter sina hästar... Det kommer säkert en rättegång... Vi får vell se om han blir dömd...

Alla journalister vill skapa rubriker.. ..:devil:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Föresten.. en hypotes.. Vem vet om de försökte kontaktade ägaren? Det är hans ord ni läser, glöm inte det..

Om min häst står skadad utan att jag vet om det, och vetrinär/djurskyddsinspektörer anser att det är vrål akut.. Om de inte fick tag i mig... Hur skall de veta om hästen är försäkrad? Ska de ställa hästen på en transport till strömsholm? Och hoppas nån betalar det! Eller skulle de bara vackert vänta in mig.. Och om de skall vänta, hur länge då??

Själv har jag alltid telefon med mig.. Det går alltid att nå mig eller nån i min familj.. Sitter telefon nr i stallet... just av den anledningen "om det händer nått" så det lär inte vara ett bekymmer i mitt fall...

Ja vad tycker ni?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Skriver samma sak här.
Funderar på att skaffa vakthund som kan skydda hästarna från olika sorters dårar

Kram

Jag har mormor och morfar. Dom är nyfikna å lägger sig i allt som rör sig på gårdsplan. Ibland så kan man bli vansinnig på dem men när man läser om såna här saker så är jag glad att jag har dem.


/Linnea
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

*kl*

citat från texten

postlådan låg ett brev som förklarade att hästen hade avlivats eftersom den haltade svårt. Lennart Östergren fick en chock och tog kontakt med Statens Veterinärmedicinska Anstalt. En obduktion visade att hästen var frisk och inte alls hade några frakturer.


Har svårt att tro att hästen var i så dåligt skick så den behövd avlivas på plats om obduktion visade att den var fullt frisk!!!!!
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hittade av händelse följande artikel (se länken) om saken på hemsidan "Svenska hästars värn".
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1085796
Ger ett nytt perspektiv på historien, i synnerhet då ägaren varit anmäld för vanvård vid två tidigare tillfällen.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

*kl*

citat från texten

postlådan låg ett brev som förklarade att hästen hade avlivats eftersom den haltade svårt. Lennart Östergren fick en chock och tog kontakt med Statens Veterinärmedicinska Anstalt. En obduktion visade att hästen var frisk och inte alls hade några frakturer.


Har svårt att tro att hästen var i så dåligt skick så den behövd avlivas på plats om obduktion visade att den var fullt frisk!!!!!

Har du läst obduktions prottokollet eller?? Tror du media har gjort det? Eller har di månne baserat de uppgifterna efter intervju av vederbörande?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hittade av händelse följande artikel (se länken) om saken på hemsidan "Svenska hästars värn".
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1085796
Ger ett nytt perspektiv på historien, i synnerhet då ägaren varit anmäld för vanvård vid två tidigare tillfällen.

Helt plötsligt är inte historien så fruktansvärd. Utan man blir mer fundersam över vad hästägaren är för en människa :confused:

Har lite svårt att tro att en veterinär bara "utanv vidare" skulle avliva en häst för att den är halt.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hittade av händelse följande artikel (se länken) om saken på hemsidan "Svenska hästars värn".
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1085796
Ger ett nytt perspektiv på historien, i synnerhet då ägaren varit anmäld för vanvård vid två tidigare tillfällen.

Om det är hos samma människa så gjorde dom hästen en tjänst när dom avlivade. Då förstår jag inte vad han bråkar om. Misssköter han sin häst så, bryr han uppebarligen inte sig inte om den något nämvärt & då kan det ju kvitta.
Kommunen gjorde han en tjänst som tog bort hästen han inte orkade eller hade råd att ta hand om.

Försår inte vad människor tänker med, har dom inte intresse av att ta hand om sina djur eller råd.
Sälj eller slakta dom istället för vanvårda dom så grovt & slipp bekymmerna med dom samt man slipper få trassel med myndigheterna i onödan.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Häst, så svårt halt att den knappt inte kunde gå/stödja på benet och obduktionen visar nada....Hmmm...Låter inte det som en klassisk patellaupphakning...Men herregud, en sådan sak undgår väl inte äns en vanlig ko-doktor (dvs distriksvet.)???

Hur som haver, man får inte ut så mycket av att bara läsa den korta artikeln och det är väl därför svårt och direkt oriktigt att döma någon efter den.

Men konstigt, det låter det...

Läste precis artikeln från Svenska hästars värn och den gav kanske ett litet annat perspektiv på saken. Men ändå...!!!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 139
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: Gunnar
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp