Bukefalos 28 år!

Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Nu var det faktiskt så att veterinären o inspektören gjorde bedömningen att hästen var utsatt för ett svårt lidande!
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Fatttar inte hur ngt sånt kan hända=(
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Ja antingen hände det pga hästen var i så dåligt skick att den måste avlivas direkt eller för att veterinären gjorde en felbedömning.
Kan du bedömma vilket?
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Att obduktionen sägs ha inte visat nåt verkar lite märkligt. Hur noggranna är obduktioner på djur? Om hästen var dålig redan dagen innan borde ju patologi kunna ses åtminstone i mikroskop? Eller har tidningarna hittat på att obduktionen var friande för skador?

Det framgår inte heller om de pratade med ägaren dagen innan.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Håller med till 100& HÅRADARE STRAFF!
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

kl

varför kan man ju fråga sig! Sanslöst!
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jo du Peter här kan du stånga dig blodig.

Eftersom det viktiga i ett hästliv är att den har en välsittande grimma med fint mönster, gärna i skär nyans. Och att någon kramar om hästen ibland, då har den fått sina grundläggande behov tillgodosedda.
Det viktiga är också att den måste överleva till varje pris oavsett hur den mår, det är ju snyggt med skinn och ben även på människor..!
Tänk så naturligt det måste vara för dom, att leva ett vildhästliv mitt i Sverige.
Om Lennart haft en stor arg hund hande detta kanske aldrig behövt hända, då hade de inte vågat avliva hästen, inte ens polisen som var med..!
Ivar Bye grävde av vägen för polisen, veterinären och djurskyddsinspektören, det är också ett bra knep att förhala det hela.
Och Leif Silbersky är bra på att få ner straffet för de flesta lagbrytare, om han nu har tid att ta åt sig sådant här. Undrar om Lennart tycket det är värt priset?

Och allt som står i tidningen är sant, faktiskt, har jag hört av nån.

Detta blir mitt sista ord i denna tråden eftersom många av er bukare redan vet allt.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

:confused: scheisse låter helt konstigt!! :(
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Du som har lite koll...
Hur noggrann är egentligen en hästobduktion? När det gäller människor så är det ju väldigt bestämt vad man ska/får titta på vid obduktion och det behövs extra specialtillstånd för att titta på andra saker. Är en hästobduktion också lika exakt fastställd eller kan man titta på "vad man vill" ( i det här fallet frambenet)?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hej!

Vid första ögonkastet verkar ju vet. ha gjort fel, men sen grävs det lite och man ser att annat häst tidigare..

Det jag undrar efter att ha läst hela tråden är ifall någon har all information om fallet..

Det står att dom påpekat vindskyddet förrut, är det det enda som han gjort för att "vanvårda" hästen(hästarna?) innan? Inte fixat till vindskyddet? Vet någon vad mer han gjort för fel och vad de påpekat innan?

Att hästen haft ont måste ju stämma, annars hade den knappast avlivats, men så ont borde väl ha synts på en obduktion??

Jag vet inte.. men jag vill gärna höra mer av fallet när trovärdig information kommer.

På hans hemsida såg ju hästarna välmående och glada ut, men det är ju svårt att veta hur bilderna på dom man inte får se ser ut..

/ Lavinia, som vet att det finns dårar som ringer ut avlivning om andras hästar är halta.. Vi har en sån i närheten av där jag bor..
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Han hade ju inte alls blivit anmäld tidigare, Det står att han hade fått tillsägelse om att förbättra vindskyddet. Det är en jäkla skilldnad!!!:mad:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

hela historien är mkt förvirrande :crazy:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Tyvärr så verkar nivån på vårt Svenska så kallade djurskydd ofta vara så låg att det snarare är till mycket mer skada än nytta för djuren i Sverige. Tyvärr finns det massor av liknande exempel - även om detta är extremt....
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Oj. jag känner med den här hästägaren. Sjukt att det kan gå till på ett sådant sätt. Men är dem inte skyldiga att meddela ägaren innan avlivan sker?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

App, app, app! Anmäld för vanvård står det inte i artikeln - det står anmärkningar på vindskyddet. Helt annan sak i mina ögon.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

*kl*
Med tanke på att samma person som artikeln handlar om har skjutit ihjäl en grannes hund utan att tala med grannen först så kan man ju börja undra. Sen kan man ju fråga sej om det var samma häst som blev skjuten som skickades på obduktion?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

*kl*
Det är lätt att vara rättrådig och minska en hästs lidande å ena sidan och å andra sidan bidra till ett ökat lidande.

Den här historien (som vi troligen långt ifrån har alla fakta i) ger iaf vid handen att man beslutade avliva en häst utan ägarens närvaro.

Jag undrar hur jordbruksverket och försäkringsbolagen ser på sin egen roll i djurskyddet och då främst att minska djurs lidande vid tex benbrott när de dröjer en jädra massa tid innan veterinär kommer på plats och kan avliva?

Sverige är uppenbarligen för stort för jordbruksverket eller så har jordbruksverket för lite pengar för att ha veterinärer stationerade över allt för där jag bor kan man få vänta LÄNGE. Och försäkringsbolagen godkänner ibland inte att man avlivar hästen själv, de vill ha en veterinärs utlåtande. Hemskt.

Nyss var det en häst med brutet i en by inte så långt här ifrån som fick vänta nästan hela dagen innan veterinär kom och tog bort den. Hur är det med djurskydddet då?

Men här kunde man inte vänta längre än en dag med en häst som faktiskt INTE hade ett brutet ben??

Ja, det var lätt off-topic men ibland sätts inte saker in i relation till varandra och då blir det lätt att man silar mygg och sväljer kameler eller att man låter präktig men har lika mycket skuld själv i andra fall.

/Camilla
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Distriksveterinärorganosationen har som huvuduppdrad att serva jordbrukets djur o att sköta officiella uppdrag o smittskydd. Organisationen skall i huvudsak vara självförsörjande o det finns inga anslag för att ha ett överskott på veterinärer sittandes o vänta på akuta benbrott od.
Jämtland är glesbyggd o just i dina ttrakter har det varit svårt att få folk som vill stanna, att det sitter privata i Strömsund kan ev ha betydelse för detta.
Obs man behöver inte vara veterinär för att få avliva en häst.
Försäkringsbolagets bedömningar får inte gå ut över djurskyddet!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

om han dessutom är hovslagare borde han ju kunnat snickra ihop ett bra vindskydd lätt.
Men vad är det för kommentar?? Bara för att man är utbildad hovslagare så kan man bygga också???? :confused:
Det är ju som att säga att alla målare kan dra elledningar, eller att alla florister kan snickra. En yrkesutbildning innebär inte att man kan allting annat!!

Min fd sambo är en av Irlands bäste hovslagare, men fråga honom inte att snickra ihop en låda, eller ens sätta upp en tavla riktigt. Han är utbildad och kan sitt område...det innebär inte att han är händig på andra saker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 181
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 537
Senast: Gunnar
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp